Rządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej
- wprowadzenie ustawy określającej zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz organy administracji właściwe w tych sprawach;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2562
- Data wpłynięcia: 2009-11-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o infrastrukturze informacji przestrzennej
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 489
2562-cz-2
2) mapy Hydrograficzne Polski w skali 1:50 000;
3) mapy tyflograficzne dla Niewidomych i Słabowidzących.
§ 4. Szczegółowy opis i tworzenie opracowań kartograficznych stanowi:
1) załącznik nr 1 do rozporządzenia dla Mapy Sozologicznej Polski;
2) załącznik nr 2 do rozporządzenia dla Mapy Hydrograficznej Polski;
3) załącznik nr 3 do rozporządzenia dla Mapy dla Niewidomych i Słabowidzących.
§ 5. Organizacja i tryb współdziałania z Głównym Geodetą Kraju innych organów
administracji publicznej przy realizacji zadań, o których mowa w § 1 pkt 1 polega na
nieodpłatnej wymianie danych celem tworzenia opracowań kartograficznych.
§ 6. Współdziałanie przy realizacji opracowań tematycznych (SOZO i HYDRO)
będzie polegało na korzystaniu z rejestrów publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1a
pkt 1–6 ustawy oraz z danych tematycznych gromadzonych w PIG, IMGW, IUNG, WIO ,
RZGW, WZMiUW, OSCh-R, centralnego rejestru form ochrony przyrody, zasobów
PODGiK, krajowego rejestru podziału terytorialnego TERYT, krajowego rejestru
urzędowych podmiotów gospodarki narodowej REGON.
§ 7. 1. Aktualizacja SOZO i HYDRO obejmuje zespół prac i czynności organizacyjno-
technicznych mających na celu doprowadzenie zasobu danych do zgodności ze stanem
faktycznym.
2. Aktualizację realizuje się poprzez wprowadzenie do bazy poprawek i uzupełnień
wynikających ze zmian zaistniałych w okresie od opracowania lub poprzedniej aktualizacji do
czasu przedsięwziętej aktualizacji.
3. Częstotliwość aktualizacji SOZO i HYDRO uwarunkowana jest tempem zmian
zachodzących w terenie oraz potrzebami gospodarki, przy czym aktualizację danych
tematycznych prowadzi się:
1) z zakresu użytkowania wód i terenu wraz z elementami infrastruktury technicznej, form
ochrony środowiska na bieżąco do 1 roku;
2) z zakresu jakości wód i zrzutu ścieków od 1 roku do 4 lat, a w przypadku wód
podziemnych do 6 lat;
2
3) z zakresu charakterystyk hydrologicznych wód powierzchniowych i podziemnych w
odniesieniu do standardowego wielolecia aktualizowanego co 5 lat;
4) z zakresu jakości powietrza i stanu lasów co 1 rok;
5) z zakresu jakości gleb co 5 lat.
§ 8. W procesie aktualizacji stosuje się odpowiednio zasady i procedury przyjęte
przy opracowywaniu SOZO i HYDRO, o których mowa w rozporządzeniu.
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
3
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie realizuje upoważnienie zawarte w przepisie art. 9a ustawy
z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz.
2027, z późn. zm).
Rozporządzenie ma na celu określenie rodzajów opracowań kartograficznych
i specjalnych, których wykonywanie i udostępnianie należy do obowiązków Głównego
Geodety Kraju oraz organizację i tryb współdziałania z Głównym Geodetą Kraju innych
organów administracji publicznej przy realizacji tych zadań, mając na względzie potrzeby
państwa i obywateli, a także odpowiednie wykorzystanie informacji zgromadzonych przez
organy administracji publicznej.
Ponadto rozporządzenie określa zasady tworzenia, aktualizacji i
udostępniania
kartograficznych opracowań, a w szczególności:
• analizę obowiązujących Wytycznych Technicznych GIS-3/GIS-4 pod kątem
aktualizacji definicji obiektów mapy,
• zasady aktualizacji komponentów map tematycznych,
• opracowanie modelu pojęciowego danych tematycznych (komponent
HYDRO/SOZO),
• opracowanie modelu pojęciowego danych tematycznych (komponent
HYDRO_KARTO/SOZO_KARTO),
• zasady redakcji i druku map tematycznych,
• udostępnianie danych,
• zasady kontroli map tematycznych.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Główny Urząd Geodezji i Kartografii w zakresie obsługi administracyjno-biurowej
i finansowania Zespołu.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia będzie podlegał konsultacjom społecznym.
3. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projekt nie spowoduje skutków finansowych dla sektora finansów publicznych, w tym,
budżetu państwa i budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy
Bez wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanej regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt pozostaje bez wpływu na przedsiębiorczość oraz konkurencyjność wewnętrzną i
zewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ projektowanej regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projekt nie będzie miał wpływu sytuację regionów i rozwój regionalny.
7. Stosunek projektowanej regulacji do prawa Unii Europejskiej
Projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
5
Załącznik nr 1
do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia ................. (poz. ............ )
ROZDZIAŁ I
PRZEDMIOT I ZAKRES STANDARDU
Przepisy niniejsze ustalają:
– pojęcie mapy sozologicznej i jej przeznaczenie,
– odwzorowanie kartograficzne, podział na arkusze i system ich oznaczeń,
– treść mapy,
– znaki umowne,
– prace przygotowawcze i terenowe,
– opracowanie pierworysu redakcyjnego mapy,
– zasady stosowania znaków umownych
– zasady sporządzania mapy numerycznej,
– przygotowanie materiałów do druku,
– druk mapy,
– zasady kompletowania i przekazywania dokumentacji.
ROZDZIAŁ II
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Mapa sozologiczna jest mapą tematyczną, przedstawiającą stan środowiska przyrodniczego oraz
przyczyny i skutki – tak negatywnych, jak i pozytywnych – przemian zachodzących w środowisku pod
wpływem różnego rodzaju procesów, w tym przede wszystkim działalności człowieka, a także sposoby
ochrony naturalnych wartości tego środowiska.
Mapa adresowana jest głównie do instytucji i urzędów ochrony środowiska oraz decydentów
szczeblach planistów na szczeblach regionalnym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym.
Mapa w planowaniu przestrzennym jest szczególnie przydatna w zakresie lokalizacji nowych
obiektów gospodarczych (w tym przemysłowych) i komunalnych (w tym mieszkaniowych), a także
ośrodków rekreacyjnych itp.
Mapa stanowi źródłowe opracowanie kartograficzne do sporządzania map sozologicznych w
skalach mniejszych oraz innych pokrewnych map tematycznych.
Mapa stanowi źródło informacji o stanie zanieczyszczenia, zagrożeń środowiska przyrodniczego,
narzędzie do badania i diagnozowania jego stanu w aspekcie ilościowym, systematyzującym i
prognostycznym. Może być wykorzystana do opracowania syntetycznego wskaźnika stanu środowiska
przyrodniczego różnych jednostek przestrzennych, a jej wersja numeryczna daje możliwości
pozyskiwania, gromadzenia i wizualizacji danych geograficznych, przy permanentnej aktualizacji bazy
danych.
Mapa jest wykonywana jako mapa wieloarkuszowa, analogowa i numeryczna dla obszaru całego
kraju.
Podział na arkusze oraz system oznaczania godłami arkuszy tej mapy jest taki, jak mapy
topograficznej w tej skali, zgodnie z Instrukcją techniczną. Przyjmuje się jednolity format arkusza
mapy wraz z opisem pozaramkowym, po obcięciu 525×480 mm.
Dla mapy przyjmuje się układ współrzędnych „1992”. Informacje o układzie i rodzaju
odwzorowania umieszcza się w opisie pozaramkowym mapy.
Przejście z układu na układ przy łączeniu styków arkuszy powinno być oparte na przeliczonych
współrzędnych (narożniki mapy, osnowa geodezyjna z GUGiK).
Treść podkładową stanowią sytuacja i nazewnictwo oraz rysunek rzeźby terenu mapy
topograficznej w skali 1:50 000. Dla terenów poza granicami kraju należy dać pełną treść
topograficzną w kolorze szarym, powierzchnie lasów przedstawić 20% koloru szarego. Treść
tematyczną należy opracować tylko w granicach Polski. Podstawą nazewnictwa obiektów
hydrograficznych jest Podział hydrograficzny Polski, a przebieg granic administracyjnych musi być
zgodny z aktualnym Państwowym Rejestrem Granic.
Dla każdego arkusza mapy sozologicznej jest zakładana i prowadzona metryka mapy, wypełniana
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2562-cz-1
› Pobierz plik
-
2562-cz-2
› Pobierz plik