Rządowy projekt ustawy - Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych
- wprowadzenie ustawy określającej zasady i warunkia) prowadzenia zakładów inżynierii genetycznej,b) zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych,c) zamkniętego użycia organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane,d) zamierzonego uwolnienia organizmów genetycznie zmodyfikowanych w celach doświadczalnych,e) wprowadzania do obrotu organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako produktów lub w produktach,f) prowadzenia upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych,g) udostępniania informacji o organizmach genetycznie zmodyfikowanych,h) udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawach organizmów genetycznie zmodyfikowanych- wprowadzenie przepisów wskazujących organy właściwe w wyżej wymienionych sprawach oraz w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących organizmów genetycznie modyfikowanych;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2547
- Data wpłynięcia: 2009-11-25
- Uchwalenie:
2547
elektronicznej.
6.
Komisja prześle Parlamentowi Europejskiemu i
2. Rejestr Wprowadzenia do Obrotu Organizmów
Radzie w 2003 r. a następnie co 3 lata sprawozdanie na
Genetycznie Zmodyfikowanych prowadzi minister
temat doświadczeń Państw Członkowskich z
właściwy do spraw środowiska.
wprowadzaniem GMO do obrotu na mocy niniejszej
dyrektywy.
3.
W
Rejestrze
Wprowadzenia
do
Obrotu
7.
Składając sprawozdanie w roku 2003 Komisja
Organizmów
Genetycznie
Zmodyfikowanych
przedłoży równocześnie szczegółowe sprawozdanie z
umieszcza się dane zawarte w następujących
działań objętych częścią B i C niniejszej dyrektywy
dokumentach:
obejmując ocenę:
1)
wnioskach o wydanie decyzji w
a)
wszelkich ich następstw, ze szczególnym
sprawie wprowadzenia do obrotu organizmów
uwzględnieniem różnorodności ekosystemów w
genetycznie zmodyfikowanych jako produktów
Europie i potrzeb w zakresie uzupełnienia ram
lub w produktach;
prawnych tego zagadnienia;
b)
wykonalności różnych możliwości dalszej
2)
wnioskach o wydanie decyzji w
poprawy spójności i skuteczności tych ram prawnych,
sprawie ponownego wprowadzenia do obrotu
łącznie ze scentralizowaną procedurą zatwierdzania na
organizmów genetycznie zmodyfikowanych
poziomie wspólnotowym i ustaleniami dotyczącymi
jako produktów lub w produktach;
podejmowania ostatecznych decyzji przez Komisję;
3)
ostatecznych decyzjach w sprawie
c)
posiadania wystarczającego doświadczenia w
wprowadzenia
do
obrotu
organizmów
zakresie wykonywania procedur części B, które
genetycznie zmodyfikowanych jako produktów
uzasadniałoby wprowadzenie w tych procedurach
lub w produktach;
domniemanego zezwolenia, a w przypadku części C
uzasadniałoby stosowanie procedur zró
żnicowanych;
oraz
4)
ostatecznych decyzjach w sprawie
ponownego
wprowadzenia
do
obrotu
d)
społeczno - ekonomicznych skutków
organizmów genetycznie zmodyfikowanych
zamierzonych uwolnień i wprowadzania GMO do
jako produktów lub w produktach;
obrotu.
5)
ostatecznych decyzjach w sprawie
8.
Corocznie Komisja prześle Parlamentowi
zmiany lub uchylenia decyzji w sprawie
Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące
wprowadzenia
do
obrotu
organizmów
zagadnień etycznych określonych w art. 29 ust. 1;
genetycznie zmodyfikowanych jako produktów
Temu sprawozdaniu może towarzyszyć, gdzie
lub w produktach;
właściwe, propozycja zmieniająca niniejszą dyrektywę.
184
6)
ostatecznych decyzjach w sprawie
zmiany lub uchylenia decyzji w sprawie
ponownego
wprowadzenia
do
obrotu
organizmów genetycznie zmodyfikowanych
jako produktów lub w produktach;
7)
innych
ostatecznych
decyzjach
wydawanych w związku z wprowadzeniem lub
ponownym
wprowadzeniem
do
obrotu
organizmów genetycznie zmodyfikowanych
jako produktów lub w produktach.
4. Rejestr Wprowadzenia do Obrotu Organizmów
Genetycznie Zmodyfikowanych udostępnia się przez
jego zamieszczenie na stronie internetowej urzędu
obsługującego ministra właściwego do spraw
środowiska. Do udostępniania danych stosuje się
odpowiednio przepisy art. 198 i 199.
5. Za sporządzanie odpisów i wyciągów z Rejestru
Wprowadzenia do Obrotu Organizmów Genetycznie
Zmodyfikowanych jest pobierana opłata w
wysokości 50 groszy za stronę, stanowiąca dochód
budżetu państwa.
6. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w
drodze rozporządzenia, sposób i tryb prowadzenia
Rejestru Wprowadzenia do Obrotu Organizmów
Genetycznie
Zmodyfikowanych
oraz
sposób
dokonywania zmian w Rejestrze, mając na
względzie zakres wpisywanych do niego danych
oraz dokumenty określone w ust. 3.
Art.32 Wykonanie Protokołu z Kartageny w sprawie
N
bezpieczeństwa biologicznego
1.
Zachęca się Komisję do przedstawienia tak
szybko, jak to możliwe, a w każdym razie przed lipcem
2001 r., projektu aktu prawnego dotyczącego
185
szczegółowego wykonania Protokołu z Kartageny w
sprawie bezpieczeństwa biologicznego. Projekt ten
będzie uzupełniać, a w razie potrzeby zmieniać,
przepisy niniejszej dyrektywy.
2.
Projekt będzie w szczególności przewidywał
właściwe działania wykonujące procedury ustanowione
w Protokole z Kartageny oraz, zgodnie z tym
Protokołem, nakładał na eksporterów ze Wspólnoty
obowiązek spełnienia wszystkich wymagań procedury
wcześniejszego świadomego Porozumienia
określonego w art. 7-10, 12 i 14 Protokołu z
Kartageny.
Art. 33
T
Art.207 Art. 207. Karę pieniężną nakłada się również na tego,
Kary
pkt 10, kto wbrew obowiązkowi:
11 i 12
10)
po uzyskaniu decyzji w sprawie
Państwa Członkowskie ustalają kary nakładane za
zamierzonego uwolnienia, jeżeli nastąpi zmiana
nieprzestrzeganie przepisów krajowych przyjętych
w przygotowaniu lub w trakcie zamierzonego
zgodnie z niniejszą dyrektywą. Kary te będą skuteczne,
uwolnienia mogąca spowodować zagrożenia dla
adekwatne do czynu i odstraszające.
zdrowia ludzi lub zwierząt albo bezpieczeństwa
środowiska, albo w razie powzięcia nowych
informacji o takich zagrożeniach, nie podejmuje
działań, o których mowa w art. 120;
11)
po uzyskaniu decyzji w sprawie
zamierzonego uwolnienia, jeżeli nastąpi zmiana
w przygotowaniu lub w trakcie zamierzonego
uwolnienia mogąca spowodować zagrożenia dla
zdrowia ludzi lub zwierząt albo bezpieczeństwa
środowiska, albo w razie powzięcia nowych
informacji o takich zagrożeniach, nie podejmuje
działań, o których mowa w art. 121;
12)
określonemu w art. 148 ust. 3 pkt 2, nie
wycofuje
z
obrotu
organizmu
genetycznie
zmodyfikowanego jako produktu lub w produktach;
Art.34
N
Transpozycja
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie
przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne
niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed
186
dniem 17 października 2002 r. i niezwłocznie
powiadomią o tym Komisję.
Wspomniane środki powinny zawierać odniesienie do
niniejszej dyrektywy lub odniesienie to powinno
towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Metody
dokonywania takiego odniesienia określane są przez
Państwa Członkowskie.
2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty
podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych
w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Art. 35
N
Zgłoszenia będące w toku rozstrzygania
1.
Zgłoszenia dotyczące wprowadzenia do obrotu
GMO w charakterze lub w składzie produktów
przyjętych w zastosowaniu dyrektywy 90/220/EWG w
odniesieniu, do których procedury zgodne z tą
dyrektywą nie zostaną zakończone do dnia 17
października 2002 r., podlegają przepisom niniejszej
dyrektywy.
2.
Do dnia 17 stycznia 2003 r. zgłaszający będą
zobowiązani uzupełnić swoje zgłoszenia zgodnie z
niniejszą dyrektywą.
Art. 36 Uchylenie
N
1.
Dyrektywa 90/220/EWG traci moc dnia 17
października 2002 r.
2.
Odniesienia do uchylonej dyrektywy traktowane
są tak jak odniesienia do niniejszej dyrektywy i
odczytywane są zgodnie z tabelą korelacji w
załączniku VIII.
Art.37 Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej
N
opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot
Europejskich.
Art.38 Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw
N
Członkowskich.
187
Sporządzono w Brukseli, dnia 12 marca 2001 r.
ZAŁĄCZNIK I A
T
Art.4
Art. 4. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
pkt.15,
TECHNIKI OKREŚLONE W ART. 2 UST. 2
art.5,
15)
organizmie genetycznie zmodyfikowanym -
art.6
należy przez to rozumieć organizm inny niż istota
CZĘŚĆ 1
ludzka, w tym mikroorganizm, w którym materiał
genetyczny został zmieniony w sposób niezachodzący
Do technik modyfikacji genetycznej określonych w art.
w warunkach naturalnych wskutek krzyżowania lub
2 ust. 2 należą między innymi:
naturalnej
rekombinacji,
w
szczególności
przy
zastosowaniu technik, o których mowa w pkt 12;(…)
1)
Techniki rekombinacji kwasów nukleinowych
obejmujące tworzenie nowych kombinacji materiału
Art. 5. 1. Technikami nieprowadzącymi do
genetycznego przez dodanie cząsteczek kwasu
otrzymania
modyfikacji
genetycznej
nukleinowego, zsyntetyzowanych w dowolny sposób
mikroorganizmów są:
poza organizmem, do wirusa, plazmidu bakteryjnego
lub innego wektora, i włączenie ich do organizmu
docelowego, w którym nie występują one w sposób
1)
zapłodnienie in vitro;
naturalny, ale w którym są zdolne do ciągłego
powielania;
2)
procesy naturalne, w szczególności:
2)
Techniki obejmujące bezpośrednie
wprowadzenie do organizmu materiału dziedzicznego
a)
koniugacja,
przygotowanego poza organizmem, takie jak
mikroiniekcja, makroiniekcja i mikroenkapsulacja;
b)
transdukcja,
3.
Fuzja komórek (w tym fuzja protoplastów) lub
c)
transformacja;
techniki hybrydyzacji, w których żywe komórki z
nowymi kombinacjami materiału genetycznego
powstają na skutek fuzji dwóch lub więcej komórek
3)
poliploidyzacja.
dokonanej w sposób, który nie występuje w warunkach
naturalnych.
2. Jeżeli w technikach, o których mowa w ust.
1,
wykorzystuje
się
cząsteczki
re-
CZĘŚĆ 2
kombinowanego kwasu nukleinowego lub
Techniki określone w art. 2 ust. 2 lit. b), których nie
mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane
uważa się za powodujące powstanie modyfikacji
otrzymane na drodze metod innych niż:
genetycznej pod warunkiem, że nie obejmują one
wykorzystania rekombinowanych cząsteczek kwasu
nukleinowego lub organizmów zmodyfikowanych
1)
mutageneza,
genetycznie uzyskanych za pomocą technik/metod
innych, niż wykluczone w załączniku I B:
2)
fuzja
komórek,
w
tym
fuzja
188