Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
projekt przewiduje dopuszczenie przeprowadzania egzaminu państwowego we wszystkich kategoriach prawa jazdy w miastach będących siedzibą władz powiatów
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 267
- Data wpłynięcia: 2007-12-21
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 39 dn. 02-04-2009
267
Druk nr 267
Warszawa, 21 grudnia 2007 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy - Prawo o ruchu
drogowym.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Piotra Stanke.
(-) Zbigniew Babalski; (-) Barbara Bartuś; (-) Andrzej Bętkowski;
(-) Antoni Błądek; (-) Jacek Bogucki; (-) Zbigniew Chmielowiec; (-) Piotr
Cybulski; (-) Witold Czarnecki; (-) Edward Czesak; (-) Andrzej Ćwierz;
(-) Andrzej Mikołaj Dera; (-) Adam Gawęda; (-) Zbigniew Girzyński;
(-) Kazimierz Gołojuch; (-) Jerzy Gosiewski; (-) Krystyna Grabicka;
(-) Kazimierz Gwiazdowski; (-) Czesław Hoc; (-) Grzegorz Janik; (-) Beata
Kempa; (-) Izabela Kloc; (-) Sławomir Kłosowski; (-) Henryk Kowalczyk;
(-) Marek Kwitek; (-) Marek Łatas; (-) Marzena Machałek; (-) Krzysztof
Maciejewski;
(-) Antoni
Macierewicz;
(-) Barbara
Marianowska;
(-) Mirosława Masłowska; (-) Jerzy Materna; (-) Marek Matuszewski;
(-) Kazimierz Matuszny; (-) Beata Mazurek; (-) Wojciech Mojzesowicz;
(-) Kazimierz Moskal; (-) Jacek Osuch; (-) Stanisław Ożóg; (-) Bolesław
Grzegorz Piecha; (-) Marek Polak; (-) Piotr Polak; (-) Krzysztof Popiołek;
(-) Zbigniew Religa; (-) Jerzy Rębek; (-) Józef Rojek; (-) Jarosław
Rusiecki; (-) Krzysztof Sońta; (-) Andrzej Sośnierz; (-) Lech Sprawka; (-
) Piotr Stanke; (-) Jarosław Stawiarski; (-) Andrzej Szlachta; (-) Stanisław
Szwed; (-) Krzysztof Tchórzewski; (-) Ryszard Terlecki; (-) Andrzej
Walkowiak; (-) Teresa Wargocka; (-) Jadwiga Wiśniewska; (-) Michał
Wojtkiewicz; (-) Tadeusz Woźniak; (-) Waldemar Wrona; (-) Stanisław
Zając; (-) Anna Zalewska; (-) Sławomir Zawiślak; (-) Łukasz Zbonikowski;
(-) Maria Zuba; (-) Jarosław aczek; (-) Wojciech ukowski.
Projekt
Ustawa
z dnia………….2008 r.
o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
Art. 1
W art. 109 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U.
z 2005 r. Nr 108, poz. 908; z późniejszymi zmianami) wprowadza się
następującą zmianę:
1) ust.3 otrzymuje brzmienie:
„3. Egzamin państwowy w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy jest
przeprowadzany w mieście wojewódzkim lub w zależności od potrzeb w
mieście na prawach powiatu, albo w mieście, w którym do dnia 31 grudnia 1998
r. funkcjonował wojewódzki ośrodek ruchu drogowego, albo w mieście
będącym siedzibą władz powiatu.”.
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym ma
na celu poszerzenie liczby uprawnionych podmiotów, mogących przeprowadzać
egzamin państwowy w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy. W obecnym
stanie prawnym taki egzamin może być przeprowadzany wyłącznie w miastach,
które są miastami wojewódzkimi lub w zależności od potrzeb w miastach na
prawach powiatu, albo w miastach, w których do dnia 31 grudnia 1998 r.
funkcjonował wojewódzki ośrodek ruchu drogowego.
W ocenie wnioskodawców dotychczasowy stan prawny uległ
dezaktualizacji w świetle potrzeb i wymagań, jakie pojawiły się w obliczu coraz
większej liczby osób zdających egzaminy państwowe na prawo jazdy różnych
kategorii. Proponowana zmiana nie ogranicza uprawnień podmiotów dotychczas
mogących przeprowadzać egzaminy państwowe, a pozwoli zwiększyć ilość
miejsc, w których kandydaci mogliby zdobyć kwalifikacje do prowadzenia
pojazdów co przyczyniłoby się m.in. do:
• znacznego usprawnienia przeprowadzania egzaminów
państwowych w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy;
• skrócenia czasu oczekiwania na egzamin po odbytym szkoleniu;
• skrócenia czasu oczekiwania pomiędzy poszczególnymi częściami
egzaminu;
• skrócenia czasu oczekiwania na kolejny termin egzaminu
w przypadku negatywnego wyniku;
• zmniejszenia obciążenia finansowego osób ubiegających się
o wydanie uprawnienia w zakresie kierowania pojazdami;
• obniżenia kosztów w prowadzeniu działalności gospodarczej
w zakresie prowadzenia ośrodków szkolenia kierowców;
• aktywizacji gospodarczej i zawodowej mieszkańców mniejszych
miejscowości, będących ośrodkami subregionalnymi, które na
podstawie decyzji władz samorządu województwa mogłyby stać się
miejscami, w których będą przeprowadzane egzaminy;
• komplementarności z rozwiązaniami unijnymi, dążącymi do
podniesienia rangi i wzrostu aktywności ośrodków
subregionalnych.
Uszczegóławiając wyżej wymienione zalety niniejszego projektu należy
odnieść się do rzeczywistego stanu w dziedzinie, która ma być
unormowana. Wnoskodawcy pragną zwrócić uwagę na fakt,
iż dotychczasowe rozwiązania nie sprzyjają ograniczeniu licznych
problemów i kosztów finansowych związanych z kwestią zdawania
egzaminów na prawo jazdy. Wzrastająca liczba osób chcących nabyć
uprawnienie do kierowania pojazdem oraz relatywnie mała liczba
ośrodków mogących przeprowadzać egzaminy i związane z tym problemy
natury logistycznej powodują systematyczne wydłużanie się czasu
oczekiwania kursantów na egzamin. Opinia publiczna oraz zdający
egzaminy coraz częściej podnoszą, że ośrodki ruchu drogowego nie są
w stanie dotrzymywać ustawowego terminu 30 dni na przeprowadzenie
egzaminu na prawo jazdy i nie pomaga w tym zakresie zatrudnianie
dodatkowych egzaminatorów. Prowadzi to często do sytuacji, w których
uczestnik kursu pozostaje przez okres np. dwóch miesięcy od jego
zakończenia do terminu egzaminu bez możliwości ćwiczeń albo musi
ponieść kolejne koszty związane z potrzebą wykupienia dodatkowych
godzin ćwiczeń. Trzeba także wskazać na ekonomiczne aspekty
proponowanych zmian w ustawie. Możliwość zwiększenia liczby miejsc,
w których przeprowadzane byłyby egzaminy, spowodowałyby skrócenie
odległości do nich z miejscowości – siedzib ośrodków szkolenia
kierowców, co skutkowałoby zmniejszeniem nakładów przez te ośrodki,
a tym samym spadkiem cen kursów na prawo jazdy z korzyścią dla
klientów. Względy logistyczne i geograficzne, które mogłyby lec u źródeł
stworzenia nowych miejsc zdawania egzaminów, prowadziłyby do
zmniejszenia nakładów ośrodków szkolenia kierowców na pojazdy oraz
skrócenia okresu czasu potrzebnego na przeprowadzenie ćwiczeń, a tym
samym wygenerowania wolnego czasu dla nowych kursantów
z ekonomiczną korzyścią dla ośrodków.
Ponadto warto wspomnieć, iż zmiana ustawy Prawo o ruchu
drogowym w przedmiotowej kwestii wpisuje się w europejską wizję
zrównoważonych miast, zrównoważonej gospodarki miejskiej, transportu,
budownictwa i projektowania. Zwraca ona uwagę na potrzebę
wzmacniania subregionalnych ośrodków rozwojowych m.in. poprzez
wspieranie zmian strukturalnych w subregionalnych ośrodkach rozwoju
prowadzących do wzrostu aktywności gospodarczej i zawodowej, a także
poprzez wspieranie konkurencyjności subregionalnych ośrodków rozwoju
w skali krajowej. Niestety polskie prawodawstwo w wielu dziedzinach nie
dostrzega potrzeby zwrócenia baczniejszej uwagi na możliwości
wspierania ośrodków subregionalnych, a dekada dzieląca nas
od reformy administracyjnej kraju i likwidacji w Polsce 49 województw
pokazała, iż niejednokrotnie miasta nie będące wcześniej wojewódzkimi,
rozwijają się szybciej, stanowiąc naturalne zaplecze dla dużej liczby
mieszkańców.
Wnioskodawcy podkreślają, że w myśl przepisów ustawy Prawo
o ruchu drogowym zarząd województwa tworzy, po uzgodnieniu
z ministrem właściwym do spraw transportu, wojewódzkie ośrodki ruchu
drogowego na obszarze województwa i sprawuje nad nimi nadzór.
Ponadto zarząd województwa nadaje ośrodkowi statut, który określa
w szczególności jego organizację i warunki tworzenia oddziałów
terenowych. Tak więc proponowana zmiana w ustawie w żadnym razie
nie narusza kompetencji samorządów województw w kwestii tworzenia
nowych ośrodków egzaminacyjnych. Przeciwnie, umożliwia ona