eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych

Rządowy projekt ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych

projekt dotyczy przepisów regulujących obrót informacją o zobowiązaniach konsumentów i przedsiębiorców a także utworzenia i działania biura informacji gospodarczej oraz nadzoru nad jego pracą

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1997
  • Data wpłynięcia: 2009-05-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych
  • data uchwalenia: 2010-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 81, poz. 530

1997

6) zawiadomienie przedsiębiorcy, iż przekazane przez niego dane – dotyczące
podrobionego lub cudzego dokumentu tożsamości – są niepełne w porównaniu
z wymogami ustawy, wskazanie brakujących danych,
7) analiza przekazanych przez przedsiębiorców danych dotyczących wywiązywania się
przez konsumentów lub przedsiębiorców ze zobowiązań pod kątem zgodności
z przepisami ustawy, wskazanie brakujących danych,
8) aktualizacja bądź usunięcie danych na żądanie uprawnionego przedsiębiorcy,
9) analiza baz danych pod kątem spełniania przesłanek ustawy obligujących do ich
usunięcia z systemu,
10) analiza wniosków o udostępnienie informacji gospodarczych pod kątem, czy dotyczy
on informacji przeznaczonych do udostępniania,
11) analiza udostępnionych informacji o konsumentach w celu ewentualnego ujawnienia
zobowiązań powstałych w związku z prowadzoną przez niego działalnością
gospodarczą,
12) sprawdzenie czy podmiot składający wniosek o ujawnienie informacji gospodarczych
jest do tego uprawniony,
13) sprawdzenie, które informacje gospodarcze pochodzą od innego biura w celu ich
usunięcia w ustawowym terminie 90 dni od dnia ich otrzymania,
14) prowadzenie rejestru zapytań i wypełnianie ustawowych obowiązków związanych
z tym rejestrem,
15) analiza danych otrzymanych ze zbioru PESEL z danymi przekazanymi przez
przedsiębiorców, w przypadku niezgodności obowiązek powiadomienia przedsiębiorcy
i wstrzymania ujawniania informacji,
16) wystąpienie z wnioskiem o wyłączenie kontrolującego spod kontroli w przypadku
spełnienia przesłanek ustawy,
17) sporządzenie pisemnych wyjaśnień dla kontrolującego i inne obowiązki związane
z kontrolą w big,
18) analiza i podpisanie protokołu kontroli,
19) sporządzenie pisemnych wyjaśnień nie podpisania protokołu kontroli.

22
Obowiązki nałożone na przedsiębiorców uprawnionych do przekazywania informacji
gospodarczych to:
1) podpisanie umowy o przekazywanie informacji do biura,
2) sprawdzenie czy są spełnione ustawowe warunki uprawniające do przekazania
informacji o konsumencie do biura, a w tym wysyłanie wezwań do zapłaty listem
poleconym,
3) sprawdzenie czy przekazywana informacja gospodarcza o konsumencie zawiera
wszystkie ustawowo wymagane dane,
4) sprawdzenie czy są spełnione ustawowe warunki uprawniające do przekazania
informacji o przedsiębiorcy do biura, a w tym wysyłanie wezwań do zapłaty listem
poleconym,
5) sprawdzenie, czy przekazywana informacja gospodarcza o przedsiębiorcy zawiera
wszystkie ustawowo wymagane dane,
6) zebranie ustawowo wymaganych danych dotyczących posłużenia się podrobionym lub
cudzym dokumentem tożsamości, przekazanie ich do biura,
7) przekazanie poszkodowanej osobie informacji o posłużeniu się jej dokumentem
tożsamości oraz o zamiarze przekazania tych informacji do biura,
8) złożenie do biura na żądanie konsumenta lub przedsiębiorcy informacji
o wywiązywaniu się przez nich ze zobowiązań,
9) zebranie ustawowo wymaganych danych niezbędnych do prawidłowego przekazania
pozytywnej informacji o konsumencie lub przedsiębiorcy, obowiązek przekazania tych
danych w ustawowym terminie 7 dni,
10) dokonanie zastrzeżenia przez przedsiębiorcę przekazującego informacje gospodarcze
aby biuro nie ujawniało dotyczących go informacji gospodarczych,
11) poinformowanie biura o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej,
obowiązek rozwiązania umowy z biurem,
12) obowiązek przekazania do biura poprawionych informacji gospodarczych w związku
z żądaniem konsumenta lub przedsiębiorcy, którego dane dotyczą, jeżeli konsument lub
przedsiębiorca stwierdzili, iż dane są niepełne, nieaktualne, nieprawdziwe.

Obowiązki nałożone na przedsiębiorcę i na biuro informacji gospodarczej to:
23
1) obowiązek złożenia żądania do biura w celu usunięcia danych w przypadku wystąpienia
przesłanek z art. 20 ust. 1 ustawy. Big ma obowiązek usunięcia danych w terminie
14 dni,
2) obowiązek złożenia żądania do biura w celu aktualizacji danych w przypadku
wystąpienia przesłanek z art. 20 ust. 2 ustawy. Big ma obowiązek dokonania
aktualizacji bądź usunięcia w terminie 14 dni.

Koszty i uciążliwość zidentyfikowanych obciążeń administracyjnych

Obowiązki nałożone na biura informacji gospodarczej
Ad pkt 1 – używanie przez biuro w swojej firmie wyrazów „Biuro Informacji Gospodarczej”.
Dane przedstawione przez jedno z biur informacji gospodarczej wskazują, iż całkowity koszt
tego obowiązku (art. 4 ust. 6 ustawy) wynosi 125 zł miesięcznie, czyli 1 500 zł rocznie.
Ad pkt 2 – coroczne zawieranie umowy ubezpieczenia przez biuro.
Koszt rocznej składki na ubezpieczenie to 16 500 zł.
Ad pkt 3 – uchwalenie regulaminu funkcjonowania biur informacji gospodarczej.
Koszt tego obowiązku został oszacowany na postawie całkowitego kosztu pracy komisji
powołanej do analizy prawnej, technicznej i systemowej. Koszt ten wynosi 70 000 zł rocznie.
Obowiązki 1,2,3 dotyczą podejmowania czynności związanych z prawidłowym
funkcjonowaniem biura i nie są one realizowane przez system informatyczny. Jednakże,
zgodnie z opinią badanego biura, nie są one uciążliwe w realizacji i nie generują dodatkowych
kosztów poza tymi, które muszą być poniesione obowiązkowo przy wykonywaniu tego rodzaju
obowiązków, np. zlecenie firmie ubezpieczeniowej sporządzenia umowy ubezpieczeniowej.
Ad pkt 4 –12.
Obowiązki określone w tych punktach są realizowane przez system informatyczny biura.
Koszty funkcjonowania systemu informatycznego (jego stworzenia, utrzymania,
aktualizowania, itp.) stanowią podstawowe koszty funkcjonowania biura, które swoje usługi
świadczy głównie w formie teletransmisji danych. Technicznie trudne jest oszacowanie kosztu
realizacji pojedynczego obowiązku. Można jedynie oszacować koszty funkcjonowania systemu
operacyjnego. Koszt utworzenia takiego systemu to od 2 do 4 mln zł. Natomiast koszt
utrzymania i funkcjonowania systemu kształtuje się na poziomie 90-100 tys. zł. Nie ma też
faktycznej możliwości wydzielenia pewnej grupy kosztów związanych z wymogami
24
ustawowymi z pominięciem tych, które ponoszone są ze względu na potrzeby świadczenia
usług o wysokim standardzie i jakościowo istotnych z punktu widzenia klienta.
Analiza danych pod kątem ich kompletności (ad pkt 4,5,6,7) jest dokonywana podczas
przygotowywania danych po stronie klienta (czy to w przeglądarce internetowej, czy też
w programie do transmisji transz zleceń). Biuro wprawdzie sprawdza ich kompletność także
w swoim systemie, ale zazwyczaj braki wykrywane są od razu podczas ich wprowadzania
przez klienta – dlatego nie występuje tu element „zwracania przedsiębiorcy informacji w celu
ich uzupełnienia”. Tym samym system automatycznie nie przyjmuje danych, które nie
spełniają wymogów określonych w ustawie.
Obowiązek określony w pkt 10 (art. 14 ust. 2 ustawy) dotyczący ujawniania przez biura
informacji gospodarczych posiadanych informacji gospodarczych w zakresie objętym
wnioskiem o udzielenie informacji gospodarczych system realizuje w następujący sposób.
System informatyczny analizując wniosek o wyszukanie informacji gospodarczej opiera się na
faktach dotyczących uprawnień klienta (ustawianych przez Departament Obsługi Klienta
(DOK) podczas wprowadzania umowy klienta do systemu) oraz danych wniosku. Analiza ta
nie jest kosztowna, gdyż polega na sprawdzeniu, czy podano wymagane dla danego zapytania
dane. Można tu odrębnie kształtować koszty zaangażowania pracownika Departamentu
w zakresie rejestracji umowy lub wniosku w systemie – koszt jednostkowy takiej czynności
zakładając kompletność dokumentów to ok. 2,00 zł – 5,00 zł.
Ad pkt 13 – usuwanie przez biura informacji uzyskanych od innego biura informacji
gospodarczych.
Konieczność usuwania danych pobranych z innego biura jest przewidziana w systemie,
aczkolwiek nie jest aktualnie wykorzystywana. Biuro nie ma więc doświadczeń co do
praktycznego działania tego zapisu. Samo usuwanie może się odbywać w systemie
automatycznie i nie powinno generować znaczących kosztów.
Ad pkt 14 – prowadzenie rejestru zapytań.
Obowiązek ten obejmuje:
− założenie rejestru zapytań oraz zawarcie w nim wymaganych informacji dotyczących
daty ujawnienia informacji gospodarczych, oznaczenia podmiotu, któremu informacje
gospodarcze ujawniono oraz ujawnione dane,
− prowadzenie rejestru oraz
25
− przechowywanie danych w rejestrze przez okres 12 miesięcy od dnia ujawnienia
informacji gospodarczej przez biura.
Działania te mogą być wykonane przez system informatyczny, w związku z czym koszty te są
trudne do oszacowania. Inne wypełnianie tego obowiązku pokazuje, że konieczność prowadzenia
rejestru zapytań jest dość uciążliwa, ale biura nie widzą możliwości zmiany w tym zakresie.
Konieczność usuwania zapisów po 12 miesiącach jest też do przyjęcia przez biura. Koszt
wypełniania tego obowiązku dla biura ERIF BIG S.A. to miesięcznie 12 800 zł.
Ad pkt. 16 i 17.
Obowiązki te związane są z systemem kontroli biura. Koszty obowiązków wynikających z tego
rodzaju działań związane są z zaangażowaniem grupy pracowników na jeden dzień
przygotowania do kontroli i przeprowadzania kontroli. Koszt wykonania tego obowiązku
wynosi ok. 3 000 zł na jedną kontrolę. Uwzględniając fakt, że przeciętnie biuro jest
kontrolowane raz na trzy lata, daje to roczny koszt wykonywania obowiązku informacyjnego
w wysokości 1 000 zł.
Ogólne koszty związane z wypełnianiem obowiązków administracyjnych (dotyczy to
obowiązków wykonywanych systematycznie i policzalnych) nałożonych ustawą
o udostępnianiu informacji gospodarczych obliczone dla badanego biura ERIF BIG S.A. to
miesięcznie 33 800 zł.

Koszty obciążeń administracyjnych nałożonych na biura informacji gospodarczej )

1. używanie przez biuro w swojej firmie wyrazów „Biuro całkowity koszt tego
Informacji Gospodarczej”
obowiązku wynosi 125 zł

miesięcznie, czyli 1 500 zł
rocznie
2. coroczne
zawieranie
umowy ubezpieczenia przez biuro koszt rocznej składki na

ubezpieczenie to 16 500 zł

3. uchwalenie regulaminu funkcjonowania biur informacji całkowity koszt pracy komisji
gospodarczej
powołanej do analizy prawnej

technicznej i systemowej
wynosi 70 000 zł
4. koszt utworzenia systemu operacyjnego BIG
od 2 do 4 mln zł
5. koszt utrzymania i funkcjonowania systemu
90 000 – 100 000 zł
operacyjnego BIG

3) Dane przedstawione przez ERIF BIG S.A.
26
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: