Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
a) dokładność wykonania poszczególnych manewrów,
b) przestrzeganie kolejności figur planowanej wiązanki,
c) utrzymanie nakazanych prędkości i wysokości lotu,
d) utrzymanie miejsca w nakazanej strefie oraz zachowanie bezpiecznych odległości od wyznaczonej strefy publiczno-
ści,
e) kompensacja wpływu wiatru na realizowany pokaz,
f) umiejętność postępowania w sytuacjach szczególnych podczas wykonywania pokazu,
g) przestrzeganie planowanych czasów rozpoczęcia i zakończenia lotu.
6.4.10 Ocena lotu, o którym mowa w pkt 6.4.9 może być przeprowadzona przez weryfikującego z ziemi jeżeli konstruk-
cja statku powietrznego nie pozwala na wykonanie lotu w składzie załogi.
6.4.11 Przeprowadzenie weryfikacji wiedzy i umiejętności pilota ubiegającego się o wydanie upoważnienia pokazu po-
winno zostać udokumentowane na formularzu, o którym mowa w dodatku nr 3.
6.4.12 W przypadku nie uzyskania, podczas weryfikacji, pozytywnej oceny umiejętności, przez pilota ubiegającego się o
wydanie upoważnienia pokazu, weryfikujący zobowiązany jest pisemnie poinformować zainteresowanego oraz macierzy-
stą organizację lotniczą o osiągniętych rezultatach, podjętej decyzji oraz zaleceniach pozwalających na usunięcie niedo-
ciągnięć.
6.4.13 W przypadku, o którym mowa w pkt 6.4.12 pilotowi ubiegającemu się przysługuje prawo odwołania się od otrzy-
manej decyzji pisemnej na zasadach określonych w art.127 § 3 oraz art.129 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks
Postępowania Administracyjnego (jednolity tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz.1071).
6.4.14 Dyrektor Działu Szkolenia i Sportu Aeroklubu Polskiego, powinien przesłać Prezesowi Urzędu imienne wnioski
personelu lotniczego, który uzyskał pozytywne wyniki z weryfikacji wraz ze wskazaniem indywidualnych terminów
ważności.
6.5 AKTUALNO Ć NAWYKÓW PILOTA OWYCH
6.5.1 Upoważnienie pokazu zachowuje aktualność jeżeli pilot w okresie 90 dni wykonał co najmniej 3 loty pokazowe
lub treningowe na statku powietrznym określonym w upoważnieniu.
6.5.2 Oceny
aktualności dokonuje się na podstawie poświadczonych zapisów zawartych w osobistym dzienniku lotów.
6.5.3 Jeżeli pilot nie wypełnił warunków, o których mowa w pkt 6.5.1 podczas wznawiania nawyków zobowiązany jest
przestrzegać zasad określonych w programie szkolenia lotniczego.
6.6 OKRES WA NO CI UPOWA NIENIA POKAZU
6.6.1 Upoważnienie pokazu zachowuje ważność nie dłużej jak 36 miesięcy, od daty zakończenia weryfikacji o ile doko-
nujący jej przedstawiciel komisji nie określi, ze względów bezpieczeństwa, innego okresu ważności.
6.6.2 W przypadku przedłużania ważności w okresie 90 dni przed jej upływem, okres ważności wyznacza dzień i mie-
siąc zakończenia poprzedzającej weryfikacji.
6.7 ZASADY PRZEDŁU ANIA WA NO CI
UPOWA NIENIA POKAZU
6.7.1 W przypadku ubiegania się o przedłużenie ważności lub zmianę ograniczeń zawartych w upoważnieniu, pilot zo-
bowiązany jest przesłać wniosek na formularzu, o którym mowa w dodatku nr 3 do niniejszego załącznika.
6.7.2 Podczas
prowadzenia
weryfikacji pilotów ubiegających się o przedłużenie ważności lub zmianę ograniczeń zawar-
tych w upoważnieniu pokazu, osoba prowadząca weryfikację zobowiązana jest sprawdzić aktualność i rytmikę wykony-
wania treningów i pokazów oraz ocenić wykonanie pokazu.
6.7.3 Podczas weryfikacji upoważnienia pokazu obejmującego więcej niż jeden typ lub kategorię statku powietrznego,
osoba prowadząca weryfikację może uznać ocenę jednego pokazu za wystarczającą.
6.7.4 W przypadku nie przedłużania ważności upoważnienia pokazu przez 1 rok po upływie terminu ważności, ubiega-
jący się o wydanie upoważnienia podlega procedurze weryfikacji , o której mowa w pkt 6.4.
23
6.8 KRYTERIA POKAZU
6.8.1 Podczas przygotowania programu lotu pokazowego pilot statku powietrznego zobowiązany jest w szczególności
do:
a) przestrzegania ograniczeń eksploatacyjnych płatowca i zespołu napędowego określonych w instrukcji użytkowania
statku powietrznego,
b) ujęcia w programie figur akrobacji stosownie do osiągniętego poziomu wyszkolenia, o których mowa w dodatku nr
4,
c) przestrzegania minimalnych wysokości lotu, o których mowa w pkt 4.5.1 i 4.6.1 lub określonych przez dyrektora
pokazu (obowiązuje wysokość wyższa),
d) przestrzegania minimalnej odległości od granicy sektora publiczności, o której mowa w pkt 4.4.11 lub określonej
przez organizatora imprezy (obowiązuje odległość większa).
6.8.2 Zabrania
się na samolotach wielosilnikowych wykonywania lotów z wyłączonym jednym silnikiem.
6.8.3 Zezwala
się na wykonywanie przeciągnięć i korkociągów pilotowi, który osiągnął wymagany poziom umiejętności
lotniczych i posiada przedmiotowe uprawnienie.
6.9 LOTY STATKÓW POWIETRZNYCH
W UGRUPOWANIU
6.9.1 Podczas organizacji i prowadzenia pokazów lotniczych wyróżnia się następujące rodzaje ugrupowań statków po-
wietrznych:
a) ugrupowanie zwarte (Close formation) – oznacza ugrupowanie statków powietrznych z zachowaniem odległości,
odstępu i przeniżenia między statkami powietrznymi umożliwiającymi jednoczesne wykonanie figur akrobacji,
b) ugrupowanie
luźne (Lose formation, Tailchaise) – oznacza ugrupowanie statków powietrznych wykonujących lot za
prowadzącym w odległości 50 – 200 m, w którym każdy pilot odpowiedzialny jest za powtórzenie manewru prowa-
dzącego w miejscu i czasie właściwym do miejsca zajmowanego w ugrupowaniu.
6.9.2 Nadaje
się następujące uprawnienia pilotom wykonującym loty w ugrupowaniu statków powietrznych:
a) uprawnienie prowadzonego w ugrupowaniu zwartym:
- czterech statków powietrznych,
- o nielimitowanej liczbie statków powietrznych;
b) uprawnienie prowadzącego ugrupowanie zwarte:
− czterech statków powietrznych,
− o nielimitowanej liczbie statków powietrznych.
6.9.3 W zakresie lotów w ugrupowaniach ustala się następujące poziomy wyszkolenia:
a) podstawowy – oznacza wykonywanie manewrów ugrupowaniem, nie przekraczających kąta przechylenia 300 i kąta
pochylenia 300 ,
b) średni – oznacza wykonywanie manewrów ugrupowaniem, nie przekraczających kąta 600, w kącie przechylenia i
pochylenia,
c) zaawansowany – oznacza wykonywanie ugrupowaniem manewrów bez ograniczeń w kącie przechylenia i pochyle-
nia (wykonywanie figur akrobacji ujętych w instrukcji użytkowania statku powietrznego w locie).
6.9.4 W odniesieniu do lotów statków powietrznych w ugrupowaniach luźnych wyróżnia się uprawnienia do:
a) wykonywania lotów w ugrupowaniu czterech statków powietrznych,
b) prowadzenia ugrupowań luźnych.
6.9.5 Uprawnienie, o którym mowa w pkt 6.9.4 lit. a, może być nadane w przypadku posiadania przez pilota stosownych
uprawnień, o których mowa w pkt 6.9.2 lit. a.
6.9.6 Uprawnienie, o którym mowa w pkt 6.9.4 lit. b, może być nadane w przypadku posiadania przez pilota stosownych
uprawnień, o których mowa w pkt 6.9.2 lit. b.
24
ROZDZIAŁ 7
POKAZY LOTNICZE ULTRALEKKICH STATKÓW POWIETRZNYCH,
LOTNI I PARALOTNI
7.1 POSTANOWIENIA OGÓLNE
7.1.1 Wszystkie
działania lotnicze ultralekkiego statku powietrznego, lotni oraz paralotni związane z pokazami powinny
być realizowane w oparciu o postanowienia zawarte w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust.2 ustawy Prawo
lotnicze,
7.1.2 Pilot statku powietrznego zobowiązany jest do przestrzegania przepisów dotyczących ograniczeń przestrzeni po-
wietrznej w miejscu prowadzenia imprezy.
7.1.3 Dyrektor pokazu zobowiązany jest do dostarczenia pilotowi ultralekkiego statku powietrznego, lotni i paralotni
polecenia operacyjnego dotyczącego zasad prowadzenia planowanej imprezy.
7.1.4 Organizator
imprezy
zobowiązany jest do zapewnienia niezbędnych służb systemów ratownictwa, o których mowa
w pkt 5.6.
7.1.5 Jeżeli starty i lądowania ultralekkich statków powietrznych i lotni odbywają się w miejscu pokazu organizator
imprezy w porozumieniu z dyrektorem pokazu obowiązany jest do zapewnienia właściwej przestrzeni do bezpiecznego
wykonania zaplanowanych operacji.
7.1.6 Minimalna powierzchnia, o której mowa w pkt 7.1.5 nie może być mniejsza niż 250 x 25 m przy założeniu, że
strefy startu i podejścia do lądowania są całkowicie wolne od przeszkód terenowych i sztucznych.
7.1.7 Zabrania
się wykonywania przelotów nad publicznością na ultralekkich statkach powietrznych, lotniach i paralot-
niach wyposażonych w zespół napędowy lub bez.
7.1.8 Minimalna
odległość od sektora publiczności wynosi podczas:
a) lotów przed publicznością
– 50 m,
b) startów i lądowań
– 40 m.
7.1.12 Zabrania się przekraczania kątów przechylenia i pochylenia statku powietrznego określonych w zgodzie wydanej
przez Prezesa Urzędu. Podczas pokazu zabrania się przekraczania parametrów określonych w tabeli 7.1.
Tabela nr 7.1
Maksymalne kąty przechylenia i pochylenia
Statki powietrzne
Statki powietrzne Ultralekkie statki
posiadające świadectwo konstrukcji amator-
powietrzne (≤ 495
typu (≥ 750 kG)
skiej
kG)
Kąt pochylenia
60°
60°
40°
Kąt przechylenia
± 30°
± 30°
± 30°
25
ROZDZIAŁ 8
BALONOWE IMPREZY LOTNICZE
8.1 POSTANOWIENIA OGÓLNE
8.1.1
Pilot balonu lub sterowca zobowiązany jest do przestrzegania przepisów dotyczących ograniczeń przestrzeni
powietrznej w miejscu prowadzenia imprezy.
8.1.2
Dyrektor pokazu zobowiązany jest przekazać właściwemu organowi kontroli ruchu lotniczego informacji o za-
mierzeniach, starcie i lądowaniu balonów i/lub sterowców uczestniczących w imprezie.
8.1.3
Organizator imprezy obowiązany jest przekazać pilotowi balonu lub sterowca mającemu uczestniczyć w pokazie
polecenie operacyjne dotyczące zasad prowadzenia planowanej imprezy.
8.1.4
Organizator imprezy prowadzonej z udziałem balonów załogowych obowiązany jest do zapewnienia:
a) przestrzeni niezbędnej do przeprowadzenia startów i lądowań z zachowaniem wymaganej separacji od terenów prze-
znaczonych dla publiczności, o których mowa w pkt 4.5.1 lit. c.,
b) zabezpieczenia medycznego i przeciwpożarowego, w miejscu startu i lądowania, zgodnie z pkt 5.6,
c) wydzielenia potrzebnej ilości personelu pomocniczego niezbędnego do zapewnienia bezpiecznego startu.
8.1.5 Dowódca
załogi balonu lub sterowca zobowiązany jest udzielić, wydzielonemu personelowi pomocniczemu,
instruktażu na temat zasad bezpieczeństwa.
8.1.6 Personel
latający uczestniczący w pokazie zobowiązany jest przedstawić, na żądanie dyrektora pokazu, doku-
menty poświadczające posiadanie praktyki lotniczej, o której mowa w pkt 6.4.2.
8.1.7 Dowódca
załogi balonu lub sterowca jest odpowiedzialny za naruszenie ustalonych zasad wykonania pokazu
oraz zasad wykorzystania przestrzeni powietrznej wydzielonej do przeprowadzenia imprezy.
8.1.8 Zezwala
się na równoczesny start kilku balonów i/lub sterowców przy wietrze, którego prędkość nie przekracza
4 m/s (8 kt). Jeżeli prędkość wiatru jest większa dopuszcza się start pojedynczo z zachowaniem separacji, o której mowa
w pkt 4.5.1 lit. c.
8.1.9 Przed
rozpoczęciem procedury startu dowódca załogi zobowiązany jest upewnić się, że planowana przestrzeń
startu jest wolna od innych balonów, statków powietrznych oraz przeszkód naturalnych i sztucznych.
8.1.10 Jeżeli prędkość wiatru przekracza 2,5 m/s (5 kt), dyrektor pokazu zobowiązany jest zapewnić pole wzlotów,
usytuowane w sposób uniemożliwiający naruszenie granicy terenów przewidzianych dla widzów, przez balon podczas
podnoszenia.
8.1.11 Dyrektor pokazu obowiązany jest włączć do składu zespołu kontroli bezpieczeństwa wykonywania lotów pilota
balonu lub sterowca posiadającego licencję oraz conajmniej 3-letnie doświadczenie lotnicze.
26
ROZDZIAŁ 9
POKAZ SKOKÓW SPADOCHRONOWYCH
9.1 Skoczkowie spadochronowi biorący udział w pokazie grupowym lub wykonujący akrobacje obowiązani są posiadać
upoważnienie pokazu, o którym mowa w pkt 6.1.1 oraz minimalny poziom doświadczenia określony w pkt 6.4.2 lit. i.
9.2 Organizator imprezy, w ramach której odbywać będą się skoki spadochronowe obowiązany jest do przestrzegania
postanowień zawartych w niniejszym załączniku w zakresie procedur organizacyjnych obejmujących w szczególności:
a) zapewnienie
służb ratowniczych, o których mowa w pkt 5.6,
b) zapewnienie
środków do utrzymywania łączności radiowej i przekazywania informacji pomiędzy statkiem
desantującym skoczków, kierownikiem skoków i służbą kontroli ruchu lotniczego jeżeli wymagają tego odrębne
przepisy, lub,
c) jeżeli spełnienie wymagań, o którym mowa w lit. b jest niemożliwe, zapewnienie możliwości zastosowania
systemu sygnałów ziemia-powietrze, zgodnie z odrębnymi przepisami.
9.3 Dyrektor pokazu, w ramach którego odbywać będą się skoki spadochronowe, zobowiązany jest do:
a) zapewnienia
przestrzeni powietrznej niezbędnej do przeprowadzenia pokazu skoków spadochronowych,
b)
poinformowania pilotów uczestniczących w pokazie, lotach lokalnych oraz logistycznym zabezpieczeniu
pokazu o czasie, planowanym miejscu lądowania oraz innych, istotnych dla bezpieczeństwa elementach,
c)
wstrzymania startów i lądowania statków powietrznych na lotnisku lub lądowisku, na którym wykonywane
są skoki spadochronowe,
d) wstrzymania
pracy
zespołów napędowych statków powietrznych uczestniczących w pokazach, w odległości
250 m od planowanego miejsca lądowania skoczków,
9.4 Kierownik skoków zobowiązany jest do dokonania oceny przydatności miejsca pokazu skoków spadochronowych pod
względem:
a) możliwości ich bezpiecznego przeprowadzenia,
b)
oznakowania miejsca planowanego lądowania skoczków, zgodnie z przepisami wykonywania skoków,
c) zapewnienia,
że żadna część miejsca przewidywanego lądowania nie może znajdować się w odległości
mniejszej niż 15 m od granicy terenów dla widzów,
d)
ustalenia warunków desantowania w sposób uniemożliwiający lądowanie skoczka w odległości mniejszej
niż 15 m od publiczności.
9.5 Skoczek spadochronowy obowiązany jest przeprowadzić kontrolę prawidłowości otwarcia spadochronu na wysokości
600 m (2000 ft).
9.6 Dyrektor pokazu może zezwolić na obniżenie wysokości otwarcia spadochronu do 500 m (1500 ft).
9.7 Podmiot, o którym mowa w pkt 9.7, powinien planować przebieg pokazu w sposób pozwalający na bezpieczną realiza-
cję skoków spadochronowych w połączeniu z działaniami innych statków powietrznych.
27
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik