Rządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej
- wprowadzenie ustawy określającej zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz organy administracji właściwe w tych sprawach;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2562
- Data wpłynięcia: 2009-11-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o infrastrukturze informacji przestrzennej
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 489
2562-cz-2
Znaki obiektów terenowych, przedstawionych za pomocą znaków punktowych powinny być
tak umiejscowione, położeniu obiektu w terenie odpowiadały następujące punkty znaku
umownego:
1) przy znakach o regularnym kształcie geometrycznym (koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt
równoboczny itp.) – środek geometryczny znaku,
2) przy znakach w kształcie figury o rozszerzonej podstawie (wiatrak, pomnik, komin, stacja
paliw itp.) - środek podstawy znaku,
3) przy znakach mających kąt prosty przy podstawie (krzyż, turbina wiatrowa, itp.) - wierz-
chołek kąta prostego,
4) przy znakach stanowiących kombinację figur geometrycznych (budowla o charakterze
wieży, wieża lub maszt RTV itp.) - geometryczny środek dolnej figury.
§ 13.
Znaki punktowe, jak również punktowe elementy deseni obiektów powierzchniowych (pokry-
cie terenu), przedstawia się prostopadle do osi Y układu współrzędnych. Wyjątki w tym
względzie podane są w objaśnieniach do poszczególnych znaków.
§ 14.
Przedstawiając na mapie teren o dużym stopniu zagęszczenia szczegółów sytuacyjnych, nale-
ży kierować się zasadą, że szczegóły trwałe i mające większe znaczenie dla orientacji przed-
stawia się w miejscu ich położenia, a inne mogą być przesunięte lub pominięte.
§ 15.
Jeśli istnieje konieczność przesunięcia znaków obiektów przylegających lub znajdujących się
w najbliższym sąsiedztwie ulicy lub drogi to powinny być one tak umieszczone, aby możliwie
najlepiej pokazać ich położenie względem tej drogi lub ulicy, ale jednocześnie zapewnić wła-
ściwe usytuowanie w odniesieniu do innych elementów sytuacji. Przesunięcie znaków nie
powinno być jednak większe niż to niezbędne dla uzyskania czytelności obrazu mapy.
§ 16.
Znaki niektórych charakterystycznych obiektów lub budowli, takich jak komin, budowla o
charakterze wieży, wiatrak, maszt RTV, stacja paliw, krzyż lub figura religijna, pomnik, mogą
zakrywać fragmenty znaków liniowych obiektów, w pobliżu których są usytuowane, np. dro-
gi, ogrodzenia, cieku.
§ 17.
Dla lepszego uwidocznienia sygnatur punktowych należy stosować technikę tzw. wyświetla-
nia, tj. usuwanie fragmentów znaków liniowych lub barwnego pokrycia powierzchniowego z
wnętrza znaku. Dodatkowo, na zewnątrz sygnatury punktowej o barwie czarnej, stosuje się
„efekt halo” o szerokości 0.2 mm maskujący znajdującą się pod nią treść mapy.
§ 18.
Jeżeli znaki o tej samej formie graficznej przedstawiają różne przedmioty terenowe, umiesz-
cza się obok nich odpowiedni napis lub skrót objaśniający (szyb naftowy lub gazowy, maszt
radiowy lub telewizyjny). W wypadku zgrupowania większej liczby takich samych znaków
należy wprowadzić napisy lub skróty objaśniające tylko przy niektórych z nich.
§ 19.
Poza wymienionymi wypadkami nakładania się znaków oraz wynikającymi z sytuacji topo-
graficznej stykaniem się znaków, dla zapewnienia dobrej czytelności mapy odległości między
znakami w zasadzie nie powinny być mniejsze niż 0,2 mm.
§ 20.
Szczegółowe zasady redakcji wszystkich obiektów podane są w Rozdziale 3.
5
Rozdział 3.
Szczegółowe zasady redakcji i wzory znaków
§ 21.
1. Punkty osnowy geodezyjnej przedstawia się znakiem 001 wraz z opisami wysokości n.p.m.
2. Na mapie topograficznej (MTP50TBD) przedstawia się punkty osnowy geodezyjnej I klasy
oraz wybrane punkty poziomej osnowy geodezyjnej II klasy.
3. Punkty osnowy wysokościowej nie stanowią treści mapy MTP50TBD. Część z nich jest wi-
doczna na mapie jako punkty szczytów górskich (punkty wysokościowe), pozostałe są pomi-
nięte ze względu na ściśle specjalistyczny charakter osnowy wysokościowej i wąskie możli-
wości wykorzystania tego elementu treści mapy.
4. Wysokość punktów osnowy geodezyjnej powinna być wpisana na mapie z dokładnością do
0,1 m.
5. Nie pokazuje się obiektów położonych na budowlach i urządzeniach.
6. Wśród punktów osnowy geodezyjnej II klasy przeprowadza się selekcję, wybierając przede
wszystkim te położone w charakterystycznych punktach terenu.
001
Sposób pozyskania danych:
Baza GEOS, punkty I i II klasy (dawnej 1-4) CBOP (osnowa pozioma) o stabilizacji naziem-
nej.
§ 22.
1. Koleje i obiekty z nimi związane przedstawia się znakami 002 – 016 zgodnie z podanymi
przy nich objaśnieniami.
2. Na mapie topograficznej MTP50TBD przedstawia się:
-
linie kolejowe szeroko-, normalno- i wąskotorowe,
-
linie kolejowe nieczynne i w budowie,
-
urządzenia kolejowe,
-
tory stacyjne,
-
mosty, wiadukty i tunele,
-
linie tramwajowe,
-
koleje linowe i wyciągi narciarskie,
-
wejścia do stacji metra.
6
3. Odcinki torów kolejowych podzielono na odcinki przebiegające wzdłuż szlaków kolejo-
wych (tworzących linie kolejowe) oraz pozostałe (tory w obrębie stacji, zakładów prze-
mysłowych i bocznice).
4. Linie szerokotorowe wyróżnia się poprzez umieszczenie wzdłuż znaku napisu „szerokoto-
rowa”.
5. Linie kolejowe nieczynne wyróżnia się opisem „nieczynna” umieszczonym wzdłuż znaku
linii kolejowej.
6. Przy nazwie stacji lub przystanku kolejowego znajdujących się przy linii kolejowej nie-
czynnej dodaje się skrót „(niecz.)”.
002
Za pomocą znaku 002 przedstawia się zelektryfikowane linie kolejowe normalnotorowe i sze-
rokotorowe poza obszarami stacji kolejowych:
Linię kolei gospodarczej stanowiącej bocznicę do zakładu przemysłowego, przedsiębiorstwa,
magazynu itp. pokazuje się znakiem 008 wówczas, gdy jej długość do zakładu jest mniejsza
niż 1000 m (2 cm na mapie). Dłuższe bocznice oznacza się odpowiednim znakiem linii kole-
jowej [003-005]. Na terenie zakładów linię kolei gospodarczej pokazuje się znakiem 008.
Sposób pozyskania danych z bazy TOPO:
-
Linie kolejowe normalnotorowe:
klasa SKKL_L [RODZAJ_TRAKCJI] = 'Z' and [X_KAT_ISTNIENIA] = 1 and
[RODZAJ_P_SZYN] = 'Poc' and [INFORM_DODATKOWA] <> 'tory stacyjne' and
[RODZAJ_TOROW] ='Tn'
-
Linie kolejowe szerokotorowe:
klasa SKKL_L [RODZAJ_TRAKCJI] = 'Z' and [X_KAT_ISTNIENIA] = 1 and
[RODZAJ_P_SZYN] = 'Poc' and [INFORM_DODATKOWA] <> 'tory stacyjne' and
[RODZAJ_TOROW] ='Ts'
003
Za pomocą znaku 003 przedstawia się niezelektryfikowane linie kolejowe normalnotorowe i
szerokotorowe poza obszarami stacji kolejowych:
Sposób pozyskania danych z bazy TOPO:
-
Linie kolejowe normalnotorowe:
7
klasa SKKL_L [RODZAJ_TRAKCJI] = 'Nz' and [X_KAT_ISTNIENIA] = 1 and
[RODZAJ_P_SZYN] = 'Poc' and [INFORM_DODATKOWA] <> 'tory stacyjne' and
[RODZAJ_TOROW] ='Tn'
-
Linie kolejowe szerokotorowe:
klasa SKKL_L [RODZAJ_TRAKCJI] = 'Nz' and [X_KAT_ISTNIENIA] = 1 and
[RODZAJ_P_SZYN] = 'Poc' and [INFORM_DODATKOWA] <> 'tory stacyjne' and
[RODZAJ_TOROW] ='Ts'
004
Za pomocą znaku 004 przedstawia się linie kolejowe normalnotorowe nieczynne.
Sposób pozyskania danych z bazy TOPO:
Linie kolejowe normalnotorowe nieczynne:
klasa SKKL_L [X_KAT_ISTNIENIA] = 5 (nieczynna).
005
Za pomocą znaku 005 przedstawia się linie kolejowe wąskotorowe .
Znaku kolei wąskotorowej nie różnicuje się według liczby torów i trakcji.
Linie kolejowe czynne czasowo (np. turystyczne) wyróżnia się opisem „czynna czasowo”
umieszczonym wzdłuż znaku kolei wąskotorowej.
Linie kolejowe zabytkowe wyróżnia się opisem „zabytkowa” umieszczonym wzdłuż znaku
kolei wąskotorowej.
Tory i urządzenia stacyjne przedstawia się zgodnie z zasadami podanymi dla znaków 008, tak
jak na liniach normalnotorowych.
Sposób pozyskania danych z bazy TOPO:
Linie kolejowe wąskotorowe:
klasa SKKL_L [RODZAJ_P_SZYN] = 'Poc' and [RODZAJ_TOROW] = „Tw” (wąski).
006
8
Za pomocą znaku umownego 006 przedstawia się stacje kolejowe.
Sygnaturę 006 umieszcza się na linii kolejowej przebiegającej przez stację (w pobliżu centrum
terenu stacji) równolegle do tej linii. W procesie symbolizacji obiektów tej klasy (KUAA_A)
następuje zmiana reprezentacji geometrycznej z powierzchni do punktu.
Sposób pozyskania danych z bazy TOPO:
Linie kolejowe wąskotorowe:
klasa KUAA_A [RODZAJ] = '200' – kompleks stacji kolejowej.
007
Za pomocą znaku umownego 007 przedstawia się przystanki kolejowe.
Sygnaturę 007 umieszcza się na linii kolejowej równolegle do tej linii.
Sposób pozyskania danych z bazy TOPO:
Linie kolejowe wąskotorowe:
klasa OIKM_P [RODZAJ] = '2' – przystanek kolejowy.
008
Odcinki torów kolejowych w obrębie stacji, zakładów przemysłowych i bocznice podlegają
prezentacji z zastosowaniem znaku 008, umieszczonego na linii bazowej obiektu (osi toru).
W miejscach połączenia tych odcinków torów z odcinkami położonymi na szlakach kolejo-
wych (znaki linii kolejowych) należy zachować światło 0,20 mm.
Linię kolei gospodarczej stanowiącej bocznicę do zakładu przemysłowego, przedsiębiorstwa,
magazynu itp. pokazuje się znakiem 008 wówczas, gdy jej długość do zakładu jest mniejsza
niż 1000 m (2 cm na mapie). Dłuższe bocznice oznacza się odpowiednim znakiem linii kole-
jowej [002-005]. Na terenie zakładów linię kolei gospodarczej pokazuje się znakiem 008.
Znak konwencjonalny linii kolejowej [002-005] zmienia się na znak torów stacyjnych 008
w miejscu, w którym rozpoczynają się rozjazdy kolejowe, w miejscu rozejścia się torów przed
peronem zlokalizowanym między torami, a w wypadku dłuższych bocznic, w miejscu, gdzie
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2562-cz-1
› Pobierz plik
-
2562-cz-2
› Pobierz plik