Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010
- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2375
- Data wpłynięcia: 2009-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2010
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102
2375-uzas-tom-I
− ujemne saldo prefinansowania zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących
z budżetu Unii Europejskiej wyniesie 2.411,1 mln zł, wobec planowanego
w znowelizowanej ustawie ujemnego salda na poziomie 1.846,2 mln zł.
Po uwzględnieniu pozostałych pozycji znajdujących się w finansowaniu krajowym (salda
z tytułu pożyczek oraz pozostałych przychodów i rozchodów) i w finansowaniu zagranicznym
(kredyty udzielone, udziały w organizacjach międzynarodowych, pozostałych przychodów
i rozchodów) oraz rozliczenia środków unijnych potrzeby pożyczkowe netto budżetu państwa
wyniosą 57.020,3 mln zł wobec zakładanych w ustawie w wysokości 56.683,3 mln zł.
Planuje się, że deficyt budżetowy, ujemne saldo przychodów z prywatyzacji i ich
rozdysponowania oraz ujemne saldo prefinansowania w łącznej kwocie 49.114,7 mln zł
(wobec planowanej 48.549,7 mln zł) zostaną sfinansowane następująco:
− finansowanie krajowe jest szacowane w wysokości 39.115,9 mln zł (w ustawie
39.928,6 mln zł),
− finansowanie zagraniczne jest szacowane na poziomie 9.998,7 mln zł (w ustawie
8.621,1 mln zł).
Finansowanie krajowe
Szacowane saldo finansowania krajowego wyniesie 39.115,9 mln zł i będzie wynikiem
przychodów w wysokości 152.485,4 mln zł i rozchodów w wysokości 113.369,5 mln zł. Na
kształtowanie się tego salda złożą się następujące pozycje:
− dodatnie saldo z tytułu sprzedaży i wykupu skarbowych papierów wartościowych
w wysokości 39.763,3 mln zł,
− ujemne saldo udzielonych pożyczek w wysokości 444,6 mln zł jako wynik:
− przychodów z tytułu spłaty pożyczek przez:
− samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej i jednostki
badawczo-rozwojowe (42,2 mln zł),
− jednostki samorządu terytorialnego (8,1 mln zł),
− Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (5,1 mln zł),
− i rozchodów z tytułu udzielenia pożyczek:
− Polskim Kolejom Państwowym S.A. (477,0 mln zł),
− Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (23,0 mln zł),
18
− dodatnie saldo pozostałych przychodów i rozchodów w wysokości 15,7 mln zł będące
efektem głównie rozliczeń z tytułu rekompensat wypłacanych w latach 2000-2004,
− ujemne saldo środków pozostających na rachunkach budżetu państwa na koniec 2008 r.
i 2009 r. w wysokości 218,5 mln zł. Na wysokość salda złożą się środki przechodzące
z roku 2008 na rok 2009 w kwocie 6.543,8 mln zł, pomniejszone o środki przechodzące
z roku 2009 na rok 2010 w wysokości 6.762,3 mln zł.
Najważniejszą pozycją w krajowym finansowaniu potrzeb pożyczkowych są skarbowe
papiery wartościowe. Na saldo przychodów i rozchodów z tego tytułu w kwocie
39.763,3 mln zł złożą się:
− ujemne saldo sprzedaży i wykupu bonów skarbowych w wysokości 173,8 mln zł jako
wynik:
− przychodów ze sprzedaży w wysokości 55.543,3 mln zł,
− rozchodów z tytułu wykupu w wysokości 55.717,1 mln zł,
− dodatnie saldo sprzedaży i wykupu obligacji rynkowych w wysokości 38.517,8 mln zł,
będące wynikiem:
− przychodów w wysokości 86.087,8 mln zł ze sprzedaży obligacji, z czego:
stałoprocentowych na kwotę 85.821,6 mln zł, zmiennoprocentowych w wysokości
265,9 mln zł,
− rozchodów z tytułu wykupu obligacji rynkowych w wysokości 47.570,0 mln zł, na które
złożą się wykupy obligacji stałoprocentowych w wysokości 44.568,7 mln zł,
zmiennoprocentowych na kwotę 2.798,3 mln zł oraz indeksowanych w wysokości
202,9 mln zł,
− dodatnie saldo sprzedaży i wykupu, w tym przedterminowego, obligacji
oszczędnościowych w wysokości 1.522,3 mln zł będące wynikiem:
− przychodów ze sprzedaży obligacji w wysokości 3.839,3 mln zł,
− rozchodów z tytułu wykupu, w tym przedterminowego, w kwocie 2.317,0 mln zł,
− ujemne saldo obligacji nierynkowych w wysokości 103,1 mln zł z tytułu spłaty rat
kapitałowych obligacji na zwiększenie funduszy własnych BG .
Finansowanie zagraniczne
Przewiduje się, że w 2009 r. saldo finansowania zagranicznego wyniesie 9.998,7 mln zł
i będzie wyższe od przyjętego w ustawie budżetowej po nowelizacji (8.621,1 mln zł). Będzie
19
ono wynikiem przychodów w wysokości 55.592,0 mln zł i rozchodów w wysokości
45.593,2 mln zł. Na kształtowanie się tego salda złożą się następujące pozycje:
− dodatnie saldo emisji i wykupu obligacji skarbowych wyemitowanych na
międzynarodowych rynkach finansowych w wysokości 11.495,9 mln zł jako wynik
przychodów w wysokości 20.501,3 mln zł i rozchodów w wysokości 9.005,4 mln zł, w tym
z tytułu przedterminowego wykupu obligacji Brady’ego (115,1 mln zł). Zrealizowane
przychody pochodziły z emisji obligacji nominowanych w EUR (1,75 mld EUR),
USD (3,49 mld USD) oraz CHF (0,75 mld CHF),
− dodatnie saldo kredytów otrzymanych w wysokości 6.411,8 mln zł w wyniku przychodów
na poziomie 10.841,4 mln zł oraz rozchodów w wysokości 4.429,6 mln zł.
ródłem przychodów są środki z kredytów zaciągniętych w następujących
międzynarodowych instytucjach finansowych:
− Europejski Bank Inwestycyjny (2.523,2 mln zł) - na projekty związane z nauką
i promocją technologii oraz infrastrukturą drogową,
− Bank wiatowy (8.295,9 mln zł) - na projekty związane z polityką rozwojową
w zakresie m.in.: zatrudnienia, przedsiębiorczości i kapitału ludzkiego oraz związane
ze wsparciem obszarów wiejskich, ochroną przeciwpowodziową Odry oraz
z infrastrukturą drogową,
− Bank Rozwoju Rady Europy (22,4 mln zł) - na projekt ochrony przeciwpowodziowej
Odry.
Rozchody dotyczą spłat kredytów otrzymanych od:
− wierzycieli z Klubu Paryskiego (3.048,4 mln zł),
− Europejskiego Banku Inwestycyjnego (667,4 mln zł),
− Banku wiatowego (377,1 mln zł),
− Banku Rozwoju Rady Europy (125,2 mln zł),
− pozostałych wierzycieli (211,5 mln zł),
− ujemne saldo z tytułu wpłat na Ekofundusz w wysokości 93,7 mln zł,
− ujemne saldo z tytułu udzielenia i spłaty kredytów na finansowanie z Polski importu
towarów i usług w wysokości 475,0 mln zł jako wynik spłat kredytów przez te kraje
(89,6 mln zł) oraz udzielenia nowych kredytów (564,6 mln zł),
− ujemne saldo z tytułu wpłat udziałów w międzynarodowych organizacjach finansowych
(Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Międzynarodowe
Stowarzyszenie Rozwoju) w wysokości 352,3 mln zł,
20
− ujemne saldo z tytułu pozostałych przychodów i rozchodów w wysokości 6.987,9 mln zł
w wyniku przychodów na poziomie 24.159,6 mln zł oraz rozchodów w wysokości
31.147,5 mln zł.
ródłem tych przychodów są środki z tytułu:
− wykorzystania środków zgromadzonych na rachunku walutowym (24.075,3 mln zł),
− wpływów od podmiotów gospodarczych na spłatę udostępnionych im kredytów
zagranicznych (63,7 mln zł),
− innych rozliczeń (20,6 mln zł) uzyskanych ze sprzedaży amerykańskich obligacji
zerokuponowych będących zabezpieczeniem wykupionych obligacji Brady’ego.
Rozchody dotyczą wpływów na rachunek walutowy w wysokości 31.147,5 mln zł
pochodzących głównie ze środków z emisji obligacji i otrzymanych kredytów oraz
przeprowadzanych operacji finansowych.
21
Rozdział III
Podstawowe wielkości budżetu państwa w 2010 r.
Projekt ustawy budżetowej na rok 2010 jest tworzony w oparciu o nowe zapisy ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Stosownie do art. 110 ww. ustawy budżet
państwa obok prognozowanych podatkowych i niepodatkowych dochodów budżetu państwa,
planowanych wydatków budżetu państwa i planowanego deficytu budżetu państwa określa
również łączną kwotę prognozowanych dochodów środków europejskich i łączną kwotę
planowanych wydatków budżetu środków europejskich oraz wynik budżetu środków
europejskich.
Oznacza to, że rok 2010 będzie pierwszym rokiem, w którym oddzielone zostaną
dochody, wydatki oraz deficyt „krajowego” budżetu państwa od dochodów, wydatków oraz
deficytu budżetu środków Unii Europejskiej.
Budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji
wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków
europejskich. Deficyt albo nadwyżka środków europejskich nie są wliczane do deficytu albo
nadwyżki budżetu państwa. Deficyt budżetu środków europejskich jest finansowany
w ramach potrzeb pożyczkowych budżetu państwa, natomiast nadwyżka budżetu środków
europejskich stanowi źródło spłaty zobowiązań budżetu państwa zaciągniętych na pokrycie
deficytu tego budżetu.
W projekcie ustawy budżetowej na 2010 rok w zakresie środków krajowych
zaplanowano:
− dochody budżetu państwa na kwotę 248.983.601 tys. zł,
− wydatki budżetu państwa na kwotę nie większą niż 301.197.817 tys. zł,
− deficyt budżetu państwa na kwotę nie większą niż 52.214.216 tys. zł.
Prognoza dochodów budżetu państwa w 2010 r. oparta jest na spodziewanym
scenariuszu rozwoju sytuacji gospodarczej oraz uwzględnia skutki już wprowadzonych oraz
planowanych zmian systemowych.
Rozwój sytuacji gospodarczej determinowany jest przede wszystkim szacunkiem
następujących czynników makroekonomicznych: spadkiem zatrudnienia w gospodarce
o 1,0%, realnym wzrostem PKB o 1,2%, średniorocznym wskaźnikiem wzrostu cen towarów
i usług konsumpcyjnych – 1,0%, realnym wzrostem wynagrodzeń w gospodarce narodowej
o 1,0%, wzrostem spożycia ogółem o 1,1%.
W konsekwencji przewidywanej na 2010 r. wyższej niż w 2009 r. dynamiki wzrostu PKB
oczekuje się zwiększenia tempa wzrostu dochodów podatkowych, pomimo występowania
23
z budżetu Unii Europejskiej wyniesie 2.411,1 mln zł, wobec planowanego
w znowelizowanej ustawie ujemnego salda na poziomie 1.846,2 mln zł.
Po uwzględnieniu pozostałych pozycji znajdujących się w finansowaniu krajowym (salda
z tytułu pożyczek oraz pozostałych przychodów i rozchodów) i w finansowaniu zagranicznym
(kredyty udzielone, udziały w organizacjach międzynarodowych, pozostałych przychodów
i rozchodów) oraz rozliczenia środków unijnych potrzeby pożyczkowe netto budżetu państwa
wyniosą 57.020,3 mln zł wobec zakładanych w ustawie w wysokości 56.683,3 mln zł.
Planuje się, że deficyt budżetowy, ujemne saldo przychodów z prywatyzacji i ich
rozdysponowania oraz ujemne saldo prefinansowania w łącznej kwocie 49.114,7 mln zł
(wobec planowanej 48.549,7 mln zł) zostaną sfinansowane następująco:
− finansowanie krajowe jest szacowane w wysokości 39.115,9 mln zł (w ustawie
39.928,6 mln zł),
− finansowanie zagraniczne jest szacowane na poziomie 9.998,7 mln zł (w ustawie
8.621,1 mln zł).
Finansowanie krajowe
Szacowane saldo finansowania krajowego wyniesie 39.115,9 mln zł i będzie wynikiem
przychodów w wysokości 152.485,4 mln zł i rozchodów w wysokości 113.369,5 mln zł. Na
kształtowanie się tego salda złożą się następujące pozycje:
− dodatnie saldo z tytułu sprzedaży i wykupu skarbowych papierów wartościowych
w wysokości 39.763,3 mln zł,
− ujemne saldo udzielonych pożyczek w wysokości 444,6 mln zł jako wynik:
− przychodów z tytułu spłaty pożyczek przez:
− samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej i jednostki
badawczo-rozwojowe (42,2 mln zł),
− jednostki samorządu terytorialnego (8,1 mln zł),
− Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (5,1 mln zł),
− i rozchodów z tytułu udzielenia pożyczek:
− Polskim Kolejom Państwowym S.A. (477,0 mln zł),
− Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (23,0 mln zł),
18
− dodatnie saldo pozostałych przychodów i rozchodów w wysokości 15,7 mln zł będące
efektem głównie rozliczeń z tytułu rekompensat wypłacanych w latach 2000-2004,
− ujemne saldo środków pozostających na rachunkach budżetu państwa na koniec 2008 r.
i 2009 r. w wysokości 218,5 mln zł. Na wysokość salda złożą się środki przechodzące
z roku 2008 na rok 2009 w kwocie 6.543,8 mln zł, pomniejszone o środki przechodzące
z roku 2009 na rok 2010 w wysokości 6.762,3 mln zł.
Najważniejszą pozycją w krajowym finansowaniu potrzeb pożyczkowych są skarbowe
papiery wartościowe. Na saldo przychodów i rozchodów z tego tytułu w kwocie
39.763,3 mln zł złożą się:
− ujemne saldo sprzedaży i wykupu bonów skarbowych w wysokości 173,8 mln zł jako
wynik:
− przychodów ze sprzedaży w wysokości 55.543,3 mln zł,
− rozchodów z tytułu wykupu w wysokości 55.717,1 mln zł,
− dodatnie saldo sprzedaży i wykupu obligacji rynkowych w wysokości 38.517,8 mln zł,
będące wynikiem:
− przychodów w wysokości 86.087,8 mln zł ze sprzedaży obligacji, z czego:
stałoprocentowych na kwotę 85.821,6 mln zł, zmiennoprocentowych w wysokości
265,9 mln zł,
− rozchodów z tytułu wykupu obligacji rynkowych w wysokości 47.570,0 mln zł, na które
złożą się wykupy obligacji stałoprocentowych w wysokości 44.568,7 mln zł,
zmiennoprocentowych na kwotę 2.798,3 mln zł oraz indeksowanych w wysokości
202,9 mln zł,
− dodatnie saldo sprzedaży i wykupu, w tym przedterminowego, obligacji
oszczędnościowych w wysokości 1.522,3 mln zł będące wynikiem:
− przychodów ze sprzedaży obligacji w wysokości 3.839,3 mln zł,
− rozchodów z tytułu wykupu, w tym przedterminowego, w kwocie 2.317,0 mln zł,
− ujemne saldo obligacji nierynkowych w wysokości 103,1 mln zł z tytułu spłaty rat
kapitałowych obligacji na zwiększenie funduszy własnych BG .
Finansowanie zagraniczne
Przewiduje się, że w 2009 r. saldo finansowania zagranicznego wyniesie 9.998,7 mln zł
i będzie wyższe od przyjętego w ustawie budżetowej po nowelizacji (8.621,1 mln zł). Będzie
19
ono wynikiem przychodów w wysokości 55.592,0 mln zł i rozchodów w wysokości
45.593,2 mln zł. Na kształtowanie się tego salda złożą się następujące pozycje:
− dodatnie saldo emisji i wykupu obligacji skarbowych wyemitowanych na
międzynarodowych rynkach finansowych w wysokości 11.495,9 mln zł jako wynik
przychodów w wysokości 20.501,3 mln zł i rozchodów w wysokości 9.005,4 mln zł, w tym
z tytułu przedterminowego wykupu obligacji Brady’ego (115,1 mln zł). Zrealizowane
przychody pochodziły z emisji obligacji nominowanych w EUR (1,75 mld EUR),
USD (3,49 mld USD) oraz CHF (0,75 mld CHF),
− dodatnie saldo kredytów otrzymanych w wysokości 6.411,8 mln zł w wyniku przychodów
na poziomie 10.841,4 mln zł oraz rozchodów w wysokości 4.429,6 mln zł.
ródłem przychodów są środki z kredytów zaciągniętych w następujących
międzynarodowych instytucjach finansowych:
− Europejski Bank Inwestycyjny (2.523,2 mln zł) - na projekty związane z nauką
i promocją technologii oraz infrastrukturą drogową,
− Bank wiatowy (8.295,9 mln zł) - na projekty związane z polityką rozwojową
w zakresie m.in.: zatrudnienia, przedsiębiorczości i kapitału ludzkiego oraz związane
ze wsparciem obszarów wiejskich, ochroną przeciwpowodziową Odry oraz
z infrastrukturą drogową,
− Bank Rozwoju Rady Europy (22,4 mln zł) - na projekt ochrony przeciwpowodziowej
Odry.
Rozchody dotyczą spłat kredytów otrzymanych od:
− wierzycieli z Klubu Paryskiego (3.048,4 mln zł),
− Europejskiego Banku Inwestycyjnego (667,4 mln zł),
− Banku wiatowego (377,1 mln zł),
− Banku Rozwoju Rady Europy (125,2 mln zł),
− pozostałych wierzycieli (211,5 mln zł),
− ujemne saldo z tytułu wpłat na Ekofundusz w wysokości 93,7 mln zł,
− ujemne saldo z tytułu udzielenia i spłaty kredytów na finansowanie z Polski importu
towarów i usług w wysokości 475,0 mln zł jako wynik spłat kredytów przez te kraje
(89,6 mln zł) oraz udzielenia nowych kredytów (564,6 mln zł),
− ujemne saldo z tytułu wpłat udziałów w międzynarodowych organizacjach finansowych
(Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Międzynarodowe
Stowarzyszenie Rozwoju) w wysokości 352,3 mln zł,
20
− ujemne saldo z tytułu pozostałych przychodów i rozchodów w wysokości 6.987,9 mln zł
w wyniku przychodów na poziomie 24.159,6 mln zł oraz rozchodów w wysokości
31.147,5 mln zł.
ródłem tych przychodów są środki z tytułu:
− wykorzystania środków zgromadzonych na rachunku walutowym (24.075,3 mln zł),
− wpływów od podmiotów gospodarczych na spłatę udostępnionych im kredytów
zagranicznych (63,7 mln zł),
− innych rozliczeń (20,6 mln zł) uzyskanych ze sprzedaży amerykańskich obligacji
zerokuponowych będących zabezpieczeniem wykupionych obligacji Brady’ego.
Rozchody dotyczą wpływów na rachunek walutowy w wysokości 31.147,5 mln zł
pochodzących głównie ze środków z emisji obligacji i otrzymanych kredytów oraz
przeprowadzanych operacji finansowych.
21
Rozdział III
Podstawowe wielkości budżetu państwa w 2010 r.
Projekt ustawy budżetowej na rok 2010 jest tworzony w oparciu o nowe zapisy ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Stosownie do art. 110 ww. ustawy budżet
państwa obok prognozowanych podatkowych i niepodatkowych dochodów budżetu państwa,
planowanych wydatków budżetu państwa i planowanego deficytu budżetu państwa określa
również łączną kwotę prognozowanych dochodów środków europejskich i łączną kwotę
planowanych wydatków budżetu środków europejskich oraz wynik budżetu środków
europejskich.
Oznacza to, że rok 2010 będzie pierwszym rokiem, w którym oddzielone zostaną
dochody, wydatki oraz deficyt „krajowego” budżetu państwa od dochodów, wydatków oraz
deficytu budżetu środków Unii Europejskiej.
Budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji
wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków
europejskich. Deficyt albo nadwyżka środków europejskich nie są wliczane do deficytu albo
nadwyżki budżetu państwa. Deficyt budżetu środków europejskich jest finansowany
w ramach potrzeb pożyczkowych budżetu państwa, natomiast nadwyżka budżetu środków
europejskich stanowi źródło spłaty zobowiązań budżetu państwa zaciągniętych na pokrycie
deficytu tego budżetu.
W projekcie ustawy budżetowej na 2010 rok w zakresie środków krajowych
zaplanowano:
− dochody budżetu państwa na kwotę 248.983.601 tys. zł,
− wydatki budżetu państwa na kwotę nie większą niż 301.197.817 tys. zł,
− deficyt budżetu państwa na kwotę nie większą niż 52.214.216 tys. zł.
Prognoza dochodów budżetu państwa w 2010 r. oparta jest na spodziewanym
scenariuszu rozwoju sytuacji gospodarczej oraz uwzględnia skutki już wprowadzonych oraz
planowanych zmian systemowych.
Rozwój sytuacji gospodarczej determinowany jest przede wszystkim szacunkiem
następujących czynników makroekonomicznych: spadkiem zatrudnienia w gospodarce
o 1,0%, realnym wzrostem PKB o 1,2%, średniorocznym wskaźnikiem wzrostu cen towarów
i usług konsumpcyjnych – 1,0%, realnym wzrostem wynagrodzeń w gospodarce narodowej
o 1,0%, wzrostem spożycia ogółem o 1,1%.
W konsekwencji przewidywanej na 2010 r. wyższej niż w 2009 r. dynamiki wzrostu PKB
oczekuje się zwiększenia tempa wzrostu dochodów podatkowych, pomimo występowania
23
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2375-ustawa-z-zal
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-I
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-II
› Pobierz plik

-
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
2375-Trzyletni-plan-limitu-mianowan-urzednikow-2010-2012
› Pobierz plik

-
2375-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2010-12
› Pobierz plik

-
2375-001
› Pobierz plik

-
2375-002
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei