Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy: opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 315 t. 50 z dnia 3 grudnia 2007 r. trzech aktów prawnych, wchodzących w skład tzw. trzeciego pakietu kolejowego, który m.in. obejmuje otwarcie rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1765
- Data wpłynięcia: 2009-03-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2009-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1658
1765
sektora transportu kolejowego. Dotyczy to wszystkich trzech obszarów (liberalizacja
przewozów, licencje dla maszynistów i prawa pasażera) zawartych w regulacjach UE.
W odniesieniu do dyrektywy 2007/59/WE poniesione będą musiały być koszty związane ze
szkoleniami, kursami językowymi, badaniami, wydawaniem świadectw maszynisty zgodnie
z nowymi przepisami. Obecnie, zgodnie z wyliczeniami PKP Cargo SA (zatrudniającego
ok. 13 tys. maszynistów i pomocników maszynistów) całkowity koszt szkolenia jednego
maszynisty wynosi ok. 25 tys. zł.
Wejście w życie rozporządzenia w sprawie praw i obowiązków pasażerów również
generować będzie zwiększone koszty związane przede wszystkim z zapewnieniem
dostępności informacji o biletach i rezerwacji, odszkodowaniami za śmierć, szkodę dla
pasażerów oraz stratę bagażu, odszkodowaniami za opóźnienie lub odwołanie pociągu,
a także z zapewnieniem dostępności usług dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej
i osób niepełnosprawnych. Trudno jest obecnie oszacować koszt zapewnienia tych usług.
Z zakresu stosowania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 zostały
bowiem wyłączne miejskie, podmiejskie, regionalne usługi pasażerskie, a usługi dalekobieżne
i międzynarodowe mogą zostać wyłączone na wniosek zainteresowanego podmiotu
(międzynarodowe i międzywojewódzkie na okres 5 lat, który może być dwukrotnie
przedłużany).
Otwarcie rynku na międzynarodowe przewozy kolejowe z prawem do kabotażu niesie za sobą
ryzyko utraty części przewozów przez obecnie realizujące je podmioty (PKP Intercity SA
i PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.). Jednak podjęte działania zmierzające do poprawy
konkurencyjności tych podmiotów – prywatyzacja PKP Intercity SA, oddłużenie spółki PKP
Przewozy Regionalne Sp. z o.o. oraz jej usamorządowienie, pozwolą na ich przygotowanie do
liberalizacji przewozów od dnia 1 stycznia 2010 r.
4. Korzyści społeczne
Otwarcie rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich wpłynie korzystnie na poprawę
oferty przewozowej dla pasażerów nie tylko w połączeniach międzynarodowych, ale również
w połączeniach krajowych (w ramach kabotażu).
19
Przepisy odnoszące się do rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 dotyczącego praw
i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, a w szczególności ustanowienie organu
nadzorującego przestrzeganie praw pasażerów (Prezes UTK) zapewniają w wymaganym
zakresie wzrost jakości obsługi podróżnych, większe prawa pasażera, przede wszystkim
w zakresie uzyskiwania odszkodowań od przedsiębiorstw kolejowych za opóźnienia pociągu,
utratę połączenia czy odwołanie pociągu.
57/02/BS
20
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ……………………………………2009 r.
w sprawie licencji maszynisty2)
Na podstawie art. 22a ust. 11 pkt 1 – 3 oraz 5 i 6 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o
zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr. 16, poz. 94, z późn. zm.3))
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) tryb wydawania, przedłużania ważności, zawieszania i cofania licencji maszynisty,
aktualizacji danych zawartych w licencji oraz wydawania jej wtórników;
2) warunki fizyczne i psychiczne, jakie powinny spełniać osoby ubiegające się o licencję
maszynisty;
3) zakres wiedzy i umiejętności objętych tych szkoleniem i egzaminem niezbędny dla
uzyskania licencji maszynisty;
4) wzór licencji maszynisty;
5) tryb prowadzenia rejestru licencji maszynistów.
§ 2. 1. Licencja maszynisty potwierdza spełnianie przez maszynistę minimalnych wymagań w
zakresie niezbędnych kwalifikacji, umiejętności zawodowych oraz warunków
zdrowotnych.
2. Wzór licencji maszynisty określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 3. 1. W celu uzyskania licencji maszynisty osoba ubiegająca się o jej wydanie musi odbyć
szkolenie i zdać egzamin, o którym mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2. Procedura w zakresie wymogów formalnych niezbędnych do przystąpienia do
egzaminu jest publikowana na stronie podmiotowej Prezesa UTK.
3. Egzamin przeprowadzany jest przez podmioty uprawnione, znajdujące się na liście
prowadzonej przez Prezesa UTK, o której mowa w art. 22 ust. 17 pkt 1 ustawy.
4. Prezes UTK określa szczegółowy zakres egzaminu dla osoby ubiegającej się o licencję
maszynisty.
5. Egzamin dla osób ubiegających się o wydanie licencji maszynisty składa się z 2 części:
teoretycznej i praktycznej.
6. Zdolność prowadzenia pojazdów kolejowych oceniana jest podczas części praktycznej
egzaminu przeprowadzanej na sieci kolejowej.
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża postanowienia dyrektywy 2007/59/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom
prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty (Dz. Urz. UE l 315 z 3.12.2007,
str. 51).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr
191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r.
Nr 1, poz. 3.
§ 4. 1. Spełnienie warunków fizycznych i psychicznych osoby ubiegającej się o licencję
maszynisty stwierdzane jest podczas badania lekarskiego. Wymogi zdrowotne oraz zakres
badań potwierdzających spełnienie warunków fizycznych i psychicznych określa
załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Przy przedłużaniu ważności licencji Prezes UTK sprawdza, czy maszynista spełnia
wymogi, o których mowa w ust. 1.
§ 5. Osoba ubiegająca się o licencję maszynisty lub jakikolwiek podmiot w jego imieniu,
występuje do Prezesa UTK z wnioskiem o:
1) wydanie licencji;
2) aktualizację danych zawartych w licencji;
3) przedłużenie ważności licencji;
4) wystawienie wtórnika licencji.
§ 6. 1. Prezes UTK wydaje licencję maszynisty w terminie 30 dni od dnia otrzymania
wniosku o wydanie licencji, po stwierdzeniu, że osoba spełniła wymagania
przewidziane niniejszym rozporządzeniem.
2. Licencja maszynisty wydawana jest w jednym egzemplarzu,
3. Licencja maszynisty należy do osoby, na którą została wystawiona,
4. Prezes UTK wpisuje licencję maszynisty do rejestru licencji, o którym mowa w § 7.
§ 7. 1. Prezes UTK prowadzi rejestr licencji maszynistów.
2. Rejestr zawiera dane dotyczące każdej wydanej licencji maszynisty, w tym informację
o aktualizacji danych zawartych w licencji maszynisty, przedłużeniu ważności licencji
maszynisty oraz wydanych wtórnikach licencji.
§ 8.1.Przewoźnik lub zarządca infrastruktury zobowiązany jest do stworzenia systemu
monitorowania i kontroli zatrudnianych maszynistów w zakresie:
1) ważności licencji maszynisty;
2) spełniania przez maszynistów wymogów, o których mowa w § 4 ust. 1.
2. Przewoźnik lub zarządca infrastruktury, który w ramach monitorowania lub kontroli
poweźmie informację o nie spełnianiu przez maszynistę wymogów, o których mowa w
ust. 1, informuje niezwłocznie Prezesa UTK o tym fakcie.
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister
Infrastruktury
2
Załączniki do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia…..2009 r. (poz….)
Załącznik nr 1
Wzór licencji
1. CECHY LICENCJI
Cechy fizyczne licencji maszynisty muszą być zgodne z normami ISO 7810 i 7816-1.
Karta wykonana jest z poliwęglanu.
Metody weryfikowania cech fizycznych licencji maszynisty w celu zapewnienia ich
zgodności z normami międzynarodowymi muszą odpowiadać normie ISO 10373.
2. TREŚĆ LICENCJI
Pierwsza strona prawa musi zawierać:
a) wyrazy "Licencja maszynisty" wydrukowane dużą czcionką w języku lub językach
państwa członkowskiego wydającego tę licencję;
b) nazwę państwa członkowskiego wydającego licencję;
c) oznaczenie państwa członkowskiego wydającego licencję zgodnie z kodem kraju ISO
3166, wydrukowane w sposób kontrastujący na tle niebieskiego prostokąta i otoczony 12
żółtymi gwiazdami;
d) informacje szczegółowe dla wydanej licencji, ponumerowane w następujący sposób:
(i) nazwisko posiadacza;
(ii) imię (imiona) posiadacza;
(iii) data i miejsce urodzenia posiadacza;
(iv) - data wydania licencji,
- data wygaśnięcia licencji,
- nazwa organu wydającego licencję,
- numer referencyjny nadany pracownikowi przez pracodawcę (opcjonalnie);
(v) numer licencji umożliwiający dostęp do danych w rejestrze krajowym;
(vi) zdjęcie posiadacza;
(vii) podpis posiadacza;
(viii) stałe miejsce zamieszkania lub adres pocztowy posiadacza (opcjonalnie);
e) wyrazy "wzór Wspólnot Europejskich" w języku lub językach państwa
członkowskiego wydającego licencję oraz słowa "Licencja maszynisty" w pozostałych
językach Wspólnoty, wydrukowane w kolorze żółtym jako tło licencji;
f) zalecane kolory:
- niebieski: niebieski odbity Pantone
- żółty: żółty Pantone
g) informacje dodatkowe lub przeciwwskazania zdrowotne w zakresie korzystania z
licencji, określone przez właściwy organ zgodnie z załącznikiem I, w formie kodu.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1765
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei