eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze

3. Procedury ochrony i kontroli
3.1 Kontrola
dostępu do strefy zastrzeżonej i innych stref i urządzeń, ważnych ze względu na
ochronę lotniska, włącznie z wydawaniem kart identyfikacyjnych dla osób i pojazdów.
3.2 Kontrola kluczy i zamków.
3.3 Ochrona
części terminala przeznaczonych dla przewoźników lotniczych oraz innych
użytkowników mających dostęp do strefy operacyjnej lotniska.
3.4 Nadzór nad tarasami widokowymi i miejscami dla osób towarzyszących lub
odwiedzających lotnisko.
3.5 Ochrona statków powietrznych na płycie postojowej i w strefie manewrowej.
3.6 Procedury ochrony w odniesieniu do pasażerów i ich bagażu, włącznie z procedurami
dotyczącymi lotów zagrożonych:
3.6.1 Kontrola
bezpieczeństwa za pomocą urządzeń technicznych.
3.6.2 Przeszukanie
ręczne.
3.6.3 Inne metody kontroli bezpieczeństwa.
3.6.4 Postępowanie z bronią oraz przedmiotami zabronionymi do przewozu.
3.7 Procedury kontroli personelu udającego się do stref zastrzeżonych lotniska.
3.8 Opis techniczny używanego sprzętu ochrony, takiego jak:
3.8.1 Urządzenia rentgenowskie.
3.8.2 Urządzenia do wykrywania materiałów wybuchowych.
3.8.3 Bramki do wykrywania metali.
3.8.4 Ręczne wykrywacze metali.
3.8.5 Komory
symulacyjne.
3.8.6 Urządzenia do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych.
3.8.7 Urządzenia do wykrywania materiałów radiacyjnych.
3.9 Postępowanie z osobami uprzywilejowanymi oraz ich bagażem i eskortą.
3.10
Łączenie bagażu rejestrowanego z pasażerami posiadającym kartę pokładową, włącznie z
pasażerami transferowymi i tranzytowymi.
3.11
Kontrola i nadzór nad obsługą bagażu.
3.12 Procedury ochrony związane z bagażem rejestrowanym odprawionym poza portem
lotniczym.
3.13 Oddzielenie
pasażerów przylatujących od odlatujących.
3.14 Oddzielenie
pasażerów lotnictwa ogólnego i innych nieskontrolowanych pasażerów
przylatujących od skontrolowanych w strefie sterylnej lub stosowanie dodatkowych
procedur ochrony.
3.15 Postępowanie z pasażerami potencjalnie niebezpiecznymi przewożonymi z/bez eskorty.
3.16 Procedury ochrony w odniesieniu do ładunków, przesyłek kurierskich i ekspresowych,
poczty lotniczej oraz zaopatrzenia pokładowego i innych dostaw.
3.17 Kontrola i nadzór nad strefą terminali, strefą operacyjną lotniska, ogrodzeniem, włącznie
z wszystkimi przejściami na lotnisku.
3.18 Sprawdzanie
bezpośredniego otoczenia lotniska.
3.19 Postępowanie i unieszkodliwianie niebezpiecznych i podejrzanych przedmiotów lub
materiałów wybuchowych znalezionych na lotnisku.
3.20
Procedury ochrony związane z działalnością obiektów kontroli ruchu lotniczego:
3.20.1 Ochrona oraz kontrola dostępu do obiektów kontroli ruchu lotniczego.
3.20.2 Procedury ochrony związane z przekazywaniem informacji o porwanym statku
powietrznym za pomocą systemu AFTN.

4
4. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu
4.1 Sprawdzanie
wiarygodności zatrudnianego personelu w zakresie bezpieczeństwa.
4.2 Kryteria zatrudnienia pracowników ochrony.
4.3 Odpowiednie szkolenie personelu:
4.3.1 Podstawowe szkolenie personelu z zakresu świadomości bezpieczeństwa
4.3.2 Podstawowe szkolenie pracowników ochrony.
4.3.3 Specjalistyczne szkolenia pracowników ochrony.
4.3.4 Okresowe szkolenie utrwalające.
4.4 Inspekcje,
przeglądy, testy i badania.
4.5 Nadzór nad efektywnością wszystkich procedur ochrony.
4.6 Testowanie i ocena programu ochrony lotniska.
5. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych
5.1 Zorganizowanie Centrum Koordynacji Antykryzysowej i powołanie sztabu kryzysowego
na wypadek zaistnienia sytuacji kryzysowej.
5.2 Plan
postępowania na wypadek porwania.
5.3 Plan
postępowania na wypadek sabotażu.
5.4 Plan
postępowania na wypadek zagrożenia środkami masowego rażenia.
5.5 Procedury alarmowe w przypadku niespodziewanych sytuacji wysokiego ryzyka.
5.6 Działania i procedury w sytuacji zagrożenia bombowego.
5.7 Ewakuacja i przeszukanie statku powietrznego będącego obiektem ataku lub groźby.
5.8 Informowanie o incydentach.
Załączniki:
- Diagramy
organizacyjne.
- Lista przedstawicieli przewoźników lotniczych operujących z lotniska.
- Wykaz
użytkowników portu lotniczego.
- Mapa lotniska i strefy zewnętrznej.
- Szczegółowa mapa strefy operacyjnej i ogólnodostępnej.
- Szczegółowy plan terminali.
- Plany i szkice stref szczególnie podatnych na zagrożenie.
- Dodatkowe procedury ochrony obowiązujące w porcie lotniczym.
- Procedury ochrony podmiotów prowadzących działalność lotniczą na terenie portu
lotniczego.
- Wzór informacji o porwanym statku powietrznym za pomocą systemu AFTN.
- Programy
szkoleniowe.
- Procedury powiadamiania o zdarzeniu.
- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.
SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZAKRESU DANYCH OBJĘTYCH
PROGRAMEM OCHRONY PRZEWOŹNIKA LOTNICZEGO PRZED AKTAMI
BEZPRAWNEJ INGERENCJI
1. Zagadnienia ogólne
1.1 Definicje.
1.2 Cel programu i odpowiedzialność za jego wprowadzenie.
1.3 Krajowe uregulowania prawne.

5
1.4 Organizacja
służby ochrony przewoźnika lotniczego, włącznie z obowiązkami i zakresem
odpowiedzialności.
1.5 Wyznaczenie i zadania osoby odpowiedzialnej za ochronę przewozów.
1.6 Usytuowanie obiektów (położenie przedsiębiorstwa względem stref lotniska):
1.6.1 W strefie ogólnodostępnej (poza lotniskiem).
1.6.2 W strefie zastrzeżonej (na terenie lotniska, w bliskim sąsiedztwie np. płyty postojowej).
1.6.3 Na pograniczu stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej.
1.7 Granice stref obiektów i zróżnicowanie dostępu do nich przez personel przedsiębiorstwa.
1.8 Urządzenia wykorzystywane do ochrony obiektów.
1.9 Ogrodzenie obiektów oraz przejścia eksploatacyjne i awaryjne.
1.10
ródła zasilania zasadnicze i awaryjne.
2. Procedury ochrony
2.1 Sprawdzenie statku powietrznego przed odlotem.
2.2 Procedury
łączenia bagażu rejestrowanego z pasażerami posiadającymi karty wstępu na
pokład statku powietrznego oraz pasażerami transferowymi i tranzytowymi.
2.3 Kontrola
pasażerów i ich bagażu (rejestrowany i kabinowy).
2.4 Kontrola
załóg latających i ich bagażu (rejestrowany i kabinowy).
2.5 Procedury ochrony związane z pasażerami oraz ich bagażem odprawianym poza
lotniskiem.
2.6 Procedury ochrony związane z przewozem ładunków, przesyłek kurierskich i
ekspresowych oraz poczty.
2.7 Autoryzacja odmowy transportu pasażerów, bagażu, ładunków, przesyłek kurierskich i
ekspresowych oraz poczty.
2.8 Procedury ochrony związane z przewozem bagażu rejestrowanego bez właściciela.
2.9 Postępowanie wobec pasażerów potencjalnie niebezpiecznych eskortowanych, bądź nie,
przez uzbrojoną eskortę oraz wobec pasażerów naruszających warunki przewozu (tzw.
pasażerów uciążliwych).
2.10 Postępowanie wobec pasażerów z ograniczoną zdolnością poruszania się.
2.11 Postępowanie wobec pasażerów uprzywilejowanych.
2.12 Przewożenie broni lub przedmiotów niebezpiecznych w przeznaczonych do tego
miejscach na pokładzie samolotu oraz zabezpieczenie ich na lotniskach przeznaczenia w
porozumieniu z władzami lotniska.
2.13. Kontrola
dostępu i ochrona zaparkowanych statków powietrznych oraz ich plombowanie.
2.14
Kontrola zaopatrzenia pokładowego.
2.15 Postępowanie z pocztą i materiałami przewoźnika.
2.16
Procedury ochrony związane z rejsami tranzytowymi.
2.17 Procedury
związane z czynnościami sprzątająco-porządkowymi na pokładzie statku
powietrznego.
2.18 Wymagania
dotyczące personelu przewoźnika.
3. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu
3.1 Sprawdzanie
wiarygodności zatrudnianego personelu w zakresie bezpieczeństwa.
3.2 Odpowiednie
przeszkolenie:
3.2.1 Podstawowe szkolenie personelu i załóg latających.
3.2.2 Okresowe szkolenie utrwalające.
3.3 Inspekcje,
przeglądy, testy i badania.

6
3.4 Nadzór nad efektywnością wszystkich przedsięwzięć kontroli i ochrony.
3.5 Testowanie i ocena programu ochrony przewoźnika lotniczego.
4. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych
4.1 Powołanie Centrum Koordynacji Kryzysowej w siedzibie przewoźnika.
4.2 Plan
postępowania na wypadek porwania:
4.2.1 Statku powietrznego znajdującego się na ziemi.
4.2.2 Statku powietrznego znajdującego się w powietrzu.
4.3 Plan
postępowania na wypadek sabotażu:
4.3.1 Statku powietrznego znajdującego się na ziemi.
4.3.2 Statku powietrznego znajdującego się w powietrzu.
4.4 Plan postępowania w sytuacji zagrożenia środkami masowego rażenia (chemiczne,
biologiczne, radiacyjne):
4.4.1 Statku powietrznego znajdującego się na ziemi.
4.4.2 Statku powietrznego znajdującego się w powietrzu.
4.5 Procedury stosowane w trakcie lotu w przypadku znalezienia lub przypuszczenia, że na
pokładzie statku powietrznego znajduje się podejrzany przedmiot.
4.6 Procedury alarmowe w przypadku zaistnienia niespodziewanej sytuacji wysokiego ryzyka.
4.7 Działania i procedury stosowane w przypadku zagrożenia bombowego.
4.8 Ewakuacja i przeszukanie statku powietrznego znajdującego się na ziemi będącego
obiektem zagrożenia.
4.9 Informowanie o incydentach mających miejsce na ziemi i w powietrzu.
Załączniki:
- Diagramy
organizacyjne.
- Program
szkolenia.
- Wzory list kontrolnych posiadanych statków powietrznych.
- Wzory raportów o zaistniałym incydencie na pokładzie.
- Lista przeszukania samolotu.
- Lista kontroli samolotu w przypadku zagrożenia oraz postoju tranzytowego.
- Wykaz przedmiotów niedopuszczonych do przewozu na pokładzie statku powietrznego
oraz przedmiotów i materiałów zabronionych do przewozu statkiem powietrznym.
- Wykaz osób wyłączonych z kontroli bezpieczeństwa.
- Plany
wnętrz wszystkich posiadanych typów statków powietrznych.
- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.
SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZAKRESU DANYCH OBJĘTYCH
PROGRAMEM OCHRONY PODMIOTU PROWADZĄCEGO LOTNICZĄ
DZIAŁALNO Ć GOSPODARCZĄ WYMIENIONĄ W ART. 176 PKT 2, 3, 5, 6 I 10
USTAWY Z DNIA 3 LIPCA 2002 R. - PRAWO LOTNICZE PRZED AKTAMI
BEZPRAWNEJ INGERENCJI
1. Zagadnienia ogólne
1.1 Definicje.
1.2 Cel programu i odpowiedzialność za jego wprowadzenie.
1.3 Krajowe uregulowania prawne.
1.4 Organizacja
służby ochrony podmiotu prowadzącego lotniczą działalność gospodarczą,

7
włącznie z obowiązkami i zakresem odpowiedzialności.
1.5 Wyznaczenie i zadania osoby odpowiedzialnej za ochronę przedsiębiorstwa.
1.6 Usytuowanie obiektów (położenie przedsiębiorstwa względem stref lotniska):
1.6.1 W strefie ogólnodostępnej (poza lotniskiem).
1.6.2 W strefie zastrzeżonej (na terenie lotniska, w bliskim sąsiedztwie np. płyty postojowej).
1.6.3 Na pograniczu stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej.
1.7 Granice stref obiektów i zróżnicowanie dostępu do nich przez personel przedsiębiorstwa.
1.8 Urządzenia wykorzystywane do ochrony obiektów.
1.9 Zasady ruchu pojazdów po terenie lotniska oraz wyznaczonych drogach obiektów, miejsca
postoju pojazdów.
1.10
Ogrodzenie obiektów oraz przejścia eksploatacyjne i awaryjne.
1.11 Lokalizacja miejsca do kierowania akcją w sytuacji kryzysowej oraz zapewnienie
środków łączności.
1.12
Lokalizacja miejsca składowania i unieszkodliwiania materiałów niebezpiecznych.
1.13
ródła zasilania zasadnicze i awaryjne.
2. Procedury ochrony
2.1 System
przepustkowy:
2.1.1 Kontrola
dostępu osób do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.
2.1.2 Kontrola
dostępu pojazdów do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.
2.1.3 Rodzaje i ilość przepustek.
2.2 Sposób wydawania i przechowywania kluczy do pomieszczeń.
2.3 Ochrona wydzielonych rejonów obiektu.
2.4 Procedury ochrony związane z separacją pasażerów.
2.5 Procedury ochrony związane z obsługą statku powietrznego.
2.6 Procedury ochrony związane z obsługą pasażerów i ich bagażu (oznakowanie bagażu).
2.7 Kontrola
bezpieczeństwa personelu przedsiębiorstwa, udającego się do stref zastrzeżonych
lotniska.
2.8 Procedury
kontroli
bezpieczeństwa zaopatrzenia pokładowego oraz innych materiałów
przedsiębiorstwa.
2.9 Procedury
łączenia bagażu rejestrowanego z pasażerami posiadającymi karty wstępu na
pokład statku powietrznego oraz pasażerami transferowymi i tranzytowymi.
2.10 Procedury ochrony związane z obsługą towarów, przesyłek kurierskich i ekspresowych
oraz poczty.
2.11 Procedury ochrony związane z przewozem bagażu rejestrowanego bez właściciela
(manifest bagażowy).
2.12 Procedury
postępowania wobec pasażerów potencjalnie niebezpiecznych eskortowanych,
bądź nie, przez uzbrojoną eskortę oraz wobec pasażerów naruszających warunki
przewozu (tzw. pasażerów uciążliwych).
2.13 Procedury
postępowania wobec pasażerów z ograniczoną zdolnością poruszania się.
2.14 Procedury
postępowania wobec pasażerów uprzywilejowanych.
2.15 Procedury ochrony związane z przewozem broni, amunicji lub przedmiotów
niebezpiecznych transportem lotniczym.
2.16 Procedury
związane z czynnościami sprzątająco-porządkowymi na pokładzie statku
powietrznego.
3. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu

8
strony : 1 ... 80 ... 120 ... 126 . [ 127 ] . 128 ... 140 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: