Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010
- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2375
- Data wpłynięcia: 2009-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2010
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102
2375-uzas-tom-I
pracowni RTG, apteki, Oddziału Intensywnej Opieki Medycznej, pomieszczeń
administracyjnych, medycznych i
laboratoryjnych, dostawy i uruchomienie rezonansu
magnetycznego oraz tomografu komputerowego.
Pozostałe 5 zadań ochrony zdrowia, które rozpoczęto już po 2005 roku to:
1) Nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego Kraków–Prokocim, której istotą jest budowa
nowej siedziby dla klinik działających na bazie obecnego Szpitala Uniwersyteckiego
w Krakowie oraz innych szpitali krakowskich.
Planowany pełnoprofilowy Szpital Uniwersytecki w Krakowie-Prokocimiu obejmować
będzie: 29 klinik (dysponujących łącznie 925 łóżkami), 24 sale operacyjne, zespół
diagnostyczno-zabiegowy, Szpitalny Oddział Ratunkowy oraz poradnie specjalistyczne.
Nowy kompleks szpitalny w Krakowie-Prokocimiu zapewni również niezbędną bazę
dydaktyczną dla studentów: kierunku lekarskiego (Wydział Lekarski), kierunku lekarsko-
dentystycznego (Wydział Lekarski), częściowo dla kierunków: pielęgniarstwo,
położnictwo, fizjoterapia i specjalność: ratownictwo medyczne (Wydział Nauk o Zdrowiu),
a także studiów w ramach Szkoły Medycznej dla Obcokrajowców Uniwersytetu
Jagiellońskiego Collegium Medicum. W szczególności na potrzeby studentów powstanie
sala wykładowa na 250 osób wraz z zapleczem 2 sal 40-osobowych.
W zakresie rzeczowym nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego Uniwersytetu
Jagiellońskiego Collegium Medicum w Krakowie-Prokocimiu składać się będzie
z następujących modułów: łóżkowego, diagnostyczno-zabiegowego, operacyjnego,
dydaktyczno-administracyjnego oraz niezbędnej infrastruktury, m.in.: stacji trafo, kotłowni,
tlenowni, zbiornika tlenu, hydroforni, zbiornika paliwa, sieci uzbrojenia terenu, parkingów,
lądowiska dla helikopterów.
Planowana wielkość nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego to 80 tys. m2 powierzchni
o kubaturze 240 tys. m3.
Zaplanowana na rok 2010 kwota środków z budżetu państwa w wysokości 7.500 tys. zł
pozwoli na zabezpieczenie finansowania inwestycji na poziomie aktualnie zawartych
umów z wykonawcami,
2) Wieloletni Program Medyczny Rozbudowy i Przebudowy Szpitala Uniwersyteckiego
w Bydgoszczy – celem realizowanej w latach 2007-2012 inwestycji jest gruntowne
dostosowanie budynków i pomieszczeń szpitala do obowiązujących wymagań
i przepisów. Zakres prac inwestycyjnych podzielony został na etapy obejmujące: budowę
Zespołu Sal Operacyjnych, Oddziału Intensywnej Terapii Medycznej dla dzieci (wraz
z wyposażeniem), Kliniki Psychiatrii, Kliniki Dermatologii i Kliniki Geriatrii z magazynem
odpadów (wraz z wyposażeniem), Kliniki Opieki Paliatywnej i Opieki Długoterminowej
64
(z wyposażeniem) oraz modernizację Oddziału Intensywnej Terapii Medycznej Dorosłych
i istniejącej infrastruktury Szpitala, w tym wyposażenie w aparaturę i sprzęt medyczny
Klinik Szpitala, utworzenie Centrum Udarów Mózgu, budowę spalarni odpadów,
modernizację obecnej Kliniki Medycyny Ratunkowej oraz wymianę dźwigów w Szpitalu.
Na rok 2010 zaplanowano środki budżetowe w kwocie 15.500 tys. zł,
3) Akademickie Centrum Kliniczno-Innowacyjno-Dydaktyczne w Gdańsku – inwestycja ta
ma na celu stworzenie Szpitala Uniwersyteckiego, łączącego kompleksowo leczenie,
dydaktykę, naukę oraz wdrażanie innowacyjnych technologii medycznych.
Charakterystyczną cechą przedsięwzięcia jest koncentracja jednostek „zabiegowych”
w jednym nowoczesnym budynku o infrastrukturze dostosowanej do współczesnych
wymogów sanitarno-technicznych i ekonomicznych. W praktyce sprowadzi się to do
ograniczenia liczby łóżek zabiegowych w aktualnie funkcjonujących 9 klinikach, które
zostaną ulokowane w Centrum Medycyny Inwazyjnej (CMI). Inwestycja ta została
podzielona na 3 etapy: I – utworzenie CMI w oparciu o budowę nowego obiektu na 250
łóżek, II – przekształcenia wewnętrzne istniejących obiektów klinicznych Akademickiego
Centrum i ich wzajemne połączenie komunikacyjne systemem łączników z CMI oraz
stworzenie zintegrowanego systemu informatycznego Szpitala, III – wykorzystanie
wolnych terenów pod budowę bazy hotelowej dla rekonwalescentów i ich rodzin,
rozbudowę Kliniki Onkologii i Radioterapii oraz stworzenie centrum medycyny
ambulatoryjnej z centrum szybkiej diagnostyki.
Na realizację zadania w 2010 r. planuje się przeznaczyć środki z budżetu państwa
w wysokości 40.000 tys. zł.
Wartość kosztorysowa I i II etapu zadania wynosi 500.940 tys. zł, w tym udział środków
własnych inwestora – 280 tys. zł,
4) Przebudowa i Rozbudowa Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu
Medycznego w Białymstoku – celem inwestycji jest stworzenie, w wyniku przebudowy
i rozbudowy wraz z wyposażeniem, nowoczesnego i racjonalnego ośrodka klinicznego,
naukowego i dydaktycznego o kształcie funkcjonalno-przestrzennym spełniającym
wymagania zarówno Uczelni jak i Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu
Medycznego w Białymstoku. Realizacja projektu nowoczesnego szpitala składa się
z dwóch uzupełniających się części. Część pierwsza projektu dotyczy przebudowy
i rozbudowy budynku szpitala funkcjonującego często w niezmienionej formie od 45 lat
oraz restrukturyzacji klinik. Ten etap inwestycji nie wiąże się z poszerzeniem bazy
szpitala o nowe łóżka. W niektórych specjalnościach nastąpi zmniejszenie liczby łóżek.
Część druga projektu dotyczy rozbudowy szpitala – stworzenia nowej kubatury
przeznaczonej przede wszystkim na nowe zadania oraz mającej służyć poprawie
65
warunków dotychczas pełnionych zadań przez szpital. Realizacja drugiej części projektu
pozwoli na usprawnienie funkcjonowania lecznicy poprzez rozbudowę ciągów
komunikacyjnych i wprowadzenie funkcjonalnego systemu połączeń pionowych
i poziomych. Szpital liczy obecnie 836 łóżek. Po przebudowie i rozbudowie oraz
dołączeniu szeregu wymienionych powyżej nowych zadań szpital liczyć będzie łącznie
867 łóżek.
Planowana na 2010 rok dotacja budżetowa w wysokości 1.000 tys. zł pozwoli na
zabezpieczenie finansowania inwestycji na poziomie aktualnie zawartych umów
z wykonawcami.
Wartość kosztorysowa zadania wynosi 509.053 tys. zł, przy udziale wyłącznie środków
z budżetu państwa,
5) Szpital Pediatryczny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w
Warszawie ul.
Banacha 1 – inwestycja zastąpić ma wyeksploatowany pod względem technicznym,
technologicznym, funkcjonalnym i sanitarnym Samodzielny Publiczny Dziecięcy Szpital
Kliniczny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w Warszawie, co stworzy szansę
realizacji obiektu, który spełni współczesne wymagania w zakresie bezpiecznego
stosowania procedur medycznych, ochrony przed zakażeniami wewnątrzszpitalnymi
i uzyskania optymalnych kosztów eksploatacji. W wyniku realizacji zadania przewiduje się
bazę na 527 łóżek.
Zasoby dotychczasowego szpitala pediatrycznego, po zrealizowaniu inwestycji, zostaną
wykorzystane przez Warszawski Uniwersytet Medyczny w Warszawie do rozszerzenia
bazy dydaktycznej i ewentualnego zapewnienia innych, niezbędnych potrzeb uczelni.
WUM w Warszawie posiada teren przygotowany pod realizację inwestycji, położony
w obrębie ul. wirki i Wigury, Trojdena i Banacha w Warszawie.
Na rok 2010 zaplanowano środki budżetu państwa w wysokości 1.000 tys. zł, które
pozwolą na zabezpieczenie finansowania inwestycji na poziomie aktualnie zawartych
umów z wykonawcami. Termin realizacji tej inwestycji został przesunięty z 2012 r. na
2014 r.
Inwestycje planowane do realizacji w obszarze transportu kolejowego i drogowego
zawierają 2 zadania realizowane na rzecz transportu kolejowego oraz 1 inwestycję na
drogowym przejściu granicznym, o
łącznej wartości kosztorysowej 5.169.427 tys. zł.
Zakończenie finansowania tych inwestycji przewidziano na lata 2010 (linii kolejowej E65 oraz
Drogowego Przejścia Granicznego w Grzechotkach) i 2015 (linii kolejowej E59), po
zaangażowaniu środków budżetu państwa w wysokości 308.030 tys. zł (bez finansowania
projektów z udziałem środków UE). Na finansowanie realizacji tych inwestycji w 2010 r.
66
przeznacza się ze środków budżetu państwa 67.090 tys. zł (nie licząc finansowania
projektów z udziałem środków Unii Europejskiej). Ponad ¾ środków z tego obszaru
(52.090 tys. zł) zostanie przeznaczonych na II etap modernizacji linii kolejowej E65
Warszawa – Gdynia. Procentowy podział środków budżetu państwa na poszczególne
inwestycje wieloletnie w obszarze transportu kolejowego i drogowego przedstawia wykres:
7,5%
14,9%
linia kolejowa E65
linia kolejowa E59
przejście graniczne w
Grzechotkach
77,6%
Na inwestycje wieloletnie w obszarze transportu kolejowego w 2010 r. zaplanowano
kwotę 62.090 tys. zł jako dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie
kosztów realizacji inwestycji jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych na
kontynuację 2 linii kolejowych, tj.:
1) 52.090 tys. zł na modernizację linii kolejowej E65 Warszawa – Gdynia, Etap II, której
termin zakończenia przewidziano na rok 2010. Modernizacja linii polega na dostosowaniu
parametrów technicznych infrastruktury kolejowej do standardów umów AGC (o głównych
międzynarodowych liniach kolejowych) i AGTC (o głównych międzynarodowych liniach
transportu kombinowanego), a także dyrektyw UE w zakresie interoperacyjności linii
kolejowych. Potrzeba modernizacji tej linii została również uznana przez Komisję
Europejską. Jest to linia magistralna dwutorowa, zelektryfikowana na całej długości,
przystosowana w zasadniczej części do prędkości 120 km/h w ruchu pasażerskim
i 70 km/h w ruchu towarowym. W chwili obecnej na linii tej występują liczne ograniczenia
prędkości biegu pociągów. Aktualny stan techniczny infrastruktury linii nie spełnia
wymagań określonych w umowach międzynarodowych, tj.: prędkości pociągów
pasażerskich 160 km/h, towarowych 120 km/h; dopuszczalnego nacisku osi w ruchu
towarowym 225 kN.
Inwestycja obejmuje: modernizację stacji Gdynia Główna Osobowa – etap I,
modernizację obszaru Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) Nasielsk, modernizację
obszaru LCS Tczew, nadzór nad robotami II etapu (3 umowy związane z lokalizacją
robót), zarządzanie projektem, działania informująco – promujące oraz wykup gruntów
pod inwestycje realizowane w III etapie modernizacji linii E65.
67
W chwili obecnej trwają roboty budowlane na stacji Gdynia Główna oraz na obszarze
LCS Nasielsk (stacja i szlaki) oraz LCS Tczew (stacje i szlaki),
2) 10.000 tys. zł na modernizację linii kolejowej E59 Wrocław–Poznań, Etap II odcinek
Wrocław–granica województwa dolnośląskiego. Linia kolejowa nr 271 Wrocław-Poznań
stanowi środkowy odcinek międzynarodowego ciągu kolejowego E59 Malmö-Ystad-
winoujście-Szczecin-Poznań-Opole-Chałupki-Bohumin-Ostrawa i objęty jest „Umową
Europejską o Głównych Międzynarodowych Liniach Kolejowych" (AGC), a także stanowi
element Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN), sprecyzowanej decyzją 1692/96
Unii Europejskiej oraz uaktualnionej decyzją 884/04 z dnia 29 kwietnia 2004 r.
Podstawowym założeniem modernizacji jest dostosowanie linii do standardów
technicznych pozwalających na jazdę V=160 km/h w ruchu pasażerskim (docelowo
200 km/h) i V=120 km/h z naciskiem na oś 221 kN w ruchu towarowym zgodnie
z zawartymi umowami międzynarodowymi. Układ geometryczny torów i obiektów
inżynieryjnych oraz rozstaw słupów trakcyjnych będzie dostosowany do docelowej
szybkości 200km/h dla pociągów pasażerskich.
Przewiduje się, że projekt będzie realizowany w oparciu o cztery kontrakty na roboty
obejmujące: podstawowe roboty liniowe na szlaku Skokowa- migród, podstawowe roboty
liniowe na odcinkach Wrocław-Skokowa i migród-granica województwa dolnośląskiego,
urządzenia sterowania ruchem kolejowym i łączności oraz zasilanie elektroenergetyczne.
Ponadto zawarty będzie kontrakt na nadzór nad projektem oraz osobny kontrakt na
działania promujące.
W październiku 2008 roku zawarto kontrakt z wykonawcą robót budowlanych na szlaku
Skokowa – migród i rozpoczęto roboty w styczniu 2009 r. Przetarg na nadzór inżynierski
tego projektu nie jest jeszcze rozstrzygnięty.
W 2010 r. planowane są roboty na wszystkich kontraktach (w 2009 r. na szlaku Skokowa-
migród). Zakończenie realizacji projektu przewiduje się do kwietnia 2012 roku,
w zakresie niezbędnym dla organizacji EURO 2012, natomiast osiągnięcie zdolności
projektowych planowane jest na grudzień 2014 r.
W 2010 r. planuje się zakończenie inwestycji wieloletniej realizowanej na drogowym
przejściu granicznym w Grzechotkach. Budowę Drogowego Przejścia Granicznego
w Grzechotkach zaliczono do inwestycji wieloletnich w 2004 r. jako wypełnienie ustaleń
umowy między Rządami: Rzeczypospolitej Polskiej i Federacji Rosyjskiej, określającej
zasady współpracy z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej.
W związku z kilkukrotnie potwierdzanym przez stronę rosyjską terminem uruchomienia
przejścia granicznego w I kw. 2010 r. po stronie rosyjskiej, w 2010 roku zaplanowano na
68
administracyjnych, medycznych i
laboratoryjnych, dostawy i uruchomienie rezonansu
magnetycznego oraz tomografu komputerowego.
Pozostałe 5 zadań ochrony zdrowia, które rozpoczęto już po 2005 roku to:
1) Nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego Kraków–Prokocim, której istotą jest budowa
nowej siedziby dla klinik działających na bazie obecnego Szpitala Uniwersyteckiego
w Krakowie oraz innych szpitali krakowskich.
Planowany pełnoprofilowy Szpital Uniwersytecki w Krakowie-Prokocimiu obejmować
będzie: 29 klinik (dysponujących łącznie 925 łóżkami), 24 sale operacyjne, zespół
diagnostyczno-zabiegowy, Szpitalny Oddział Ratunkowy oraz poradnie specjalistyczne.
Nowy kompleks szpitalny w Krakowie-Prokocimiu zapewni również niezbędną bazę
dydaktyczną dla studentów: kierunku lekarskiego (Wydział Lekarski), kierunku lekarsko-
dentystycznego (Wydział Lekarski), częściowo dla kierunków: pielęgniarstwo,
położnictwo, fizjoterapia i specjalność: ratownictwo medyczne (Wydział Nauk o Zdrowiu),
a także studiów w ramach Szkoły Medycznej dla Obcokrajowców Uniwersytetu
Jagiellońskiego Collegium Medicum. W szczególności na potrzeby studentów powstanie
sala wykładowa na 250 osób wraz z zapleczem 2 sal 40-osobowych.
W zakresie rzeczowym nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego Uniwersytetu
Jagiellońskiego Collegium Medicum w Krakowie-Prokocimiu składać się będzie
z następujących modułów: łóżkowego, diagnostyczno-zabiegowego, operacyjnego,
dydaktyczno-administracyjnego oraz niezbędnej infrastruktury, m.in.: stacji trafo, kotłowni,
tlenowni, zbiornika tlenu, hydroforni, zbiornika paliwa, sieci uzbrojenia terenu, parkingów,
lądowiska dla helikopterów.
Planowana wielkość nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego to 80 tys. m2 powierzchni
o kubaturze 240 tys. m3.
Zaplanowana na rok 2010 kwota środków z budżetu państwa w wysokości 7.500 tys. zł
pozwoli na zabezpieczenie finansowania inwestycji na poziomie aktualnie zawartych
umów z wykonawcami,
2) Wieloletni Program Medyczny Rozbudowy i Przebudowy Szpitala Uniwersyteckiego
w Bydgoszczy – celem realizowanej w latach 2007-2012 inwestycji jest gruntowne
dostosowanie budynków i pomieszczeń szpitala do obowiązujących wymagań
i przepisów. Zakres prac inwestycyjnych podzielony został na etapy obejmujące: budowę
Zespołu Sal Operacyjnych, Oddziału Intensywnej Terapii Medycznej dla dzieci (wraz
z wyposażeniem), Kliniki Psychiatrii, Kliniki Dermatologii i Kliniki Geriatrii z magazynem
odpadów (wraz z wyposażeniem), Kliniki Opieki Paliatywnej i Opieki Długoterminowej
64
(z wyposażeniem) oraz modernizację Oddziału Intensywnej Terapii Medycznej Dorosłych
i istniejącej infrastruktury Szpitala, w tym wyposażenie w aparaturę i sprzęt medyczny
Klinik Szpitala, utworzenie Centrum Udarów Mózgu, budowę spalarni odpadów,
modernizację obecnej Kliniki Medycyny Ratunkowej oraz wymianę dźwigów w Szpitalu.
Na rok 2010 zaplanowano środki budżetowe w kwocie 15.500 tys. zł,
3) Akademickie Centrum Kliniczno-Innowacyjno-Dydaktyczne w Gdańsku – inwestycja ta
ma na celu stworzenie Szpitala Uniwersyteckiego, łączącego kompleksowo leczenie,
dydaktykę, naukę oraz wdrażanie innowacyjnych technologii medycznych.
Charakterystyczną cechą przedsięwzięcia jest koncentracja jednostek „zabiegowych”
w jednym nowoczesnym budynku o infrastrukturze dostosowanej do współczesnych
wymogów sanitarno-technicznych i ekonomicznych. W praktyce sprowadzi się to do
ograniczenia liczby łóżek zabiegowych w aktualnie funkcjonujących 9 klinikach, które
zostaną ulokowane w Centrum Medycyny Inwazyjnej (CMI). Inwestycja ta została
podzielona na 3 etapy: I – utworzenie CMI w oparciu o budowę nowego obiektu na 250
łóżek, II – przekształcenia wewnętrzne istniejących obiektów klinicznych Akademickiego
Centrum i ich wzajemne połączenie komunikacyjne systemem łączników z CMI oraz
stworzenie zintegrowanego systemu informatycznego Szpitala, III – wykorzystanie
wolnych terenów pod budowę bazy hotelowej dla rekonwalescentów i ich rodzin,
rozbudowę Kliniki Onkologii i Radioterapii oraz stworzenie centrum medycyny
ambulatoryjnej z centrum szybkiej diagnostyki.
Na realizację zadania w 2010 r. planuje się przeznaczyć środki z budżetu państwa
w wysokości 40.000 tys. zł.
Wartość kosztorysowa I i II etapu zadania wynosi 500.940 tys. zł, w tym udział środków
własnych inwestora – 280 tys. zł,
4) Przebudowa i Rozbudowa Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu
Medycznego w Białymstoku – celem inwestycji jest stworzenie, w wyniku przebudowy
i rozbudowy wraz z wyposażeniem, nowoczesnego i racjonalnego ośrodka klinicznego,
naukowego i dydaktycznego o kształcie funkcjonalno-przestrzennym spełniającym
wymagania zarówno Uczelni jak i Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu
Medycznego w Białymstoku. Realizacja projektu nowoczesnego szpitala składa się
z dwóch uzupełniających się części. Część pierwsza projektu dotyczy przebudowy
i rozbudowy budynku szpitala funkcjonującego często w niezmienionej formie od 45 lat
oraz restrukturyzacji klinik. Ten etap inwestycji nie wiąże się z poszerzeniem bazy
szpitala o nowe łóżka. W niektórych specjalnościach nastąpi zmniejszenie liczby łóżek.
Część druga projektu dotyczy rozbudowy szpitala – stworzenia nowej kubatury
przeznaczonej przede wszystkim na nowe zadania oraz mającej służyć poprawie
65
warunków dotychczas pełnionych zadań przez szpital. Realizacja drugiej części projektu
pozwoli na usprawnienie funkcjonowania lecznicy poprzez rozbudowę ciągów
komunikacyjnych i wprowadzenie funkcjonalnego systemu połączeń pionowych
i poziomych. Szpital liczy obecnie 836 łóżek. Po przebudowie i rozbudowie oraz
dołączeniu szeregu wymienionych powyżej nowych zadań szpital liczyć będzie łącznie
867 łóżek.
Planowana na 2010 rok dotacja budżetowa w wysokości 1.000 tys. zł pozwoli na
zabezpieczenie finansowania inwestycji na poziomie aktualnie zawartych umów
z wykonawcami.
Wartość kosztorysowa zadania wynosi 509.053 tys. zł, przy udziale wyłącznie środków
z budżetu państwa,
5) Szpital Pediatryczny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w
Warszawie ul.
Banacha 1 – inwestycja zastąpić ma wyeksploatowany pod względem technicznym,
technologicznym, funkcjonalnym i sanitarnym Samodzielny Publiczny Dziecięcy Szpital
Kliniczny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w Warszawie, co stworzy szansę
realizacji obiektu, który spełni współczesne wymagania w zakresie bezpiecznego
stosowania procedur medycznych, ochrony przed zakażeniami wewnątrzszpitalnymi
i uzyskania optymalnych kosztów eksploatacji. W wyniku realizacji zadania przewiduje się
bazę na 527 łóżek.
Zasoby dotychczasowego szpitala pediatrycznego, po zrealizowaniu inwestycji, zostaną
wykorzystane przez Warszawski Uniwersytet Medyczny w Warszawie do rozszerzenia
bazy dydaktycznej i ewentualnego zapewnienia innych, niezbędnych potrzeb uczelni.
WUM w Warszawie posiada teren przygotowany pod realizację inwestycji, położony
w obrębie ul. wirki i Wigury, Trojdena i Banacha w Warszawie.
Na rok 2010 zaplanowano środki budżetu państwa w wysokości 1.000 tys. zł, które
pozwolą na zabezpieczenie finansowania inwestycji na poziomie aktualnie zawartych
umów z wykonawcami. Termin realizacji tej inwestycji został przesunięty z 2012 r. na
2014 r.
Inwestycje planowane do realizacji w obszarze transportu kolejowego i drogowego
zawierają 2 zadania realizowane na rzecz transportu kolejowego oraz 1 inwestycję na
drogowym przejściu granicznym, o
łącznej wartości kosztorysowej 5.169.427 tys. zł.
Zakończenie finansowania tych inwestycji przewidziano na lata 2010 (linii kolejowej E65 oraz
Drogowego Przejścia Granicznego w Grzechotkach) i 2015 (linii kolejowej E59), po
zaangażowaniu środków budżetu państwa w wysokości 308.030 tys. zł (bez finansowania
projektów z udziałem środków UE). Na finansowanie realizacji tych inwestycji w 2010 r.
66
przeznacza się ze środków budżetu państwa 67.090 tys. zł (nie licząc finansowania
projektów z udziałem środków Unii Europejskiej). Ponad ¾ środków z tego obszaru
(52.090 tys. zł) zostanie przeznaczonych na II etap modernizacji linii kolejowej E65
Warszawa – Gdynia. Procentowy podział środków budżetu państwa na poszczególne
inwestycje wieloletnie w obszarze transportu kolejowego i drogowego przedstawia wykres:
7,5%
14,9%
linia kolejowa E65
linia kolejowa E59
przejście graniczne w
Grzechotkach
77,6%
Na inwestycje wieloletnie w obszarze transportu kolejowego w 2010 r. zaplanowano
kwotę 62.090 tys. zł jako dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie
kosztów realizacji inwestycji jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych na
kontynuację 2 linii kolejowych, tj.:
1) 52.090 tys. zł na modernizację linii kolejowej E65 Warszawa – Gdynia, Etap II, której
termin zakończenia przewidziano na rok 2010. Modernizacja linii polega na dostosowaniu
parametrów technicznych infrastruktury kolejowej do standardów umów AGC (o głównych
międzynarodowych liniach kolejowych) i AGTC (o głównych międzynarodowych liniach
transportu kombinowanego), a także dyrektyw UE w zakresie interoperacyjności linii
kolejowych. Potrzeba modernizacji tej linii została również uznana przez Komisję
Europejską. Jest to linia magistralna dwutorowa, zelektryfikowana na całej długości,
przystosowana w zasadniczej części do prędkości 120 km/h w ruchu pasażerskim
i 70 km/h w ruchu towarowym. W chwili obecnej na linii tej występują liczne ograniczenia
prędkości biegu pociągów. Aktualny stan techniczny infrastruktury linii nie spełnia
wymagań określonych w umowach międzynarodowych, tj.: prędkości pociągów
pasażerskich 160 km/h, towarowych 120 km/h; dopuszczalnego nacisku osi w ruchu
towarowym 225 kN.
Inwestycja obejmuje: modernizację stacji Gdynia Główna Osobowa – etap I,
modernizację obszaru Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) Nasielsk, modernizację
obszaru LCS Tczew, nadzór nad robotami II etapu (3 umowy związane z lokalizacją
robót), zarządzanie projektem, działania informująco – promujące oraz wykup gruntów
pod inwestycje realizowane w III etapie modernizacji linii E65.
67
W chwili obecnej trwają roboty budowlane na stacji Gdynia Główna oraz na obszarze
LCS Nasielsk (stacja i szlaki) oraz LCS Tczew (stacje i szlaki),
2) 10.000 tys. zł na modernizację linii kolejowej E59 Wrocław–Poznań, Etap II odcinek
Wrocław–granica województwa dolnośląskiego. Linia kolejowa nr 271 Wrocław-Poznań
stanowi środkowy odcinek międzynarodowego ciągu kolejowego E59 Malmö-Ystad-
winoujście-Szczecin-Poznań-Opole-Chałupki-Bohumin-Ostrawa i objęty jest „Umową
Europejską o Głównych Międzynarodowych Liniach Kolejowych" (AGC), a także stanowi
element Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN), sprecyzowanej decyzją 1692/96
Unii Europejskiej oraz uaktualnionej decyzją 884/04 z dnia 29 kwietnia 2004 r.
Podstawowym założeniem modernizacji jest dostosowanie linii do standardów
technicznych pozwalających na jazdę V=160 km/h w ruchu pasażerskim (docelowo
200 km/h) i V=120 km/h z naciskiem na oś 221 kN w ruchu towarowym zgodnie
z zawartymi umowami międzynarodowymi. Układ geometryczny torów i obiektów
inżynieryjnych oraz rozstaw słupów trakcyjnych będzie dostosowany do docelowej
szybkości 200km/h dla pociągów pasażerskich.
Przewiduje się, że projekt będzie realizowany w oparciu o cztery kontrakty na roboty
obejmujące: podstawowe roboty liniowe na szlaku Skokowa- migród, podstawowe roboty
liniowe na odcinkach Wrocław-Skokowa i migród-granica województwa dolnośląskiego,
urządzenia sterowania ruchem kolejowym i łączności oraz zasilanie elektroenergetyczne.
Ponadto zawarty będzie kontrakt na nadzór nad projektem oraz osobny kontrakt na
działania promujące.
W październiku 2008 roku zawarto kontrakt z wykonawcą robót budowlanych na szlaku
Skokowa – migród i rozpoczęto roboty w styczniu 2009 r. Przetarg na nadzór inżynierski
tego projektu nie jest jeszcze rozstrzygnięty.
W 2010 r. planowane są roboty na wszystkich kontraktach (w 2009 r. na szlaku Skokowa-
migród). Zakończenie realizacji projektu przewiduje się do kwietnia 2012 roku,
w zakresie niezbędnym dla organizacji EURO 2012, natomiast osiągnięcie zdolności
projektowych planowane jest na grudzień 2014 r.
W 2010 r. planuje się zakończenie inwestycji wieloletniej realizowanej na drogowym
przejściu granicznym w Grzechotkach. Budowę Drogowego Przejścia Granicznego
w Grzechotkach zaliczono do inwestycji wieloletnich w 2004 r. jako wypełnienie ustaleń
umowy między Rządami: Rzeczypospolitej Polskiej i Federacji Rosyjskiej, określającej
zasady współpracy z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej.
W związku z kilkukrotnie potwierdzanym przez stronę rosyjską terminem uruchomienia
przejścia granicznego w I kw. 2010 r. po stronie rosyjskiej, w 2010 roku zaplanowano na
68
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2375-ustawa-z-zal
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-I
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-II
› Pobierz plik

-
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
2375-Trzyletni-plan-limitu-mianowan-urzednikow-2010-2012
› Pobierz plik

-
2375-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2010-12
› Pobierz plik

-
2375-001
› Pobierz plik

-
2375-002
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei