Rządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej
- wprowadzenie ustawy określającej zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz organy administracji właściwe w tych sprawach;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2562
- Data wpłynięcia: 2009-11-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o infrastrukturze informacji przestrzennej
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 489
2562-cz-2
rozporządzeniu gromadzone są w dotychczas prowadzonym, na podstawie art. 7a pkt 15
ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, państwowym
rejestrze nazw geograficznych, zatem rozporządzenie jedynie porządkuje i precyzuje
gromadzenie nazw tego zakresu. Rozporządzenie dodaje zaś do PRNG polskie nazwy
geograficzne świata. Nazwy te ustalane są przez Komisję Standaryzacji Nazw
Geograficznych poza Granicami Rzeczypospolitej Polskiej działającą przy Głównym
Geodecie Kraju i dotychczas gromadzone były osobno w Głównym Urzędzie Geodezji i
Kartografii – po wejściu w życie rozporządzenia nazwy geograficzne z obszaru
Rzeczypospolitej Polskiej, jak i spoza jej terytorium będą znajdowały się w jednym
rejestrze.
Należy zwrócić uwagę, że w PRNG żadne nazwy nie są ustalane, zmieniane, bądź
znoszone – PRNG jest jedynie bazą, w której gromadzone są nazwy ustalone w trybie i
na zasadach określonych osobnymi przepisami.
Ze
względu na różnice w nazwach geograficznych z obszaru Rzeczypospolitej Polskiej
i w polskich nazwach geograficznych świata, PRNG wewnętrznie podzielono na dwa
rejestry (podrejestry) – rejestr nazw geograficznych z obszaru Rzeczypospolitej Polskiej
oraz rejestr polskich nazw geograficznych świata, których zakres w niewielkiej części się
różni. Zakresy informacyjne obu rejestrów charakteryzują załącznik 3. i załącznik 4.
W rozdziale 3. określono zasady udostępniania danych i informacji zawartych w
PRNG. Szczegółowo określono zakres usług dostępnych poprzez geoportal infrastruktury
informacji przestrzennej. W ich zakres wchodzi szczegółowa możliwość wyszukiwania
nazw w PRNG, tzw. gazeter, oraz możliwość wizualizacji tak wyszukanych danych.
Usługi te dobrano w ten sposób, aby można było łatwo i funkcjonalnie pozyskać
potrzebną informację, przy jednoczesnej ochronie zasobu danych zawartych w PRNG
przed ponownym ich wykorzystaniem w celach gospodarczych, o których mówi art. 12
Ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej.
W rozdziale 4. określono, że dotychczasowe zasoby państwowego rejestru nazw
geograficznych wchodzą w skład PRNG określonego niniejszym rozporządzeniem, co
ma na celu zachowanie dotychczas zgromadzonych danych i zapobiec gromadzeniu od
nowa już raz zgromadzonych danych.
27
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływał projekt rozporządzenia.
− Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji
− Komisja Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych
− Komisja Standaryzacji Nazw Geograficznych Poza Granicami Rzeczypospolitej
Polskiej
− Główny Urząd Geodezji i Kartografii
2. Konsultacje społeczne.
W celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414)
projekt rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa.
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na budżet państwa, bowiem
projektowane przepisy mają charakter porządkowy. Koszty prowadzenia państwowego
rejestru nazw geograficznych ponoszone są obecnie ze środków zarezerwowanych w
budżecie Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, po wejściu w życie rozporządzenia
ten tryb finansowania będzie zachowany. Podmioty ustalające nazwy geograficzne już
obecnie powinny prowadzić wykazy nazw przez siebie ustalonych, rozporządzanie nie
nakłada na nie zatem nowych obowiązków pociągających za sobą zmianę ponoszonych
dotychczas wydatków.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek
pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływ na konkurencyjność zewnętrzną
i wewnętrzną gospodarki poprzez publiczne udostępnienie aktualnych danych
dotyczących urzędowego nazewnictwa geograficznego stosowanego w Rzeczypospolitej
Polskiej, którego znajomość i stosowanie jest niezbędne m.in. przy staraniu się o
dofinansowanie z funduszy europejskich, przy wykonywaniu zadań publicznych.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Zakres projektowanego rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
28
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWN TRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia ........................ 2009 r.
w sprawie sposobu i trybu tworzenia, aktualizacji i udostępniania bazy danych
obiektów topograficznych oraz bazy danych ogólnogeograficznych, a także tworzenia
standardowych opracowań kartograficznych.
Na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i
kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027, z późn. zm.), zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§1. Rozporządzenie określa zakres informacji gromadzonych w bazie danych
obiektów topograficznych (BDOT) oraz w bazie danych ogólnogeograficznych (BDO),
organizację, tryb i standardy tworzenia tych baz, ich aktualizacji i udostępniania, a także
tworzenia standardowych opracowań kartograficznych, mając na uwadze podstawowe
znaczenie tych baz dla infrastruktury informacji przestrzennej i zasadę interoperacyjności
systemów informacyjnych.
§2.
1. Baza danych obiektów topograficznych (BDOT) oraz baza danych
ogólnogeograficznych (BDO) stanowią jednolitą bazę referencyjną wybranych obiektów
geograficznych.
2. TBD i BDO mają charakter przestrzennych systemów referencyjnych, do których
mogą odnosić się zewnętrzne bazy danych poprzez system niezmiennych identyfikatorów i
innych sposobów geokodowania.
§3. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) aktualizacja techniczna – modyfikacja zbioru danych BDOT utworzonego uprzednio
mająca na celu zapewnienie zgodności logicznej z tworzonym zbiorem danych BDOT;
2) baza danych BDOT – relacyjna baza danych zawierająca dane topograficzne pochodzące
ze zbiorów danych BDOT;
3) BDO poprzedniej edycji – dane ogólnogeograficzne włączone do zasobu geodezyjnego i
kartograficznego do momentu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – administracja
publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada
2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr
216, poz. 1604).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, z
2007 r. Nr 21, poz. 125, z 2008 r. Nr 201, poz. 1237 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 31 poz. 206 i Nr 42
poz. 334 i Nr 98, poz. 817.
4) dane topograficzne – wybrane dane dotyczące obiektów topograficznych, pozyskiwane,
przetwarzane i udostępniane zgodnie z przyjętym modelem danych przestrzennych;
5) dane ogólnogeograficzne – zbiór danych cyfrowych o obiektach przestrzennych o
większym stopniu uogólnienia w stosunku do danych topograficznych;
6) geokodowanie - przyporządkowywanie jednoznacznej identyfikacji przestrzennej;
7) niestandardowa wizualizacja kartograficzna – reprezentacja kartograficzna wybranych
elementów BDO lub BDOT dostosowana do bieżących potrzeb i zasięgu terytorialnego
opracowania;
8) mapa topograficzna – mapa ogólnogeograficzna w skalach od 1:10 000 do 1:100 000,
będąca jednolitym co do zakresu treści, osnowy matematycznej, symbolizacji i
generalizacji wieloarkuszowym opracowaniem kartograficznym obszaru Kraju,
przedstawiająca obiekty topograficzne istotne dla lokalizacji i orientacji w terenie
wykonana zgodnie z załącznikiem nr 3 lub 5;
9) mapa przeglądowo-topograficzna – mapa ogólnogeograficzna w skali od 1:250 000 do 1:1
000 000, będąca jednolitym co do zakresu treści, osnowy matematycznej, symbolizacji i
generalizacji opracowaniem kartograficznym obszaru kraju, przedstawiająca
charakterystyczne i typowe elementy środowiska geograficznego i ich przestrzenne
związki;
10) obiekt topograficzny – abstrakcja obiektu terenowego lub zbioru obiektów uwzględniająca
istotne cechy geometryczne i opisowe, umożliwiające precyzyjne odtworzenie położenia,
własności i wzajemnych relacji pomiędzy obiektami w przestrzeni geograficznej;
11)
plik wymiany danych BDOT – plik w formacie GML 3.0 zgodny ze schematem
aplikacyjnym 3.0 zawierający zbiór danych BDOT lub jego część;
12)
plik graficzny – plik rastrowy lub rastrowo-wektorowy w formacie czytelnym dla
popularnych przeglądarek umożliwiający również zapisanie referencji przestrzennej
przenoszonego obrazu;
13) skala referencyjna – skala mapy, której odpowiadają zdefiniowane w bazie danych: zakres
treści, dokładność określenia położenia i geometrii obiektów topograficznych oraz stopień
uogólnienia ich charakterystyki;
14) standardowa wizualizacja kartograficzna – reprezentacja kartograficzna treści BDO lub
BDOT, odpowiadająca co do zakresu informacyjnego, symbolizacji i generalizacji, mapie
topograficznej w danej skali, umożliwiająca przeglądanie i przetwarzanie danych
topograficznych, w tym opracowanie pochodnych, niestandardowych prezentacji
kartograficznych wykonana zgodnie z załącznikiem nr 2 lub 4;
15)
TBD pierwszej edycji – dane topograficzne włączone do zasobu geodezyjnego i
kartograficznego do momentu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;
16) ustawa - ustawę z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne;
17) ustawa o IIP - ustawę o infrastrukturze informacji przestrzennej;
18) wydruki jednostkowe – wydruki sporządzone przy pomocy środków technicznych takich
jak drukarki i plotery, dostępnych w Ośrodkach Dokumentacji Geodezyjnej i
Kartograficznej;
19) wydruki wielkonakładowe – wydruki sporządzone przy pomocy wielkonakładowych
technik druku offsetowego;
20) zbiór danych BDOT – zorganizowana zgodnie z zasadami określonymi w Załączniku nr 1
jednostka tworzenia bazy danych BDOT, w postaci plików cyfrowych.
§4. Standardy techniczne BDO i BDOT określają:
1) strukturę zasobu informacyjnego BDO i BDOT;
2) źródła danych zbiorów danych BDO i BDOT;
3) parametry techniczne zbiorów danych BDO i BDOT;
2
4) formaty wymiany danych BDO i BDOT;
5) zasady tworzenia standardowych opracowań kartograficznych.
§5. BDOT i BDO posiadają zharmonizowany model pojęciowy. BDOT jest źródłem
danych do tworzenia BDO.
§6. Podstawowym źródłem informacji wysokościowej dla BDO i BDOT jest
Numeryczny Model Terenu, o którym mowa w rozporządzeniu w sprawie zobrazowań
lotniczych oraz ortofotomap i Numerycznego Modelu Terenu.
Rozdział 2
Baza danych ogólnogeograficznych
§7. 1. Baza danych ogólnogeograficznych (BDO) to jednolity, co do organizacji, trybu
i standardów technicznych, urzędowy, ogólnokrajowy system tworzenia, aktualizacji i
udostępniania danych ogólnogeograficznych.
2. BDO
składa się z:
1) zasobu informacyjnego BDO;
2) systemu informatycznego wspomagania tworzenia, prowadzenia i udostępniania zasobu
informacyjnego BDO (SW-BDO);
3) standardów technicznych BDO.
3. Zasób informacyjny BDO to bazy danych, w których gromadzone są zbiory danych
przestrzennych BDO, a także produkty pochodne, a w tym w szczególności mapy
topograficzno-przeglądowe.
4. Zasób informacyjny BDO powinien zawierać dane o aktualności określonej przez
niniejsze rozporządzenie i zgodne ze źródłowymi rejestrami publicznymi z zastrzeżeniem
sytuacji, w której w trakcie tworzenia lub aktualizacji zasobu informacyjnego BDO i BDOT
w rejestrze źródłowym wykryto rozbieżność ze stanem faktycznym.
5. Zasób informacyjny BDO stanowi część Państwowego Zasobu Geodezyjnego i
Kartograficznego na poziomie centralnym.
6. SW-BDO to system informatyczny wspomagający tworzenie, aktualizację i
udostępnianie, zasobu informacyjnego BDO, a w tym w szczególności pozwalający na:
1) zarządzanie zasobem informacyjnym BDO;
2) tworzenie standardowych wizualizacji kartograficznych;
3) wspomaganie kontroli zbiorów danych BDO;
4) integrację zbiorów danych BDO.
§8. 1. Zasób informacyjny BDO tworzony jest poprzez gromadzenie kolejnych
zbiorów danych BDO, a następnie ich integrację z posiadanym zasobem informacyjnym oraz
tworzenie kolejnych standardowych produktów pochodnych, a w szczególności
standardowych produktów kartograficznych, które również są gromadzone w zasobie
informacyjnym BDO.
2. Jednostką obszarową tworzenia zbiorów danych BDO jest cały kraj.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2562-cz-1
› Pobierz plik
-
2562-cz-2
› Pobierz plik