eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej

Rządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej

- wprowadzenie ustawy określającej zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz organy administracji właściwe w tych sprawach;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2562
  • Data wpłynięcia: 2009-11-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o infrastrukturze informacji przestrzennej
  • data uchwalenia: 2010-03-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 489

2562-cz-2

UZASADNIENIE
do projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia .............
w sprawie organizacji i trybu prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i
kartograficznego


Projekt
rozporządzenia jest realizacją delegacji ustawowej zapisanej w art. 40 ust 8
ustawy z dnia 17 maja 1989r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240,
poz. 2027, z późn. zm.). Projekt wprowadza zmienioną w stosunku do dotychczasowych
rozwiązań metodykę organizacji i trybu prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i
kartograficznego.Zmian ta podyktowana została zarówno przebudową modelu państwowego
zasobu geodezyjnego i kartograficznego, jego pełną informatyzacją.
Projekt określa organizację oraz tryb prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i
kartograficznego, a w szczególności:

rodzaje materiałów i zbiorów danych gromadzonych odpowiednio w centralnej,
wojewódzkiej i powiatowej części zasobu;

organizację i tryb pozyskiwania, ewidencjonowania, przechowywania i
zabezpieczania materiałów i zbiorów danych;

organizację i tryb udostępniania materiałów i zbiorów danych;

wzory klauzul umieszczanych na materiałach gromadzonych w zasobie i
udostępnianych z zasobu;

tryb wymiany danych pomiędzy poszczególnymi częściami zasobu oraz pomiędzy
bazami danych zasobu a wykonawcami prac geodezyjnych i kartograficznych;

tryb wyłączania materiałów i zbiorów danych z zasobu oraz sposób ich przekazywania
do właściwych archiwów państwowych.
Zaproponowane w rozporządzeniu regulacje przyjęto z uwzględnieniem szczególngo
znaczenia zbiorów danych gromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i
kartograficznym dla infrastruktury informacji przestrzennej, potrzeby sprawnego
funkcjonowania ośrodków dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej oraz potrzeby
sprawnego udostępniania gromadzonych materiałów i zbiorów danych,

Ocena skutków regulacji (OSR)
1.
Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Projekt odnosi się do działania organów administracji rządowej i samorządowej,
w szczególności organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej oraz oddziałuje na
przedsiębiorców prowadzących działalność geodezyjną i kartograficzną.
2.
Konsultacje społeczne
Projekt zostanie umieszczony na stronie internetowej Głównego Urzędu Geodezji
i Kartografii. Ponadto zostanie skonsultowany z organizacjami społeczno – zawodowymi
działającymi w obszarze geodezji i kartografii: Stowarzyszeniem Geodetów Polskich,
Stowarzyszeniem Kartografów Polskich, Geodezyjną Izbą Gospodarczą oraz Polską Geodezją
Komercyjną - Federacją Organizacji Przedsiębiorców Geodezyjnych.
3.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenie nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa
oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Projekt nie zwiększy bowiem zakresu
zadań wykonywanych w ramach działalności ustawowej przez organy administracji rządowej
i samorządowej, a jedynie usprawni ich wykonywanie z zastosowaniem nowoczesnych
technik i technologii informatycznych i teletransmisyjnych. Wprowadzone zmiany nie
spowodują dodatkowych obciążeń finansowych po stronie Skarbu Państwa.
4.
Wpływ rozporządzenia na rynek pracy
Nie przewiduje się negatywnego wpływu rozporządzenia na rynek pracy.
5.
Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw

Nie przewiduje się negatywnego wpływu rozporządzenia na rynek pracy.
6.
Wpływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się negatywnego wpływu rozporządzenia na sytuację i rozwój regionów.

2


Projekt


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH i ADMINISTRACJI1)
z dnia .................. 2009 r.

w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów

Na podstawie art. 47 b ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne
i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy zakres informacji objętych ewidencją miejscowości, ulic i adresów,
zwanej dalej „ewidencją”, organizację i tryb: tworzenia, aktualizacji i udostępniania
bazy danych ewidencji;
2) wzór wniosku o ustalenie numeru porządkowego budynku.

§ 2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) ustawa - ustawę z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne;
2) ewidencja numeracji porządkowej nieruchomości – ewidencję prowadzoną na
podstawie art. 47a pkt 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie
ustawy z dnia ….. o infrastrukturze informacji przestrzennej;
3) miejscowości – jednostki osadnicze, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 29
sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych
(Dz. U. Nr 166, poz. 1612 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141);
4)
BDOT – zbiór danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej,

o którym mowa w art. 4 ust. 1a pkt 8 ustawy;
5) dokument elektroniczny – dokument elektroniczny, o którym mowa w art. 3 pkt 2
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.3));
6) UML – język formalny służący do opisu świata obiektów w analizie obiektowej oraz
programowaniu obiektowym;
7) schemat XML – standard opisu definicji struktury dokumentów zapisanych w formacie
XML, o którym mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11
października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów
teleinformatycznych (Dz. U. Nr 212, poz. 1766);
8) XML - Standard uniwersalnego formatu tekstowego służącego do zapisu danych
w formie elektronicznej- uniwersalny język formalny przeznaczony do
reprezentowania danych w ustrukturalizowany sposób, o którym mowa w załączniku
nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – administracja
publiczna - na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada
2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr
216, poz. 1604).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, z
2007 r. Nr 21, poz. 125, z 2008 r. Nr 201, poz. 1237 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 31 poz. 206 i Nr 42
poz. 334.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501 oraz z
2008 r. Nr 127, poz. 817.
minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych;
9) GML - odmiana języka XML służąca do opisu danych przestrzennych, o której mowa
w załączniku nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w
sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych;
10) układ 1992 - układ współrzędnych płaskich prostokątnych 1992, o którym mowa
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 2000 r. w sprawie państwowego
systemu odniesień przestrzennych (Dz. U. Nr 70, poz. 821).

§ 3. 1. Danymi ewidencji, dotyczącymi miejscowości są:
1) nazwy miejscowości i ich rodzaje;
2) identyfikatory nazw miejscowości;
3) dane określające przebieg granic miejscowości oraz przybliżone położenie środka
ciężkości obszaru miejscowości.

2. Nazwy miejscowości ich rodzaje przyjmuje się w brzmieniu zgodnym z wykazem
urzędowych nazw miejscowości, o którym mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 2003 r.
o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych.

3. Identyfikatory nazw miejscowości, o których mowa w ust. 1 pkt 2, przyjmuje się
w brzmieniu zgodnym z danymi systemu identyfikatorów i nazw miejscowości, o którym
mowa w art. 47 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U.
Nr 88, poz. 439, z późn. zm.4)).

4. Dane określające przebieg granic miejscowości ustala się na podstawie danych
ewidencji gruntów i budynków po ich weryfikacji z danymi państwowego rejestru granic i
powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju oraz informacjami pozyskanymi z
innych dostępnych źródeł.

5. W wypadku braku kompletu danych niezbędnych do określenia przebiegu granic
miejscowości w ewidencji wykazuje się tylko przybliżone położenie środka ciężkości obszaru
miejscowości.

§ 4. 1. Danymi ewidencji, dotyczącymi ulic i placów są:
1) nazwy ulic i placów;
2) identyfikatory nazw ulic i placów;
3) dane określające przebieg linii rozgraniczających ulic i placów z gruntami przyległymi
oraz osie pasów drogowych ulic, lub tylko osie pasów drogowych.
2. Nazwy ulic i placów przyjmuje się w brzmieniu zgodnym z uchwałami rady gminy
w sprawie przebiegu oraz nadania nazw ulic i placów.


4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88 poz. 554
i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 623 i Nr 106, poz. 668, z 2001 r. Nr 100, poz. 1080, z 2003 r. Nr 217,
poz. 2125, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, z 2007 r. Nr
166, poz. 1172, z 2008 r, Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.

2
3. Identyfikatory nazw ulic, o których mowa w ust. 1 pkt 2, przyjmuje się w brzmieniu
zgodnym z danymi systemu identyfikacji adresowej ulic, nieruchomości, budynków i
mieszkań, o którym mowa w art. 47 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce
publicznej.
4. Dane określające przebieg linii rozgraniczających ulic i placów z gruntami przyległymi
oraz osi pasów drogowych ulic ustala się na podstawie danych ewidencji gruntów i budynków
oraz mapy zasadniczej.

§ 5. 1. Numery porządkowe, o których mowa w art. 47a ust. 4 pkt 5 lit. a ustawy, zwane
dalej „numerami porządkowymi”, ustala się na podstawie:
1) ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości;
2) ewidencji gruntów i budynków, mapy zasadniczej oraz BDOT;
3) miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub, w przypadku braku takich
planów, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu oraz studium
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

2. Dla każdej ulicy i każdego placu posiadającego nazwę tworzy się odrębne spójne
zbiory numerów porządkowych w sposób zapewniający przestrzenną regularność każdego z
tych zbiorów.

3. W miejscowościach wiejskich oraz w osiedlach miejskich, w których ulice i place nie
posiadają nazw, tworzy się jeden spójny zbiór numerów porządkowych, w sposób
zapewniający jego przestrzenną regularność.

4. Numery porządkowe przyjmują postać liczb całkowitych w przedziale od 1 do n,
z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.

5. Nowo wybudowanemu budynkowi, który nie był przedmiotem prognozy wyrażonej w
tej ewidencji, nadaje się numer złożony z liczby całkowitej, zgodnej z liczbą numeru
porządkowego najbliższego budynku objętego ewidencją, oraz z wielkiej pierwszej nie
wykorzystanej litery alfabetu łacińskiego.

6. Numery porządkowe złożone z liczby całkowitej oraz litery alfabetu łacińskiego, a
także mające inną postać, ujawnia się w ewidencji, jeżeli takie oznaczenia były przyjęte
w ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości, a jednocześnie przy zakładaniu ewidencji
nie dokonano zmiany zasad numeracji.

§ 6. 1. Do każdego numeru porządkowego ujawnionego w ewidencji przyporządkowuje
się punkt, oznaczający przybliżony środek ciężkości konturu budynku, zwany dalej „punktem
adresowym”, oraz kod pocztowy.
2. Danymi ewidencyjnymi punktu adresowego oprócz jego identyfikatora są:
1) para współrzędnych X,Y określająca położenie punktu w przestrzeni;
2) status budynku, z którym związany jest punkt adresowy:
a) istniejący,
b) prognozowany.


3
strony : 1 ... 80 ... 120 ... 133 . [ 134 ] . 135 . 136

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: