eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113


110



stanowiska Komisji Europejskiej wydawanych w związku
z wprowadzanymi ograniczeniami.”;

119) w art. 196:
a) uchyla
się ust. 1,
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Przewo nik lotniczy ustanowiony na terytorium państwa innego niż państwo
członkowskie Unii Europejskiej, Konfederacja Szwajcarska lub państwo
członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) –
strona umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym może prowadzić
sprzedaż przewozów lotniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po
uzyskaniu zezwolenia Prezesa Urzędu wydawanego, na wniosek tego
przewo nika, przy zachowaniu zasady wzajemności.”,
c)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Przewo nik lotniczy z państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim
Obszarze Gospodarczym może prowadzić sprzedaż przewozów lotniczych
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na takich samych zasadach jak
przedsiębiorca polski.”,
d)
w ust. 3 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) określające podmiot reprezentujący obcego przewo nika na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej:
a) nazwisko i adres – w przypadku osoby fizycznej,
b) nazwę, siedzibę i adres oraz status – w przypadku osoby prawnej albo
spółki prawa handlowego nieposiadającej osobowości prawnej.”;

120) po art. 196a dodaje się art. 196b w brzmieniu:
„Art. 196b. 1. Przewo nik lotniczy, działający jako przewo nik umowny

– w rozumieniu Konwencji o ujednoliceniu niektórych prawideł dotyczących
międzynarodowego przewozu lotniczego, sporządzonej w Montrealu dnia 28 maja
1999 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 37, poz. 235) – planujący wykonywanie regularnych
przewozów lotniczych na trasach do, z oraz w Rzeczypospolitej Polskiej na zasadach



111



umowy o dzieleniu oznakowania linii, jest obowiązany zawiadomić o tym Prezesa
Urzędu.
2. Do zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, obcy przewo nik lotniczy
nieposiadający koncesji udzielonej przez państwo członkowskie Unii Europejskiej,
Konfederację Szwajcarską lub państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) – stronę umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym,
dołącza następujące dokumenty:
1) wyznaczenie przez właściwy organ obcego państwa do wykonywania przewozów
objętych wnioskiem, jeżeli wymaga tego umowa międzynarodowa;
2) certyfikat wydany przewo nikowi lotniczemu przez właściwy organ obcego
państwa;
3) koncesję wydaną przez właściwy organ danego państwa lub równoważny
dokument;
4) polisę ubezpieczeniową lub certyfikat ubezpieczeniowy, stwierdzający
ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za szkody związane z eksploatacją statków
powietrznych, przewozem lotniczym pasażerów, bagażu, towarów lub poczty oraz
w stosunku do osób trzecich;
5) umowę o dzieleniu oznakowania linii.
3. Zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się w terminie nie krótszym niż
30 dni roboczych przed dniem zamierzonego rozpoczęcia przewozów.
4. Przewo nik może rozpocząć przewozy na zasadach określonych w zawiadomieniu,
o którym mowa w ust. 1, jeżeli w terminie 14 dni od dnia otrzymania wszystkich
wymaganych dokumentów Prezes Urzędu, w drodze decyzji administracyjnej, nie
zakaże ich wykonywania.
5. Prezes Urzędu, w drodze decyzji administracyjnej, może ograniczyć zakres bąd
zakazać wykonywania przewozów, rozpoczętych na podstawie zawiadomienia,

o którym mowa w ust. 1, jeżeli przewo nik lotniczy nie stosuje się do umów lub
przepisów międzynarodowych lub w inny sposób narusza prawo Unii Europejskiej,
dotyczące wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie
Wspólnoty.
6. Do doręczenia decyzji, o których mowa w ust. 4 i 5, stosuje się przepisy art. 195
ust. 5. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.”;




112



121) art. 197 otrzymuje brzmienie:
„Art. 197. 1. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw rozwoju regionalnego, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu
oraz wojewody lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego, może, w drodze
rozporządzenia:
1) nałożyć obowiązek użyteczności publicznej w stosunku do regularnego przewozu
lotniczego między dwoma portami lotniczymi położonymi na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej lub między portem lotniczym położonym na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej a innym portem lotniczym położonym na terytorium
Wspólnoty,
2) określić okres oraz warunki wykonywania obowiązku użyteczności publicznej,
o którym mowa w pkt 1
– z uwzględnieniem polityki państwa w zakresie rozwoju regionalnego oraz zasady
niedyskryminacji między przewo nikami wspólnotowymi.
2. Szczegółowy tryb oraz kryteria ustanawiania obowiązku użyteczności publicznej
określa rozporządzenie nr 1008/2008/WE.
3. Nałożenie obowiązku użyteczności publicznej, o którym mowa w ust. 1, jest
poprzedzone analizą:
1) sytuacji gospodarczej regionu;
2) dostępności innych środków transportu;
3) istniejących i planowanych połączeń lotniczych oraz stosowanych taryf lotniczych;
4) zapotrzebowania na połączenia lotnicze, przedłożonego przez wojewodę lub
marszałka województwa.
4. W celu realizacji działań, o których mowa w ust. 3, minister właściwy do spraw
transportu występuje do:
1) jednostki samorządu terytorialnego – o przedstawienie analizy sytuacji gospodarczej
regionu;
2) Prezesa Urzędu – o przedstawienie analizy istniejących i planowanych połączeń
lotniczych oraz stosowanych taryf lotniczych na danej trasie.
5. Minister właściwy do spraw transportu przekazuje treść projektu rozporządzenia,
o którym mowa w ust. 1, do Komisji Europejskiej oraz innych zainteresowanych
państw członkowskich.



113



6. Prezes Urzędu weryfikuje spełnienie przez przewo ników lotniczych operujących na
trasie, na którą nałożono obowiązek użyteczności publicznej, warunków określonych
w tym obowiązku w oparciu, w szczególności o dostępne publicznie oraz uzyskane od
przewo ników informacje na temat oferowanych przewozów, potwierdzające
spełnienie warunków określonych w tym obowiązku.
7. Jeżeli w okresie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie obowiązku żaden wspólnotowy
przewo nik lotniczy nie rozpoczął lub nie przekazał do Prezesa Urzędu informacji
o planowanym rozpoczęciu wykonywania – zgodnie z warunkami nałożonymi na
podstawie ust. 1 – przewozów na trasie, na której nałożono obowiązek użyteczności
publicznej, minister właściwy do spraw transportu, po zasięgnięciu opinii Prezesa
Urzędu i jednostki samorządu terytorialnego, może ograniczyć dostęp do tej trasy do
jednego wspólnotowego przewo nika lotniczego na okres do 4 lat na zasadach
określonych w art. 17 rozporządzenia nr 1008/2008/WE, publikując zaproszenie do
składania ofert w Biuletynie Informacji Publicznej.
8. W przypadku gdy ograniczeniu dostępu do trasy, o którym mowa w ust. 7,
towarzyszy rekompensata, o której mowa w art. 17 ust. 8 rozporządzenia
nr 1008/2008/WE, koszty związane z tą rekompensatą pokrywane są przez Prezesa
Urzędu, a jeżeli obowiązek użyteczności został nałożony przy pozytywnej opinii
wojewody lub jednostki samorządu terytorialnego, organ ten jest obowiązany do
partycypowania co najmniej w 50 % pokrycia tych kosztów.
9. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, sposób
obliczania kosztów wykonywania obowiązku użyteczności publicznej,

z uwzględnieniem prawa Unii Europejskiej dotyczącego stosowania art. 86 ust. 2
Traktatu WE do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług
publicznych.”;

122) art. 198 otrzymuje brzmienie:


„Art. 198. 1. Taryfy lotnicze stosowane w przewozach lotniczych między
Rzecząpospolitą Polską a państwem trzecim, z którym zawarto umowę
międzynarodową regulującą zasady ustalania taryf przewozu lotniczego, powinny być
przedstawiane do wiadomości Prezesowi Urzędu na zasadach określonych w tej
umowie.



114



2. Jeżeli umowy międzynarodowe regulują zasady ustalania taryf przewozu lotniczego,
Prezes Urzędu podejmuje działania i wydaje decyzje administracyjne dotyczące taryf
przewo ników lotniczych na zasadach określonych w tych umowach.
3. Taryfy lotnicze i stawki lotnicze za przewozy lotnicze wykonywane między portami
lotniczymi położonymi na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej są
ustalane zgodnie z prawem Unii Europejskiej dotyczącym wspólnych zasad
wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty.”;

123) po art. 201 dodaje się art. 201a w brzmieniu:

„Art. 201a. 1. Przewo nik lotniczy posiadający koncesję udzieloną przez państwo
członkowskie Unii Europejskiej, Konfederację Szwajcarską lub państwo członkowskie
Europejskiego Porozumienia o

Wolnym Handlu (EFTA) – stronę umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym, wykonujący przewozy regularne lub serie
przewozów nieregularnych do i z oraz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
obowiązany jest przedstawić do wiadomości Prezesa Urzędu, odpowiednio na 30 i 14
dni przed każdym sezonem rozkładowym, odpowiednio rozkład lotów albo program
lotów, stosowane w przewozach lotniczych do i z oraz na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej.
2. Obcy przewo nik lotniczy, nieposiadający koncesji udzielonej przez państwo
członkowskie Unii Europejskiej, Konfederację Szwajcarską lub państwo członkowskie
Europejskiego Porozumienia o

Wolnym Handlu (EFTA) – stronę umowy
o

Europejskim Obszarze Gospodarczym, wykonujący przewozy regularne, jest
obowiązany przedstawić Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia przed każdym sezonem
rozkładowym rozkład lotów stosowany w przewozach lotniczych do i z oraz na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Rozkład lotów przedstawia się na 30 dni przed
każdym sezonem rozkładowym, o ile postanowienia umów międzynarodowych,
zgodnie z którymi wykonuje się przewozy lotnicze, nie stanowią inaczej. Prezes
Urzędu zatwierdza rozkład lotów przewo nika obcego z uwzględnieniem postanowień
umów międzynarodowych, zgodnie z którymi wykonuje się przewozy lotnicze.
3. Rozkłady lotów powinny określać trasy, rodzaj przewozów, typy statków
powietrznych, ich pojemność, częstotliwość lotów, daty oraz czasy operacji w portach
lotniczych.


strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 30 ... 40 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: