Rządowy projekt ustawy o odpadach wydobywczych
- projekt dotyczy zapobiegania powstawaniu w przemyśle wydobywczym odpadów wydobywczych, ograniczania ich niekorzystnego wpływu na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi, a ponadto określa zasady gospodarowania odpadami wydobywczymi orazniezanieczyszczoną glebą, zasady prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadówwydobywczych, procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń i pozwoleńzwiązanych z gospodarką odpadami wydobywczymi oraz procedury związane z zapobieganiem poważnym wypadkom w obiektach unieszkodliwiania odpadów wydobywczych kategorii A;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 217
- Data wpłynięcia: 2008-02-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o odpadach wydobywczych
- data uchwalenia: 2008-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 138, poz. 865
217
Celem projektu rozporządzenia jest szczegółowa transpozycja przepisów decyzji
Komisji Europejskiej wydanej na podstawie art. 22 ust. 1 pkt c dyrektywy 2006/21/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie gospodarowania
odpadami pochodzącymi z przemysłu wydobywczego oraz zmieniająca dyrektywę
2004/35/WE (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 15).
W rozporządzeniu, do wydania którego upoważnienie zostało zawarte w art. 32 ust. 6
projektu ustawy o odpadach wydobywczych, zostaną okre lone sposób obliczania,
udokumentowania, terminy i zakres weryfikacji wielko ci, sposób dysponowania oraz formę
gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt c dyrektywy, wydane
przez Komisję Europejską do dnia 1 maja 2008 r.
2
Ocena Skutków Regulacji
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia dotyczy:
1) prowadzących składowiska odpadów przyjmujących do składowania odpady wydobywcze
oraz prowadzących funkcjonujące obiekty unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
2) kompetentnych organów administracji, odpowiadających za wydawanie zezwoleń na
prowadzenie obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, przeprowadzanie
kontroli tych obiektów i kontroli ich oddziaływania na rodowisko.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt
rozporządzenia zostanie przekazany w ramach konsultacji społecznych do
podmiotów związanych z gospodarką odpadami oraz przemysłem wydobywczym,
stowarzyszeń zrzeszających przedsiębiorców oraz związków zawodowych wskazanych
poniżej:
1.
Wojewodowie
2.
Marszałkowie Województw
3.
Główny Urząd Statystyczny
4.
Główny Inspektor Ochrony rodowiska
5.
Wojewódzcy Inspektorzy Ochrony rodowiska
6.
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej
7.
Związek Rzemiosła Polskiego
8.
Business Centre Club - Związek Pracodawców
9.
Forum Związków Zawodowych
10.
Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej
11.
NSZZ „Solidarno ć”
12.
OPZZ
13.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
14.
Konfederacja Pracodawców Polskich
15.
Polski Klub Ekologiczny
16.
Instytut na Rzecz Ekorozwoju
17.
Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego
18.
Centrum Prawa Ekologicznego
19.
Komitet Ochrony rodowiska - Krajowa Izba Gospodarcza
20.
Polska Izba Ekologii
21.
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklinguawa
22.
Polska Izba Gospodarki Odpadami
23.
Krajowa Izba Gospodarki Odpadami
24.
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego
25.
ABC Recykling S.A.
26.
Wyższy Urząd Górniczy
27.
Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej
28.
Jastrzębska Spółka Węglowa
29.
Katowicki Holding Węglowy
30.
Kompania Węglowa
31.
KWK Bogdanka
32.
Porozumienie Producentów Węgla Brunatnego
33.
Polski Związek Pracodawców Producentów Kruszyw
34.
KGHM Polska Miedź S.A
3
35.
ZG „Trzebionka” S.A.
36.
ZGH „Bolesław” S.A.
37.
Państwowy Instytut Geologiczny
38.
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie,
39.
Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa
40.
Państwowa Agencja Atomistyki
41.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego
42.
Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych.
Projekt
zostanie
także zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych zostaną zamieszczone na stronie
internetowej Ministerstwa rodowiska oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Brak wpływu.
b) rynek pracy
Brak wpływu.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Obowiązek posiadania gwarancji finansowej będzie miał wpływ na funkcjonowanie
przedsiębiorstw z przemysłu wydobywczego. Wysoko ć gwarancji finansowej będzie
uzależniona od prawdopodobnego negatywnego wpływu obiektu unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych na rodowisko, kategorii obiektu, wła ciwo ci odpadów wydobywczych oraz
planowanym zagospodarowaniem zrekultywowanego terenu, na który miał wpływ obiekt
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
d) sytuację i rozwój regionalny
Obowiązek posiadania gwarancji finansowej będzie miał wpływ na funkcjonowanie
przedsiębiorstw z przemysłu wydobywczego, którego zróżnicowanie regionalne na terenie
Polski jest znaczne.
e) ochronę środowiska
Projekt
rozporządzenia pozytywnie wpłynie na ochronę rodowiska, w szczególno ci w
zakresie ochrony przed uciążliwo ciami związanymi z gospodarką odpadami wydobywczymi.
4. Wskazanie źródeł finansowania, zwłaszcza jeżeli projekt pociąga za sobą
obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego
Brak wpływu.
01/33rch
4
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA)
z dnia.......................................
w sprawie kontroli obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych
Na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy z dnia ............ o odpadach wydobywczych (Dz. U. Nr
..............poz. ...........) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la zakres oraz częstotliwo ć kontroli obiektów unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych.
§ 2.
Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt d dyrektywy Komisja Europejska do dnia 1 maja 2008 r.
wyda decyzję, w której określi zakres oraz częstotliwość kontroli obiektów
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
Niniejszy projekt rozporządzenia będzie stanowił
transpozycję przepisów decyzji Komisji.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister rodowiska
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra rodowiska (Dz.U. Nr 216, poz. 1606).
Uzasadnienie
Celem projektu rozporządzenia jest szczegółowa transpozycja przepisów decyzji
Komisji Europejskiej wydanej na podstawie art. 22 ust. 1 pkt d dyrektywy 2006/21/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie gospodarowania
odpadami pochodzącymi z przemysłu wydobywczego oraz zmieniająca dyrektywę
2004/35/WE (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 15).
W rozporządzeniu, do wydania którego upoważnienie zostało zawarte w art. 41 ust. 3
projektu ustawy o odpadach wydobywczych, zostaną uszczegółowione kryteria klasyfikacji
obiektów unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt d dyrektywy, wydane przez
Komisję Europejską do dnia 1 maja 2008 r.
2