eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze

a) w sprawdzonym zakresie warunków lotu, w których nie przewiduje się wystąpienia
charakterystyk lotu lub sterowania znacząco różniących się od już znanych,
b) w celu pokazowym lub demonstracyjnym,
c) w celu szkoleniowym, dla uzyskania uprawnień pilota doświadczalnego klasy 1 lub 2,
d) w celu sprawdzenia właściwego funkcjonowania statku powietrznego, silnika lotniczego,
śmigła lub innego wyposażenia;
3) kategorii trzeciej, przez który rozumie się lot statku powietrznego, dla którego został
wydany certyfikat typu:
a) wykonywany dla każdego egzemplarza statku powietrznego, po zakończeniu jego
budowy i przed wydaniem świadectwa zdatności do lotu tego statku, w celu stwierdzenia jego
zgodności z projektem typu (lot produkcyjny),
b) szkoleniowy, w celu uzyskania uprawnień pilota doświadczalnego klasy 3;
4) kategorii czwartej, przez który rozumie się lot statku powietrznego, dla którego został
wydany certyfikat typu, wykonywany po dokonaniu modyfikacji jego wyposażenia, która nie
wymaga oceny zachowania się statku powietrznego lub jej wpływu na procedury
postępowania załogi.

§ 10. Lot próbny kontrolny wykonuje się jako jeden z następujących lotów:
1) kategorii pierwszej, przez który rozumie się lot wykonywany w celu wydania lub
odnowienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego lub wydania poświadczenia
przeglądu zdatności do lotu ARC (Airworthiness Review Certificate) zgodnie z
rozporządzeniem Komisji nr 2042/2003/WE z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie
utrzymywania ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych,
części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi
zaangażowanym w takie zadania.
2) kategorii drugiej, przez który rozumie się lot wykonywany po dokonaniu czynności
obsługowych statku powietrznego, w wyniku których wymagane jest sprawdzenie tego statku
w locie;
3) kategorii trzeciej, przez który rozumie się lot wykonywany po wydaniu świadectwa
zdatności do lotu statku powietrznego, w celu jego sprawdzenia w locie przez podmiot
ubiegający się o nabycie tego statku.

§ 11. Lot próbny kontrolny, o którym mowa w § 10 pkt 1 wykonuje się zgodnie z
programem lotu kontrolnego stanowiącym część zatwierdzonej przez Prezesa Urzędu

6
instrukcji wykonywania lotów próbnych-kontrolnych, a w przypadku jej braku dokumentacji
technicznej sporządzonej przez producenta.

§ 12. Osoby uczestniczące w wykonywaniu lotów próbnych powinny być zapoznane ze
sposobem postępowania w przypadkach niebezpiecznych oraz sposobem użycia środków
ratowniczych.

§ 13. 1. Dowódca statku powietrznego wykonujący lot próbny kontrolny powinien
posiadać ważną licencję pilota zawodowego lub liniowego z wypisem uprawnień
instruktorskich, uprawniającą do wykonywania lotów i szkolenia na statku powietrznym
danego typu, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Dowódcą statku powietrznego wykonującym lot próbny kontrolny może być pilot
wpisany do wykazu pilotów upoważnionych do wykonywania lotów próbnych kontrolnych
zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu.
3. W wykonywaniu lotów próbnych kontrolnych, oprócz załogi statku powietrznego,
mogą uczestniczyć wyłącznie członkowie personelu zatrudnionego przez przeprowadzającego
loty próbne oraz osoby wyznaczone przez Prezesa Urzędu.
4. Z wykonanego lotu próbnego kontrolnego dowódca statku powietrznego sporządza
protokół.
Rozdział 4
wiadectwo oględzin statku powietrznego


§ 14. 1. wiadectwo oględzin statku powietrznego, dla którego nie został wydany
certyfikat typu, wydaje się na wniosek złożony do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się:
1) oświadczenie o zgodności statku powietrznego z dokumentacją projektu;
2) protokół ważenia statku powietrznego;
3) tymczasową instrukcję użytkowania w locie;
4) tymczasową instrukcję obsługi technicznej.
3. Tymczasowa instrukcja użytkowania w locie, o której mowa w ust. 2 pkt 3, powinna
zawierać:

7
1) ograniczenia warunków lotu statku powietrznego, przy czym ograniczenia prędkości lotu,
współczynnika obciążenia, ciężaru i położenia środka ciężkości zamieszcza się w formie
tabeli;
2)

wskazówki i informacje niezbędne dla członków załogi statku powietrznego do
bezpiecznego przeprowadzania lotów próbnych.
4. Tymczasowa instrukcja obsługi technicznej, o której mowa w ust. 2 pkt 4, powinna
zawierać:
1) zasady dotyczące przygotowania statku powietrznego do lotów;
2) zakres i częstotliwość czynności obsługowych statku powietrznego;
3) zakres i częstotliwość przeglądów technicznych oraz czynności konserwacyjnych statku
powietrznego.
5. Ograniczenia prędkości lotu, o których mowa w ust. 3 pkt 1, powinny być określone
odpowiednio jako ograniczenia prędkości cechowanej lub równoważnej, w rozumieniu
specyfikacji certyfikacyjnych CS - Definicje i skróty wydanych przez Dyrektora
Wykonawczego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego decyzją nr 2003/11/RM
wydanej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1592/2002/WE z
dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia
Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) (Dz.Urz. WE L 240 z 7.09.2002)
zmienionego rozporządzeniem nr 1643/2003/WE z dnia 22 lipca 2003 r. zmieniającym
rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 (Dz. Urz. WE L 245 z 29.09.2003) oraz rozporządzeniem
nr 1701/2003/WE z dnia 24 września 2003 r. dostosowującym art. 6 rozporządzenia (WE) nr
1592/2002 (Dz.Urz. WE L 243 z 27.09.2003).
6. Wzór wniosku o wydanie świadectwa oględzin statku powietrznego stanowi załącznik
nr 1 do rozporządzenia.

§ 15. 1. wiadectwo oględzin statku powietrznego, o którym mowa w § 14 ust. 1,
uprawnia do wykonania lotu próbnego doświadczalnego, jeżeli stwierdza zdatność do lotu
tego statku.
2. Po wykonaniu lotu próbnego, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu Lotnictwa
Cywilnego wydaje świadectwo oględzin uprawniające do wykonania lotów próbnych
doświadczalnych w danym rejonie, jeżeli wynik lotu, o którym mowa w ust. 1, uzasadnia jego
wydanie.
3. wiadectwo oględzin, o którym mowa w ust. 2, wydaje się na podstawie wniosku, o
którym mowa w § 14 ust. 1.

8

§ 16. 1. wiadectwo oględzin statku powietrznego, dla którego został wydany certyfikat
typu, wydaje się na podstawie:
1) wniosku o wydanie świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego,
2) wniosku o odnowienie świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego,
3) wniosku o wykonanie przeglądu zdatności do lotu i wydanie poświadczenia przeglądu
zdatności do lotu ARC.

2. wiadectwo oględzin statku powietrznego, o którym mowa w ust. 1, uprawnia do
wykonania lotów próbnych kontrolnych, jeżeli stwierdza zdatność do lotu tego statku.

§ 17. 1. W toku postępowania o wydanie świadectwa oględzin statku powietrznego:
1) sprawdza się dokumentację statku powietrznego
2) przeprowadza się oględziny statku powietrznego (ocenę stanu technicznego);
3) dokonuje się sprawdzenia na ziemi pracy tego statku oraz elementów jego wyposażenia
(próby funkcjonalne przeprowadzane na ziemi).
2. Po dokonaniu oględzin i sprawdzeniu, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu
Lotnictwa Cywilnego wydaje świadectwo oględzin statku powietrznego, w którym stwierdza
zdatność do lotów albo brak zdatności do lotów tego statku.
3. wiadectwo oględzin stwierdzające zdatność do lotu statku powietrznego wydaje się
na czas oznaczony.
4. Wzór świadectwa oględzin statku powietrznego stanowi załącznik nr 2 do
rozporządzenia.

§ 18. 1. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może zawiesić świadectwo oględzin statku
powietrznego w razie utraty przez statek powietrzny zdatności do lotu, a w szczególności w
przypadku:
1) stwierdzenia uszkodzeń lub innych usterek technicznych, mogących mieć wpływ na
prawidłową eksploatację statku powietrznego lub bezpieczeństwo lotu;
2) nieprzestrzegania przepisów w sprawie eksploatacji statków powietrznych lub warunków
albo ograniczeń ustalonych w dokumentach statku powietrznego w stopniu mogącym
zagrozić bezpieczeństwu lotów;
2. Fakt zawieszenia świadectwa oględzin statku powietrznego Prezes Urzędu Lotnictwa
Cywilnego odnotowuje w tym świadectwie.

9
3. Jeżeli ustały przyczyny zawieszenia, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu
Lotnictwa Cywilnego, na wniosek strony, wydaje nowe świadectwo oględzin statku
powietrznego.

§ 19. 1. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może cofnąć świadectwo oględzin statku
powietrznego w razie stwierdzenia, że statek powietrzny utracił trwale zdatność do lotu.
2. W przypadku utraty przez statek powietrzny trwałej zdatności do lotu fakt ten Prezes
Urzędu Lotnictwa Cywilnego odnotowuje w świadectwie oględzin statku powietrznego.

§ 20. Traci moc rozporządzenie z dnia 29 sierpnia 2003 r. w sprawie wykonywania
lotów próbnych oraz wydawania świadectwa oględzin statku powietrznego (Dz. U. Nr 173,
poz. 1678).
§ 21. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



MINISTER INFRASTRUKTURY








10
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 30 ... 70 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: