eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odpadach wydobywczych

Rządowy projekt ustawy o odpadach wydobywczych

- projekt dotyczy zapobiegania powstawaniu w przemyśle wydobywczym odpadów wydobywczych, ograniczania ich niekorzystnego wpływu na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi, a ponadto określa zasady gospodarowania odpadami wydobywczymi orazniezanieczyszczoną glebą, zasady prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadówwydobywczych, procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń i pozwoleńzwiązanych z gospodarką odpadami wydobywczymi oraz procedury związane z zapobieganiem poważnym wypadkom w obiektach unieszkodliwiania odpadów wydobywczych kategorii A;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 217
  • Data wpłynięcia: 2008-02-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o odpadach wydobywczych
  • data uchwalenia: 2008-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 138, poz. 865

217

Uzasadnienie

Celem projektu rozporządzenia jest szczegółowa transpozycja przepisów decyzji
Komisji Europejskiej wydanej na podstawie art. 22 ust. 1 pkt b dyrektywy 2006/21/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie gospodarowania
odpadami pochodzącymi z przemysłu wydobywczego oraz zmieniająca dyrektywę
2004/35/WE (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 15).
Ust. 4 – 6 projektu ustawy o odpadach wydobywczych wprowadzają przepis art. 13
ust. 6 dyrektywy dotyczący kontrolowania stężenia cyjanku dysocjującego w słabym kwasie
w stawie osadowym.
W rozporządzeniu, do wydania którego upoważnienie zostało zawarte w art. 11 ust. 5
projektu ustawy o odpadach wydobywczych, zostaną okre lone wymagania techniczne
odnoszące się do okre lenia cyjanku dysocjującego w słabym kwasie oraz metod jego pomiar,
zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt b dyrektywy.

2

Ocena Skutków Regulacji

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt
rozporządzenia dotyczy prowadzących składowiska odpadów przyjmujących
do składowania odpady wydobywcze oraz prowadzących funkcjonujące obiekty
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.


2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt
rozporządzenia zostanie przekazany w ramach konsultacji społecznych do
podmiotów związanych z gospodarką odpadami oraz przemysłem wydobywczym,
stowarzyszeń zrzeszających przedsiębiorców oraz związków zawodowych wskazanych
poniżej:
1.
Wojewodowie
2.
Marszałkowie Województw
3.
Główny Urząd Statystyczny
4.
Główny Inspektor Ochrony rodowiska
5.
Wojewódzcy Inspektorzy Ochrony rodowiska
6.
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej
7.
Związek Rzemiosła Polskiego
8.
Business Centre Club - Związek Pracodawców
9.
Forum Związków Zawodowych
10.
Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej
11.
NSZZ „Solidarno ć”
12.
OPZZ
13.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
14.
Konfederacja Pracodawców Polskich
15.
Polski Klub Ekologiczny
16.
Instytut na Rzecz Ekorozwoju
17.
Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego
18.
Centrum Prawa Ekologicznego
19.
Komitet Ochrony rodowiska - Krajowa Izba Gospodarcza
20.
Polska Izba Ekologii
21.
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklinguawa
22.
Polska Izba Gospodarki Odpadami
23.
Krajowa Izba Gospodarki Odpadami
24.
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego
25.
ABC Recykling S.A.
26.
Wyższy Urząd Górniczy
27.
Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej
28.
Jastrzębska Spółka Węglowa
29.
Katowicki Holding Węglowy
30.
Kompania Węglowa
31.
KWK Bogdanka
32.
Porozumienie Producentów Węgla Brunatnego
33.
Polski Związek Pracodawców Producentów Kruszyw
34.
KGHM Polska Miedź S.A
35.
ZG „Trzebionka” S.A.
36.
ZGH „Bolesław” S.A.
37.
Państwowy Instytut Geologiczny

3
38.
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie,
39.
Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa
40.
Państwowa Agencja Atomistyki
41.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego
42.
Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych.

Projekt
zostanie
także zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych zostaną zamieszczone na stronie
internetowej Ministerstwa rodowiska oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Brak wpływu.
b) rynek pracy
Brak wpływu.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Opracowanie programów gospodarowania odpadami wydobywczymi, których czę cią jest
ocena ryzyka obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, będzie generowało koszty
w wysoko ci 10 000 zł. Przegląd programu gospodarowania odpadami wydobywczymi co 5
lat może generować koszty w wysoko ci 2 000 zł dla każdego obiektu unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych.
d) sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia będzie miał wpływ na rozwój usług związanych z pracami
organizacyjnymi i technicznymi w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, w
regionach ich funkcjonowania.
e) ochronę środowiska
Projekt rozporządzenia pozytywnie wpłynie na ochronę rodowiska, w szczególno ci w
zakresie ochrony przed uciążliwo ciami związanymi z gospodarką odpadami wydobywczymi
tym w zakresie zapobiegania pogarszaniu się stanu wody i gleby.

4. Wskazanie źródeł finansowania, zwłaszcza jeżeli projekt pociąga za sobą
obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego

Nie dotyczy.

01/29rch

4
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA)

z dnia ...................


w sprawie monitoringu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych


Na podstawie art. 27 ust. 6 ustawy z dnia ........................ o odpadach wydobywczych (Dz. U.
Nr ..............poz............) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie okre la zakres, czas, sposób oraz warunki prowadzenia monitoringu oraz
wzór sprawozdania o wynikach monitoringu, częstotliwo ć jego sporządzania oraz termin
jego składania.

§ 2. Monitoring obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych obejmuje:
1) okres od dnia uzyskania zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych do dnia uzyskania zgody na zamknięcie obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
2) okres ustalony przez organ wydający zgodę na zamknięcie obiektu unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych, którego długo ć zależy od uciążliwo ci tego obiektu dla
rodowiska.

§ 3. 1. Monitoring obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych w trakcie jego
prowadzenia obejmuje:
1) badanie wielko ci opadu atmosferycznego ze stacji meteorologicznej reprezentatywnej
dla lokalizacji obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
2) badanie substancji i parametrów wskaźnikowych w wodach powierzchniowych,
odciekowych i podziemnych z listy okre lonej w przepisach dotyczących kwalifikacji
wód;
3) pomiar poziomu wód podziemnych w otworach obserwacyjnych;
4) kontrolę osiadania powierzchni obiektu unieszkodliwiania odpadów w oparciu o
ustalone repery.

2. Monitoring obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych po jego zamknięciu
obejmuje:
1) badanie wielko ci opadu atmosferycznego ze stacji meteorologicznej reprezentatywnej
dla lokalizacji obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
2) badanie substancji i parametrów wskaźnikowych w wodach powierzchniowych,
odciekowych i podziemnych z listy okre lonej w przepisach dotyczących kwalifikacji
wód;

1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra rodowiska (Dz.U. Nr 216, poz. 1606).
3) pomiar poziomu wód podziemnych w otworach obserwacyjnych;
4) kontrolę osiadania powierzchni obiektu unieszkodliwiania odpadów w oparciu o
ustalone repery.

§ 4.1. Badanie wielko ci opadu atmosferycznego odbywa się raz dziennie trakcie
prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz po jego zamknięciu.

2. Zakres parametrów wskaźnikowych oraz minimalną częstotliwo ć badań wód
powierzchniowych, odciekowych, podziemnych trakcie prowadzenia obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz po jego zamknięciu okre la załącznik nr 1
do rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust.3.

3. Jeżeli z wyników monitoringu prowadzonego przez okres 5 lat od zamknięcia obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych wynika, że obiektu unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych nie oddziaływuje na rodowisko, wła ciwy organ może zmniejszyć
częstotliwo ć badań poszczególnych parametrów wskaźnikowych, o których mowa w § 5 pkt
4, nie rzadziej jednak niż raz na dwa lata, a dla przewodno ci elektrolitycznej wła ciwej nie
rzadziej niż raz na rok.

4. Pomiar wielko ci przepływu i składu płynących wód powierzchniowych, o ile występują
one w bezpo rednim otoczeniu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, odbywa
się w nie mniej niż dwóch punktach: jeden w górnym biegu każdego cieku, powyżej obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, drugi w dolnym biegu, poniżej obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.

5. Pomiar objęto ci i składu wód odciekowych odbywa się w każdym miejscu ich
gromadzenia, przed ich oczyszczeniem.

6. Jeżeli obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych wyposażone jest w instalację
oczyszczającą wody odciekowe, w każdym miejscu odprowadzania oczyszczonych wód
odciekowych z obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych dokonuje się pomiaru
składu wód odciekowych oczyszczonych w celu kontroli skuteczno ci procesu oczyszczania.

§ 5. 1. Ilo ć otworów nie może być mniejsza niż 3 otwory dla każdego z poziomów
wodono nych, o których mowa w ust. 2, z czego jeden powinien znajdować się na dopływie
wód podziemnych, dwa pozostałe - na przewidywanym odpływie wód podziemnych.

2. Jeżeli pod obiektem unieszkodliwiania odpadów wydobywczych występuje więcej niż
jeden poziom wodono ny, w tym użytkowe poziomy wodono ne, konieczny jest monitoring
poziomów wodono nych do pierwszego użytkowego poziomu wodono nego włącznie.

§ 6. 1. Przynajmniej raz w roku w trakcie prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych oraz po jego zamknięciu powinien być badany przebieg osiadania
powierzchni obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.

2. Ocenie podlega przebieg osiadania powierzchni obiektu unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych wyznaczany metodami geodezyjnymi, z wykorzystaniem ustalonych reperów,
oraz stateczno ć zboczy okre lana metodami geotechnicznymi.


2
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: