Rządowy projekt ustawy o odpadach wydobywczych
- projekt dotyczy zapobiegania powstawaniu w przemyśle wydobywczym odpadów wydobywczych, ograniczania ich niekorzystnego wpływu na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi, a ponadto określa zasady gospodarowania odpadami wydobywczymi orazniezanieczyszczoną glebą, zasady prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadówwydobywczych, procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń i pozwoleńzwiązanych z gospodarką odpadami wydobywczymi oraz procedury związane z zapobieganiem poważnym wypadkom w obiektach unieszkodliwiania odpadów wydobywczych kategorii A;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 217
- Data wpłynięcia: 2008-02-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o odpadach wydobywczych
- data uchwalenia: 2008-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 138, poz. 865
217
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA)
z dnia.......................................
w sprawie charakterystyki odpadów wydobywczych
Na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy z dnia ............ o odpadach wydobywczych (Dz. U. Nr
..............poz. ...........) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la szczegółowy zakres charakterystyki odpadów wydobywczych
oraz wymagania techniczne dotyczące charakterystyki odpadów wydobywczych.
§ 2. Charakterystyka odpadów wydobywczych obejmuje:
1) opis wła ciwo ci fizycznych i chemicznych odpadów wydobywczych;
2) wyszczególnienie rodzaju odpadów wydobywczych;
3) opis substancji chemicznych, które będą stosowane w procesie przeróbki;
4) opis metody składowania w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
5) opis systemu transportu odpadów wydobywczych.
Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt e dyrektywy Komisja Europejska do dnia 1 maja 2008 r.
wyda decyzję, w której określi szczegółowy zakres charakterystyki odpadów
wydobywczych oraz dotyczących jej wymagań technicznych.
Niniejszy projekt rozporządzenia będzie stanowił
transpozycję przepisów decyzji Komisji.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister rodowiska
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra rodowiska (Dz.U. Nr 216, poz. 1606).
Uzasadnienie
Celem projektu rozporządzenia jest szczegółowa transpozycja przepisów decyzji
Komisji Europejskiej wydanej na podstawie art. 22 ust. 1 pkt e dyrektywy 2006/21/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie gospodarowania
odpadami pochodzącymi z przemysłu wydobywczego oraz zmieniająca dyrektywę
2004/35/WE (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 15).
W rozporządzeniu, do wydania którego upoważnienie zostało zawarte w art. 10 ust. 4
projektu ustawy o odpadach wydobywczych, zostanie okre lony zakres charakterystyki
odpadów wydobywczych oraz dotyczących jej wymagań technicznych, zgodnie z art. 22 ust.
1 pkt e dyrektywy i załącznikiem II, wydane przez Komisję Europejską do dnia 1 maja
2008 r.
2
Ocena Skutków Regulacji
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt
rozporządzenia dotyczy prowadzących składowiska odpadów przyjmujących
do składowania odpady wydobywcze oraz prowadzących funkcjonujące obiekty
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt
rozporządzenia zostanie przekazany w ramach konsultacji społecznych do
podmiotów związanych z gospodarką odpadami oraz przemysłem wydobywczym,
stowarzyszeń zrzeszających przedsiębiorców oraz związków zawodowych wskazanych
poniżej:
1.
Wojewodowie
2.
Marszałkowie Województw
3.
Główny Urząd Statystyczny
4.
Główny Inspektor Ochrony rodowiska
5.
Wojewódzcy Inspektorzy Ochrony rodowiska
6.
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej
7.
Związek Rzemiosła Polskiego
8.
Business Centre Club - Związek Pracodawców
9.
Forum Związków Zawodowych
10.
Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej
11.
NSZZ „Solidarno ć”
12.
OPZZ
13.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
14.
Konfederacja Pracodawców Polskich
15.
Polski Klub Ekologiczny
16.
Instytut na Rzecz Ekorozwoju
17.
Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego
18.
Centrum Prawa Ekologicznego
19.
Komitet Ochrony rodowiska - Krajowa Izba Gospodarcza
20.
Polska Izba Ekologii
21.
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklinguawa
22.
Polska Izba Gospodarki Odpadami
23.
Krajowa Izba Gospodarki Odpadami
24.
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego
25.
ABC Recykling S.A.
26.
Wyższy Urząd Górniczy
27.
Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej
28.
Jastrzębska Spółka Węglowa
29.
Katowicki Holding Węglowy
30.
Kompania Węglowa
31.
KWK Bogdanka
32.
Porozumienie Producentów Węgla Brunatnego
33.
Polski Związek Pracodawców Producentów Kruszyw
34.
KGHM Polska Miedź S.A
35.
ZG „Trzebionka” S.A.
36.
ZGH „Bolesław” S.A.
3
37.
Państwowy Instytut Geologiczny
38.
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie,
39.
Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa
40.
Państwowa Agencja Atomistyki
41.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego
42.
Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych.
Projekt
zostanie
także zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych zostaną zamieszczone na stronie
internetowej Ministerstwa rodowiska oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Brak wpływu.
b) rynek pracy
Brak wpływu.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Opracowanie programów gospodarowania odpadami wydobywczymi będzie
generowało koszty w wysoko ci 10 000 zł. Przegląd programu gospodarowania odpadami
wydobywczymi co 5 lat może generować koszty w wysoko ci 2 000 zł dla każdego obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
d) sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia będzie miał wpływ na rozwój usług związanych z pracami
organizacyjnymi i technicznymi w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, w
regionach ich funkcjonowania.
e) ochronę środowiska
Projekt
rozporządzenia pozytywnie wpłynie na ochronę rodowiska, w szczególno ci w
zakresie ochrony przed uciążliwo ciami związanymi z gospodarką odpadami wydobywczymi
w tym przed wpływem obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych na rodowisko i
możliwo cią wystąpienia poważnego wypadku.
4. Wskazanie źródeł finansowania, zwłaszcza jeżeli projekt pociąga za sobą
obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego
Nie dotyczy.
01/28rch
4
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA)
z dnia.......................................
w sprawie wymagań technicznych odnoszących się do określenia cyjanku dysocjującego
w słabym kwasie oraz metod jego pomiaru
Na podstawie art. 11 ust. 5 ustawy z dnia ............ o odpadach wydobywczych (Dz. U. Nr
..............poz. ...........) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la wymagania techniczne odnoszące się do okre lenia cyjanku
dysocjującego w słabym kwasie oraz metod jego pomiaru.
§ 2.
Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt b dyrektywy Komisja Europejska do dnia 1 maja 2008 r.
wyda decyzję, w której określi wymagania techniczne odnoszące się do określenia
cyjanku dysocjującego w słabym kwasie oraz metod jego pomiaru.
Niniejszy projekt rozporządzenia będzie stanowił
transpozycję przepisów decyzji Komisji.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister rodowiska
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra rodowiska (Dz.U. Nr 216, poz. 1606).