Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
przeznaczonego do wykonania nieregularnego przewozu lotniczego;
2) kopię umowy zawartej z innym przewoźnikiem lotniczym dotyczącą w szczególności obsługi
trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą - w przypadku planowanego
wykonywania przewozów lotniczych na podstawie takiej umowy.
§ 17. W zezwoleniu pojedynczym określa się:
1) nazwę przewoźnika lotniczego;
2) trasę i datę przewozu, numer lotu;
3) cel i rodzaj przewozu;
4) typ statku powietrznego i jego znaki rejestracyjne;
5) szczególne warunki i ograniczenia związane z wykonywaniem przewozu, jeżeli zostały
nałożone.
§ 18. 1. Decyzję o udzieleniu lub odmowie udzielenia zezwolenia pojedynczego przesyła się
przewoźnikowi niezwłocznie, nie później jednak niż w dniu planowanego rozpoczęcia lotu.
2. W przypadku przewozu planowanego na lotnisko, na którym ustalone jest dodatkowe
lotnicze przejście graniczne, decyzja, o której mowa w ust. 1, powinna być udzielona z
uwzględnieniem terminów określonych w przepisach o ochronie granicy państwowej.
3. Jeżeli zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, nie mogło być wykorzystane w terminie
określonym w zezwoleniu, przewoźnik może wykonać nieregularny przewóz w ciągu następnych
48 godzin, pod warunkiem:
1) zgłoszenia nowego planu lotu państwowemu organowi zarządzania ruchem lotniczym, z
uwzględnieniem trybu określonego w przepisach ruchu lotniczego, oraz
2)
posiadania odpowiedniego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźnika
lotniczego na ten okres, oraz
3) uzyskania zapewnienia obsługi naziemnej w polskim porcie lotniczym przez podmioty
wykonujące obsługę naziemną.
§ 19. W przypadku wniosku o udzielenie zezwolenia pojedynczego lub ogólnego na
wykonywanie nieregularnego przewozu na zasadzie przywileju piątej wolności, Prezes Urzędu
przed wydaniem zezwolenia może zażądać od obcego przewoźnika lotniczego, na zasadzie
wzajemności, dołączenia do wniosku potwierdzenia uzyskanego od wskazanych polskich
przewoźników lotniczych, że nie mają możliwości lub nie są zainteresowani wykonaniem takiego
przewozu.
§ 20. 1. W celu uzyskania zezwolenia, obejmującego również przewóz przedmiotów i
materiałów niebezpiecznych, przewoźnik lotniczy, składając odpowiedni wniosek, o którym
mowa w art. 194 ust. 1 ustawy, zamieszcza specyfikację materiałów niebezpiecznych (rodzaj,
ilość) zgodnie z przepisami międzynarodowymi w tej sprawie. W takim przypadku certyfikat
przewoźnika lotniczego powinien określać uprawnienia do wykonywania przewozu przedmiotów
i materiałów niebezpiecznych.
2. W zezwoleniu mogą zostać określone przepisy, na podstawie których powinien odbywać
się przewóz lotniczy materiałów niebezpiecznych.
§ 21. Jeżeli wynika to z przepisów Unii Europejskiej, Prezes Urzędu może stosować
uproszczone wymogi w zakresie informacji i dokumentów niezbędnych do uzyskania zezwoleń.3)
6
§ 22. Przy określeniu kryterium ustalonego w art. 195 ust. 1 pkt 1 ustawy Prezes Urzędu
może przy wydawaniu zezwolenia pojedynczego lub ogólnego uwzględnić dodatkowe elementy,
w szczególności takie jak:
1) potencjał rynku turystycznego na danej trasie, o ile przewóz czarterowy obejmuje serię lotów
nieregularnych;
2) występowanie zaległości płatniczych czarterującego w stosunku do polskich podmiotów lub
innych spółek i osób fizycznych świadczących usługi związane z lotniczym przewozem
czarterowym;
3) występowanie zaległości płatniczych przewoźnika lotniczego w stosunku do polskich
podmiotów, w szczególności do państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym,
zarządzającego lotniskiem oraz podmiotów świadczących obsługę naziemną w porcie
lotniczym;
4) przebieg dotychczasowej działalności przewoźnika lotniczego na rynku polskim;
5) zasadę wzajemności przy udzielaniu zezwolenia.
§ 23. Jeżeli w państwie obcego przewoźnika, któremu udzielono zezwolenia, polscy
przewoźnicy mają ograniczony dostęp do tras lub przydzielonych czasów operacji w obcych
portach lotniczych, udzielone zezwolenie może zostać odpowiednio ograniczone.
§ 24. 1. Przewoźnik lotniczy polski i obcy wykonujący przewozy regularne obowiązany jest
przedstawić Prezesowi Urzędu przed każdym sezonem rozkładowym rozkład lotów stosowany w
międzynarodowych przewozach lotniczych do i z Rzeczypospolitej Polskiej oraz w
Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Rozkłady lotów powinny określać oferowaną zdolność przewozową (typy statków
powietrznych, ich pojemność, częstotliwość lotów) i czasy operacji w portach lotniczych.
3. Prezes Urzędu zatwierdza rozkład lotów przewoźnika obcego z uwzględnieniem
postanowień umów międzynarodowych, zgodnie z którymi wykonuje się przewozy lotnicze, i
przepisów Unii Europejskiej.
§ 25. 1. Wniosek o udzielenie polskiemu przewoźnikowi lotniczemu upoważnienia do
wykonywania przewozów na obszarach lub trasach z i do Rzeczypospolitej Polskiej oraz w
Rzeczypospolitej Polskiej powinien zawierać informacje określone w art. 192 ust. 1 ustawy.
Wniosek o udzielenie upoważnienia do wykonywania serii przewozów nieregularnych może być
złożony Prezesowi Urzędu nie później niż na 14 dni przed planowanym dniem rozpoczęcia
przewozów.
2.
Do wniosku o udzielenie upoważnienia dołącza się następujące dokumenty
potwierdzające informacje i dane zawarte we wniosku:
1) rozkład lotów na aktualny sezon rozkładowy - w przypadku ubiegania się o upoważnienie do
wykonywania przewozów regularnych lub program lotów - w przypadku ubiegania się o
upoważnienie do wykonywania serii przewozów nieregularnych;
2) kopie umów zawartych z innymi przewoźnikami lotniczymi dotyczących w szczególności:
a) wspólnej eksploatacji linii, w szczególności określającą odpowiedzialność każdego
przewoźnika lotniczego,
b) dzielenia oznakowania linii, w szczególności określającą odpowiedzialność każdego
przewoźnika lotniczego, zarówno przewoźnika umownego, jak i przewoźnika
faktycznego,
c) obsługi trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą
7
- w przypadku planowanego wykonywania przewozów lotniczych na podstawie takich
umów;
3) listę taryf, które będą stosowane na danej trasie, łącznie z warunkami ich stosowania, o
których mowa w art. 198 ustawy - w przypadku ubiegania się o upoważnienie do
wykonywania przewozów regularnych.
3. W przypadku uzasadnionych wątpliwości Prezes Urzędu może żądać przedstawienia
dodatkowych informacji i wyjaśnień.
§ 26. W przypadku wydania upoważnienia do wykonywania przewozu lotniczego także na
podstawie umowy o dzieleniu oznakowania linii, przepisy § 10 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 3
Przepisy końcowe
§ 27.
1.
Zezwolenia dla obcych przewoźników na wykonywanie międzynarodowych
przewozów lotniczych wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowują ważność
przez okres w nich określony.
2. Zezwolenia dla obcych przewoźników na wykonywanie międzynarodowych przewozów
lotniczych wydane przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze
zachowują ważność przez okres w nich określony, nie dłużej jednak niż do dnia
3. Wniosek o wydanie zezwolenia w przypadku, o którym mowa w ust. 2, powinien być
złożony przez obcego przewoźnika nie później niż do dnia
§ 28. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
8
UZASADNIENIE
Proponowane rozporządzenie ma na celu dostosowanie stanu prawnego do nowych zapisów
ustawy Prawo lotnicze.
Od dnia 01.11.2008r. tj. od dnia wejścia w życie Rozporządzenia nr 1008/08/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania
przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty loty handlowe:
- na trasach do/z RP oraz na terytorium RP wykonywane przez przewoźników posiadających
koncesję wydaną przez państwo członkowskie UE, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu,
- na trasach do/z RP wykonywane przez przewoźników posiadających koncesję wydaną przez
Konfederację Szwajcarską,
będą mogły być wykonywane bez zezwolenia wydanego przez Prezesa ULC.
Ponadto, problematyka procedury konkursowej dotyczącej dystrybucji ograniczonych praw
przewozowych została przeniesiona do nowego rozporządzenia wynikającego z art. 191 ust. 13
ustawy Prawo lotnicze.
Biuletyn Informacji Publicznej:
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej. Organizacje o
charakterze lobbingowym wymienione w rejestrze podmiotów wykonujących zawodową
działalność lobbingową (bip.mswia.gov.pl) nie zgłosiły zainteresowania pracami nad projektem
rozporządzenia.
Ocena skutków regulacji
1. Wpływ na budżet państwa – wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie powoduje
skutków finansowych dla budżetu państwa.
2. Wpływ na rynek pracy – zniesienie w/w obowiązku uzyskiwania zezwoleń przez
przewoźników może spowodować zwiększenie ilości operacji, co niewątpliwie
przyczyni się do zwiększenia się ilości miejsc pracy.
3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw – zniesienie w/w obowiązku uzyskiwania zezwoleń
wpłynie pozytywnie na konkurencyjność rynku.
4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny – zwiększenie ilości połączeń lotniczych
może przyczynić się do pozytywnych przemian gospodarczych.
5. Wpływ na podmioty działające na rynku przewozów lotniczych – rozporządzenie
przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności na rynku przewozów lotniczych.
9
6. Zgodność z prawem UE - projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii
Europejskiej.
7. Konsultacje społeczne - projekt zostanie skierowany do konsultacji społecznych.
05/14si
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik