eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych

Poselski projekt ustawy o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych

Poselski projekt ustawy o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1847
  • Data wpłynięcia: 2009-03-18
  • Uchwalenie: nieuchwalona ponownie po wecie Prezydenta na pos. nr 49 dn. 11-09-2009

1847


9

W związku z proponowaną zmianą liczby członków KRRiT proponuje się,
aby kadencja członków dotychczasowego pięcioosobowego składu KRRiT
wygasła z dniem wejścia ustawy w życie (art. 46 ust. 1). Powołanie nowego
siedmioosobowego jej składu powinno nastąpić niezwłocznie. Aby nie dopuścić
do sytuacji, w której konstytucyjny organ nie mógłby działać, proponuje się, aby
do czasu powołania nowych członków KRRiT dotychczasowi członkowie
KRRiT pełnili swoje funkcje. Stan „trwania” starych członków ograniczony
został w czasie do chwili, gdy zostanie powołanych co najmniej pięciu z
siedmiu członków nowego składu KRRiT. Od dnia powołania piątego członka
nowego składu KRRiT, w pięcioosobowym składzie zdolna jest do
podejmowania uchwał.
Przepisy przejściowe projektu ustawy przewidują między innymi przejęcie
przez nowotworzone spółki telewizyjne uprawnień, obowiązków oraz mienia
likwidowanych terenowych oddziałów spółki „Telewizja Polska- Spółka
Akcyjna”. Spółkom tym zostaną również nieodpłatnie przydzielone
częstotliwości używane w dniu wejścia ustawy w życie do rozpowszechniania
regionalnych programów telewizyjnych i radiofonicznych.

Skutki społeczne i gospodarcze.
Projekt ustawy wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym związanym z
likwidacją opłaty abonamentowej za posiadanie odbiornika radiowego lub
telewizyjnego. Celowym wydaje się uchylenie w całości ustawy o opłatach
abonamentowych, która należy do wyjątkowo mało efektywnych aktów
prawnych. Ponadto należy zauważyć, że wprowadzenie możliwości udzielania
licencji programowej, w drodze konkursu, również nadawcom niepublicznym,
przyczyni się do rozwoju rynku medialnego.
Skutki finansowe .

10
Projekt ustawy zakłada całkowitą likwidację opłaty abonamentowej, pobieranej
na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach
abonamentowych. Opłata ta wynosi obecnie 5 zł 94 grosze za odbiornik
radiofoniczny i 18 zł 68 groszy za odbiornik telewizyjny lub radiofoniczny i
telewizyjny. rodki finansowe uzyskane z uiszczanej opłaty abonamentowej, po
potrąceniu umownego wynagrodzenia Poczty Polskiej za usługi związane z
poborem opłat są gromadzone przez KRRiT na wyodrębnionym rachunku
bankowym w Banku Gospodarstwa Krajowego. rodki te są przeznaczone
wyłącznie na realizację misji publicznej przez nadawców publicznej radiofonii i
telewizji.
W związku z likwidacją opłaty abonamentowej, z budżetu państwa musi
zostać wyasygnowana kwota w wysokości między 600 a 800 mln zł na przejęcie
w całości finansowania zadań publicznych w dziedzinie usług medialnych.


Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych

Projekt ustawy przewiduje wydanie kilku aktów wykonawczych, w
których zostaną uregulowane szczegółowo rozwiązania umożliwiające
stosowanie jej przepisów. Do podstawowych należą następujące:
Na podstawie art. 16 ust. 1 projektu KRRiT określi, w drodze
rozporządzenia wymogi, jakie powinien spełniać wniosek o przyznanie licencji
programowej, mając na uwadze konieczność zapewnienia prawidłowej oceny
proponowanego sposobu wypełniania misji publicznej przez wnioskodawcę.
Wniosek o przyznanie licencji programowej, składany przez nadawcę, będzie
musiał zawierać w szczególności nazwę nadawcy składającego wniosek,
charakter programu (uniwersalny, wyspecjalizowany), propozycję struktury
gatunkowej programu, propozycje wielkości środków pieniężnych niezbędnych
do wykonania zadań określonych w licencji . W przypadku nadawców

11
regionalnych wniosek powinien również określać proponowany minimalny
udział audycji regionalnej i lokalnej w programie.
Na podstawie art. 16 ust. 2 projektu KRRiT określi, w drodze
rozporządzenia, wzór licencji programowej dla nadawców publicznych oraz
wzór licencji programowej dla nadawców niepublicznych, uwzględniając
rodzaje zadań publicznych realizowanych przez obie kategorie nadawców.
Określone przez KRRiT wzory licencji programowych, odrębne dla
poszczególnych kategorii nadawców, będą zawierać elementy wspólne dla
przyznawanych licencji, które powinny znaleźć się we wszystkich licencjach
programowych.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 projektu KRRiT określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki przeprowadzania konkursu, o którym mowa w art. 12 ust.
1 projektowanej ustawy, kierując się koniecznością zapewnienia równego
traktowania nadawców publicznych i nadawców niepublicznych biorących
udział w konkursie, a także najlepszego sposobu realizacji misji publicznej. W
rozporządzeniu tym KRRiT określi sposób przeprowadzania tego konkursu, a w
szczególności termin ogłoszenia o konkursie, termin składania zgłoszeń do
konkursu, szczegółowy opis przedmiotu konkursu, wykaz dokumentów, które
powinny być dołączone do zgłoszenia udziału w konkursie, opis kryteriów,
które będą brane pod uwagę przy wyborze oferty, a także proponowane formy
zabezpieczenia wykonania umowy o finansowanie publiczne.
Na podstawie art. 15 ust. 2 projektu KRRiT określi, w drodze
rozporządzenia, ogólne warunki umów o finansowanie publiczne, zapewniające
prawidłowe realizowanie zadań z zakresu misji publicznej, określonych w
licencji programowej. W rozporządzeniu tym określone zostaną essentialia
negotii umowy o finansowanie publiczne, do których należy określenie
przedmiotu świadczenia nadawcy w związku z przyznaną licencją programową
oraz określenia wielkości środków pieniężnych przekazywanych nadawcy, a

12
także accidentalia negotii tej umowy, do których należy w szczególności
określenie zabezpieczenia należytego wykonania umowy o finansowanie
publiczne przez nadawcę oraz określenie skutków prawnych niewykonania
zobowiązania przez nadawcę.

Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Warszawa, 2 kwietnia 2009 r.


BAS-WAL-587/09

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Iwona Śledzińska-Katarasińska)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz. 47)
sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
Proponowana ustawa określa zadania publiczne w dziedzinie usług
medialnych, zasady ich finansowania oraz organy właściwe w sprawach usług
medialnych. Wprowadza instytucję licencji programowej i określa warunki jej
wykonywania.
Projekt przewiduje zmiany w ustawach: z dnia 29 maja 1974 r. o
zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz. U. z
2002 r. Nr 9, poz. 87, ze zmianami), z dnia 27 września 1990 r. o wyborze
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2000 r. Nr 47, poz. 544, ze
zmianami), z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zmianami), z dnia 29 grudnia 1992 r. o
radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531, ze zmianami), z dnia
16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików
województw (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1547, ze zmianami), z dnia 12
kwietnia 2001 r. – Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do
Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2007 r. Nr 190, poz. 1360 oraz z
2008 r. Nr 171, poz. 1056), z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 74, poz. 676, ze zmianami), z
dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta
miasta (Dz. U. Nr 113, poz. 984, ze zmianami), z dnia 14 marca 2003 r. o
referendum ogólnokrajowym (Dz. U. Nr 57, poz. 507, ze zmianami), z dnia 23
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 . 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: