eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych

Rządowy projekt ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych

projekt dotyczy przepisów regulujących obrót informacją o zobowiązaniach konsumentów i przedsiębiorców a także utworzenia i działania biura informacji gospodarczej oraz nadzoru nad jego pracą

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1997
  • Data wpłynięcia: 2009-05-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych
  • data uchwalenia: 2010-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 81, poz. 530

1997

niespłacanych zobowiązaniach.
Należy rozważyć możliwość
wystąpienia zjawiska – niechęci do
regulowania należności – w
sytuacji, gdy big nie usuwa z bazy
danych o spłaconych
zobowiązaniach
FINANSE PUBLICZNE Nie ma wpływu
RYNEK PRACY
Brak bezpośredniego wpływu
KONKURENCYJNO Ć -
poszerzenie oferty usług o
GOSPODARKI, W
analizy zachowań płatniczych
TYM
klientów
FUNKCJONOWANIE
PRZEDSI BIORSTW
ROZWÓJ
Brak bezpośredniego wpływu
REGIONALNY

Wprowadzenie możliwości wzajemnej wymiany informacji między polskimi biurami a biurami
informacji gospodarczej oraz biurami kredytowymi działającymi w innych krajach UE.
Czynniki
Wpływ pozytywny
Wpływ negatywny
PODMIOTY
- zniesienie bariery ogranicza- Brak jest gwarancji, że współpraca
jącej możliwość współpracy będzie realizowana ze względu na
biur z instytucjami dysponu- odmienność systemów wymiany
jącymi informacją gospodar- informacji gospodarczych
czą z innych krajów Unii funkcjonujących w Europie i brak
Europejskiej
wspólnego systemu. Brak jest
jednolitych standardów
przetwarzania i ochrony takich
informacji.
Może wystąpić brak
zainteresowania transgraniczną
wymianą informacji
gospodarczych
FINANSE PUBLICZNE Nie ma wpływu
RYNEK PRACY
Brak bezpośredniego wpływu
KONKURENCYJNO Ć -
poszerzenie bazy danych i
GOSPODARKI, W
oferty usług biur
TYM
FUNKCJONOWANIE
PRZEDSI BIORSTW
ROZWÓJ
Brak bezpośredniego wpływu
REGIONALNY

57
Przedstawione powyżej jakościowe porównanie pozytywnych i negatywnych skutków
wprowadzenia poszczególnych rozwiązań legislacyjnych daje następujący wynik ilościowy:
wpływ pozytywny = 24, wpływ negatywny = 5.

6. WPROWADZENIE, MONITOROWANIE
Prawidłowość określenia celów i efektywność zaproponowanych rozwiązań nowelizacji
ustawy będą podlegać przeglądowi i weryfikacji Ministerstwa Gospodarki. Monitorowanie
stosowania przepisów ustawy obejmie okresową ocenę wykonywaną z udziałem
przedsiębiorców, którzy zawarli umowy o udostępnianie informacji z biurami informacji
gospodarczej. System monitorowania osiągania celu głównego i celów cząstkowych zostanie
zbudowany w oparciu o metodologię Banku wiatowego. System monitorowania
funkcjonowania ustawy będzie uzupełniony wskaźnikami zaproponowanymi poniżej. Jako
dodatkowe mierniki skuteczności można będzie traktować także wskaźniki z publikacji
i raportów o stanie polskiej gospodarki oraz wskaźniki wyznaczone w cyklicznych badaniach
zachowań płatniczych firm europejskich.
Należy przyjąć, że ocenie będą podlegały następujące elementy: skuteczność biur informacji
gospodarczej mierzona liczbą odzyskanych należności (spłaconych długów) w wyniku
przekazania informacji o dłużniku do biura, pomiar satysfakcji przedsiębiorców korzystających
z usług biur, dane dotyczące zadłużenia konsumentów i firm przekazywane do biur informacji
gospodarczej według wysokości długu, dane dotyczące liczby informacji gospodarczych
przekazywanych w danym roku do biur oraz liczby przedsiębiorców, z którymi biura zawarły
umowy o udostępnianie informacji gospodarczych. Dodatkowo stopień realizacji celu
dotyczącego stymulowania rozwoju rynku informacji gospodarczych będzie oceniony na
podstawie danych o liczbie umów zawartych przez biura z przedsiębiorcami wywodzącymi się
z nowo dopuszczonych grup oraz danych o liczbie informacji gospodarczych pochodzących
z rozszerzonego ich zakresu.
Ze względu na konieczność długofalowego monitorowania efektów wdrażania rozwiązań
zaplanowanych w nowelizacji, wskaźniki zaproponowane w niniejszym dokumencie będą
monitorowane w najbliższych latach w cyklu rocznym. Dzięki temu Ministerstwo Gospodarki
będzie posiadało bardziej precyzyjne informacje na temat konsumentów i przedsiębiorców,
a w efekcie będzie w stanie lepiej i szybciej reagować na zmiany w gospodarce.
04/29zb
58
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: