eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych

Rządowy projekt ustawy - Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych

- wprowadzenie ustawy określającej zasady i warunkia) prowadzenia zakładów inżynierii genetycznej,b) zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych,c) zamkniętego użycia organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane,d) zamierzonego uwolnienia organizmów genetycznie zmodyfikowanych w celach doświadczalnych,e) wprowadzania do obrotu organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako produktów lub w produktach,f) prowadzenia upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych,g) udostępniania informacji o organizmach genetycznie zmodyfikowanych,h) udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawach organizmów genetycznie zmodyfikowanych- wprowadzenie przepisów wskazujących organy właściwe w wyżej wymienionych sprawach oraz w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących organizmów genetycznie modyfikowanych;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2547
  • Data wpłynięcia: 2009-11-25
  • Uchwalenie:

2547


8)
metodach i planach monitorowania
organizmów genetycznie zmodyfikowanych
uwalnianych
do
środowiska
w
celach
doświadczalnych;

9)
miejscu,
zakresie
i
charakterze
wprowadzenia
do
obrotu
organizmów
genetycznie zmodyfikowanych jako produktu
lub w produktach;

10)
ocenie zagrożenia przygotowanej dla
mikroorganizmów
genetycznie
zmodyfikowanych lub organizmów genetycznie
zmodyfikowanych innych niż mikroorganizmy
genetycznie zmodyfikowane, ze szczególnym
uwzględnieniem negatywnych skutków dla
zdrowia ludzi lub zwierząt albo bezpieczeństwa
środowiska.

2. Informacje uznane przez ministra właściwego
do spraw środowiska w trybie art. 16 ustawy z
dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o
ocenach oddziaływania na środowisko, za
niepodlegające
udostępnieniu
mogą
być
przekazywane
Komisji
Europejskiej
oraz
właściwym organom innych niż Rzeczpospolita
Polska
państw
członkowskich
Unii
Europejskiej.



3. Nie podlegają ujawnieniu dane zawarte we
wniosku oraz uznane za niepodlegające udostępnieniu,
w przypadku wycofania wniosku przez wnioskodawcę.
Art. 26

T
Art.12
Art. 12. 1. Na etykiecie i w dokumentacji

Etykietowanie GMO określonych w art. 2 ust. 4 akapit
handlowej produktów, o których mowa w art. 11
drugi
ust. 1 pkt 3, umieszcza się następujące informacje:

179


1.
GMO udostępniane do czynności określonych w
1)
nazwę handlową produktu;
art. 2, ust. 4 akapit drugi, będą podlegać odpowiednim

wymaganiom dotyczącym etykietowania zgodnie z
odpowiednimi sekcjami załącznika IV w celu
2)
nazwę
organizmu
genetycznie
dostarczenia odpowiedniej informacji o obecności
zmodyfikowanego zawartego w produktach;
GMO na etykiecie lub w dokumencie towarzyszącym

produktowi. W tym celu słowa „Ten produkt zawiera
3)
imię i nazwisko, miejsce zamieszkania
organizmy zmodyfikowane genetycznie” będą obecne
albo nazwę i siedzibę użytkownika, o którym
na etykiecie produktu i na dokumencie towarzyszącym.
mowa w art. 4 pkt 19 lit e, oraz jego adres;


2.
Warunki wprowadzenia w życie ust. 1 zostaną,
bez powielania lub rozbieżności z dotychczas
4)
napis „Ten produkt zawiera organizmy
obowiązującymi przepisami prawodawstwa
genetycznie zmodyfikowane”;
wspólnotowego dotyczącego etykietowania, ustalone

zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 30 ust. 2.
5)
wskazanie
publicznie
dostępnego
Zostaną wówczas uwzględnione, gdzie właściwe,
rejestru, w którym są umieszczone dane zawarte
zgodne z prawodawstwem wspólnotowym przepisy
w decyzjach, o których mowa w art. 20 ust. 1
Państw Członkowskich dotyczące etykietowania.
pkt 3 lit. d i e.


Artykuł 26a

2. Napis, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, musi
być czytelny i zapisany czcionką tej samej
Środki mające na celu zapobieżenie niezamierzonemu
wyst
wielkości, co nazwa produktu.
ępowaniu GMO


1.
Państwa Członkowskie mogą podjąć właściwe

środki mające na celu zapobieżenie niezamierzonemu
występowaniu GMO w pozostałych produktach.

2.
Komisja gromadzi i koordynuje informacje
oparte na badaniach przeprowadzonych we
Wspólnocie oraz na szczeblu krajowym, dotyczące
osiągnięć w odniesieniu do współwystępowania w
Państwach Członkowskich oraz, w oparciu o te
informacje i uwagi, opracowuje wytyczne w sprawie
współwystępowania upraw genetycznie
zmodyfikowanych, tradycyjnych i organicznych.

Dostosowanie załączników do postępu technicznego
N



Art. 27
Sekcje C i D załącznika II, załączniki III–VI oraz

180

sekcja C załącznika VII będą dostosowywane do
postępu
technicznego
zgodnie
z
procedurą
ustanowioną w art. 30 ust. 2.

Art. 28

N




Konsultacje z Komitetem(ami) Naukowym(i)

1.
Jeżeli sprzeciw dotyczący związanych z GMO
zagrożeń dla zdrowia ludzki lub środowiska
naturalnego zostanie zgłoszony przez właściwy organ
lub Komisję i zostanie utrzymany zgodnie z art. 15 ust.
1, art. 17. ust. 4, art. 20 ust. 3 lub art. 23, albo jeżeli
sprawozdanie z oceny zgłoszenia określone w art. 14
wskazuje, że dany GMO nie powinien zostać
wprowadzony do obrotu, Komisja konsultuje ten
sprzeciw z odpowiednim Komitetem(ami)
Naukowym(i) z inicjatywy własnej lub na wniosek
Państwa Członkowskiego.

2.
Komisja, z inicjatywy własnej lub na wniosek
Państwa Członkowskiego, może także zasięgnąć opinii
Komitetu(ów) Naukowego(ych) w sprawie
jakiegokolwiek zagadnienia objętego zakresem
niniejszej dyrektywy, które mogłoby mieć
niekorzystny wpływ na zdrowie ludzkie i środowisko
naturalne.
3.
Ust. 2 nie będzie miał wpływu na procedury
administracyjne ustanowione w niniejszej dyrektywie.
Art. 29 Konsultacje z Komitetem(ami) Etycznym(i)
N





1.
Bez uszczerbku dla uprawnień Państw
Członkowskich w odniesieniu do zagadnień etycznych
Komisja, z inicjatywy własnej lub na wniosek
Parlamentu Europejskiego lub Rady, zasięgnie opinii w
sprawie ogólnych zagadnień etycznych jakiegokolwiek
komitetu powołanego przez siebie w celu uzyskiwania
wskazówek na temat etycznych implikacji stosowania
biotechnologii, takim jak Europejska Grupa Etyki w
nauce i nowych technologiach.

Konsultacja taka może też nastąpić na wniosek

181
Państwa Członkowskiego.

2.
Konsultacja taka będzie przeprowadzona
zgodnie z jasnymi zasadami otwartości, przejrzystości i
dostępności opinii publicznej. Jej wynik zostanie
udostępniony opinii publicznej.

3.
Ust. 1 nie będzie miał wpływu na procedury
administracyjne ustanowione na mocy niniejszej
dyrektywy.
Art.30 Procedura komitetu
N





1.
Komisję wspiera komitet.

2.
Tam gdzie stosuje się odniesienie do niniejszego
ustępu, mają zastosowanie art. 5 i 7 decyzji
1999/468/WE, uwzględnieniem przepisów jej art. 8.

Okres, określony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE
ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet przyjmie swój własny regulamin
wewnętrzny postępowania.
Art. 31 Wymiana informacji i składanie sprawozdań
T
Art.128,
Art. 128. 1. Tworzy się Rejestr Zamierzonego


art.168
Uwolnienia
Organizmów
Genetycznie
1.
Państw Członkowskich i Komisji zbierają się
Zmodyfikowanych do Środowiska.
regularnie i wymieniają informacje dotyczące

doświadczeń nabytych w odniesieniu do zapobiegania
zagrożeniom związanym z uwalnianiem i
2.
Rejestr
Zamierzonego
Uwolnienia
wprowadzaniem do obrotu GMO. Taka wymiana
Organizmów Genetycznie Zmodyfikowanych
informacji będzie także obejmowała doświadczenie
do Środowiska prowadzi minister właściwy do
uzyskane podczas wykonywania art. 2 ust. 4 akapit
spraw środowiska w formie elektronicznej.
drugi oceny ryzyka dla środowiska naturalnego,

monitorowania oraz zagadnień związanych z
3. W Rejestrze Zamierzonego Uwolnienia
informowaniem i konsultacjami opinii publicznej.
Organizmów Genetycznie Zmodyfikowanych

do Środowiska umieszcza się dane zawarte w
W miarę potrzeb, komitet ustanowiony na mocy art. 30
następujących dokumentach:
ust. 1 może przedstawić wytyczne dotyczące

wykonania art. 2 ust. 4 akapit drugi.

1)
wnioskach o wydanie decyzji w
2.
Komisja ustanowi jeden lub więcej rejestrów, do
sprawie zamierzonego uwolnienia wraz z

182
celów zapisywania informacji dotyczących
dołączoną do nich dokumentacją;
genetycznych zmian dokonanych w GMO

wspomnianych w załączniku IV pkt A nr 7. Bez
2)
ostatecznych decyzjach w sprawie
uszczerbku dla przepisów art. 25 rejestr(y) będą
zamierzonego
uwolnienia
wraz
z
obejmować część dostępną dla opinii publicznej.
uzasadnieniami oraz informacje o odmowie
Szczegółowe regulacje prowadzenia rejestru(ów)
udzielenia, uchyleniu lub zmianie tych decyzji;
zostaną ustalone zgodnie z procedurą przewidzianą w
art. 30 ust. 2.


3)
opiniach Komisji;
3.
Bez uszczerbku dla załącznika IV nr 7 ust. 2 i

pkt A,
4)
sprawozdaniach
z
zamierzonego

uwolnienia.
a)
Państwa Członkowskie ustanowią publiczne
rejestry, w których odnotowywane będzie miejsce

uwolnienia GMO zgodnie z częścią B.
4. Rejestr Zamierzonego Uwolnienia Organizmów

Genetycznie
Zmodyfikowanych
do
Środowiska
b)
Państwa Członkowskie ustanowią także rejestry,
udostępnia się przez jego zamieszczenie na stronie
w których odnotowywane będzie miejsce, w którym
internetowej
urzędu
obsługującego
ministra
prowadzi się uprawę GMO zgodnie z częścią C, co
właściwego do spraw środowiska. Do udostępniania
między innymi będzie pozwalało na monitorowanie
danych stosuje się odpowiednio przepisy art. 198 i
wpływu takich GMO na środowisko naturalne zgodnie
199.
z przepisami art. 19 ust. 3 lit. f) i art. 20 ust. 1. Bez
uszczerbku dla przepisów art. 19 i 20 miejsca takie
5. Za sporządzanie odpisów i wyciągów z Rejestru
będą:
Zamierzonego Uwolnienia Organizmów Genetycznie

Zmodyfikowanych do Środowiska jest pobierana
-
zgłaszane właściwym władzom, oraz
opłata w wysokości 50 groszy za stronę, stanowiąca

dochód budżetu państwa.
-
podawane do publicznej wiadomości,


w sposób uznany za odpowiedni przez właściwy organ
6. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w
i w zgodzie z przepisami krajowymi.
drodze rozporządzenia, sposób i tryb prowadzenia

Rejestru Zamierzonego Uwolnienia Organizmów
4.
Co trzy lata Państwa Członkowskie prześlą
Genetycznie Zmodyfikowanych do Środowiska oraz
Komisji sprawozdanie w sprawie działań podjętych w
sposób dokonywania zmian w Rejestrze, mając na
celu wykonania niniejszej dyrektywy. Sprawozdanie to
względzie zakres wpisywanych do niego danych oraz
będzie zawierać krótkie sprawozdanie dotyczące ich
oraz dokumenty określone w ust. 3.
doświadczeń z wprowadzaniem GMO do obrotu w

charakterze lub w składzie produktów na mocy
Art. 168. 1. Tworzy się Rejestr Wprowadzenia do
niniejszej dyrektywy.
Obrotu
Organizmów
Genetycznie

Zmodyfikowanych,
prowadzony
w
formie
5.
Co trzy lata Komisja opublikuje zestawienie na

183
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 74 . [ 75 ] . 76 ... 90 ... 94

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: