Rządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej
- wprowadzenie ustawy określającej zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz organy administracji właściwe w tych sprawach;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2562
- Data wpłynięcia: 2009-11-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o infrastrukturze informacji przestrzennej
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 489
2562-cz-2
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia ……………2009 r.
w sprawie Rady Infrastruktury Informacji Przestrzennej
Na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy z dnia …… o infrastrukturze informacji
przestrzennej (Dz. U. Nr ……) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Tryb i sposób organizacji pracy Rady Infrastruktury Informacji Przestrzennej
§ 1. Rozporządzenie określa tryb i sposób organizacji pracy oraz wysokość
wynagrodzenia członków Rady Infrastruktury Informacji Przestrzennej, zwanej dalej „Radą”.
§ 2. 1. Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na
wniosek członków Rady nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Miejsce i termin posiedzenia wyznacza Przewodniczący Rady informując
pozostałych członków Rady co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem posiedzenia.
3. Z posiedzenia Rady sporządza się dokument w formie sprawozdania.
§ 3. W terminie sześciu miesięcy od dnia pierwszego posiedzenia, Rada określi i
przyjmie Regulamin swojej pracy.
§ 4. W swoich pracach Rada kieruje się dążeniem do:
1) zapewnienia dostępności danych przestrzennych i związanych z nimi usług w zakresie
niezbędnym dla zrównoważonego rozwoju kraju oraz rozwoju społeczeństwa
informacyjnego;
2) zwiększenia efektywności działania poszczególnych resortów w zakresie geoinformacji,
a zwłaszcza do ograniczenia zbędnej redundancji danych;
3) zapewnienia terminowej realizacji przez Polskę, jako państwa członkowskiego
Wspólnoty Europejskiej zadań natury legislacyjnej, organizacyjnej i technologicznej
wynikających z ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej oraz przepisów
wykonawczych dotyczących interoperacyjności, przyjętych przez organy Unii
Europejskiej.
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – administracja
publiczna - na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada
2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr
216, poz. 1604).
Rozdział 2
Wysokość wynagrodzenia członków Rady
§ 5. 1. Członkom Rady uprawnionym na mocy ustawy do otrzymania wynagrodzenia
za udział w posiedzeniu, przysługuje wynagrodzenie finansowane z budżetu Głównego
Urzędu Geodezji i Kartografii w wysokości:
1) przewodniczący Rady – 50%;
2) pozostali członkowie Rady – 30%
- kwoty bazowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, ustalanej
corocznie w ustawie budżetowej.
2. Wynagrodzenie za udział w posiedzeniu Rady, trwającym:
1) do czterech godzin - przysługuje połowa wynagrodzenia,
2) powyżej czterech godzin - przysługuje wynagrodzenie w pełnej wysokości.
Rozdział 3
Przepis końcowy
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
2
Uzasadnienie
Upoważnienie do wydania rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i
Administracji w sprawie ewidencji zbiorów i usług danych przestrzennych objętych
infrastrukturą informacji przestrzennej zawiera art. 22 ust. 6 ustawy z dnia ……….. 2009 r. o
infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. Nr …., poz. ....).
W skład Rady wchodzą kierownicy urzędów centralnych, przedstawiciele naczelnych organów
administracji rządowej w randze sekretarza lub podsekretarza stanu oraz przedstawiciele organów
jednostek samorządu terytorialnego, instytucji naukowych oraz organizacji pozarządowych. Obsługę
administracyjną prac Rady zapewnia Główny Geodeta Kraju. Do zadań Rady należy opiniowanie,
na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, projektów aktów
prawnych, standardów, przedsięwzięć organizacyjnych, naukowych i edukacyjnych oraz
planów i sprawozdań dotyczących infrastruktury, w tym dotyczących również koordynacji i
współdziałania oraz kontaktów z Komisją Europejską. Ponadto Rada posiada uprawnienie do
występowania z inicjatywami własnymi w zakresie usprawniania infrastruktury pod
względem organizacyjnym i technicznym oraz rozszerzenia jej zakresu tematycznego.
3
Ocena Skutków Regulacji (OSR)
1.
Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Projekt odnosi się do działania organów administracji rządowej i samorządowej,
w szczególności w zakresie infrastruktury informacji przestrzennej.
2.
Konsultacje społeczne
Projekt zostanie umieszczony na stronie internetowej Głównego Urzędu Geodezji
i Kartografii. Ponadto zostanie skonsultowany z organizacjami społeczno – zawodowymi
działającymi w obszarze infrastruktury informacji przestrzennej.
3.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Przewiduje się wydatki z budżetu państwa na funkcjonowanie Rady, w tym na opracowywane
ekspertyz, opinii i innych opracowań o charakterze naukowym i informacyjnym oraz na
wynagrodzenia ekspertów i członków Rady nie będących pracownikami administracji
rządowej i samorządowej wynosić będzie około 5 mln zł rocznie.
4.
Wpływ rozporządzenia na rynek pracy
Regulacje zawarte w projekcie nie będą miały wpływu na rynek pracy.
5.
Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacje zawarte w projekcie nie będą miały wpływu na konkurencyjność gospodarki i
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6.
Wpływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Regulacje zawarte w projekcie nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
4
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia ........................ 2009 r.
w sprawie kartograficznych opracowań tematycznych i specjalnych
Na podstawie art. 9a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne
i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) rodzaje kartograficznych opracowań tematycznych i specjalnych, których wykonywanie
i udostępnianie należy do obowiązków Głównego Geodety Kraju;
2) organizację i tryb współdziałania z Głównym Geodetą Kraju innych organów
administracji publicznej przy realizacji zadań, o których mowa w pkt 1.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu mowa jest o:
1) opracowaniach tematycznych – rozumie się przez to rozumie się w szczególności jako
opracowania przedstawiające stan środowiska przyrodniczego oraz przyczyny i skutki -
tak negatywnych, jak i pozytywnych - przemian zachodzących w środowisku pod
wpływem różnego rodzaju procesów, w tym przede wszystkim działalności człowieka, a
także sposoby ochrony naturalnych wartości tego środowiska oraz opracowania
przedstawiające w syntetycznym ujęciu warunki obiegu wody w powiązaniu ze
środowiskiem przyrodniczym, jego zainwestowaniem i przekształceniem;
2) opracowaniach specjalnych - rozumie się w szczególności opracowania kartograficzne
dla niewidomych i słabowidzących wykonane w technikach tyflograficznych.
§ 3. Główny Geodeta Kraju wykonuje i udostępnia:
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, z
2007 r. Nr 21, poz. 125 oraz z 2008 r. Nr 201, poz. 1237 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r., Nr 31, poz. 206 i Nr 42,
poz. 334.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2562-cz-1
› Pobierz plik
-
2562-cz-2
› Pobierz plik