Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010
- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2375
- Data wpłynięcia: 2009-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2010
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
Funkcja 19. Budowa, rozbudowa i utrzymanie infrastruktury transportowej
W ramach funkcji 19. realizowane są 4 zadania priorytetowe:
1. Bezpieczeństwo w obszarach morskich,
2. Wspieranie transportu drogowego,
3. Wspieranie transportu kolejowego i intermodalnego,
4. Nadzór nad bezpieczeństwem transportu drogowego, kolejowego, lotniczego oraz wodnego.
Na realizację wszystkich zadań określonych w funkcji 19. zaplanowano wydatki w wysokości 7 504,6 mln zł,
z czego na realizację zadań priorytetowych planuje się przeznaczyć 7 367,5 mln zł.
Udział wydatków przeznaczonych na zadania
priorytetowe w funkcji 19. Budowa, rozbudowa i
utrzymanie infrastruktury transportowej
2%
98%
w ydatki na zadania priorytetow e
w ydatki na pozostałe zadania
4. Bezpieczeństwo energetyczne i środowisko
Strategia Bezpieczeństwo energetyczne i środowisko obejmuje swoim zakresem działania, których realizacja
ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz ochronę środowiska. W ramach strategii
realizowane będą zadania z zakresu poprawy sprawności i jakości wykorzystania głównych krajowych
nośników energii, rozwijania innowacyjnych technologii produkcji energii oraz dywersyfikację jej źródeł –
w szczególności dostaw surowców energetycznych oraz zwiększenie udziału energii pochodzącej ze źródeł
odnawialnych. W wyniku liberalizacji rynku energii poprawie ulegnie efektywność przedsiębiorstw
energetycznych, rozwijane będą systemy przesyłowe oraz połączenia transgraniczne poprawiające
bezpieczeństwo energetyczne i zwiększające możliwość naszego udziału w europejskim rynku energii
elektrycznej, co wiąże się z potrzebą podejmowania działań dotyczących ochrony środowiska oraz racjonalnej
gospodarki zasobami naturalnymi. Zgodnie z zapisami strategii wspierane będą działania związane
m.in. z zagospodarowaniem odpadów i rekultywacją terenów zdegradowanych, oczyszczalniami ścieków
i systemami kanalizacyjnymi oraz przedsięwzięcia mające na celu zmniejszenie emisji CO2, SO2, NOx i pyłu
pochodzącego z sektora komunalno-bytowego oraz przemysłu, a także wdrażanie Najlepszych Dostępnych
Technik i Badań Nieniszczących w najważniejszych gałęziach przemysłu. Duże znaczenie będzie miało
prowadzenie racjonalnej gospodarki wodnej, zrównoważonej wielofunkcyjnej gospodarki leśnej oraz
zrównoważonej gospodarki zasobami złóż kopalin. Ponadto kontynuowane będą prace związane
21
z tworzeniem europejskiej sieci obszarów chronionych NATURA 2000 oraz w zakresie ochrony
i kształtowania krajobrazu, jak również rozwoju parków narodowych i krajobrazowych – jako wyraz dbałości
o zachowanie dziedzictwa przyrody.
Biorąc pod uwagę zakres zadań realizowanych w ramach strategii Bezpieczeństwo energetyczne i środowisko
przyporządkowano do niej następujące funkcje państwa, określone w budżecie zadaniowym:
− Funkcja 6. Koordynacja polityki gospodarczej kraju (bezpieczeństwo energetyczne i ochrona
środowiska),
− Funkcja 12. Ochrona i poprawa stanu środowiska.
Funkcja 12. Ochrona i poprawa stanu środowiska
W ramach funkcji 12. realizowane są 4 zadania priorytetowe:
1. Gospodarowanie zasobami wodnymi,
2. Kształtowanie bioróżnorodności,
3. Kształtowanie jakości powietrza atmosferycznego i przeciwdziałanie zmianom klimatu,
4. Zapobieganie powstawaniu odpadów i racjonalne nimi gospodarowanie.
Na realizację wszystkich zadań określonych w funkcji 12. zaplanowano wydatki w wysokości 735,7 mln zł,
z czego na realizację zadań priorytetowych planuje się przeznaczyć 620 mln zł.
Udział wydatków przeznaczonych na zadania priorytetowe
w funkcji 12. Ochrona i poprawa stanu środowiska
16%
84%
w ydatki na zadania priorytetow e
w ydatki na pozostałe zadania
5. Sprawne państwo
Strategia Sprawne państwo obejmuje zróżnicowane działania mające na celu budowę przejrzystej,
nastawionej na dialog sprawnej i zasługującej na społeczne zaufanie administracji publicznej. Działania te
polegają przede wszystkim na zwiększeniu efektywności instytucji publicznych oraz usprawnieniu
funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości poprzez zastosowanie technologii informatycznych (mających
poprawić jakość świadczonych usług), wprowadzenie odpowiednich mechanizmów motywacyjnych,
stworzenie przyjaznych i dostępnych dla obywatela struktur i procedur, a także wprowadzenie skutecznych
mechanizmów weryfikacji – w tym weryfikację skuteczności postępowań sądowych i administracyjnych.
22
Istotną rolę w realizacji strategii odegrać ma implementacja nowoczesnych metod zarządzania krajem i jego
rozwojem oraz usprawnienie procesu planowania i realizowania polityk publicznych. W tym miejscu należy
podkreślić rolę budżetu zadaniowego, który poprzez zarządzanie środkami publicznymi może w istotny
sposób wpływać na procesy zarządcze w całej administracji publicznej i zmiany w niej zachodzące. Zakłada
się wprowadzenie do urzędów administracji publicznej nowoczesnych metod zarządzania, które wiążą się
z tworzeniem prawa i wdrażaniem instrumentów regulacyjnych o odpowiedniej, wysokiej jakości. Jednym
z głównych elementów strategii jest zagwarantowanie społeczeństwu poczucia bezpieczeństwa poprzez
zapewnienie ochrony przed zagrożeniami, klęskami i terroryzmem, a także przestępczością zorganizowaną,
korupcją oraz pospolitymi przestępstwami, co związane jest z potrzebą rozwoju systemów zapobiegania
i reagowania kryzysowego oraz ratownictwa medycznego i chemiczno-ekologicznego. Ważne jest również
stworzenie konsumentom bezpiecznego i przyjaznego rynku, promowanie dialogu społecznego na rzecz ich
ochrony oraz mechanizmów samoregulacji, a także tworzenie efektywnego systemu informacji, poradnictwa i
dochodzenia roszczeń konsumentów. Podstawą sprawnego i efektywnego funkcjonowania państwa jest
również dobrze funkcjonująca polityka informacyjna, tj. świadoma, planowa i systematyczna działalność
władz związana z komunikowaniem się z obywatelami polegająca na tym, iż decyzje podejmowane przez
władze muszą być dla obywateli znane i zrozumiałe a władze powinny znać i rozumieć problemy, potrzeby
oraz oczekiwania obywateli. W ramach prowadzonej polityki tworzone będą warunki do rozwoju
mechanizmów włączających obywateli do współdecydowania, tj. konsultacje społeczne, debaty, referenda itp.
Przewiduje się również prowadzenie działań z zakresu usług publicznych, skupiających się na poprawie ich
jakości i dostępności poprzez prywatyzację oraz system zlecania usług podmiotom zewnętrznym. Ważnym
założeniem strategii jest również osiągnięcie znaczącej pozycji międzynarodowej naszego kraju i umacnianie
korzystnego wizerunku Polski w świecie.
Biorąc pod uwagę zakres zadań realizowanych w ramach strategii Sprawne państwo przyporządkowano do
niej następujące funkcje państwa, określone w budżecie zadaniowym:
− Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny,
− Funkcja 15. Polityka zagraniczna,
− Funkcja 16. Sprawy obywatelskie,
− Funkcja 18. Sprawowanie i wykonywanie wymiaru sprawiedliwości.
− Funkcja 22. Planowanie strategiczne oraz obsługa administracyjna i techniczna.
Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny
W ramach funkcji 2. realizowanych jest 5 zadań priorytetowych:
1. Ochrona obywateli i utrzymanie porządku publicznego,
2. Redukowanie przestępczości i poprawa społecznego poczucia bezpieczeństwa,
3. Ochrona przeciwpożarowa, działalność ratowniczo-gaśnicza oraz zapobiegawcza,
4. Ochrona granicy państwowej i kontrola ruchu granicznego,
5. Strzeżenie praworządności i czuwanie nad ściganiem przestępstw.
Na realizację wszystkich zadań określonych w funkcji 2. zaplanowano wydatki w wysokości 13 342,1 mln zł,
z czego na realizację zadań priorytetowych planuje się przeznaczyć 13 099,5 mln zł.
23
Udział wydatków przeznaczonych na realizację
zadań priorytetowych w funkcji 2 Bezpieczeństwo
wewnętrzne i porządek publiczny
2%
98%
w ydatki na zadania priorytetow e
w ydatki na pozostałe zadania
Funkcja 15. Polityka zagraniczna
W ramach funkcji 15. realizowane są 3 zadania priorytetowe:
1. Reprezentowanie i ochrona interesów RP za granicą,
2. Koordynacja polityki europejskiej,
3. Działalność RP na rzecz światowego pokoju, demokracji i rozwoju w świecie.
Na realizację wszystkich zadań określonych w funkcji 15. zaplanowano wydatki w wysokości 1 393,3 mln zł,
z czego na realizację zadań priorytetowych planuje się przeznaczyć 1049,5 mln zł.
Udział wydatków przeznaczonych na zadania priorytetowe
w funkcji 15. Polityka zagraniczna
25%
75%
w ydatki na zadania priorytetow e
w ydatki na pozostałe zadania
Funkcja 16. Sprawy obywatelskie
W ramach funkcji 16. realizowane są 2 zadania priorytetowe:
1. Obsługa administracyjna obywatela,
2. Informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa obywatelskiego,
3. Podtrzymywanie tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych.
24
Udział wydatków przeznaczonych na zadania
priorytetowe w funkcji 16 Sprawy obywatelskie
47%
53%
w ydatki na zadania priorytetow e
w ydatki na pozostałe zadania
Funkcja 18. Sprawowanie i wykonywanie wymiaru sprawiedliwości
W ramach funkcji 18. realizowane są 2 zadania priorytetowe:
1. Wykonywanie kary pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania,
2. Przeciwdziałanie demoralizacji i przestępczości wśród nieletnich i stworzenie warunków do powrotu
nieletnich do normalnego życia,
3. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości.
Na realizację wszystkich zadań określonych w funkcji 18 . zaplanowano wydatki w wysokości
8 850,6 mln zł, z czego na realizację zadań priorytetowych planuje się przeznaczyć 8 319,2 mln zł.
Udział wydatków przeznaczonych na zadania priorytetowe
w funkcji 18. Sprawowanie i wykonywanie wymiaru
sprawiedliwości
6%
94%
w ydatki na zadania priorytetow e
w ydatki na pozostałe zadania
Funkcja 22. Planowanie strategiczne oraz obsługa administracyjna i techniczna
W ramach funkcji 22. realizowane jest 1 zadanie priorytetowe:
1. Koordynacja merytoryczna działalności, planowania strategicznego i operacyjnego. (MSP i ...)
Na realizację wszystkich zadań określonych w funkcji 22. zaplanowano wydatki w wysokości .5 264,9mln zł,
z czego na realizację zadania priorytetowego planuje się przeznaczyć 2 280,9mln zł.
25
W ramach funkcji 19. realizowane są 4 zadania priorytetowe:
1. Bezpieczeństwo w obszarach morskich,
2. Wspieranie transportu drogowego,
3. Wspieranie transportu kolejowego i intermodalnego,
4. Nadzór nad bezpieczeństwem transportu drogowego, kolejowego, lotniczego oraz wodnego.
Na realizację wszystkich zadań określonych w funkcji 19. zaplanowano wydatki w wysokości 7 504,6 mln zł,
z czego na realizację zadań priorytetowych planuje się przeznaczyć 7 367,5 mln zł.
Udział wydatków przeznaczonych na zadania
priorytetowe w funkcji 19. Budowa, rozbudowa i
utrzymanie infrastruktury transportowej
2%
98%
w ydatki na zadania priorytetow e
w ydatki na pozostałe zadania
4. Bezpieczeństwo energetyczne i środowisko
Strategia Bezpieczeństwo energetyczne i środowisko obejmuje swoim zakresem działania, których realizacja
ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz ochronę środowiska. W ramach strategii
realizowane będą zadania z zakresu poprawy sprawności i jakości wykorzystania głównych krajowych
nośników energii, rozwijania innowacyjnych technologii produkcji energii oraz dywersyfikację jej źródeł –
w szczególności dostaw surowców energetycznych oraz zwiększenie udziału energii pochodzącej ze źródeł
odnawialnych. W wyniku liberalizacji rynku energii poprawie ulegnie efektywność przedsiębiorstw
energetycznych, rozwijane będą systemy przesyłowe oraz połączenia transgraniczne poprawiające
bezpieczeństwo energetyczne i zwiększające możliwość naszego udziału w europejskim rynku energii
elektrycznej, co wiąże się z potrzebą podejmowania działań dotyczących ochrony środowiska oraz racjonalnej
gospodarki zasobami naturalnymi. Zgodnie z zapisami strategii wspierane będą działania związane
m.in. z zagospodarowaniem odpadów i rekultywacją terenów zdegradowanych, oczyszczalniami ścieków
i systemami kanalizacyjnymi oraz przedsięwzięcia mające na celu zmniejszenie emisji CO2, SO2, NOx i pyłu
pochodzącego z sektora komunalno-bytowego oraz przemysłu, a także wdrażanie Najlepszych Dostępnych
Technik i Badań Nieniszczących w najważniejszych gałęziach przemysłu. Duże znaczenie będzie miało
prowadzenie racjonalnej gospodarki wodnej, zrównoważonej wielofunkcyjnej gospodarki leśnej oraz
zrównoważonej gospodarki zasobami złóż kopalin. Ponadto kontynuowane będą prace związane
21
z tworzeniem europejskiej sieci obszarów chronionych NATURA 2000 oraz w zakresie ochrony
i kształtowania krajobrazu, jak również rozwoju parków narodowych i krajobrazowych – jako wyraz dbałości
o zachowanie dziedzictwa przyrody.
Biorąc pod uwagę zakres zadań realizowanych w ramach strategii Bezpieczeństwo energetyczne i środowisko
przyporządkowano do niej następujące funkcje państwa, określone w budżecie zadaniowym:
− Funkcja 6. Koordynacja polityki gospodarczej kraju (bezpieczeństwo energetyczne i ochrona
środowiska),
− Funkcja 12. Ochrona i poprawa stanu środowiska.
Funkcja 12. Ochrona i poprawa stanu środowiska
W ramach funkcji 12. realizowane są 4 zadania priorytetowe:
1. Gospodarowanie zasobami wodnymi,
2. Kształtowanie bioróżnorodności,
3. Kształtowanie jakości powietrza atmosferycznego i przeciwdziałanie zmianom klimatu,
4. Zapobieganie powstawaniu odpadów i racjonalne nimi gospodarowanie.
Na realizację wszystkich zadań określonych w funkcji 12. zaplanowano wydatki w wysokości 735,7 mln zł,
z czego na realizację zadań priorytetowych planuje się przeznaczyć 620 mln zł.
Udział wydatków przeznaczonych na zadania priorytetowe
w funkcji 12. Ochrona i poprawa stanu środowiska
16%
84%
w ydatki na zadania priorytetow e
w ydatki na pozostałe zadania
5. Sprawne państwo
Strategia Sprawne państwo obejmuje zróżnicowane działania mające na celu budowę przejrzystej,
nastawionej na dialog sprawnej i zasługującej na społeczne zaufanie administracji publicznej. Działania te
polegają przede wszystkim na zwiększeniu efektywności instytucji publicznych oraz usprawnieniu
funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości poprzez zastosowanie technologii informatycznych (mających
poprawić jakość świadczonych usług), wprowadzenie odpowiednich mechanizmów motywacyjnych,
stworzenie przyjaznych i dostępnych dla obywatela struktur i procedur, a także wprowadzenie skutecznych
mechanizmów weryfikacji – w tym weryfikację skuteczności postępowań sądowych i administracyjnych.
22
Istotną rolę w realizacji strategii odegrać ma implementacja nowoczesnych metod zarządzania krajem i jego
rozwojem oraz usprawnienie procesu planowania i realizowania polityk publicznych. W tym miejscu należy
podkreślić rolę budżetu zadaniowego, który poprzez zarządzanie środkami publicznymi może w istotny
sposób wpływać na procesy zarządcze w całej administracji publicznej i zmiany w niej zachodzące. Zakłada
się wprowadzenie do urzędów administracji publicznej nowoczesnych metod zarządzania, które wiążą się
z tworzeniem prawa i wdrażaniem instrumentów regulacyjnych o odpowiedniej, wysokiej jakości. Jednym
z głównych elementów strategii jest zagwarantowanie społeczeństwu poczucia bezpieczeństwa poprzez
zapewnienie ochrony przed zagrożeniami, klęskami i terroryzmem, a także przestępczością zorganizowaną,
korupcją oraz pospolitymi przestępstwami, co związane jest z potrzebą rozwoju systemów zapobiegania
i reagowania kryzysowego oraz ratownictwa medycznego i chemiczno-ekologicznego. Ważne jest również
stworzenie konsumentom bezpiecznego i przyjaznego rynku, promowanie dialogu społecznego na rzecz ich
ochrony oraz mechanizmów samoregulacji, a także tworzenie efektywnego systemu informacji, poradnictwa i
dochodzenia roszczeń konsumentów. Podstawą sprawnego i efektywnego funkcjonowania państwa jest
również dobrze funkcjonująca polityka informacyjna, tj. świadoma, planowa i systematyczna działalność
władz związana z komunikowaniem się z obywatelami polegająca na tym, iż decyzje podejmowane przez
władze muszą być dla obywateli znane i zrozumiałe a władze powinny znać i rozumieć problemy, potrzeby
oraz oczekiwania obywateli. W ramach prowadzonej polityki tworzone będą warunki do rozwoju
mechanizmów włączających obywateli do współdecydowania, tj. konsultacje społeczne, debaty, referenda itp.
Przewiduje się również prowadzenie działań z zakresu usług publicznych, skupiających się na poprawie ich
jakości i dostępności poprzez prywatyzację oraz system zlecania usług podmiotom zewnętrznym. Ważnym
założeniem strategii jest również osiągnięcie znaczącej pozycji międzynarodowej naszego kraju i umacnianie
korzystnego wizerunku Polski w świecie.
Biorąc pod uwagę zakres zadań realizowanych w ramach strategii Sprawne państwo przyporządkowano do
niej następujące funkcje państwa, określone w budżecie zadaniowym:
− Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny,
− Funkcja 15. Polityka zagraniczna,
− Funkcja 16. Sprawy obywatelskie,
− Funkcja 18. Sprawowanie i wykonywanie wymiaru sprawiedliwości.
− Funkcja 22. Planowanie strategiczne oraz obsługa administracyjna i techniczna.
Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny
W ramach funkcji 2. realizowanych jest 5 zadań priorytetowych:
1. Ochrona obywateli i utrzymanie porządku publicznego,
2. Redukowanie przestępczości i poprawa społecznego poczucia bezpieczeństwa,
3. Ochrona przeciwpożarowa, działalność ratowniczo-gaśnicza oraz zapobiegawcza,
4. Ochrona granicy państwowej i kontrola ruchu granicznego,
5. Strzeżenie praworządności i czuwanie nad ściganiem przestępstw.
Na realizację wszystkich zadań określonych w funkcji 2. zaplanowano wydatki w wysokości 13 342,1 mln zł,
z czego na realizację zadań priorytetowych planuje się przeznaczyć 13 099,5 mln zł.
23
Udział wydatków przeznaczonych na realizację
zadań priorytetowych w funkcji 2 Bezpieczeństwo
wewnętrzne i porządek publiczny
2%
98%
w ydatki na zadania priorytetow e
w ydatki na pozostałe zadania
Funkcja 15. Polityka zagraniczna
W ramach funkcji 15. realizowane są 3 zadania priorytetowe:
1. Reprezentowanie i ochrona interesów RP za granicą,
2. Koordynacja polityki europejskiej,
3. Działalność RP na rzecz światowego pokoju, demokracji i rozwoju w świecie.
Na realizację wszystkich zadań określonych w funkcji 15. zaplanowano wydatki w wysokości 1 393,3 mln zł,
z czego na realizację zadań priorytetowych planuje się przeznaczyć 1049,5 mln zł.
Udział wydatków przeznaczonych na zadania priorytetowe
w funkcji 15. Polityka zagraniczna
25%
75%
w ydatki na zadania priorytetow e
w ydatki na pozostałe zadania
Funkcja 16. Sprawy obywatelskie
W ramach funkcji 16. realizowane są 2 zadania priorytetowe:
1. Obsługa administracyjna obywatela,
2. Informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa obywatelskiego,
3. Podtrzymywanie tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych.
24
Udział wydatków przeznaczonych na zadania
priorytetowe w funkcji 16 Sprawy obywatelskie
47%
53%
w ydatki na zadania priorytetow e
w ydatki na pozostałe zadania
Funkcja 18. Sprawowanie i wykonywanie wymiaru sprawiedliwości
W ramach funkcji 18. realizowane są 2 zadania priorytetowe:
1. Wykonywanie kary pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania,
2. Przeciwdziałanie demoralizacji i przestępczości wśród nieletnich i stworzenie warunków do powrotu
nieletnich do normalnego życia,
3. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości.
Na realizację wszystkich zadań określonych w funkcji 18 . zaplanowano wydatki w wysokości
8 850,6 mln zł, z czego na realizację zadań priorytetowych planuje się przeznaczyć 8 319,2 mln zł.
Udział wydatków przeznaczonych na zadania priorytetowe
w funkcji 18. Sprawowanie i wykonywanie wymiaru
sprawiedliwości
6%
94%
w ydatki na zadania priorytetow e
w ydatki na pozostałe zadania
Funkcja 22. Planowanie strategiczne oraz obsługa administracyjna i techniczna
W ramach funkcji 22. realizowane jest 1 zadanie priorytetowe:
1. Koordynacja merytoryczna działalności, planowania strategicznego i operacyjnego. (MSP i ...)
Na realizację wszystkich zadań określonych w funkcji 22. zaplanowano wydatki w wysokości .5 264,9mln zł,
z czego na realizację zadania priorytetowego planuje się przeznaczyć 2 280,9mln zł.
25
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2375-ustawa-z-zal
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-I
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-II
› Pobierz plik

-
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
2375-Trzyletni-plan-limitu-mianowan-urzednikow-2010-2012
› Pobierz plik

-
2375-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2010-12
› Pobierz plik

-
2375-001
› Pobierz plik

-
2375-002
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei