Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2759
- Data wpłynięcia: 2010-02-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-02-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 36, poz. 197
2759
Załączniki do rozporządzenia Ministra Rolnictwa
i Rozwoju Wsi z dnia …………. 2010 r. (poz. …)
Załącznik nr 1
Rejony wrażliwe pod względem gospodarczym lub środowiskowym, na terenie
których znajduj się siedziby stad krów, do których może zostać przyznana
płatność do krów i owiec
1) województwo lubelskie;
2) województwo małopolskie;
3) województwo podkarpackie;
4) województwo śląskie;
5) województwo świętokrzyskie.
2
Załącznik nr 2
Rejony wrażliwe pod względem gospodarczym lub środowiskowym, na terenie
których znajduj się siedziby stad owiec, do których może zostać przyznana
płatność do krów i owiec
1) województwo dolnośląskie;
2) województwo małopolskie;
3) województwo opolskie;
4) województwo podkarpackie;
5) województwo śląskie.
3
Uzasadnienie
Projekt
rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego art. 17 ust.
1 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów
wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051, Nr 214, poz. 1349,
z 2009 r. Nr 20, poz. 105 oraz z 2010 r. Nr …, poz. …), zgodnie z którym minister
właściwy do spraw rolnictwa został upoważniony do określenia rejonów wrażliwych
pod względem gospodarczym lub środowiskowym, mając na względzie założenia
Wspólnej Polityki Rolnej, przepisy Unii Europejskiej obowiązujące w zakresie
przyznawania wsparcia specjalnego oraz zabezpieczenie przed nieuzasadnionym
przyznawaniem tego wsparcia.
Dotychczas przedmiot projektowanego rozporządzenia nie był regulowany
w przepisach krajowych
Zgodnie z art. 131 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia
2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla
rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy
wsparcia dla rolników, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE)
nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1782/2003
(Dz. Urz. UE L 30 z 31.1.2009, str. 16, z późn. zm.), nowe państwa członkowskie
stosujące system jednolitej płatności obszarowej mają możliwość wykorzystania
do 10 % pułapu krajowego na przyznanie rolnikom tzw. wsparcia specjalnego,
o którym mowa w art. 68 tego rozporządzenia. Spośród wskazanych w tym przepisie
możliwości Polska zamierza wdrożyć m.in. wsparcie specjalne w formie płatności do
samic gatunku bydło domowe (Bos taurus) i do samic gatunku owca domowa (Ovis
aries), zwane dalej „płatnością do krów i owiec”, stanowiące wsparcie ukierunkowane
na szczególne niedogodności, których doświadczają rolnicy w sektorze mleczarskim,
wołowiny i cielęciny, mięsa baraniego na obszarach wrażliwych pod względem
gospodarczym lub środowiskowym lub – w tych samych sektorach – z tytułu
wrażliwych gospodarczo rodzajów gospodarki rolnej, o którym mowa w art. 68 ust. 1
lit. b ww. rozporządzenia nr 73/2009.
Wsparcie to ma zatem charakter regionalny, co wymaga określenia rejonów,
w których pomoc ta może być przyznawana. Jednocześnie w art. 45 rozporządzenia
Komisji (WE) nr 1120/2009 z dnia 29 października 2009 r. ustanawiającego
szczegółowe zasady wdrażania systemu płatności jednolitej przewidzianego w tytule
III rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 ustanawiającego wspólne zasady dla
4
systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej
i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników, ustawodawca
wspólnotowy doprecyzował ten obowiązek dla państwa członkowskiego wskazując
kryteria, które powinny być brane pod uwagę przy określaniu rejonów, w których
przyznawane jest wsparcie, tj.: w szczególności strukturę i warunki produkcji.
W Polsce występuje duże regionalne zróżnicowanie pod względem zarówno struktury
rolnictwa, infrastruktury rynkowej i warunków środowiskowych, co przejawia się także
w zróżnicowaniu tendencji zmian pogłowia bydła i owiec w ostatnich latach i poziomie
obsady tych zwierząt.
Mając powyższe na uwadze, proponuje się objąć płatnością do krów i owiec
rolników posiadających siedziby stad tych zwierząt w następujących rejonach:
I. Płatność do samic gatunku bydło domowe (Bos taurus):
1) województwo lubelskie,
2) województwo małopolskie,
3) województwo podkarpackie,
4) województwo śląskie,
5) województwo świętokrzyskie.
II. Płatność do samic gatunku owca domowa (Ovis aries):
1) województwo dolnośląskie,
2) województwo małopolskie,
3) województwo opolskie,
4) województwo podkarpackie,
5) województwo śląskie.
Wybór województw: lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego
i świętokrzyskiego jako regionu, w którym posiadanie stada krów kwalifikujących się
do wsparcia uprawnia do ubiegania się o płatność do krów i owiec, podyktowany był
szczególnymi niedogodności, których doświadczają rolnicy w sektorze mleczarskim,
wołowiny i cielęciny na obszarze, który uznany został za najbardziej wrażliwy pod
względem gospodarczym. Rejon ten charakteryzuje się szczególnie szybkim
spadkiem liczby gospodarstw zajmujących się produkcją mleka oraz pogłowia krów.
Ponadto, jest to obszar o silnym rozdrobnieniu gospodarstw, gdzie średnia
powierzchnia gospodarstwa rolnego (np. 3,75 ha w małopolskim) jest dużo niższa od
średniej krajowej (10,02 ha). Jednocześnie, region ten charakteryzuje się największym
w Polsce odsetkiem gospodarstw o wielkości ekonomicznej poniżej 4 ESU – od 82%
5
w województwie lubelskim do 97% w
podkarpackim oraz niewielkim stopniem
specjalizacji produkcji (np. chów bydła odbywa się najczęściej dwukierunkowo, tzn.
produkowane jest zarówno mleko jak i mięso). Dodatkowo województwa objęte
płatnością to region typowo rolniczy o najniższym w Polsce PKB na mieszkańca.
Wybór
województw:
małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego, opolskiego
i dolnośląskiego jako regionu, w którym posiadanie stada owiec kwalifikujących się do
wsparcia uprawnia do ubiegania się o płatność do krów i owiec, podyktowany był
szczególnymi warunkami ekonomicznymi (duże rozdrobnienie gospodarstw, znaczna
liczba gospodarstw o wielkości ekonomicznej poniżej 4 ESU), w jakich funkcjonują
rolnicy oraz szczególnymi warunkami naturalnymi (rejony górskie i podgórskie),
w których prowadzona jest produkcja rolna. Dodatkowo, wsparcie to ma na celu
zatrzymanie postępującego spadku pogłowia owiec w regionie, gdzie chów tych
zwierząt od wieków miał istotne znaczenie gospodarcze oraz środowiskowe, a także
podtrzymanie tradycyjnej produkcji serów górskich zarejestrowanych jako Chronione
Nazwy Pochodzenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia ma na celu wykonanie przepisów prawa Unii
Europejskiej. W związku z powyższym projekt rozporządzenia nie podlega procedurze
notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
Projekt rozporządzenia nie znajduje się w programie prac legislacyjnych
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na I półrocze 2010 r.
6