eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odpadach wydobywczych

Rządowy projekt ustawy o odpadach wydobywczych

- projekt dotyczy zapobiegania powstawaniu w przemyśle wydobywczym odpadów wydobywczych, ograniczania ich niekorzystnego wpływu na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi, a ponadto określa zasady gospodarowania odpadami wydobywczymi orazniezanieczyszczoną glebą, zasady prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadówwydobywczych, procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń i pozwoleńzwiązanych z gospodarką odpadami wydobywczymi oraz procedury związane z zapobieganiem poważnym wypadkom w obiektach unieszkodliwiania odpadów wydobywczych kategorii A;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 217
  • Data wpłynięcia: 2008-02-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o odpadach wydobywczych
  • data uchwalenia: 2008-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 138, poz. 865

217

Załącznik 1 ust. 1 pkt 3
system zarządzania bezpieczeństwem uwzględnia następujące zagadnienia:
Załącznik nr 1

a) organizację i personel - rola i obowiązki personelu zaangażowanego w zarządzanie poważnym ryzykiem na
wszystkich poziomach organizacji; okre lenie potrzeb szkoleniowych takiego personelu oraz zapewnienie takich
szkoleń; oraz zaangażowanie pracowników, a w odpowiednich przypadkach podwykonawców;
b) okre lenie oraz ocena poważnego ryzyka - przyjęcie i wprowadzenie w życie procedur systematycznego
okre lenia poważnych ryzyk wynikających z prawidłowego i nieprawidłowego działania oraz ocena
prawdopodobieństwa ich wystąpienia i dotkliwo ci;
c) kontrola działania - przyjęcie i wprowadzenie w życie procedur i instrukcji bezpiecznego funkcjonowania, z
uwzględnieniem utrzymania zakładu, procesów w nim zachodzących, sprzętu oraz tymczasowych przerw w jego
funkcjonowaniu;
d) zarządzanie zmianą - przyjęcie i wprowadzanie w życie procedur dotyczących planowanych modyfikacji lub
tworzenie nowych obiektów unieszkodliwiania odpadów;
e) planowanie na wypadek sytuacji awaryjnych - przyjęcie i wprowadzenie w życie procedur dotyczących
identyfikacji przewidywalnych sytuacji awaryjnych w drodze systematycznej analizy oraz przygotowanie,
testowanie i przegląd planów awaryjnych mających na celu szybką reakcję na takie sytuacje awaryjne;
f) monitorowanie działania - przyjęcie i wprowadzenie w życie procedur w celu zapewnienia stałej oceny zgodno ci
z wytycznymi ustalonymi w polityce zapobiegania poważnym wypadkom opracowanej przez operatora i
systemem zarządzania bezpieczeństwem oraz mechanizmami badania i podejmowania odpowiednich działań
w przypadku braku takiej zgodno ci. Procedury te powinny obejmować przyjęty przez operatora system
zgłaszania poważnych wypadków lub sytuacji niebezpiecznych, szczególnie tych związanych z przypadkami
braku działania rodków ochronnych oraz ich badaniem i rodkami podjętymi w oparciu o wcze niej wyciągnięte
wnioski;
g) audyt i przegląd - przyjęcie i wprowadzenie w życie procedur systematycznej okresowej oceny polityki
zapobiegania poważnym wypadkom oraz skuteczno ci i przydatno ci do okre lonego celu systemu zarządzania
bezpieczeństwem; przegląd dokumentów dotyczących działania wspomnianej polityki i systemu zarządzania
bezpieczeństwem oraz ich uaktualnianie przez kierownictwo wyższego szczebla.
Załącznik 1 ust. 2 pkt 1
Nazwisko (nazwa) operatora oraz adres obiektu unieszkodliwiania odpadów.
Załącznik nr 2
Informacje, które mają być

przekazywane zainteresowanej
społeczno ci
Załącznik 1 ust. 2 pkt 2
Oznaczenie osoby dostarczającej informacje, według zajmowanego stanowiska.
Załącznik nr 2
Załącznik 1 ust. 2 pkt 3
Potwierdzenie, że obiekt unieszkodliwiania odpadów podlega regulacjom lub przepisom administracyjnym
Załącznik nr 2
wprowadzającym w życie niniejszą dyrektywę oraz, tam gdzie ma to zastosowanie, że informacje związane z
elementami, o których mowa w art. 6 ust. 2 zostały przekazane wła ciwemu organowi.
Załącznik 1 ust. 2 pkt 4
Proste i jasne obja nienie działania lub działań podejmowanych w miejscu prowadzenia działalno ci. Załącznik nr 2

20
Załącznik 1 ust. 2 pkt 5
Nazwy własne lub powszechnie znane, lub ogólna klasyfikacja niebezpieczeństwa substancji i preparatów
Załącznik nr 2

występujących w obiekcie unieszkodliwiania odpadów, jak również odpadów, które mogłyby spowodować
poważnywypadek, ze wskazaniem ich głównych niebezpiecznych wła ciwo ci.
Załącznik 1 ust. 2 pkt 6
Ogólne informacje dotyczące charakteru ryzyka wystąpienia poważnych wypadków, z uwzględnieniem ich
Załącznik nr 2

potencjalnych skutków dla pobliskiej ludno ci i rodowiska.
Załącznik 1 ust. 2 pkt 7
Dostateczne informacje dotyczące ostrzegania pobliskiej zainteresowanej ludno ci oraz informowania jej w razie
Załącznik nr 2

poważnego wypadku.
Załącznik 1 ust. 2 pkt 8
Dostateczne informacje dotyczące działań, które zainteresowana ludno ć powinna podjąć, oraz sposobu, w jaki należy Załącznik nr 2

się zachować w razie poważnego wypadku.
Załącznik 1 ust. 2 pkt 9
Potwierdzenie konieczno ci dokonania odpowiednich ustaleń przez operatora w miejscu prowadzenia działalno ci, a
Załącznik nr 2

szczególnie współpracy ze służbami ratowniczymi w celu reagowania na poważne wypadki oraz zmniejszenia ich
skutków.
Załącznik 1 ust. 2 pkt 10
Odniesienia do zewnętrznych planów awaryjnych, sporządzonych w celu reagowania na wszelkie skutki wypadku poza Załącznik nr 2

miejscem prowadzenia działalno ci. Odniesienia te powinny zawierać wskazanie by stosować się do wszelkich
instrukcji lub wymagań służb ratowniczych podczas wypadku.
Załącznik 1 ust. 2 pkt 11
Szczegóły dotyczące tego, gdzie można uzyskać dodatkowe informacje, z zastrzeżeniem wymogów dotyczących
Załącznik nr 2
zachowania poufno ci informacji ustanowionych w przepisach krajowych.
Załącznik 2
Odpady wydobywcze, które mają być składowane w obiekcie są charakteryzowane w sposób gwarantujący
Art. 10 ust. 3 i 4
Charakterystyka odpadów
długoterminową fizyczną i chemiczną stabilno ć struktury obiektu oraz w celu zapobiegania poważnym wypadkom.
Charakterystyka odpadów zawiera, tam gdzie to odpowiednie i zgodne z kategorią obiektu unieszkodliwiania
odpadów, następujące elementy:
Załącznik 2 pkt 1
opis spodziewanych fizycznych i chemicznych wła ciwo ci odpadów, które mają być składowane krótko- i
Art. 10 ust. 3 pkt 1
długoterminowo, ze szczególnym odniesieniem do ich stabilno ci w warunkach atmosferycznych/meteorologicznych, z
uwzględnieniem rodzaju minerału lub minerałów, które mają być wydobywane, lub skał płonnych, które będą
przenoszone w trakcie działań wydobywczych;
Załącznik 2 pkt 2
klasyfikacja odpadów zgodnie z odpowiednim zapisem w decyzji 2000/532/WE, ze szczególnym uwzględnieniem ich Art. 10 ust. 3 pkt 2
niebezpiecznych wła ciwo ci;
Załącznik 2 pkt 3
opis substancji chemicznych, które mają być stosowane w czasie przeróbki surowców mineralnych oraz ich
Art. 10 ust. 3 pkt 3
stabilno ci;
Załącznik 2 pkt 4
opis metody składowania;
Art. 10 ust. 3 pkt 4
Załącznik 2 pkt 5
system transportu odpadów, który ma być zastosowany.
Art. 10 ust. 3 pkt 5

8
Decyzja Komisji 2000/532/WE z dnia 3 maja 2000 r. zastępująca decyzję 94/3/WE ustanawiającą wykaz odpadów zgodnie z art. 1 lit. a) dyrektywy Rady
75/442/EWG w sprawie odpadów oraz decyzję Rady 94/904/WE ustanawiającą wykaz odpadów niebezpiecznych zgodnie z art. 1 ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/EWG
w sprawie odpadów niebezpiecznych (Dz.U. L 226 z 6.9.2000, str. 3). Decyzja ostatnio zmieniona decyzją Rady 2001/573/WE (Dz.U. L 203 z 28.7.2001, str. 18.).


21
Załącznik 3
Obiekt unieszkodliwiania odpadów zostaje sklasyfikowany jako obiekt unieszkodliwiania odpadów kategorii A, jeżeli: Art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. a, b, c
Kryteria okre lania klasyfikacji – brak działania lub niewła ciwe działanie, np.: zapadnięcie się hałdy lub pęknięcie tamy, mogłoby spowodować
Art. 6 ust. 2
obiektów unieszkodliwiania
poważny wypadek, na podstawie oceny ryzyka uwzględniającej czynniki, takie jak obecny lub przyszły rozmiar,
odpadów
lokalizacja i wpływ obiektu unieszkodliwiania odpadów na rodowisko, lub
– zawiera odpady sklasyfikowane jako niebezpieczne zgodnie z dyrektywą 91/689/EWG powyżej pewnego progu,
lub
– zawiera substancje lub preparaty sklasyfikowane jako niebezpieczne zgodnie z dyrektywą 67/548/EWG lub
1999/45/WE powyżej pewnego progu.


21/01/BS

22
Projekt


ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA)

z dnia.......................................


w sprawie szczegółowych kryteriów wyznaczania odpadów wydobywczych
innych niż niebezpieczne i obojętne



Na podstawie art. 2 ust. 4 ustawy z dnia ............ o odpadach wydobywczych (Dz. U. Nr
..............poz. ...........) zarządza się, co następuje:


§ 1. Rozporządzenie okre la szczegółowe kryteria wyznaczania odpadów wydobywczych
innych niż niebezpieczne i obojętne, w przypadku składowania których w obiekcie
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych nie mają zastosowania przepisy art. 27 ust. 2 oraz
art. 32 ustawy o odpadach wydobywczych.

§ 2. Kryteriami wyznaczania odpadów wydobywczych innych niż niebezpieczne i obojętne
są:
1) wła ciwo ci fizyczne odpadów wydobywczych;
2) wła ciwo ci chemiczne odpadów wydobywczych;
3) dopuszczalne graniczne warto ci wymywania istotnych składników z odpadów
wydobywczych;
4) ekotoksyczno ć odpadów wydobywczych;
5) brak zawarto ci substancji niebezpiecznych odpadów wydobywczych;
6) brak wła ciwo ci niebezpiecznych odpadów wydobywczych.

§ 3. Szczegółowe warto ci, wła ciwo ci oraz rodzaje substancji niebezpiecznych występujące
w kryteriach, o których jest mowa w § 2, są okre lone w załączniku do rozporządzenia.

Kryteria oraz załącznik do projektu rozporządzenia zostaną doprecyzowane po
przeprowadzeniu niezbędnych analiz porównawczych właściwości fizycznych i
chemicznych wytwarzanych w Polsce odpadów wydobywczych oraz możliwości
wystąpienia poważnego wypadku w obiektach unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych.

§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Minister rodowiska


1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra rodowiska (Dz.U. Nr 216, poz. 1606).
Uzasadnienie

W art. 2 ust. 4 projektu ustawy o odpadach wydobywczych wskazano, iż minister
wła ciwy do spraw rodowiska może okre lić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe
kryteria wyznaczania odpadów wydobywczych innych niż niebezpieczne i obojętne, w
przypadku składowania których w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych nie
mają zastosowania przepisy art. 27 ust. 2 oraz art. 32 projektu ustawy o odpadach
wydobywczych.
W rozporządzeniu, do wydania którego upoważnienie zostało zawarte w art. 2 ust. 4
projektu ustawy o odpadach wydobywczych, zostaną okre lone szczegółowe kryteria
wyznaczania odpadów wydobywczych innych niż niebezpieczne i obojętne, w przypadku
składowania których w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych nie mają
zastosowania przepisy art. 27 ust. 2 oraz art. 32.

Art. 27 ust. 2 projektu ustawy o odpadach wydobywczych nakłada na posiadacza
odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych obowiązek
prowadzenia monitoringu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych po jego
zamknięciu. Natomiast art. 32 projektu ustawy o odpadach wydobywczych wymaga
przedstawienia przez posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych posiadanej gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu przed rozpoczęciem
działań związanych ze składowaniem odpadów wydobywczych w obiekcie unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych.


2
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: