eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy

- znowelizowanie przepisów w zakresie reprezentacji niewypłacalnego pracodawcy;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2023
  • Data wpłynięcia: 2009-03-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy
  • data uchwalenia: 2010-01-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 18, poz. 100

2023


Druk nr 2023

Warszawa, 25 marca 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna

„Przyjazne Państwo” do spraw
związanych z ograniczaniem biurokracji
NPP-020-107-2009


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
„Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy

- o zmianie ustawy o ochronie roszczeń
pracowniczych w razie niewypłacalnoś-
ci pracodawcy.


Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
została upoważniona poseł Hanna Zdanowska.


Przewodniczący Komisji


(-) Mirosław Sekuła















projekt
USTAWA
z dnia

2009 r.
o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności
pracodawcy

Art. 1.
W ustawie z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalno ci pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z 2008 r. Nr 237, poz. 1654 oraz z
2009 r. Nr 6, poz. 33) wprowadza się następujące zmiany:
1) po art. 8 dodaje się art. 8a w brzmieniu:
„Art. 8a. 1. Niewypłacalno ć pracodawcy, o którym mowa w art. 2 ust. 1, zachodzi
również w razie niezaspokojenia roszczeń pracowniczych z powodu
braku rodków finansowych w przypadku faktycznego zaprzestania
działalno ci przez pracodawcę, trwającego dłużej niż 1 miesiąc.
2. Za dzień wystąpienia niewypłacalno ci pracodawcy uważa się dzień, w
którym wystąpiły okoliczno ci okre lone w ust. 1.”;
2) po art. 12 dodaje się art. 12a w brzmieniu:
„Art. 12a. 1. W przypadku braku osób uprawnionych do reprezentacji
niewypłacalnego pracodawcy, o którym mowa w art. 8a ust. 1, kierownik
Biura Terenowego Funduszu wypłaca, na wniosek pracownika, zaliczkę
na poczet niezaspokojonych przez pracodawcę wiadczeń pracowniczych,
w kwocie niezaspokojonych wiadczeń, o których mowa w art. 12, nie
wyższej jednak niż minimalne wynagrodzenie ogłaszane w drodze
obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, na podstawie przepisów o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę, obowiązującego w dniu wypłaty
zaliczki.
2. Pracownik składa wniosek o wypłatę zaliczki do kierownika Biura
Terenowego Funduszu, wła ciwego ze względu na siedzibę pracodawcy,
w którym obowiązany jest uprawdopodobnić fakt pozostawania w
stosunku pracy z danym pracodawcą, wystąpienia niewypłacalno ci
pracodawcy lub dowie ć fakt złożenia wniosku o ogłoszenie upadło ci


oraz złożyć o wiadczenie w przedmiocie rodzaju niezaspokojonych
roszczeń pracowniczych i ich wysoko ci, pod rygorem odpowiedzialno ci
karnej z art. 233 Kodeksu karnego za fałszywe zeznania. Przepisy art. 16
stosuje się odpowiednio.
3. Wypłata pozostałych niezaspokojonych roszczeń pracowniczych jak
również roszczeń byłych pracowników, lub uprawnionych do renty
rodzinnej członków rodziny zmarłego pracownika lub zmarłego byłego
pracownika może nastąpić w oparciu o wniosek złożony w trybie i na
zasadach okre lonych w art. 16.”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


UZASADNIENIE

1. Wyjaśnienie celu ustawy.

Celem projektu ustawy jest umożliwienie wypłaty przez Fundusz Gwarantowanych
wiadczeń Pracowniczych zaliczek na poczet wiadczeń pracownikom takich pracodawców,
jak np. Hanpol Electronics. Spółka Hanpol Electronics sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi została
faktycznie porzucona przez wspólników i członków jej organów. Spółka zaprzestała
faktycznie prowadzić działalno ć gospodarczą. Przedsiębiorstwo wcze niej zostało
pozbawione bezprawnie najcenniejszych składników mienia. W związku z brakiem organów
spółki obecnie nie ma podstaw prawnych do rozwiązania umów o pracę z dotychczasowymi
pracownikami spółki, nie można dokonać wypłaty należnych tym pracownikom wiadczeń
oraz wystawić im wiadectw pracy, za postępowanie w sprawie ustanowienia kuratora spółki
przeciąga się w czasie.

W celu zapewnienia ochrony pracowników przed niewypłacalnymi pracodawcami
również w sytuacji „porzucenia” pracowników przez pracodawcę podjęto niniejszą inicjatywę
ustawodawczą.

2. Przedstawienie stanu obecnego.
W
obowiązującym stanie prawnym brak jest przepisów, które umożliwiałyby szybką
wypłatę wynagrodzeń pracowników „opuszczonych” przez pracodawców, pomimo że art. 3-8
ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalno ci
pracodawcy (Dz.U. Nr 158, poz. 1121, z 2008 r. Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33)
stosunkowo szeroko definiują niewypłacalno ć pracodawcy, z którym to stanem ustawa wiąże
możliwo ć uruchomienia rodków Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych.
Konieczne jest zwykle złożenie przez wierzycieli wniosku o ogłoszenie upadło ci,
a w konsekwencji wydanie przez sąd upadło ciowy rozstrzygnięcia w sprawie wniosku
o ogłoszenie upadło ci pracodawcy.

3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.
Proponuje
się dodanie art. 8a zawierającego nowy tytuł niewypłacalno ci pracodawcy
w związku z niezaspokojeniem roszczeń pracowniczych z powodu braku rodków
finansowych w przypadku faktycznego zaprzestania działalno ci przez pracodawcę oraz


dodanie art. 12a, który wprowadza rozwiązania umożliwiające jak najwcze niej wypłatę
zaliczek na poczet wiadczeń pracownikom.

W przypadku braku osób uprawnionych do reprezentacji pracodawcy
niewypłacalnego, Kierownik Biura Terenowego Funduszu Gwarantowanych wiadczeń
Pracowniczych będzie wypłacał, na wniosek pracownika, zaliczkę na poczet
niezaspokojonych przez pracodawcę wiadczeń pracowniczych w kwocie niezaspokojonych
wiadczeń, o których mowa w art.12 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych (…), nie
wyższej jednak niż minimalne wynagrodzenie za pracę.

Wniosek pracownika o wypłatę zaliczki składany do Kierownika Biura Terenowego
Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych, wła ciwego ze względu na siedzibę
pracodawcy, powinien zawierać następujące dane:
- uprawdopodobnienie faktu pozostawania w stosunku pracy z danym pracodawcą,
- uprawdopodobnienie wystąpienia niewypłacalno ci pracodawcy,
- dowody na fakt złożenia wniosku o ogłoszenie upadło ci,
- o wiadczenie w przedmiocie rodzaju niezaspokojonych roszczeń pracowniczych i ich
wysoko ci, pod rygorem odpowiedzialno ci karnej z art. 233 Kodeksu karnego za fałszywe
zeznania.

4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
Należy zakładać, że wej cie w życie niniejszej nowelizacji ustawy spowoduje
pozytywne skutki społeczne, gospodarcze i prawne poprzez poszerzenie ochrony
pracowników przed niewypłacalnymi pracodawcami również w sytuacji „porzucenia”
pracowników przez pracodawcę.

Projektowana nowelizacja nie spowoduje negatywnych skutków dla budżetu państwa,
ani jednostek samorządu terytorialnego, bowiem Fundusz Gwarantowanych wiadczeń
Pracowniczych jest państwowym funduszem celowym posiadającym osobowo ć prawną,
a więc jest niezależny od Skarbu Państwa.

5. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.

Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: