Rządowy projekt ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych
projekt dotyczy przepisów regulujących obrót informacją o zobowiązaniach konsumentów i przedsiębiorców a także utworzenia i działania biura informacji gospodarczej oraz nadzoru nad jego pracą
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1997
- Data wpłynięcia: 2009-05-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych
- data uchwalenia: 2010-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 81, poz. 530
1997
Należy rozważyć możliwość
wystąpienia zjawiska – niechęci do
regulowania należności – w
sytuacji, gdy big nie usuwa z bazy
danych o spłaconych
zobowiązaniach
FINANSE PUBLICZNE Nie ma wpływu
RYNEK PRACY
Brak bezpośredniego wpływu
KONKURENCYJNO Ć -
poszerzenie oferty usług o
GOSPODARKI, W
analizy zachowań płatniczych
TYM
klientów
FUNKCJONOWANIE
PRZEDSI BIORSTW
ROZWÓJ
Brak bezpośredniego wpływu
REGIONALNY
Wprowadzenie możliwości wzajemnej wymiany informacji między polskimi biurami a biurami
informacji gospodarczej oraz biurami kredytowymi działającymi w innych krajach UE.
Czynniki
Wpływ pozytywny
Wpływ negatywny
PODMIOTY
- zniesienie bariery ogranicza- Brak jest gwarancji, że współpraca
jącej możliwość współpracy będzie realizowana ze względu na
biur z instytucjami dysponu- odmienność systemów wymiany
jącymi informacją gospodar- informacji gospodarczych
czą z innych krajów Unii funkcjonujących w Europie i brak
Europejskiej
wspólnego systemu. Brak jest
jednolitych standardów
przetwarzania i ochrony takich
informacji.
Może wystąpić brak
zainteresowania transgraniczną
wymianą informacji
gospodarczych
FINANSE PUBLICZNE Nie ma wpływu
RYNEK PRACY
Brak bezpośredniego wpływu
KONKURENCYJNO Ć -
poszerzenie bazy danych i
GOSPODARKI, W
oferty usług biur
TYM
FUNKCJONOWANIE
PRZEDSI BIORSTW
ROZWÓJ
Brak bezpośredniego wpływu
REGIONALNY
57
Przedstawione powyżej jakościowe porównanie pozytywnych i negatywnych skutków
wprowadzenia poszczególnych rozwiązań legislacyjnych daje następujący wynik ilościowy:
wpływ pozytywny = 24, wpływ negatywny = 5.
6. WPROWADZENIE, MONITOROWANIE
Prawidłowość określenia celów i efektywność zaproponowanych rozwiązań nowelizacji
ustawy będą podlegać przeglądowi i weryfikacji Ministerstwa Gospodarki. Monitorowanie
stosowania przepisów ustawy obejmie okresową ocenę wykonywaną z udziałem
przedsiębiorców, którzy zawarli umowy o udostępnianie informacji z biurami informacji
gospodarczej. System monitorowania osiągania celu głównego i celów cząstkowych zostanie
zbudowany w oparciu o metodologię Banku wiatowego. System monitorowania
funkcjonowania ustawy będzie uzupełniony wskaźnikami zaproponowanymi poniżej. Jako
dodatkowe mierniki skuteczności można będzie traktować także wskaźniki z publikacji
i raportów o stanie polskiej gospodarki oraz wskaźniki wyznaczone w cyklicznych badaniach
zachowań płatniczych firm europejskich.
Należy przyjąć, że ocenie będą podlegały następujące elementy: skuteczność biur informacji
gospodarczej mierzona liczbą odzyskanych należności (spłaconych długów) w wyniku
przekazania informacji o dłużniku do biura, pomiar satysfakcji przedsiębiorców korzystających
z usług biur, dane dotyczące zadłużenia konsumentów i firm przekazywane do biur informacji
gospodarczej według wysokości długu, dane dotyczące liczby informacji gospodarczych
przekazywanych w danym roku do biur oraz liczby przedsiębiorców, z którymi biura zawarły
umowy o udostępnianie informacji gospodarczych. Dodatkowo stopień realizacji celu
dotyczącego stymulowania rozwoju rynku informacji gospodarczych będzie oceniony na
podstawie danych o liczbie umów zawartych przez biura z przedsiębiorcami wywodzącymi się
z nowo dopuszczonych grup oraz danych o liczbie informacji gospodarczych pochodzących
z rozszerzonego ich zakresu.
Ze względu na konieczność długofalowego monitorowania efektów wdrażania rozwiązań
zaplanowanych w nowelizacji, wskaźniki zaproponowane w niniejszym dokumencie będą
monitorowane w najbliższych latach w cyklu rocznym. Dzięki temu Ministerstwo Gospodarki
będzie posiadało bardziej precyzyjne informacje na temat konsumentów i przedsiębiorców,
a w efekcie będzie w stanie lepiej i szybciej reagować na zmiany w gospodarce.
04/29zb
58