eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej

Rządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej

- wprowadzenie ustawy określającej zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz organy administracji właściwe w tych sprawach;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2562
  • Data wpłynięcia: 2009-11-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o infrastrukturze informacji przestrzennej
  • data uchwalenia: 2010-03-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 489

2562-cz-2

Uzasadnienie
Upoważnienie do wydania rozporządzenia Ministra rodowiska w sprawie
szczegółowych wymagań dotyczących centralnego rejestru form ochrony przyrody zawiera art. 113 ust. 2
ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 z późn. zm.)
W rozporządzeniu został określony zakres danych, konieczny do umieszczenia w
centralnym rejestrze form ochrony przyrody, organizacja, tryb i standardy techniczne tworzenia
rejestru oraz zasady udostępniania danych. Rejestr prowadzony jest w celu zapewnienia kompletnej i
jednolitej informacji o formach ochrony przyrody w Polsce.
Obecnie art.113 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody określa zakres informacji, jaki powinien
być zawarty w centralnym rejestrze form ochrony przyrody. Jednak w związku z wdrażaniem
dyrektywy 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 marca 2007 r. ustanawiającej infrastrukturę
informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) istnieje konieczność rozszerzenia tych
informacji o informację przestrzenną o granicach obszarów i obiektów chronionych. Ponadto obecny
zapis art. 113 nie zawiera instrumentów mających zapewnić aktualność danych istniejących w rejestrze, co
skutkuje tym, że wartość informacyjna rejestru jest ograniczona z uwagi na nieaktualność
zamieszczonych w nich danych. Aby zapewnić aktualność danych przechowywanych w rejestrze,
rozporządzenie wprowadza instrumenty zobowiązujące organy, które ustanowiły formę ochrony przyrody
do konieczności aktualizacji rejestru, także o informację przestrzenną o granicy powołanego obszaru
lub obiektu chronionego. Uzupełnienie informacji opisowych o formach ochrony przyrody zebranych
w rejestrze o część przestrzenną umożliwi wszystkim zainteresowanym szybki i bezpłatny dostęp do
danych o granicach obszarów chronionych.
Organizacja, tryb i standardy techniczne tworzenia rejestru oraz zasady udostępniania danych są
zgodne z postanowieniami dyrektywy 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 marca 2007 r.
ustanawiającej infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE).
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w
przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.


Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które będzie oddziaływał akt normatywny
Zakres niniejszej regulacji obejmuje organy, które utworzyły lub ustanowiły formę
ochrony przyrody,
2. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego

Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie wymagało wydatkowania kwoty
ok. 12 min PLN na aktualizację informacji przestrzennej istniejących form ochrony przyrody.
3. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
4. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Wejście w życie projektowanego rozporządzenia przyczyni się do podniesienia konkurencyjności
gospodarki i przedsiębiorczości poprzez szybki i bezpłatny dostęp do danych przestrzennych o
formach ochrony przyrody. Skróci to czas niezbędny na przygotowanie wymaganych w
procesie decyzyjnym dokumentów, umożliwi bezpłatny dostęp do danych niezbędnych we
wszystkich działaniach mających bezpośredni i pośredni wpływ na środowisko.
5. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
6. Konsultacje społeczne
W zakresie konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie wysłany do
zainteresowanych jednostek:
l.
- Urzędy wojewódzkie i marszałkowskie;
- Urzędy gmin;
II.
- Instytut Ochrony Przyrody, al. A. Mickiewicza 33, 31-120 Kraków,
- Organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną przyrody
III.
- Dyrekcje parków narodowych;
- Dyrekcje parków krajobrazowych;
- Państwowa Rada Ochrony Przyrody;
- Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej;
- Instytut Ochrony rodowiska, ul. Krucza 5/11d, 00-548 Warszawa;
Ponadto projekt będzie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
2
strony : 1 ... 90 ... 130 ... 135 . [ 136 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: