Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010
- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2375
- Data wpłynięcia: 2009-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2010
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
1.7. Planowane wydatki budżetu państwa w latach 2010-2012 według zadań realizowanych w ramach
funkcji
Wydatki budżetu państwa
(w tys. zł)
Nr
Nazwa zadania
Plan
2009 r.
PW
2010 r.
2011 r.
2012 r.
Obsługa merytoryczna, techniczna i
1.1.
113 229 120 485 120 485 120 485
kancelaryjno-biurowa Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej
Obsługa Parlamentu i jego organów w
1.2.
zakresie merytorycznym, organizacyjnym,
428 658 461 126 456 454 453 074
finansowym i technicznym
Obsługa merytoryczna, techniczna i
1.3.
kancelaryjno-biurowa Prezesa Rady
99 827
85 516
87 107
85 951
Ministrów i Rady Ministrów
Obsługa Trybunału Konstytucyjnego w
1.4.
zakresie merytorycznym, organizacyjnym,
23 450
25 900
27 800
30 840
finansowym i technicznym
1.5.
Organizacja i przeprowadzanie wyborów
346 671
46 008 250 850 154 523
1.6.
Nadzór nad systemem zamówień publicznych
9 808
12 226
12 115
12 068
Ocena działalności organów administracji
publicznej, Narodowego Banku Polskiego
1.7.
oraz jednostek organizacyjnych
234 482 249 183 249 183 249 183
wydatkujących środki publiczne z punktu
widzenia ustawowych kryteriów NIK
Działalność w zakresie ochrony wolności
1.8.
słowa, prawa do informacji oraz interesu
7 828
10 291
9 781
10 035
publicznego w radiofonii i telewizji
Gromadzenie i zarządzanie dokumentami
organów bezpieczeństwa państwa oraz
organów bezpieczeństwa III Rzeszy
Niemieckiej i Związku Socjalistycznych
Republik Radzieckich sporządzonymi od 1
1.9.
160 482 168 151 182 629 184 134
września 1939 r. do 31 lipca1990 r.,
prowadzenie śledztw w sprawie zbrodni
nazistowskich, komunistycznych, zbrodni
przeciwko ludzkości i innych, działalność
lustracyjna
Informatyzacja działalności i budowa
1.10.
1 241
923
923
923
społeczeństwa informacyjnego
91
Funkcja 1. Zarządzanie państwem
w ydatki w mln zł
0
100
200
300
400
500
Zadanie 1.1. Obsługa merytoryczna, techniczna i kancelaryjno-biurowa Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej
Zadanie 1.2. Obsługa Parlamentu i jego organów w zakresie merytorycznym,
organizacyjnym, finansowym i technicznym
Zadanie 1.3. Obsługa merytoryczna, techniczna i kancelaryjno-biurowa Prezesa
Rady Ministrów i Rady Ministrów
Zadanie 1.4. Obsługa Trybunału Konstytucyjnego w zakresie merytorycznym,
organizacyjnym, finansowym i technicznym
Zadanie 1.5. Organizacja i przeprowadzanie wyborów
Zadanie 1.6. Nadzór nad systemem zamówień publicznych
Zadanie 1.7. Ocena działalności organów administracji publicznej, Narodowego
Banku Polskiego oraz jednostek organizacyjnych wydatkujących środki publiczne z
punktu widzenia ustawowych kryteriów NIK
Zadanie 1.8. Działalność w zakresie ochrony wolności słowa, prawa do informacji
oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji
Zadanie 1.9. Gromadzenie i zarządzanie dokumentami organów bezpieczeństwa
państwa oraz organów bezpieczeństwa III Rzeszy Niemieckiej i Związku
Socjalistycznych Republik Radzieckich sporządzonymi od 1 września 1939 r. do 31
lipca 1990 r., prowadzenie śledz
Zadanie 1.10. Informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa informacyjnego
2009 r.
2010 r.
2011 r.
2012 r.
92
Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny
2.1. Charakterystyka funkcji
Funkcja 2 również wpisuje się w zakres tematyczny strategii Sprawne państwo. Obejmuje ona swym
zakresem obszar państwa odpowiedzialny za ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego,
funkcjonowanie prokuratury, ochronę granicy państwa i kontrolę ruchu granicznego, zarządzanie kryzysowe,
obronę cywilną, ochronę przeciwpożarową, przeciwdziałanie skutkom klęsk żywiołowych i innych
podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu, a także sprawy ratownictwa górskiego
i wodnego.
Celem działań w tym obszarze jest utrzymanie zdolności do reagowania – odpowiednio do zaistniałej sytuacji
– w przypadku wystąpienia zagrożeń: bezpieczeństwa publicznego, życia i zdrowia obywateli, porządku
prawnego oraz majątku narodowego przed bezprawnymi działaniami oraz skutkami klęsk żywiołowych,
katastrof naturalnych i awarii technicznych. Działania powyższe stanowią jedno z podstawowych zadań
administracji rządowej nie tylko szczebla centralnego, ale również wojewódzkiego. W skład obszaru, który
finansowany jest w ramach funkcji wchodzą wydatki takich instytucji jak: Policja, Agencja Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Straż Graniczna, Prokuratura, Biuro Ochrony Rządu,
Państwowa Straż Pożarna, System Obrony Cywilnej.
Nadrzędnym celem Policji jest służba społeczeństwu poprzez skuteczną ochronę życia i zdrowia ludzi oraz
mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra, a także ochronę bezpieczeństwa i porządku
publicznego, inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw
i wykroczeń, wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców, kontrola przestrzegania
przepisów porządkowych i administracyjnych związanych z działalnością publiczną lub obowiązujących
w miejscach publicznych, współdziałanie z policjami innych państw oraz organizacjami międzynarodowymi.
Szczególne znaczenia społeczne ma ponadto zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ramach tej
funkcji zostały umieszczone ponadto wydatki związane z realizacją niezwykle istotnego z punktu widzenia
poczucia bezpieczeństwa obywateli zadania Ochrona granicy państwowej i kontrola ruchu granicznego, które
wykonuje Straż Graniczna. W ramach tej ochrony należy wyróżnić następujące działania: organizowanie
i dokonywanie kontroli ruchu granicznego, rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw
i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców. W zakresie właściwości Straży Granicznej wyróżnia się
zapewnienie bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej i porządku publicznego, nadzór nad
eksploatacją polskich obszarów morskich oraz przestrzeganiem przez statki przepisów obowiązujących na
tych obszarach, ochrona granicy państwowej w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej poprzez
prowadzenie obserwacji statków powietrznych i obiektów latających. Uzupełnieniem dla działań Policji
w zakresie specyficznych obszarów ochrony porządku prawnego i bezpieczeństwa wewnętrznego są Agencja
Bezpieczeństwa Wewnętrznego (m.in. przeciwdziałanie zagrożeniom konstytucyjnego porządku państwa,
suwerenności i międzynarodowej pozycji państwa, a także naruszających jego zdolności obronne), oraz
Centralne Biuro Antykorupcyjne (m.in. walka z korupcją i przestępstwami gospodarczymi, a także strzeżenie
przestrzegania zasad przepisów i procedur przeciwkorupcyjnych przez osoby pełniące funkcje publiczne).
93
Niezbędnym ogniwem w efektywnym wykorzystaniu działań Policji, ABW oraz CBA, a także Straży
Granicznej jest sprawna i skuteczna Prokuratura, której zadaniem jest strzeżenie praworządności i czuwanie
nad ściganiem przestępstw. Powyższe zadanie realizuje m.in., poprzez prowadzenie lub nadzorowanie
postępowań przygotowawczych w sprawach karnych oraz sprawowanie funkcji oskarżyciela publicznego
przed sądami, wytaczanie powództw w sprawach karnych i cywilnych oraz składanie wniosków i udział
w postępowaniach sądowych w sprawach cywilnych, podejmowanie środków przewidzianych prawem,
zmierzających do prawidłowego i jednolitego stosowania prawa w postępowaniach sądowych,
administracyjnych, w sprawach o wykroczenia oraz w innych postępowaniach, sprawowanie nadzoru nad
wykonaniem postanowień o tymczasowym aresztowaniu oraz innych decyzji o pozbawieniu wolności.
Kolejną instytucją finansowaną w ramach tej funkcji jest Państwowa Straż Pożarna, do której zadań należy
m.in. rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń, organizowanie i prowadzenie
akcji ratowniczych w czasie pożarów, klęsk żywiołowych lub likwidacji miejscowych zagrożeń,
wykonywanie pomocniczych specjalistycznych czynności ratowniczych w czasie klęsk żywiołowych lub
likwidacji miejscowych zagrożeń przez inne służby ratownicze oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów
przeciwpożarowych. Jest ona zobligowana do natychmiastowego podejmowania akcji w przypadkach
wystąpienia nagłego zagrożenia życia, zdrowia, a także środowiska i mienia oraz w przypadkach
nadzwyczajnych katastrof i klęsk żywiołowych. W funkcji tej umiejscowione są również wydatki związane
z funkcjonowaniem obrony cywilnej w kraju, która ma na celu ochronę ludności cywilnej w ramach systemu
obrony cywilnej przed niebezpieczeństwami wynikającymi z działań zbrojnych lub klęsk żywiołowych,
i przezwyciężanie ich bezpośrednich następstw, jak też zapewnienie warunków koniecznych do przetrwania.
Instytucją wpisującą się również w tę funkcję jest Biuro Ochrony Rządu, do którego zadań należy ochrona
osób (Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałek Sejmu, Marszałek Senatu, Prezes Rady Ministrów,
Wiceprezes Rady Ministrów, minister właściwy do spraw wewnętrznych oraz minister właściwy do spraw
zagranicznych, byli prezydenci Rzeczypospolitej Polskiej, przedstawiciele delegacji państw obcych
przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) i obiektów (obiekty służące Prezydentowi
Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesowi Rady Ministrów, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz
ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, polskie przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy
konsularne oraz przedstawicielstwa przy organizacjach międzynarodowych poza granicami Rzeczypospolitej
Polskiej) ważnych ze względu na dobro i interes państwa oraz prowadzenie rozpoznania pirotechniczno-
radiologicznego obiektów Sejmu i Senatu.
2.2. Poziom wydatkowania środków budżetu państwa na funkcję
Na realizację zadań z zakresu funkcji Bezpieczeństwo wewnętrznego i porządek publiczny w 2010 roku
planuje się przeznaczyć 13 652,1 mln zł.
94
2.3. Zakres przedmiotowy zadań realizowanych w ramach funkcji
Funkcja Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny obejmuje działalność dysponentów w zakresie
usług policyjnych, obrony cywilnej, usług pożarniczych oraz prewencji przeciwpożarowej, w tym
w szczególności:
− administrację spraw i usług policyjnych,
− funkcjonowanie regularnych i pomocniczych formacji policyjnych, straży portowej, granicznej
i przybrzeżnej, innych specjalnych sił policyjnych utrzymywanych przez organy publiczne,
− administrację prewencji przeciwpożarowej oraz spraw i usług pożarniczych,
− funkcjonowanie regularnych i pomocniczych jednostek straży pożarnej oraz innych służb prewencji
przeciwpożarowej oraz pożarniczych prowadzonych przez organy publiczne,
− administrację, funkcjonowanie lub wsparcie działalności takiej jak formułowanie, administracja,
koordynacja i monitoring ogólnych polityk, planów, programów i budżetów związanych
z porządkiem i bezpieczeństwem publicznym,
− administrację spraw i usług obrony cywilnej, formułowanie planów awaryjnych oraz organizację
ćwiczeń obejmujących instytucje i ludność cywilną,
− funkcjonowanie i obsługę Straży Granicznej,
− funkcjonowanie i obsługę sił obrony cywilnej,
− przygotowanie i wprowadzanie w życie ustawodawstwa związanego z porządkiem
i bezpieczeństwem publicznym,
− informatyzację działalności i budowę społeczeństwa informacyjnego.
2.4. Podmioty realizujące zadania w ramach funkcji
Do grupy podmiotów realizujących zadania w ramach tej funkcji należą dysponenci następujących części
budżetowych:
− Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe – część 19,
− Ministerstwo Obrony Narodowej – część 29,
− Sprawiedliwość – część 37,
− Ministerstwo Środowiska – część 41,
− Sprawy wewnętrzne – część 42,
− Centralne Biuro Antykorupcyjne – część 56,
− Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego – część 57,
− Województwa – część 85.
95
funkcji
Wydatki budżetu państwa
(w tys. zł)
Nr
Nazwa zadania
Plan
2009 r.
PW
2010 r.
2011 r.
2012 r.
Obsługa merytoryczna, techniczna i
1.1.
113 229 120 485 120 485 120 485
kancelaryjno-biurowa Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej
Obsługa Parlamentu i jego organów w
1.2.
zakresie merytorycznym, organizacyjnym,
428 658 461 126 456 454 453 074
finansowym i technicznym
Obsługa merytoryczna, techniczna i
1.3.
kancelaryjno-biurowa Prezesa Rady
99 827
85 516
87 107
85 951
Ministrów i Rady Ministrów
Obsługa Trybunału Konstytucyjnego w
1.4.
zakresie merytorycznym, organizacyjnym,
23 450
25 900
27 800
30 840
finansowym i technicznym
1.5.
Organizacja i przeprowadzanie wyborów
346 671
46 008 250 850 154 523
1.6.
Nadzór nad systemem zamówień publicznych
9 808
12 226
12 115
12 068
Ocena działalności organów administracji
publicznej, Narodowego Banku Polskiego
1.7.
oraz jednostek organizacyjnych
234 482 249 183 249 183 249 183
wydatkujących środki publiczne z punktu
widzenia ustawowych kryteriów NIK
Działalność w zakresie ochrony wolności
1.8.
słowa, prawa do informacji oraz interesu
7 828
10 291
9 781
10 035
publicznego w radiofonii i telewizji
Gromadzenie i zarządzanie dokumentami
organów bezpieczeństwa państwa oraz
organów bezpieczeństwa III Rzeszy
Niemieckiej i Związku Socjalistycznych
Republik Radzieckich sporządzonymi od 1
1.9.
160 482 168 151 182 629 184 134
września 1939 r. do 31 lipca1990 r.,
prowadzenie śledztw w sprawie zbrodni
nazistowskich, komunistycznych, zbrodni
przeciwko ludzkości i innych, działalność
lustracyjna
Informatyzacja działalności i budowa
1.10.
1 241
923
923
923
społeczeństwa informacyjnego
91
Funkcja 1. Zarządzanie państwem
w ydatki w mln zł
0
100
200
300
400
500
Zadanie 1.1. Obsługa merytoryczna, techniczna i kancelaryjno-biurowa Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej
Zadanie 1.2. Obsługa Parlamentu i jego organów w zakresie merytorycznym,
organizacyjnym, finansowym i technicznym
Zadanie 1.3. Obsługa merytoryczna, techniczna i kancelaryjno-biurowa Prezesa
Rady Ministrów i Rady Ministrów
Zadanie 1.4. Obsługa Trybunału Konstytucyjnego w zakresie merytorycznym,
organizacyjnym, finansowym i technicznym
Zadanie 1.5. Organizacja i przeprowadzanie wyborów
Zadanie 1.6. Nadzór nad systemem zamówień publicznych
Zadanie 1.7. Ocena działalności organów administracji publicznej, Narodowego
Banku Polskiego oraz jednostek organizacyjnych wydatkujących środki publiczne z
punktu widzenia ustawowych kryteriów NIK
Zadanie 1.8. Działalność w zakresie ochrony wolności słowa, prawa do informacji
oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji
Zadanie 1.9. Gromadzenie i zarządzanie dokumentami organów bezpieczeństwa
państwa oraz organów bezpieczeństwa III Rzeszy Niemieckiej i Związku
Socjalistycznych Republik Radzieckich sporządzonymi od 1 września 1939 r. do 31
lipca 1990 r., prowadzenie śledz
Zadanie 1.10. Informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa informacyjnego
2009 r.
2010 r.
2011 r.
2012 r.
92
Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny
2.1. Charakterystyka funkcji
Funkcja 2 również wpisuje się w zakres tematyczny strategii Sprawne państwo. Obejmuje ona swym
zakresem obszar państwa odpowiedzialny za ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego,
funkcjonowanie prokuratury, ochronę granicy państwa i kontrolę ruchu granicznego, zarządzanie kryzysowe,
obronę cywilną, ochronę przeciwpożarową, przeciwdziałanie skutkom klęsk żywiołowych i innych
podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu, a także sprawy ratownictwa górskiego
i wodnego.
Celem działań w tym obszarze jest utrzymanie zdolności do reagowania – odpowiednio do zaistniałej sytuacji
– w przypadku wystąpienia zagrożeń: bezpieczeństwa publicznego, życia i zdrowia obywateli, porządku
prawnego oraz majątku narodowego przed bezprawnymi działaniami oraz skutkami klęsk żywiołowych,
katastrof naturalnych i awarii technicznych. Działania powyższe stanowią jedno z podstawowych zadań
administracji rządowej nie tylko szczebla centralnego, ale również wojewódzkiego. W skład obszaru, który
finansowany jest w ramach funkcji wchodzą wydatki takich instytucji jak: Policja, Agencja Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Straż Graniczna, Prokuratura, Biuro Ochrony Rządu,
Państwowa Straż Pożarna, System Obrony Cywilnej.
Nadrzędnym celem Policji jest służba społeczeństwu poprzez skuteczną ochronę życia i zdrowia ludzi oraz
mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra, a także ochronę bezpieczeństwa i porządku
publicznego, inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw
i wykroczeń, wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców, kontrola przestrzegania
przepisów porządkowych i administracyjnych związanych z działalnością publiczną lub obowiązujących
w miejscach publicznych, współdziałanie z policjami innych państw oraz organizacjami międzynarodowymi.
Szczególne znaczenia społeczne ma ponadto zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ramach tej
funkcji zostały umieszczone ponadto wydatki związane z realizacją niezwykle istotnego z punktu widzenia
poczucia bezpieczeństwa obywateli zadania Ochrona granicy państwowej i kontrola ruchu granicznego, które
wykonuje Straż Graniczna. W ramach tej ochrony należy wyróżnić następujące działania: organizowanie
i dokonywanie kontroli ruchu granicznego, rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw
i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców. W zakresie właściwości Straży Granicznej wyróżnia się
zapewnienie bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej i porządku publicznego, nadzór nad
eksploatacją polskich obszarów morskich oraz przestrzeganiem przez statki przepisów obowiązujących na
tych obszarach, ochrona granicy państwowej w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej poprzez
prowadzenie obserwacji statków powietrznych i obiektów latających. Uzupełnieniem dla działań Policji
w zakresie specyficznych obszarów ochrony porządku prawnego i bezpieczeństwa wewnętrznego są Agencja
Bezpieczeństwa Wewnętrznego (m.in. przeciwdziałanie zagrożeniom konstytucyjnego porządku państwa,
suwerenności i międzynarodowej pozycji państwa, a także naruszających jego zdolności obronne), oraz
Centralne Biuro Antykorupcyjne (m.in. walka z korupcją i przestępstwami gospodarczymi, a także strzeżenie
przestrzegania zasad przepisów i procedur przeciwkorupcyjnych przez osoby pełniące funkcje publiczne).
93
Niezbędnym ogniwem w efektywnym wykorzystaniu działań Policji, ABW oraz CBA, a także Straży
Granicznej jest sprawna i skuteczna Prokuratura, której zadaniem jest strzeżenie praworządności i czuwanie
nad ściganiem przestępstw. Powyższe zadanie realizuje m.in., poprzez prowadzenie lub nadzorowanie
postępowań przygotowawczych w sprawach karnych oraz sprawowanie funkcji oskarżyciela publicznego
przed sądami, wytaczanie powództw w sprawach karnych i cywilnych oraz składanie wniosków i udział
w postępowaniach sądowych w sprawach cywilnych, podejmowanie środków przewidzianych prawem,
zmierzających do prawidłowego i jednolitego stosowania prawa w postępowaniach sądowych,
administracyjnych, w sprawach o wykroczenia oraz w innych postępowaniach, sprawowanie nadzoru nad
wykonaniem postanowień o tymczasowym aresztowaniu oraz innych decyzji o pozbawieniu wolności.
Kolejną instytucją finansowaną w ramach tej funkcji jest Państwowa Straż Pożarna, do której zadań należy
m.in. rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń, organizowanie i prowadzenie
akcji ratowniczych w czasie pożarów, klęsk żywiołowych lub likwidacji miejscowych zagrożeń,
wykonywanie pomocniczych specjalistycznych czynności ratowniczych w czasie klęsk żywiołowych lub
likwidacji miejscowych zagrożeń przez inne służby ratownicze oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów
przeciwpożarowych. Jest ona zobligowana do natychmiastowego podejmowania akcji w przypadkach
wystąpienia nagłego zagrożenia życia, zdrowia, a także środowiska i mienia oraz w przypadkach
nadzwyczajnych katastrof i klęsk żywiołowych. W funkcji tej umiejscowione są również wydatki związane
z funkcjonowaniem obrony cywilnej w kraju, która ma na celu ochronę ludności cywilnej w ramach systemu
obrony cywilnej przed niebezpieczeństwami wynikającymi z działań zbrojnych lub klęsk żywiołowych,
i przezwyciężanie ich bezpośrednich następstw, jak też zapewnienie warunków koniecznych do przetrwania.
Instytucją wpisującą się również w tę funkcję jest Biuro Ochrony Rządu, do którego zadań należy ochrona
osób (Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałek Sejmu, Marszałek Senatu, Prezes Rady Ministrów,
Wiceprezes Rady Ministrów, minister właściwy do spraw wewnętrznych oraz minister właściwy do spraw
zagranicznych, byli prezydenci Rzeczypospolitej Polskiej, przedstawiciele delegacji państw obcych
przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) i obiektów (obiekty służące Prezydentowi
Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesowi Rady Ministrów, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz
ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, polskie przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy
konsularne oraz przedstawicielstwa przy organizacjach międzynarodowych poza granicami Rzeczypospolitej
Polskiej) ważnych ze względu na dobro i interes państwa oraz prowadzenie rozpoznania pirotechniczno-
radiologicznego obiektów Sejmu i Senatu.
2.2. Poziom wydatkowania środków budżetu państwa na funkcję
Na realizację zadań z zakresu funkcji Bezpieczeństwo wewnętrznego i porządek publiczny w 2010 roku
planuje się przeznaczyć 13 652,1 mln zł.
94
2.3. Zakres przedmiotowy zadań realizowanych w ramach funkcji
Funkcja Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny obejmuje działalność dysponentów w zakresie
usług policyjnych, obrony cywilnej, usług pożarniczych oraz prewencji przeciwpożarowej, w tym
w szczególności:
− administrację spraw i usług policyjnych,
− funkcjonowanie regularnych i pomocniczych formacji policyjnych, straży portowej, granicznej
i przybrzeżnej, innych specjalnych sił policyjnych utrzymywanych przez organy publiczne,
− administrację prewencji przeciwpożarowej oraz spraw i usług pożarniczych,
− funkcjonowanie regularnych i pomocniczych jednostek straży pożarnej oraz innych służb prewencji
przeciwpożarowej oraz pożarniczych prowadzonych przez organy publiczne,
− administrację, funkcjonowanie lub wsparcie działalności takiej jak formułowanie, administracja,
koordynacja i monitoring ogólnych polityk, planów, programów i budżetów związanych
z porządkiem i bezpieczeństwem publicznym,
− administrację spraw i usług obrony cywilnej, formułowanie planów awaryjnych oraz organizację
ćwiczeń obejmujących instytucje i ludność cywilną,
− funkcjonowanie i obsługę Straży Granicznej,
− funkcjonowanie i obsługę sił obrony cywilnej,
− przygotowanie i wprowadzanie w życie ustawodawstwa związanego z porządkiem
i bezpieczeństwem publicznym,
− informatyzację działalności i budowę społeczeństwa informacyjnego.
2.4. Podmioty realizujące zadania w ramach funkcji
Do grupy podmiotów realizujących zadania w ramach tej funkcji należą dysponenci następujących części
budżetowych:
− Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe – część 19,
− Ministerstwo Obrony Narodowej – część 29,
− Sprawiedliwość – część 37,
− Ministerstwo Środowiska – część 41,
− Sprawy wewnętrzne – część 42,
− Centralne Biuro Antykorupcyjne – część 56,
− Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego – część 57,
− Województwa – część 85.
95
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2375-ustawa-z-zal
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-I
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-II
› Pobierz plik

-
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
2375-Trzyletni-plan-limitu-mianowan-urzednikow-2010-2012
› Pobierz plik

-
2375-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2010-12
› Pobierz plik

-
2375-001
› Pobierz plik

-
2375-002
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei