Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "LOT"
projekt przewiduje podniesienie jakości nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa w spółce o strategicznym znaczeniu jaką są Polskie Linie Lotnicze "LOT" S.A.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 266
- Data wpłynięcia: 2007-11-29
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 42 dn. 21-05-2009
266
Druk nr 266
Warszawa, 28 listopada 2007 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o przekształceniu
własnościowym przedsiębiorstwa
państwowego Polskie Linie Lotnicze
"LOT".
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Marka Suskiego.
(-) Andrzej Adamczyk; (-) Waldemar Andzel; (-) Zbigniew Babalski;
(-) Dariusz Bąk; (-) Andrzej Bętkowski; (-) Antoni Błądek; (-) Jacek
Bogucki; (-) Jan Bury s. Antoniego; (-) Piotr Cybulski; (-) Witold Czarnecki;
(-) Arkadiusz Czartoryski; (-) Andrzej Ćwierz; (-) Zbigniew Dolata;
(-) Marzenna Drab; (-) Adam Gawęda; (-) Mieczysław Golba; (-) Jerzy
Gosiewski; (-) Przemysław Gosiewski; (-) Krystyna Grabicka; (-) Czesław
Hoc; (-) Wiesław Janczyk; (-) Dariusz Kaczanowski; (-) Beata Kempa;
(-) Lech Kołakowski; (-) Leonard Krasulski; (-) Marek Kwitek; (-) Tomasz
Latos; (-) Krzysztof Lipiec; (-) Marzena Machałek; (-) Ewa Malik;
(-) Mirosława Masłowska; (-) Jerzy Materna; (-) Marek Matuszewski;
(-) Maria Nowak; (-) Jacek Pilch; (-) Piotr Polak; (-) Krzysztof Popiołek;
(-) Józef Rojek; (-) Małgorzata Sadurska; (-) Lech Sprawka; (-) Piotr
Stanke; (-) Jolanta Szczypińska; (-) Andrzej Szlachta; (-) Stanisław Szwed;
(-) Krzysztof Tchórzewski; (-) Robert Telus; (-) Ryszard Terlecki;
(-) Andrzej Walkowiak; (-) Waldemar Wiązowski; (-) Jadwiga Wiśniewska;
(-) Tadeusz Woźniak; (-) Waldemar Wrona; (-) Anna Zalewska; (-) Łukasz
Zbonikowski; (-) Maria Zuba; (-) Wojciech ukowski.
Projekt
USTAWA
z dnia ............................ 200... r.
o zmianie ustawy o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa
państwowego Polskie Linie Lotnicze "LOT".
Art. 1. W ustawie z dnia 14 czerwca 1991 r o przekształceniu własnościowym
przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze “LOT” (Dz. U. Nr
61, poz. 260, zm. Dz. U. z 1996 Nr 106, poz. 496) zmienia się treść Art. 2,
nadając mu następujące brzmienie:
“Art. 2. 1. W spółce, o której mowa w art. 1, Skarb Państwa zachowuje co
najmniej 51% sumy głosów służących całemu kapitałowi.
2. Do spółki, o której mowa w art. 1, nie ma zastosowania art. 19 a
ustawy z dnia 30 sierpnia 1996r. o komercjalizacji i prywatyzacji
(Dz. U. z 2002r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.1 )
3. Zarząd spółki, o której mowa w art. 1, powoływany jest uchwałą
walnego zgromadzenia podjętą bezwzględna większością głosów.
4. W spółce, o której mowa w art. 1, walne zgromadzenie może
zostać zwołane przez akcjonariusza lub akcjonariuszy dysponujących
co najmniej jedną czwartą kapitału zakładowego.”
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z upływem 14 dni od dnia ogłoszenia.
______________________________
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z
2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273,
poz. 2703 i 2722 oraz z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479, Nr 184, poz. 1539 i Nr
107, poz. 721.
UZASADNIENIE
I. Wprowadzenie
Celem wprowadzenia zmian do ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o przekształceniu
własnościowym przedsiębiorstwa Polskie Linie Lotnicze „LOT” (Dz. U. z 1991 Nr 61,
poz. 260 oraz z 1996 Nr 106, poz. 496) jest podniesienie jakości nadzoru właścicielskiego
Skarbu Państwa w spółce o strategicznym znaczeniu jakim są Polskie Linie Lotnicze „LOT”
S.A.
II.
Aktualny stan prawny.
Polskie Linie Lotnicze „LOT” S.A. podlegają w zakresie nadzoru korporacyjnego ustawie z
dnia 14 czerwca 1991 r. o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa Polskie Linie
Lotnicze „LOT” (Dz. U. z 1991 Nr 61, poz. 260 oraz z 1996 Nr 106, poz. 496), ustawie z dnia
30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002, Nr 171, poz. 1397 z zm.)
oraz ustawie z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000, Nr 94,
poz. 1037 z zm.).
Skarb Państwa posiada w kapitale zakładowym 67,96%, syndyk masy upadłościowej
SAirLines Europe B.V. posiada 25,1%. Zgodnie ze statutem Spółki ukształtowanym zgodnie
z wyżej wymienionymi aktami prawnymi oraz Porozumieniem Akcjonariuszy zawartym wraz
z podpisaniem w dniu 18 listopada 1999 Umowy Prywatyzacyjnej (zmienionej Aneksem z
dnia 15 maja 2002) powoływanie Zarządu należy do kompetencji Rady Nadzorczej.
Powołanie to odbywa się z zastosowanie procedury konkursowej, o której mowa w art. 19a
ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji.
III.
Zakres proponowanej zmiany.
Proponowana zmiana dotyczy art. 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o przekształceniu
własnościowym przedsiębiorstwa Polskie Linie Lotnicze „LOT” (Dz. U. z 1991 Nr 61, poz.
260 oraz z 1996 Nr 106, poz. 496). Dotychczasowa treść art. 2 otrzymuje oznaczenie jako
ust. 1. Dodaje w art. 2 się ust. 2, 3 i 4. Ustawowe zwolnienie ze stosowania art. 19a ustawy z
dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002, Nr 171, poz. 1397 z
zm.) zwalnia spółkę z obowiązku przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego na
stanowisko członka Zarządu i znosi regulację odnoszącą się do kompetencji Rady Nadzorczej
do powoływania i odwoływania Zarządu. Dodatkowo w ust. 3 projektowanej zmiany art. 2
ustala się dla Walnego Zgromadzenia kompetencję do powoływania Zarządu. Wprowadza się
także zasadę bezwzględnej większości głosów przy podejmowaniu uchwały w sprawie
powołania Zarządu Spółki. Pozycja akcjonariuszy zostaje wzmocniona przyznaniem prawa do
zwoływania walnego zgromadzenia dla akcjonariuszy posiadających co najmniej jedną
czwartą kapitału zakładowego.
IV.
Skutki projektowanej zmiany.
Proponowana zmiana wynika z potrzeby wzmocnienia nadzoru właścicielskiego Skarbu
Państwa. W spółkach o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa ustawa o
komercjalizacji i prywatyzacji przewiduje możliwość powoływania Zarządów spółek przez
Walne Zgromadzenie. Polskie Linie Lotnicze „LOT” S.A. są niewątpliwie spółką mającą
szczególną pozycję wśród spółek, w których Skarb Państwa posiada i zamierza zatrzymać
większościowy pakiet akcji. Biorąc pod uwagę jej znaczenie i pozycję rynkową zapewnienie
wpływu akcjonariuszy przy dokonywaniu zmiany w Zarządzie Spółki wydaje się celowe i
zasadne. Proponowana zmiana wpisuje się w postulowaną potrzebę wzmocnienie roli nadzoru
właścicielskiego Skarbu Państwa w tym utworzenia listy spółek o strategicznym znaczeniu
dla gospodarki, porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego. Zmiana ta podkreśla
rolę i odpowiedzialność jaka spoczywa na akcjonariuszach przy wyborze Zarządu.
V.
Informacja o nie pociąganiu za sobą obciążenia budżetu państwa.
Projekt ustawy nie wywiera skutków finansowych dla budżetu państwa.
VI. Oświadczenia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy odpowiada dyrektywom zawartym w „Wytycznych OECD dotyczących
nadzoru korporacyjnego w przedsiębiorstwach publicznych”.
Warszawa, 4 grudnia 2007 r.
BAS – WAEM – 349/07
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o przekształceniu własnościowym
przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze „LOT”
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Marek Suski)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 z późn. zm.) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zakłada zmianę art. 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o
przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie
Linie Lotnicze „LOT” (Dz. U. Nr 61, poz. 260, ze zmianami). Zgodnie z
projektem do PLL „LOT” S.A. nie będzie miał zastosowania art. 19a
ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U.
z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, ze zmianami), zgodnie z którym w spółce, w
której ponad połowa akcji należy do Skarbu Państwa, członkowie zarządu
powoływani i odwoływani są przez radę nadzorczą. Powołanie na członka
zarządu następuje po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego
przez radę nadzorczą. Zgodnie z projektem zarząd PLL „LOT” S.A.
powoływany ma być przez walne zgromadzenie. Ponadto zgodnie z
projektem walne zgromadzenie PLL „LOT” może zostać zwołane przez
akcjonariusza lub akcjonariuszy dysponujących co najmniej jedną czwartą
kapitału zakładowego.
2.
Stan prawa wspólnotowego w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje materii objętej projektem ustawy.