Rządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej
- wprowadzenie ustawy określającej zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz organy administracji właściwe w tych sprawach;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2562
- Data wpłynięcia: 2009-11-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o infrastrukturze informacji przestrzennej
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 489
2562-cz-2
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia ........................2009 r.
w sprawie baz danych zobrazowań lotniczych i satelitarnych oraz ortofotomapy i
numerycznego modelu terenu
Na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i
kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) zakres informacji gromadzonych w bazach danych zobrazowań lotniczych i
satelitarnych oraz ortofotomapy i numerycznego modelu terenu;
2) organizację i tryb gromadzenia informacji w bazach danych zobrazowań lotniczych i
satelitarnych oraz ortofotomapy i numerycznego modelu terenu;
3) standardy techniczne tworzenia tych baz, ich aktualizacji i udostępniania.
§ 2. Bazy danych zobrazowań lotniczych i satelitarnych oraz ortofotomapy i numerycznego
modelu terenu stanowią państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny i są częścią bazy
danych infrastruktury informacji przestrzennej, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia
….. o infrastrukturze informacji przestrzennej.
§ 3. Szczegółowy zakres informacji, organizację i tryb oraz standardy tworzenia, aktualizacji
i udostępniania tych baz zawarte są w załączniku do rozporządzenia.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, z 2008
r. Nr 201, poz. 1237 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 31, poz. 206 i Nr 42, poz. 334.
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia jest wykonaniem upoważnienia zawartego w art. 19 ust. 1 pkt. 10
projektu nowelizacji ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne w
związku z projektem ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej.
Rozporządzenie określa zakres informacyjny baz danych zobrazowań lotniczych i
satelitarnych, ortofotomapy i numerycznego modelu terenu, sposób i warunki techniczne
tworzenia tych baz, gromadzenia, aktualizacji oraz formy i formaty ich udostępniania.
Bazy danych, o których mowa w rozporządzeniu będą prowadzone dla całego kraju w
systemie teleinformatycznym. Uregulowania techniczne zawarte w rozporządzeniu dotyczą
danych podlegających obowiązkowi przekazywania do państwowego zasobu geodezyjnego i
kartograficznego, które powstały w wyniku prac zlecanych przez Służbę Geodezyjną i
Kartograficzną oraz inne organy i jednostki administracji publicznej.
Dostosowanie zbiorów danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, o
których mowa w rozporządzeniu, do standardów OGC i norm ISO wymaga wprowadzenia
nowych przepisów wykonawczych. Przepisy dotyczące opracowań fotogrametrycznych
jakimi obecnie w Polsce dysponujemy, a są to: Wytyczne techniczne K.2.7 – Zasady
wykonywania prac fotolotniczych, wydanymi przez GUGiK w 1999 r., Wytyczne techniczne
K-2.8 – Zasady wykonywania ortofotomapy w skali 1:10 000 z 2001 r. oraz Wytyczne
Techniczne G-1.8 – Aerotriangulacja analityczna z 1984 r. nie mają charakteru
obligatoryjnego, nie uwzględniają nowych metod i nowoczesnych technologii
wykorzystywanych obecnie w Europie i nie obejmują wszystkich baz danych, o których
mowa w rozporządzeniu. Przy zamawianiu prac fotogrametrycznych musimy posługiwać się
specyfikacjami technicznymi opracowanymi przez ekspertów na potrzeby konkretnych
zamówień.
Zaproponowane zmiany przepisów dotyczące baz danych zobrazowań lotniczych i
satelitarnych, ortofotomapy i numerycznego modelu terenu są zgodne z dyrektywą
2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiającą
infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE), uwzględniają
standardy OGC i normy ISO, wprowadzają jednolity język modelowania UML i wspólny dla
wszystkich baz danych system definiowania i opisu obiektów GML.
Ze względu na specyfikę regulacji załącznik do projektu rozporządzenia będzie opracowany
na późniejszym etapie prac nad projektem.
Ocena skutków regulacji
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje rozporządzenie
Projekt rozporządzenia odnosi się do funkcjonowania organów administracji rządowej i
samorządowej, w szczególności organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, służb:
geologicznej, hydrologicznej, Głównego Inspektoratu Ochrony rodowiska, Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz innych podmiotów, które wykorzystują
informacje zgromadzone w bazach danych zobrazowań lotniczych i satelitarnych,
ortofotomapy i numerycznego modelu terenu. Oprócz administracji z danych
zgromadzonych w bazach danych będą korzystać również przedsiębiorcy i osoby
fizyczne.
2
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został skonsultowany z Polskim Towarzystwem Fotogrametrii i
Teledetekcji. Po dokonaniu analizy zgłoszonych uwag i propozycji dokonane zostaną
zmiany niektórych zapisów w załączniku do rozporządzenia. Nie będą uwzględnione
propozycje rozszerzenia zakresu opracowania standardów dla prac, które nie są
zadaniami służby geodezyjnej i kartograficznej.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.
3. Wpływ regulacji na finanse publiczne
Projekt rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa,
ponieważ nie zwiększa zakresu zadań wykonywanych w ramach działalności ustawowej
Służby Geodezyjnej i Kartograficznej.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie przewiduje się, aby wejście w życie rozporządzenia miało bezpośredni wpływ na
rynek pracy, gdyż regulowane rozporządzeniem zadania są wykonywane na mocy
obowiązujących dotychczas przepisów.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Rozporządzenie wprowadzające w życie standardy techniczne pośrednio będzie miało
wpływ na konkurencyjność gospodarki i funkcjonowanie przedsiębiorstw, ponieważ
przyczyni się do stosowania przez przedsiębiorców nowych technologii z zakresu
fotogrametrii i teledetekcji przy pozyskiwaniu i opracowaniu danych.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Projektowane rozporządzenie będzie miało pozytywny wpływ na sytuację i rozwój
regionalny dzięki możliwościom szybkiego dostępu do danych w postaci cyfrowej,
niezbędnych przy opracowaniu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego regionów, przy monitorowaniu zjawisk przyrodniczych, gospodarczych,
urbanistycznych, do określania obszarów zagrożonych szkodami powodziowymi oraz do
planowania innych działań prewencyjnych, których celem jest ochrona środowiska.
7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Zakres projektowanego rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
3
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH i ADMINISTRACJI1)
z dnia .................. 2009 r.
w sprawie standardów technicznych wykonywania prac geodezyjnych
i kartograficznych
Na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne
i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027, z późn. zm2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa standardy techniczne:
1) wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych;
2) opracowywania wyników pomiarów geodezyjnych oraz sporządzania dokumentacji na
potrzeby: ewidencji gruntów i budynków, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
podziałów nieruchomości, typowych postępowań sądowych i administracyjnych,
zagospodarowania przestrzennego, budownictwa, w tym geodezyjnej obsługi inwestycji
budowlanych;
3) przekazywania wyników pomiarów i opracowań geodezyjnych do państwowego zasobu
geodezyjnego i kartograficznego.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) ustawa – ustawę z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne;
2) dokument elektroniczny – dokument elektroniczny, o którym mowa w art. 3 pkt 2
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.3));
3) UML – ujednolicony język modelowania, służący do modelowania dziedzin
rzeczywistości w systemach informatycznych;
4) XSD – standard opisu definicji struktury dokumentów zapisanych w formacie XML,
o którym mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11
października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów
teleinformatycznych (Dz. U. Nr 212, poz. 1766);
5) XML – Standard uniwersalnego formatu tekstowego służącego do zapisu danych
w formie elektronicznej, o którym mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla
systemów teleinformatycznych;
6) GML - Język Znaczników Geograficznych, o którym mowa w załączniku nr 2 do
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – administracja
publiczna - na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada
2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr
216, poz. 1604).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, z
2007 r. Nr 21, poz. 125, z 2008 r. Nr 201, poz. 1237 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 31 poz. 206 i Nr 42
poz. 334.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501 oraz z
2008 r. Nr 127, poz. 817.
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych
wymagań dla systemów teleinformatycznych.
§ 3. Geodezyjny układ odniesienia dla geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych stanowią
punkty podstawowej i szczegółowej osnowy geodezyjnej, o której mowa w rozporządzeniu
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie podstawowej i szczegółowej
osnowy geodezyjnej, uzupełnione w miarę potrzeby punktami geodezyjnej osnowy
pomiarowej.
§ 4. 1. Wyniki geodezyjnych pomiarów liniowych wyraża się w metrach bez
oznaczenia jednostki z użyciem kropki jako znaku dziesiętnego.
2. Wyniki pomiarów kątowych wyraża się w gradach z użyciem kropki jako znaku
dziesiętnego lub stopniach, minutach i sekundach kątowych.
§ 5. Obiekty sytuacyjne będące przedmiotem geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych
dzieli się na następujące grupy ze względu na dokładność określania ich położenia, zwane
dalej „grupami dokładnościowymi”:
1) I grupa dokładnościowa;
2) II grupa dokładnościowa;
3) III grupa dokładnościowa.
§ 6. Stosowana metoda pomiaru powinna zapewniać, że błąd położenia punktu obiektu
pomiaru sytuacyjnego (obliczony jako pierwiastek z sumy kwadratów błędów średnich
współrzędnych płaskich lub głównych półosi elipsy błędów) nie przekroczy wartości jak
w tablicy poniżej:
Obiekty grupy dokładności I
II
III
Błąd położenia punktu ≤ 0.10
0.30
0.50
Dokładność pomiaru metodami :
⎯ biegunową,
⎯ ortogonalną,
⎯ GPS
§ 7. Pomiarami geodezyjnymi na potrzeby katastru nieruchomości są:
- wznowienia znaków granicznych i wyznaczanie punktów granicznych,
- identyfikacja i pomiar konturów użytków gruntowych,
- identyfikacja i pomiar granic pasa drogowego,
- identyfikacja i pomiar linii brzegu,
- identyfikacja i pomiar konturu budynku.
- geodezyjna inwentaryzacja obiektów budowlanych.
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2562-cz-1
› Pobierz plik
-
2562-cz-2
› Pobierz plik