Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zwiększenia skuteczności kontroli skarbowej oraz ograniczenia rozmiarów "szarej strefy", zwłaszcza funkcjonującej za pośrednictwem internetu; doprecyzowania uprawnień organów kontroli skarbowej, głównie w dostępie do informacji i zadań realizowanych przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1852
- Data wpłynięcia: 2009-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 858
1852
Skarb Państwa oraz sprywatyzowane mienie Skarbu Państwa;”,
b) uchyla się pkt 8,
c) dodaje się pkt 9 w brzmieniu:
„9) podmiot przekazujący środki własne do budżetu Unii Europejskiej.”;
6) art. 6 otrzymuje brzmienie:
„Art. 6. 1. Kontrolę skarbową w zakresie i trybie określonym w niniejszej ustawie
wykonują organy kontroli skarbowej.
2. Przepisy dotyczące kontroli skarbowej nie naruszają przewidzianych w odrębnych
ustawach oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umowach międzynarodowych
uprawnień do kontroli w zakresie, o którym mowa w art. 2, przysługujących właściwym
rzeczowo organom.
3. Dzień 31 lipca ustanawia się Dniem Skarbowości.”;
7) w art. 7:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Organy administracji rządowej i samorządowej oraz państwowe i samorządowe
jednostki organizacyjne są obowiązane współdziałać, nieodpłatnie udostępniać informacje
oraz udzielać pomocy organom kontroli skarbowej oraz inspektorom i pracownikom przy
wykonywaniu zadań określonych w ustawie.
2. Przy wykonywaniu swoich zadań organy kontroli skarbowej są uprawnione do
nieodpłatnego korzystania z informacji gromadzonych w aktach spraw, zbiorach danych,
ewidencjach i rejestrach przez organy administracji rządowej i samorządowej, sądy,
państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne oraz państwowe osoby prawne,
w tym również z informacji zapisanych w formie elektronicznej, z zastrzeżeniem
zachowania zasad określonych w odrębnych przepisach.”,
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
„2a. Organy, sądy oraz jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 2, prowadzące
zbiory danych, ewidencje i rejestry, mogą wyrazić zgodę na udostępnianie, za pomocą
środków komunikacji elektronicznej, informacji zgromadzonych w tych zbiorach,
5
ewidencjach i rejestrach organom kontroli skarbowej, bez konieczności składania
wymaganych odrębnymi przepisami wniosków lub zapytań, jeżeli organ ten posiada:
1) system przetwarzania danych posiadający funkcjonalność użytkową, umożliwiającą
odnotowanie w systemie komu, kiedy, w jakim celu oraz jakie dane zostały udostępnione;
2) zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwiające dostęp do danych osobom
nieuprawnionym.
2b. Wyrażenie zgody na udostępnienie informacji zgodnie z ust. 2a może nastąpić po
złożeniu przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej albo dyrektora urzędu kontroli
skarbowej oświadczenia o posiadaniu systemu i zabezpieczeń, o których mowa
w ust. 2a.”;
8) po art. 7b dodaje się art. 7c – 7e w brzmieniu:
„Art. 7c. 1. Organy kontroli skarbowej w celu realizacji ustawowych zadań w zakresie,
o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 – 3, mogą zbierać i wykorzystywać informacje,
w tym dane osobowe, od osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających
osobowości prawnej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą,
o zdarzeniach mogących mieć wpływ na powstanie lub wysokość zobowiązania
podatkowego oraz przetwarzać je w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych,
także bez wiedzy i zgody osoby, której dane te dotyczą.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, są udostępniane na podstawie postanowienia
organu kontroli skarbowej, w terminie i formie określonej przez ten organ. Uzasadnienie
postanowienia wskazuje okoliczności, z których wynika konieczność pozyskania
żądanych informacji.
3. Podmiotowi, do którego skierowano postanowienie, o którym mowa w ust. 2,
przysługuje zażalenie do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
Art. 7d. 1. Jeżeli organ kontroli skarbowej posiada uprawdopodobnione informacje
o posługiwaniu się rachunkiem bankowym w celu prowadzenia niezgłoszonej do
opodatkowania działalności gospodarczej, uzyskiwania przychodów nieznajdujących
pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych,
uzyskiwania przychodów niezadeklarowanych albo przychodów nieujawnionych w zło-
żonych deklaracjach, i jest to konieczne do realizacji kontroli skarbowej w zakresie,
o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 – 3, instytucje finansowe, o których mowa w art. 33
6
ust. 1, 2, 4 i 5, są obowiązane na żądanie organu kontroli skarbowej udostępnić i prze-
kazać dane identyfikujące posiadacza tego rachunku bankowego. Art. 33b ust. 1 i 2
stosuje się odpowiednio.
2. Jeżeli organ kontroli skarbowej posiada informacje o ogłoszeniach i reklamach
wskazujących na prowadzenie działalności gospodarczej i jest to konieczne do realizacji
kontroli skarbowej w zakresie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 – 3, wydawca
i redaktor dziennika lub czasopisma, nadawca programów radiowych i telewizyjnych oraz
usługodawca świadczący usługi drogą elektroniczną w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca
2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204,
z późn. zm.4)) są obowiązani na żądanie organu kontroli skarbowej do udzielenia
posiadanych informacji o firmie i adresie przedsiębiorców lub imionach, nazwiskach
i adresach osób fizycznych zamieszczających te ogłoszenia i reklamy, pozwalających na
ich identyfikację.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, przepisy art. 7c ust. 2 i 3 stosuje się
odpowiednio.
Art. 7e. Do postanowień, o których mowa w art. 7c i 7d, przepisy rozdziałów 14 – 16
działu IV ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa stosuje się
odpowiednio.”;
9) w art. 8:
a) ust. 1a otrzymuje brzmienie:
„1a. Do wyłączenia dyrektora urzędu kontroli skarbowej stosuje się odpowiednio art. 131
§ 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. W przypadku wyłączenia
sprawę załatwia dyrektor urzędu kontroli skarbowej wyznaczony przez Generalnego
Inspektora Kontroli Skarbowej.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Do konkursu mogą przystąpić wyłącznie osoby, które:
1) posiadają wyższe wykształcenie magisterskie;
2) spełniają kryteria określone w art. 39 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5 albo spełniają kryteria
określone w art. 39 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 oraz są wpisane na listę doradców podatkowych.”,
c) po ust. 9 dodaje się ust. 9a w brzmieniu:
7
„9a. W przypadkach, o których mowa w ust. 8 i 9, osoba, której powierza się pełnienie
obowiązków albo powołuje na stanowisko dyrektora urzędu kontroli skarbowej musi
spełniać warunki, o których mowa w ust. 4.”;
10) art. 9 otrzymuje brzmienie:
„Art. 9. 1. Jednostkami organizacyjnymi kontroli skarbowej są urzędy kontroli skarbowej
i urząd obsługujący ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia:
1) siedziby urzędów kontroli skarbowej,
2) organizację urzędów kontroli skarbowej
– biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia właściwej organizacji wykonywania zadań
z zakresu kontroli skarbowej oraz administracyjny podział terytorialny państwa.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze zarządzenia, nadaje statut
urzędom kontroli skarbowej.”;
11) art. 9a otrzymuje brzmienie:
„Art. 9a. 1. Właściwość miejscowa Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej obejmuje
całe terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Właściwość miejscową dyrektorów urzędów kontroli skarbowej ustala się według
miejsca zamieszkania albo adresu siedziby kontrolowanego, nawet jeżeli ustawy
podatkowe przewidują inne kryteria wyznaczania właściwości miejscowej, z zastrze-
żeniem art. 10 ust. 2 pkt 14 i 15.
3. Jeżeli nie można ustalić właściwego dyrektora urzędu kontroli skarbowej, właściwym
organem jest Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej. Przepisy art. 10 ust. 2 pkt 14 i 15
stosuje się.
4. Jeżeli podmiot posiada oddziały na obszarze właściwości miejscowej innego dyrektora
urzędu kontroli skarbowej niż właściwy dla siedziby tego podmiotu, do przeprowadzenia
czynności kontrolnych w tym oddziale jest uprawniony również inspektor upoważniony
przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej właściwego ze względu na miejsce położenia
tego oddziału.
8
5. Organ kontroli skarbowej właściwy miejscowo w dniu wszczęcia postępowania
kontrolnego pozostaje właściwy aż do dnia jego zakończenia, chociażby w toku
postępowania zmieniły się podstawy właściwości.
6. Jeżeli postępowanie kontrolne dotyczy okresu, w którym właściwym miejscowo był
inny organ kontroli skarbowej niż w dniu wszczęcia postępowania, właściwym do
prowadzenia postępowania za cały okres objęty postępowaniem jest dyrektor urzędu
kontroli skarbowej właściwy miejscowo w dniu wszczęcia tego postępowania.
7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia,
terytorialny zasięg działania dyrektorów urzędów kontroli skarbowej, biorąc pod uwagę:
1) konieczność zapewnienia realizacji zadań dyrektorów urzędów kontroli skarbowej
również na obszarze kilku województw lub ich części;
2) dostępność organów kontroli skarbowej;
3) administracyjny podział terytorialny państwa;
4) konieczność zapobiegania równoczesnemu podejmowaniu czynności w tej samej
sprawie przez organy kontroli skarbowej oraz powstawaniu sporów o właściwość
między organami kontroli skarbowej.”;
12) w art. 10:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej:
1) określa zadania urzędów kontroli skarbowej;
2) sprawuje kontrolę wewnętrzną urzędów kontroli skarbowej;
3) organizuje szkolenia inspektorów, pracowników wywiadu skarbowego oraz pra-
cowników zatrudnionych w komórkach organizacyjnych, o których mowa w art. 11g
ust. 1;
4)
organizuje system informacji w urzędach kontroli skarbowej i zapewnia jego
współdziałanie z systemem informacji innych instytucji, organizacji państwowych
i samorządowych;
5) powołuje spośród inspektorów wicedyrektorów urzędów kontroli skarbowej i ich
odwołuje;
9