eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o rachunkowości

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o rachunkowości

projekt ustawy dotyczy umożliwienia dokonania zapisów w księgach rachunkowych pewnych typów wydatków bezpośrednio na podstawie paragonów fiskalnych lub innych dokumentów potwierdzających poniesiony wydatek np. bilet parkometru, bez konieczności uzyskiwania faktury VAT

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2179
  • Data wpłynięcia: 2008-10-17
  • Uchwalenie:

2179


Druk nr 2179

Warszawa, 14 października 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-87-2008


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług oraz ustawy o
rachunkowości.


Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Mirosław Sekuła. *


Przewodniczący Komisji


(-) Janusz Palikot


* W dniu 29 kwietnia 2009 r. nastąpiła zmiana posła reprezentanta na Michała
Marcinkiewicza.
Warszawa, 31 października 2008 r.
BAS-WAEM-3005/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy
o rachunkowości (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Mirosław Sekuła)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 88 ust. 1 pkt 5 oraz dodanie
nowych ust. 4a i 4b w art. 106 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zmianami), a także nadanie nowego
brzmienia art. 21 ust. 1a ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
(Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, ze zmianami). Zmiana pierwszej z
wymienionych ustaw przewiduje możliwość uznania za fakturę VAT paragonów
fiskalnych wystawianych nabywcom określonych towarów i usług. Zmiana
drugiej z wymienionych ustaw ma na celu umożliwienia dokonywania zapisów
w księgach rachunkowych pewnych typów wydatków, bezpośrednio na
podstawie paragonów fiskalnych lub innych dokumentów potwierdzających
poniesienie wydatku, np. biletu z parkometru, bez konieczności uzyskiwania
faktury VAT.
Zgodnie z art. 3 projektu ustawy, ustawa wejdzie w życie po upływie 6
miesięcy od dnia jej ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
W części dotyczącej zmiany ustawy o rachunkowości, projekt pozostaje
poza zakresem regulacji prawa UE. W części odnoszącej się do zmiany ustawy
o podatku od towarów i usług projekt jest objęty regulacją wspólnotową.
Zagadnienia dotyczące opodatkowania podatkami pośrednimi są przedmiotem
regulacji prawa Unii Europejskiej jako podlegające harmonizacji na poziomie
unijnym zgodnie z art. 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Podstawowe znaczenie ma w tym przypadku dyrektywa 2006/112/WE Rady z
dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości
dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. str. 1, ze zmianami; dalej:
dyrektywa 2006/112).

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

Projektowany nowy ust. 4a w art. 106 ustawy o podatku od towarów
i usług jest niezgodny z art. 226 dyrektywy 2006/112 który wylicza dane jakie
powinna zawierać faktura VAT. Zgodnie z wymogami zawartymi

w przywołanym przepisie dokumenty potwierdzające zarejestrowanie sprzedaży
przy pomocy kasy rejestrującej, o których mowa w projekcie ustawy, nie mogą
być uznane za fakturę VAT. Dyrektywa 2006/112 zawiera postanowienia
zezwalające państwom członkowskim na wprowadzenie środków
upraszczających w stosunku do wymogów określonych w art. 226 ale może to
się stać jedynie po dopełnieniu procedury określonej w dyrektywie 2006/112.
Artykuł 238 dyrektywy 2006/112 stanowi, że po konsultacji z Komitetem ds.
VAT i na warunkach przez siebie określonych państwa członkowskie mogą
postanowić, z zastrzeżeniem przepisów, jakie państwa członkowskie mogą
przyjąć na mocy art. 227, 228 i 231 dyrektywy 2006/112, że faktury dotyczące
dostaw towarów lub świadczenia usług na ich terytorium nie muszą zawierać
niektórych danych przewidzianych w art. 226 i 230 dyrektywy 2006/112 w
następujących przypadkach gdy kwota faktury jest niewielka lub gdy praktyki
handlowe lub administracyjne stosowane w danym sektorze działalności
gospodarczej lub techniczne warunki wystawiania faktur utrudniają spełnienie
wszystkich wymogów, o których mowa w art. 226 i 230 dyrektywy 2006/112.
Faktury muszą zawsze zawierać następujące dane: datę wystawienia faktury,
identyfikację podatnika, określenie rodzaju dostarczonych towarów lub
wykonanych usług, należny VAT lub dane potrzebne do jego obliczenia.

4. Konkluzje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz
ustawy o rachunkowości jest niezgodny z prawem Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych



Michał Królikowski



Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, VAT, rachunkowość

Warszawa, 31 października 2008 r.
BAS-WAEM-3006/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy
o podatku od towarów i usług oraz ustawy o rachunkowości (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Mirosław Sekuła)jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej

Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 88 ust. 1 pkt 5 oraz dodanie
nowych ust. 4a i 4b w art. 106 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zmianami), a także nadanie nowego
brzmienia art. 21 ust. 1a ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
(Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, ze zmianami). Zmiana pierwszej z
wymienionych ustaw przewiduje możliwość uznania za fakturę VAT paragonów
fiskalnych wystawianych nabywcom określonych towarów i usług. Zmiana
drugiej z wymienionych ustaw ma na celu umożliwienia dokonywania zapisów
w księgach rachunkowych pewnych typów wydatków, bezpośrednio na
podstawie paragonów fiskalnych lub innych dokumentów potwierdzających
poniesienie wydatku, np. biletu z parkometru, bez konieczności uzyskiwania
faktury VAT.
Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski









Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, VAT, rachunkowość
Warszawa, 7 maja 2009 r.

BAS-WAL-903/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie
niektórych innych ustaw z uwzględnieniem autopoprawki z 29 kwietnia
2009 r. (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Michał Marcinkiewicz)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2009 r.,
Nr 5, poz. 47) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje nadanie nowego brzmienia art. 106 ust. 4
ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r.,
Nr 54, poz. 535, ze zmianami) oraz art. 21 ust. 1a ustawy z dnia 29 września
1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, ze zmianami).
Projekt przewiduje również dodanie nowego punktu 62 w art. 23 ust. 1 ustawy
z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z
2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zmianami) oraz dodanie nowego punktu 67 w art. 16
ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 76, poz. 694, ze zmianami).
Zmiana pierwszej z wymienionych ustaw przewiduje zwolnienie
podatników z obowiązku wystawiania faktur nabywcom usług taksówek
osobowych, usług gastronomicznych oraz usług parkowania pojazdów. Zmiana
drugiej z wymienionych ustaw ma na celu umożliwienie dokonywania zapisów
w księgach rachunkowych pewnych typów wydatków bezpośrednio na
podstawie paragonów fiskalnych lub innych dokumentów potwierdzających
poniesienie wydatku, np. biletów z parkometru. Proponowane zmiany w ustawie
o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawie o podatku dochodowym
od osób prawnych mają na celu umożliwienie zaliczania do kosztów
podatkowych wydatków z tytułu zakupu usług taksówek osobowych oraz
parkowania pojazdów na podstawie paragonów do wysokości 500 zł
miesięcznie w sumie na te usługi.
W uzasadnieniu do projektu ustawy, autorzy projektu stwierdzili, że
proponowana przez nich regulacja jest niezgodna z dyrektywą 2006/112/WE
Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od
wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. str. 1, ze zmianami; dalej:
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: