eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2375
  • Data wpłynięcia: 2009-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2010
  • data uchwalenia: 2010-01-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102

2375-uzas-tom-I

negatywnych dla dochodów budżetowych efektów zmian systemowych w obszarze
podatków (przewiduje się zwiększenie wysokości ulg podatkowych oraz limitu zwolnienia
podmiotowego w ramach podatku VAT).
Ponadto w 2010 r. w stosunku do 2009 r. zostanie ponownie zwiększony udział gmin*)
we wpływach z podatku PIT. Łączny udział jednostek samorządu terytorialnego we
wpływach z PIT wzrośnie w 2010 r. z 48,57% do 48,79%. W przypadku podatku CIT udział
jednostek samorządu terytorialnego wzrośnie z 22,11% do 22,86% w 2010 r.
Strukturę dochodów budżetu państwa według źródeł przedstawia poniższy wykres:
rodki z UE
1,4%
Dochody
niepodatkowe
9,0%
Dochody
podatkowe
89,7%
CIT
11,8%
podatki
PIT
pośrednie
16,2%
72,0%

Poziom wydatków budżetu państwa w 2010 r. został ustalony w oparciu o następujące
założenia:
− wydatki na obronę narodową oszacowano zgodnie z zapisami ustawy z dnia 25 maja
2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 76, poz. 804 z późn. zm.) – co najmniej 1,95%
PKB z roku poprzedzającego rok budżetowy,
− świadczenia emerytalno-rentowe w 2010 r. od marca, zostaną zwaloryzowane
wskaźnikiem wynoszącym 104,1%. Przyjęto, iż wskaźnik waloryzacji wyniesie nie
mniej niż średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2009 r.
w stosunku do 2008 r., zwiększony o 20% realnego wzrostu przeciętnego
wynagrodzenia w 2009 r. w stosunku do 2008 r.,

*) Zgodnie z rozstrzygnięciami artykułu 89 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

24
− wydatki na infrastrukturę transportu lądowego, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 16
grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. Nr 267,
poz. 2251, z późn. zm.) ustalone zostały w wysokości nie niższej niż 18%
planowanych na 2010 rok wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych.
rodki te zostaną przeznaczone na wydatki bieżące związane z utrzymaniem dróg.
Zadania inwestycyjne w zakresie dróg krajowych realizowane będą w ramach
przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 25 września 2007 r. „Programu budowy dróg
krajowych na lata 2008 – 2012”. Finansowanie Programu od roku 2010 odbywać się
będzie wyłącznie w oparciu o środki Krajowego Funduszu Drogowego w Banku
Gospodarstwa Krajowego. BGK będzie pozyskiwał środki na rzecz Funduszu na
rynku finansowym przy wsparciu kredytów Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz
środków pomocowych Unii Europejskiej,
− zostały zaplanowane także środki na realizację uchwalonego przez Radę Ministrów
programu wieloletniego „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych w latach
2008-2011”,
− wysokość składki do budżetu Unii Europejskiej ustalana w trakcie procedury
budżetowej UE, w której biorą udział Komisja Europejska (jako autor projektu budżetu
UE), Rada UE oraz Parlament Europejski. Wielkość składki członkowskiej danego
Państwa Członkowskiego jest określona głównie przez relację dochodu narodowego
brutto tego państwa do sumy dochodów narodowych brutto wszystkich państw Unii
Europejskiej. Prognozowana wysokość polskiej składki do budżetu UE (tzw. środków
własnych) na 2010 r. została skalkulowana w oparciu o przedstawiony przez Komisję
Europejską wstępny projekt budżetu UE na 2010 z uwzględnieniem przyjętego na
posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. rodków Własnych UE kursu dla prognozy
składek członkowskich na 2010 tj. dla Polski 4,407 PLN/EUR,
− zwiększenie subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego, w tym części
oświatowej subwencji ogólnej obejmujące wzrost wynagrodzeń dla nauczycieli –
o 7% od września 2010 r.,
− ponadto zabezpieczone zostały środki na przygotowanie i wykonanie przedsięwzięć
EURO 2012.
25
Struktura wydatków według podstawowych grup ekonomicznych przedstawia się
następująco:
rodki własne Unii
Współfinansowanie
Wydatki na obs
Europejskiej
projektów z udzia
ługę długu
łem
4,7%
Skarbu Państwa
środków Unii Europejskiej
5,2%
11,6%
Wydatki majątkowe
5,3%
Dotacje i subwencje
47,7%
Wydatki bieżące jednostek
budżetowych
18,6%
wiadczenia na rzecz osób
fizycznych
6,9%

Deficyt budżetowy na rok 2010 został zaplanowany w wysokości nieprzekraczającej
52.214.216 tys. zł.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2010 budżet środków europejskich przewiduje:
− dochody w wysokości 41.837.167 tys. zł,
− wydatki w wysokości 56.270.072 tys. zł,
− ujemny wynik w wysokości 14.432.905 tys. zł.
Na sfinansowanie planowanego w 2010 r. deficytu budżetowego (52.214,2 mln zł),
deficytu budżetu środków europejskich (14.432,9 mln zł), ujemnego salda przychodów
z prywatyzacji i ich rozdysponowania (13.296,3 mln zł) oraz ujemne saldo prefinansowania
zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej
(1.347,6 mln zł) w łącznej kwocie 81.291,1 mln zł złożą się:
− dodatnie saldo finansowania ze źródeł krajowych w kwocie 60.130,1 mln zł,
− dodatnie saldo finansowania zagranicznego w kwocie 21.160,9 mln zł.

26
Rozdział IV
Dochody budżetu państwa
1. Warunki realizacji dochodów budżetu państwa w 2009 r.
Silne spowolnienie gospodarcze spowodowało konieczność urealnienia prognozy
dochodów budżetowych zapisanych w ustawie budżetowej na 2009 r. Dokonana wówczas
istotna korekta dochodów, z uwagi na znaczną niepewność co do dalszego przebiegu
kryzysu gospodarczego oraz jego efektów, musiała mieć charakter konserwatywny,

tzn. w wysokim stopniu ograniczać ryzyko wystąpienia konieczności kolejnej nowelizacji
ustawy budżetowej. Aktualne, lepsze od dotychczasowych oczekiwań informacje o stanie
gospodarki zarówno krajowej, jak i światowej pozwalają na bardziej optymistyczną ocenę
przyszłości, a co za tym idzie - na zweryfikowanie prognozy dochodów w górę.
Chociaż nowa prognoza wskaźników makroekonomicznych wskazuje, że dynamika
realna produktu krajowego brutto w 2009 r. będzie w dalszym ciągu znacznie niższa niż
w 2008 r., to po tendencjach spadkowych zauważalnych w polskiej gospodarce pod koniec
2008 r. i w I kw. 2009 r. pojawiły się oznaki ich wyhamowania. W II kw. 2009 r. realne tempo
wzrostu PKB wyniosło 1,1% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku i było
wyższe od tempa odnotowanego w pierwszym kwartale. W bieżącym roku należy oczekiwać
pierwszych symptomów zwiększenia tempa wzrostu gospodarczego, jakie prognozowane
jest w 2010 r.
Istotne znaczenie dla dochodów budżetu państwa z podatków ma nie tylko tempo
wzrostu PKB, ale także struktura jego tworzenia. W szczególności, znaczący wpływ na
kształtowanie się tempa wzrostu PKB w 2009 r. ma bardzo duża poprawa salda obrotów
z zagranicą, wynikająca z silniejszego spadku importu od spadku eksportu. Taka struktura
wzrostu jest mniej korzystną dla kształtowania się wpływów z głównego źródła dochodów –
podatku VAT. Z kolei na rynku pracy obserwowane jest znaczne spowolnienie wzrostu
wynagrodzeń oraz spadek zatrudnienia w gospodarce narodowej. Uwzględniając powyższe
oraz efekt wprowadzenia od 2009 r. nowej, korzystniejszej dla podatnika skali podatkowej,
należy oczekiwać ograniczenia, w stosunku do 2008 r., wielkości wpływów z podatku
dochodowego od osób fizycznych.
Obok czynników gospodarczych determinujących bazę podatkową, na wpływy
z podatków oddziaływały w sposób znaczący zmiany w systemie podatkowym.
Najważniejszymi zmianami są: wprowadzenie nowej skali podatkowej w PIT, liberalizacja
przepisów w zakresie podatku VAT (skrócenie terminu zwrotów podatku ze 180 do 60 dni
oraz umożliwienie rozliczenia podatku należnego z tytułu importu na deklaracji podatkowej
w przypadku niektórych procedur uproszczonych) oraz podwyższenie stawek podatku
akcyzowego na niektóre wyroby, w szczególności na wyroby tytoniowe. Należy zaznaczyć,
że zmiany w zakresie podatku VAT nie zmieniają obciążenia podatkowego, jednak
27


przyspieszenie realizacji zwrotów i rozliczenia podatku, powoduje jednorazowe obniżenie
wpływów do budżetu państwa.
Bieżąca realizacja dochodów budżetu państwa oraz przewidywany rozwój sytuacji
makroekonomicznej wskazują, że dochody budżetu państwa w 2009 r. mogą okazać się
wyższe o około 4.714 mln zł niż planowane w nowelizacji ustawy budżetowej.
2. Dochody budżetu państwa w 2010 r.
Projekt ustawy budżetowej na rok 2010 jest tworzony w oparciu o nowe zapisy ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Oznacza to, że rok 2010 jest pierwszym
rokiem, w którym oddzielone zostaną dochody, wydatki oraz deficyt „krajowego” budżetu
państwa od dochodów, wydatków oraz deficytu budżetu środków Unii Europejskiej.
W dochodach krajowego budżetu w pozycji „Dochody z Unii Europejskiej i inne środki
niepodlegające zwrotowi” zostały ujęte dochody o których mowa w art. 111 pkt. 16
ww. ustawy, w tym środki na realizację projektów pomocy technicznej.
W związku z przewidywaną w 2010 r. wyższą niż w 2009 r. dynamiką wzrostu PKB,
oczekuje się zwiększenia tempa wzrostu dochodów podatkowych, pomimo występowania
negatywnych dla dochodów budżetowych efektów zmian systemowych w obszarze
podatków (przewiduje się zwiększenie wysokości ulg podatkowych oraz limitu zwolnienia
podmiotowego w ramach podatku VAT). Najistotniejszymi zmianami, ze względu na poziom
dochodów budżetowych są:
− zwiększenie limitu zwolnienia podmiotowego w podatku VAT,
− ulga dla podatników z tytułu dodawania biokomponentów do paliw silnikowych
w ramach opłacania podatku akcyzowego,
− założony wzrost stawki podatku akcyzowego na papierosy,
− zmiana w zakresie podatku PIT i CIT dotycząca uregulowania zasad rozliczania
użytkowania samochodów wykorzystywanych na inne cele niż związane
z działalnością gospodarczą.
Do najważniejszych czynników makroekonomicznych mających wpływ na prognozę
dochodów budżetu państwa w 2010 r. należy zaliczyć:
− realny wzrost PKB o 1,2%,
− średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w wysokości
1,0%,
− realny wzrost wynagrodzeń w gospodarce narodowej o 1,0%,
− spadek zatrudnienia w gospodarce o 1,0%,
− wzrost spożycia ogółem o 1,1%.
28


strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: