eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2759
  • Data wpłynięcia: 2010-02-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-02-17
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 36, poz. 197

2759

producentów. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, iż w celu usprawnienia
realizowanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działań związanych
z wpisem do ewidencji producentów należy upoważnić Agencję Restrukturyzacji
i
Modernizacji Rolnictwa do opracowania formularza wniosku o wpis do ewidencji
producentów oraz wzoru zaświadczenia o nadanym numerze identyfikacyjnym. Minister
właściwy do spraw rozwoju wsi określałby jedynie, w drodze rozporządzenia, szczegółowe
wymagania, jakie powinien spełniać ww. wniosek i zaświadczenie, zgodnie z art. 17
zmienianej ustawy.

Przepisy art. 3 projektu ustawy zawierają zmiany do ustawy o wspieraniu rozwoju
obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu
Orientacji i Gwarancji Rolnej.
Wprowadzone zmiany mają na celu umożliwienie beneficjentom działania wspieranie
przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt w ramach PROW
2004 – 2006 składanie wniosku o przyznanie pomocy rolnośrodowiskowej i poprawy
dobrostanu zwierząt na wspólnym formularzu z wnioskiem o przyznanie płatności w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego. Wprowadzone zmiany w art. 5 ust. 6 w ustawie z dnia 28
listopada 2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z
Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. Nr 229, poz.
2273, z późn. zm.) dają upoważnienie do wydania rozporządzenia w sprawie wzoru wniosku
o przyznanie płatności z tytułu realizacji przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy
dobrostanu zwierząt.
Wzór wniosku o przyznanie pomocy z tytułu realizacji przedsięwzięć rolno-
środowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt zostanie opracowany i udostępniony przez
Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Zmiany wprowadzone w art. 5 ust. 4b, 4c oraz 7 zmienianej ustawy umożliwiają
złożenie wniosku o przyznanie pomocy z tytułu realizacji działania wspieranie przedsięwzięć
rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt, na formularzu umieszczonym na
stronie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (przez Internet). W związku z tym,
że celem tej zmiany jest umożliwienie beneficjentom przedmiotowego działania składania
wniosku na wspólnym formularzu z wnioskiem o przyznanie płatności w ramach systemów
wsparcia bezpośredniego, zasadne jest, analogicznie jak w przepisach dotyczących systemów
wsparcia bezpośredniego, ustanowienie przepisów umożliwiających również beneficjentom

25
pomocy z tytułu realizacji działania wspieranie przedsięwzięć rolno-środowiskowych
i poprawy dobrostanu zwierząt złożenie wniosku przez Internet.
Jednocześnie proponuje się, aby przepisy dotyczące składania wniosku o przyznanie
pomocy z tytułu realizacji działania wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych
i poprawy dobrostanu zwierząt, na formularzu umieszczonym na stronie internetowej Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, weszły w życie z dniem 15 marca 2011 r., czyli
tego dnia, od którego będą stosowane przepisy art. 25 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 26 stycznia
2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, które stwarzają
podstawę prawną do złożenia wniosków o przyznanie płatności w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Ponadto wprowadza się przepis przejściowy w celu zachowania w mocy przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy wymienionej w art. 3 do dnia
wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy
wymienionej w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez
5 lat od dnia jej wejścia w życie. Zachowanie w mocy ww. przepisów wykonawczych
proponuje się na okres 5 lat z uwagi na konieczność przygotowania nowych procedur,
dostosowania systemu informatycznego Agencji Płatniczej, a także skutecznego
poinformowania o nich rolników.

W projekcie zaproponowano ponadto regulacje dotyczące zachowania w mocy
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie:
1) art. 17 ust. 1 pkt 2, art. 20 ust. 3, art. 24c, art. 25 ust. 6, art. 34 ust. 1 pkt 1 oraz art. 37c
ustawy wymienionej w art. 1 do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie przepisów ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 2 lata od dnia jej wejścia
w życie, a jednocześnie wprowadza się możliwość dokonywania zmian tych
przepisów w okresie, na jaki zostały utrzymane w mocy,
2) art. 17 ustawy wymienionej w art. 2 do dnia wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie przepisów ustawy wymienionej w art. 2,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 2 lata od dnia jej
wejścia w życie.
Ponadto proponuje się zachować w mocy przepisy wykonawcze wydawane corocznie
na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 i 1a, ust. 4 pkt 1, art. 24 ust. 6 oraz art. 24a ust. 7 ustawy
wymienionej w art. 1, a więc rozporządzenie określające plony reprezentatywne roślin

26
przeznaczonych na cele energetyczne oraz rozporządzenia dotyczące stawek poszczególnych
płatności obowiązujących w zeszłych latach. Przepisy te będą miały zastosowanie do
ewentualnych postępowań nadzwyczajnych dotyczących przyznania płatności za poprzednie
lata, prowadzonych po wzruszeniu decyzji ostatecznej, do których nie mogą być stosowane
przepisy dotyczące postępowań wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną.
W art. 8 projektu ustawy proponuje się utrzymanie przez 6 miesięcy od dnia wejścia
w życie projektowanej ustawy możliwości składania wniosku o wpis do ewidencji
producentów i wydawania zaświadczenia o nadanym numerze identyfikacyjnym na
dotychczasowych formularzach. W związku z proponowaną zmianą upoważnienia zawartego
w art. 17 zmienianej ustawy o krajowym systemie producentów, ewidencji gospodarstw
rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, zgodnie z którą minister właściwy
do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania, jakie
powinny spełniać wniosek o wpis do ewidencji producentów oraz zaświadczenie o nadanym
numerze identyfikacyjnym, natomiast Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
określi wzór ww. formularza i zaświadczenia, konieczne jest zapewnienie możliwości
składania wniosków na obowiązujących formularzach do czasu wydania przedmiotowego
rozporządzenia i opracowania nowych wzorów formularza i zaświadczenia.
Proponuje się, aby ustawa weszła w życie w dniu 15 marca 2010 r., a więc
w pierwszym dniu okresu składania wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich za
2010 r. Proponowany termin wejścia w życie ustawy jest zatem ostatecznym terminem,
w którym powinny zostać ustanowione podstawy prawne do składania takich wniosków.
Proponowany termin wejścia w życie ustawy nie narusza zasad demokratycznego państwa
prawa. Jeżeli ustawa nie wejdzie w życie w projektowanym terminie:
1) zaistnieje konieczność określenia przepisów przejściowych rangi ustawowej, które
umożliwiłyby rolnikom ubieganie się o przyznanie nowych form wsparcia przed dniem
wejścia w życie przepisów krajowych regulujących zasady przyznawania tego wsparcia,
2) zgodnie z obowiązującym brzmieniem zmienianej ustawy będzie możliwe ubieganie się
przez rolników w 2010 r. o przyznanie również tych płatności, które zostały zniesione, np.
płatności do upraw roślin energetycznych. Niemniej jednak, z uwagi na brak możliwości
dalszego stosowania tego wsparcia w całej Unii Europejskiej, mimo przepisów
obowiązującej ustawy, wniosek taki musiałby zostać rozpatrzony negatywnie.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy ma na celu wykonanie przepisów Unii Europejskiej, w związku z tym
nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia

27
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt ustawy wraz z dokumentami dotyczącymi prac nad tym projektem został
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju
Wsi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). W toku prac nad
projektem ustawy żaden podmiot nie zgłosił zainteresowania w trybie art. 7 wyżej
wymienionej ustawy.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego znajdował się w Programie Prac Rządu na II półrocze 2009 r. z terminem
realizacji przewidzianym na październik – grudzień 2009 r., jednakże ze względu na złożoną
materię projektowanych regulacji, a także konieczność przeprowadzenia szerokich konsultacji
zewnętrznych, projekt ustawy został zgłoszony do Programu Prac Rządu na I półrocze 2010 r.
z terminem realizacji przewidzianym na styczeń – marzec 2010 r.

28
OCENA SKUTKÓW REGULACJI


Projekt ustawy ma na celu uaktualnienie polskich przepisów prawnych w zakresie
płatności bezpośrednich oraz przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów,
ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności,
w szczególności w związku ze zmianami prawodawstwa wspólnotowego w tym zakresie.
Ponadto zmiany przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków
pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej
mają na celu umożliwienie beneficjentom działania wspieranie przedsięwzięć
rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt w ramach PROW 2004 – 2006,
składanie wniosku o przyznanie płatności rolnośrodowiskowej i poprawy dobrostanu zwierząt
na wspólnym formularzu wraz z wnioskiem o przyznanie płatności w ramach systemów
wsparcia bezpośredniego.

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny

Projekt ustawy dotyczy rolników korzystających do tej pory z płatności do upraw
roślin energetycznych, rolników zakładających plantacje trwałe z przeznaczeniem na cele
energetyczne, rolników korzystających z pomocy do rzepaku przeznaczonego na cele
energetyczne oraz rolników zajmujących się uprawą chmielu.

Ponadto przepisy projektu ustawy będą miały zastosowanie do rolników
utrzymujących krowy i owce oraz do rolników uprawiających rośliny strączkowe
i motylkowate drobnonasienne.

Projekt ustawy dotyczy także rolników ubiegających się o wpis do ewidencji
producentów.

2. Konsultacje społeczne

Projekt ustawy został przesłany do konsultacji z następującymi organizacjami
społecznymi:
1) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
3) Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
„Solidarność”,

29
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 36

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: