Rządowy projekt ustawy o odpadach wydobywczych
- projekt dotyczy zapobiegania powstawaniu w przemyśle wydobywczym odpadów wydobywczych, ograniczania ich niekorzystnego wpływu na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi, a ponadto określa zasady gospodarowania odpadami wydobywczymi orazniezanieczyszczoną glebą, zasady prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadówwydobywczych, procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń i pozwoleńzwiązanych z gospodarką odpadami wydobywczymi oraz procedury związane z zapobieganiem poważnym wypadkom w obiektach unieszkodliwiania odpadów wydobywczych kategorii A;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 217
- Data wpłynięcia: 2008-02-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o odpadach wydobywczych
- data uchwalenia: 2008-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 138, poz. 865
217
Ocena Skutków Regulacji
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt ustawy dotyczy:
1) prowadzących składowiska odpadów przyjmujących do składowania odpady wydobywcze
oraz prowadzących funkcjonujące obiekty unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
2) kompetentnych organów administracji, odpowiadających za wydawanie zezwoleń na
prowadzenie obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, przeprowadzanie
kontroli tych obiektów i kontroli ich oddziaływania na rodowisko.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt
rozporządzenia zostanie przekazany w ramach konsultacji społecznych do
podmiotów związanych z gospodarką odpadami oraz przemysłem wydobywczym,
stowarzyszeń zrzeszających przedsiębiorców oraz związków zawodowych wskazanych
poniżej:
1.
Wojewodowie
2.
Marszałkowie Województw
3.
Główny Urząd Statystyczny
4.
Główny Inspektor Ochrony rodowiska
5.
Wojewódzcy Inspektorzy Ochrony rodowiska
6.
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej
7.
Związek Rzemiosła Polskiego
8.
Business Centre Club - Związek Pracodawców
9.
Forum Związków Zawodowych
10.
Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej
11.
NSZZ „Solidarno ć”
12.
OPZZ
13.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
14.
Konfederacja Pracodawców Polskich
15.
Polski Klub Ekologiczny
16.
Instytut na Rzecz Ekorozwoju
17.
Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego
18.
Centrum Prawa Ekologicznego
19.
Komitet Ochrony rodowiska - Krajowa Izba Gospodarcza
20.
Polska Izba Ekologii
21.
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklinguawa
22.
Polska Izba Gospodarki Odpadami
23.
Krajowa Izba Gospodarki Odpadami
24.
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego
25.
ABC Recykling S.A.
26.
Wyższy Urząd Górniczy
27.
Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej
28.
Jastrzębska Spółka Węglowa
29.
Katowicki Holding Węglowy
30.
Kompania Węglowa
31.
KWK Bogdanka
32.
Porozumienie Producentów Węgla Brunatnego
33.
Polski Związek Pracodawców Producentów Kruszyw
34.
KGHM Polska Miedź S.A
3
35.
ZG „Trzebionka” S.A.
36.
ZGH „Bolesław” S.A.
37.
Państwowy Instytut Geologiczny
38.
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie,
39.
Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa
40.
Państwowa Agencja Atomistyki
41.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego
42.
Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych.
Projekt
zostanie
także zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych zostaną zamieszczone na stronie
internetowej Ministerstwa rodowiska oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Brak wpływu.
b) rynek pracy
Brak wpływu.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Brak wpływu.
d) sytuację i rozwój regionalny
Brak wpływu.
e) ochronę środowiska
Projekt rozporządzenia pozytywnie wpłynie na ochronę rodowiska, w szczególno ci
w zakresie ochrony przed uciążliwo ciami związanymi z gospodarką odpadami
wydobywczymi, w tym przed wpływem obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych
na rodowisko i możliwo cią wystąpienia poważnego wypadku.
4. Wskazanie źródeł finansowania, zwłaszcza jeżeli projekt pociąga za sobą
obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego
Prowadzenie kontroli obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych będą
prowadzili wojewódzcy inspektorzy ochrony rodowiska w ramach posiadanego limitu i bez
wzrostu kosztów. Wojewódzcy inspektorzy ochrony rodowiska kontrolują obecnie
składowiska odpadów przyjmujące do składowania odpady wydobywcze, które staną się
obiektami unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
01/34rch
4
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA)
z dnia.......................................
w sprawie spisu zamkniętych oraz opuszczonych obiektów unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych
Na podstawie art. 43 ust. 4 ustawy z dnia ............ o odpadach wydobywczych (Dz. U. Nr
..............poz. ...........) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la zakres oraz metodologię dotyczącą sporządzania, prowadzenia i
aktualizacji spisu zamkniętych obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz
opuszczonych obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
§ 2.
Do opracowania metodologii dotyczącej sporządzania, prowadzenia i aktualizacji spisu
zamkniętych obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz opuszczonych
obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych zostaną wykorzystane wyniki
pracy badawczej, która zostanie zlecona w 2008 r. Instytutowi Ekologii Terenów
Uprzemysłowionych.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister rodowiska
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra rodowiska (Dz.U. Nr 216, poz. 1606).
Uzasadnienie
W art. 43 ust. 4 projektu ustawy o odpadach wydobywczych wskazano, iż minister
wła ciwy do spraw rodowiska może okre lić, w drodze rozporządzenia, zakres oraz
metodologię dotyczącą sporządzania, prowadzenia i aktualizacji spisu zamkniętych obiektów
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz opuszczonych obiektów unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych, kierując się możliwo cią wystąpienia poważnego wypadku oraz
negatywnego wpływu na rodowisko.
Uwzględniając art. 20 i art. 21 ust. 1 pkt a dyrektywy oraz wyniki pracy badawczej,
która zostanie zlecona w 2008 r. Instytutowi Ekologii Terenów Uprzemysłowionych, w
niniejszym rozporządzeniu, do wydania którego upoważnienie zostało zawarte w art. 43 ust. 4
projektu ustawy o odpadach wydobywczych, zostanie uszczegółowiona metodologia
dotycząca sporządzania, prowadzenia i aktualizacji spisu zamkniętych obiektów
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz opuszczonych obiektów unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych.
2
Ocena Skutków Regulacji
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt ustawy dotyczy wojewódzkich inspektorów ochrony rodowiska, którzy
zostali zobowiązani do przeprowadzenia spisu zamkniętych obiektów unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych oraz opuszczonych obiektów unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych na terenach poszczególnych województw oraz Głównego Inspektora Ochrony
rodowiska, który został zobowiązany do sporządzenia krajowego spisu zamkniętych
obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz opuszczonych obiektów
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt
rozporządzenia zostanie przekazany w ramach konsultacji społecznych do
podmiotów związanych z gospodarką odpadami oraz przemysłem wydobywczym,
stowarzyszeń zrzeszających przedsiębiorców oraz związków zawodowych wskazanych
poniżej:
1.
Wojewodowie
2.
Marszałkowie Województw
3.
Główny Urząd Statystyczny
4.
Główny Inspektor Ochrony rodowiska
5.
Wojewódzcy Inspektorzy Ochrony rodowiska
6.
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej
7.
Związek Rzemiosła Polskiego
8.
Business Centre Club - Związek Pracodawców
9.
Forum Związków Zawodowych
10.
Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej
11.
NSZZ „Solidarno ć”
12.
OPZZ
13.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
14.
Konfederacja Pracodawców Polskich
15.
Polski Klub Ekologiczny
16.
Instytut na Rzecz Ekorozwoju
17.
Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego
18.
Centrum Prawa Ekologicznego
19.
Komitet Ochrony rodowiska - Krajowa Izba Gospodarcza
20.
Polska Izba Ekologii
21.
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklinguawa
22.
Polska Izba Gospodarki Odpadami
23.
Krajowa Izba Gospodarki Odpadami
24.
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego
25.
ABC Recykling S.A.
26.
Wyższy Urząd Górniczy
27.
Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej
28.
Jastrzębska Spółka Węglowa
29.
Katowicki Holding Węglowy
30.
Kompania Węglowa
31.
KWK Bogdanka
32.
Porozumienie Producentów Węgla Brunatnego
33.
Polski Związek Pracodawców Producentów Kruszyw
3