Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1)
z dnia 2009 r.
w sprawie wykonywania prób w locie i lotów próbnych oraz wydawania świadectwa
oględzin statku powietrznego w zakresie niezastrzeżonym dla EASA
Na podstawie art. 53e ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz.
U. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób postępowania przy wydawaniu, zawieszaniu i cofaniu świadectwa oględzin oraz
wzór tego świadectwa i wniosku o jego wydanie w zakresie niezastrzeżonym dla EASA;
2) rodzaje prób w locie i lotów próbnych oraz sposób i warunki ich przeprowadzania, w
tym wymagania dotyczące personelu lotniczego uczestniczącego w próbach w locie i
lotach próbnych.
Rozdział 2
Próby w locie
§ 2.1. Przez próby w locie rozumie się zespół działań na ziemi i w powietrzu
zmierzających do uzyskania informacji o jakościowych i ilościowych charakterystykach
statków powietrznych, ich zespołów i wyposażenia w rzeczywistych warunkach lotu.
2. Ustala się podział na następujące rodzaje prób w locie:
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury
(Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r.
Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr
18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.
1) badawczo-rozwojowe;
2) certyfikacyjne;
3) produkcyjne;
4) eksploatacyjne.
§ 3. 1. Próby w locie przeprowadza się zgodnie z programem prób w locie zawierającym
następujące informacje:
1) opis przedmiotu próby zawierający w szczególności:
a) podstawowe dane geometryczne oraz rysunek w trzech rzutach,
b) projektowy ciężar i pole położeń środka ciężkości,
c) projektowe ograniczenia, opatrzone uwagą: "W trakcie prób obowiązują ograniczenia
potwierdzone przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w tymczasowej instrukcji
użytkowania w locie",
d) informacje o zespole napędowym,
e) inne informacje w zakresie odpowiadającym informacjom podawanym w instrukcji
użytkowania w locie w celu dostarczenia wskazówek prowadzącemu próby;
2) cel prób;
3) podstawę prawną przeprowadzenia prób;
4) zakres prób;
5) wykaz wyposażenia przewidywanego do wykonania próby;
6) opis sposobu, w jaki wyposażenie będzie skalowane i sprawdzane przed próbą;
7) opis sposobu, w jaki będzie wykazane spełnianie wymagań w niezbędnym zakresie przed
próbami w locie;
8) procedury realizowania prób z omówieniem zarówno niezbędnych prób na ziemi, jak i w
locie;
9) kolejność realizacji prób;
10) sposób organizacji prób;
11) środki bezpieczeństwa właściwe dla rodzaju próby;
12) sposób dokumentowania prób;
13) warunki organizacji prób w celu zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa lotów
próbnych.
2. Program prób w locie zatwierdza Prezes Urzędu.
3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do lotów próbnych kontrolnych.
2
4. Przepisu ust. 1 pkt 13 nie stosuje się do zatwierdzonej organizacji projektującej oraz
do zatwierdzonej organizacji produkującej.
§ 4. 1. Jeżeli wnioskujący przeprowadzenie prób w locie jest zatwierdzoną organizacją
projektującą lub zatwierdzoną organizacją produkującą, niezależnie od postanowień § 5,
próby w locie przeprowadza się zgodnie z instrukcją operacyjną prób w locie organizacji.
2. W instrukcji operacyjnej prób w locie organizacji zamieszcza się następujące dane:
1) schemat organizacyjny, obsadę oraz zakres obowiązków i odpowiedzialność osób pełniących
poszczególne funkcje w odniesieniu do prób w locie, obsługi oraz współpracy z biurem
konstrukcyjnym i Prezesem Urzędu;
2) wymagania dla personelu latającego, zasady utrzymywania kwalifikacji i kontroli kwalifikacji;
3) zasady formowania załogi doświadczalnej;
4) zasady obecności na pokładzie osób trzecich;
5) zasady oprzyrządowywania pomiarowego i przetwarzania danych;
6) wyposażenie bezpieczeństwa;
7) strefy prób w locie;
8) minimalne warunki pogodowe dla poszczególnych rodzajów prób w locie;
9) wzory dokumentów i zasady dokumentowania prób w locie, jak:
a) poświadczenie gotowości technicznej do lotu,
b) arkusz załadowania,
c) zlecenie lotu,
d) sprawozdanie z lotu;
10) zasady przechowywania dokumentacji prób w locie;
11) zasady przeprowadzania lotów pokazowych i demonstracyjnych.
3. Instrukcję operacyjną prób w locie organizacji zatwierdza Prezes Urzędu.
§ 5. 1. Próby w locie statku powietrznego i jego części składowych przeprowadza się
przy uwzględnieniu:
1) optymalnych metod przeprowadzania prób ze względu na posiadaną aparaturę pomiarową;
2) optymalnych metod przeprowadzania prób ze względu na budowę statku powietrznego oraz
jego elementów składowych;
3) posiadanej struktury organizacyjnej, środków technicznych oraz zatrudnionego personelu.
2. Personel prób w locie składa się z pilotów doświadczalnych posiadających licencje
właściwe dla danej kategorii statków powietrznych z wpisanym właściwym uprawnieniem
3
pilota doświadczalnego dla odpowiedniej kategorii lotów próbnych, inżynierów prób w locie
oraz obserwatorów prób w locie.
3. Wymagania i warunki uczestniczenia w lotach próbnych inżynierów prób w locie oraz
obserwatorów prób w locie stanowią część zatwierdzanej przez Prezesa Urzędu instrukcji
operacyjnej prób w locie organizacji.
4. W lotach próbnych mogą uczestniczyć inne osoby wyznaczone przez Prezesa Urzędu.
5.
Przed wydaniem dla statku powietrznego certyfikatu typu, w celu uzyskania
rozszerzonej oceny statku powietrznego w zastosowaniach specjalistycznych, do
wykonywania na nim lotów mogą zostać, za zgodą Prezesa Urzędu, dopuszczeni również
piloci posiadający odpowiednią praktykę w tym zakresie, nieposiadający uprawnień pilota
doświadczalnego.
§ 6. 1. Wykonujący próby w locie sporządza sprawozdanie z prób w locie, w którym
zamieszcza następujące dane:
1) opis przedmiotu próby;
2) chronologiczny wykaz wszystkich zmian przedmiotu prób, dokonywanych w trakcie prób
i oznaczonych jako dokonane przez wnioskującego albo wymagane przez Prezesa Urzędu w
rezultacie prób certyfikacyjnych, które wykazały niespełnienie wymagań zawartych w
przepisach stanowiących podstawę certyfikacji;
3) cel prób;
4) podstawę przeprowadzenia prób;
5) zakres prób;
6) przebieg prób;
7) opis techniki użytej dla danej próby;
8) szczegółowe omówienie wyników prób;
9) wnioski końcowe;
10) oświadczenie prowadzącego próby o niezaobserwowaniu zjawisk nietypowych lub
niebezpiecznych;
11) szczegółowe dane dotyczące każdej z przeprowadzanych prób oraz obliczenia niezbędne
do przeanalizowania tych danych w razie przeprowadzania lotów próbnych doświadczalnych.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, podpisują piloci biorący udział w próbach
oraz członkowie personelu lotniczego, analizujący wyniki prób i uczestniczący w
opracowaniu sprawozdania.
4
§ 7. 1. W sprawach nieuregulowanych w rozporządzeniu próby w locie przeprowadza się
zgodnie z wymaganiami międzynarodowymi wprowadzonymi do stosowania na podstawie
art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
Rozdział 3
Loty próbne
§ 8. Lot próbny wykonuje się jako jeden z następujących lotów:
1) lot próbny doświadczalny - lot próbny wykonywany dla lotniczych celów badawczych i
rozwojowych lub w celu stwierdzenia spełnienia przez projekt statku powietrznego, silnika
lotniczego lub śmigła odpowiednich wymagań z zakresu zdatności do lotu;
2) lot próbny kontrolny - lot próbny wykonywany dla sprawdzenia statku powietrznego w
trakcie jego eksploatacji.
§ 9. Ze względu na stopień złożoności, poziom zagrożenia i wymagane kwalifikacje
załogi, lot próbny doświadczalny wykonuje się jako jeden z następujących lotów:
1) kategorii pierwszej, przez który rozumie się lot statku powietrznego, dla którego nie został
wydany certyfikat typu oraz lot statku powietrznego posiadającego certyfikat typu
wykonywany poza zakresem warunków lotu określonym w jego instrukcji użytkowania w
locie w celach badawczo rozwojowych oraz lot statku powietrznego posiadającego certyfikat
typu, którego świadectwo zdatności do lotu zostało zawieszone ze względu na wprowadzone
modyfikacje, wykonywany w celu:
a) sprawdzenia nowego typu statku powietrznego albo statku powietrznego, którego
własności lotne mogły zostać znacząco zmodyfikowane,
b) sprawdzenia nowatorskich lub niekonwencjonalnych statków powietrznych, cech
projektu statku powietrznego lub technik zastosowanych przy jego budowie,
c) określenia albo rozszerzenia zakresu dopuszczalnych warunków lotu statku
powietrznego,
d) określenia wymaganych osiągów, własności lotnych i własności sterowania w warunkach
ekstremalnych;
2) kategorii drugiej, przez który rozumie się lot statku powietrznego, dla którego nie został
wydany certyfikat typu oraz lot statku powietrznego posiadającego certyfikat typu, którego
świadectwo zdatności do lotu zostało zawieszone ze względu na wprowadzone modyfikacje,
wykonywany:
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik