Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy: opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 315 t. 50 z dnia 3 grudnia 2007 r. trzech aktów prawnych, wchodzących w skład tzw. trzeciego pakietu kolejowego, który m.in. obejmuje otwarcie rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1765
- Data wpłynięcia: 2009-03-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2009-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1658
1765
a zarządcą infrastruktury kolejowej oraz kontrolowania ich stosowania.
– 27 osób – na realizację zadań wynikających z rozporządzenia 1371/2007 dotyczącego
praw pasażerów, w tym:
– 10 osób – przestrzeganie praw pasażera,
– 5 osób – ułatwienia dla osób niepełnosprawnych,
– 12 osób – obsługa prawno-administracyjna, rozpatrywanie skarg oraz
stanowiska wspomagające oddziały terenowe UTK.
Zadania te obejmować będą w szczególności m.in. następujące czynności:
– sprawowanie nadzoru w zakresie tworzenia przez przedsiębiorców kolejowych
odpowiednich warunków podróżowania, a w szczególności: funkcjonowania
systemu informacji dla podróżnych, dostępności biletów, funkcjonowania
systemu rezerwacji, odpowiedzialności przewoźnika (odszkodowania),
ułatwień w podróżowaniu dla osób niepełnosprawnych, bezpieczeństwa
podróżnych, tworzenia i stosowania przez przewoźników norm jakości obsługi
pasażerów, w tym współtworzenia kanonu dobrych praktyk rynkowych,
– prowadzenia spraw z zakresu ochrony praw pasażerów, w tym:
– rozpatrywanie skarg i wniosków,
– tworzenie warunków do polubownego i pojednawczego rozstrzygania
sporów,
– reprezentowanie pasażerów w procesie konsultacji dotyczących rynku
transportu kolejowego,
– wydawanie decyzji administracyjnych nakazujących usunięcie
stwierdzonych nieprawidłowości oraz nakładania kar na przedsiębiorców.
– 32 osoby – na realizację zadań związanych z wdrożeniem dyrektywy 2007/59/WE
w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom, w tym na następujące czynności:
– opracowanie i realizacja systemu wydawania licencji dla maszynistów, w tym
procedur dotyczących: postępowań w zakresie wniosków o wydanie,
przedłużanie ważności, zawieszanie, cofanie licencji, aktualizacji danych
zawartych w licencji oraz wydawanie wtórników licencji, zasad i zakresu
14
współpracy z podmiotem produkującym dokumenty o odpowiednim stopniu
ochrony przed fałszowaniem (karta poliwęglanowa z min. 4 zabezpiecze-
niami),
– opracowanie i wdrożenie systemu kształcenia maszynistów i nadzoru nad
ośrodkami i osobami prowadzącymi szkolenia, w tym zasad i kryteriów
uznawania,
– prowadzenie list podmiotów uprawnionych do szkolenia i egzaminowania oraz
do przeprowadzenia badań lekarskich kandydatów na maszynistów,
– opracowanie i realizacja systemu kontroli i nadzoru nad egzaminowaniem
kandydatów na maszynistów,
– opracowanie, wdrożenie i prowadzenie rejestru licencji maszynistów
(zaprojektowanie i wdrożenie podsystemu informatycznego z uwzględnieniem
wymaganych formatów danych i dokumentów oraz umożliwiającego
współpracę z administracją UE),
– rozpatrywanie odwołań od decyzji dotyczącej wydania świadectwa maszynisty,
jego zawieszania i cofania.
W związku z różnymi terminami wejścia w życie III pakietu kolejowego począwszy od dnia
4 grudnia 2009 r. (w odniesieniu do regulacji dotyczącej praw pasażerów), 1 stycznia 2010 r.
(otwarcie rynku przewozów międzynarodowych) oraz 4 grudnia 2010 r. (uprawnienia dla
maszynistów), przewiduje się konieczność zatrudnienia nowych pracowników odpowiednio
wcześniej, ze stosownym wyprzedzeniem, w celu właściwego przygotowania urzędu do
realizacji nowych zadań. Oznacza to zatrudnienie już w 2009 r. 15 osób. Do 2010 r. stan
zatrudnienia powinien osiągnąć 58 osób, do 2012 r. – 65 osób i do 2014 r. – 75 osób.
Całkowity koszt w latach 2009 – 2014 zatrudnienia (wynagrodzenia razem z pochodnymi) 75
osób wynosi 4 125 tys. zł.
Przy wyliczaniu uwzględniono:
– obecne średnie wynagrodzenie w UTK: dla 166 etatów rzeczywiste roczne wynagrodzenia
wynoszą 7 513 tys. zł, a średnie roczne wynagrodzenie wynosi 45 259,
– wskaźnik dynamiki nominalnego przeciętnego wynagrodzenia brutto w jednostkach sfery
budżetowej w 2010 r. – 104,5 %
15
2) utworzenie nowych stanowisk pracy
Całkowity koszt utworzenia nowych stanowisk pracy od 2009 r. do 2014 r. – to ok. 750 tys. zł.
Utworzenie jednego stanowiska pracy kosztuje ok. 10 tys. zł
Na te koszty składa się m.in.:
− zakup mebli,
− zakup zestawów komputerowych,
− wynajęcie nowych pomieszczeń biurowych (w tym media, ochrona, sprzątanie),
− koszty telefonów i Internetu.
Koszt uwzględnia również wzrost wskaźnika dynamiki cen towarów i usług konsumpcyjnych,
który, jak planuje się, osiągnie w 2010 r. – 102,5 %
3) zamówienie licencji dla maszynistów
Koszt jednej licencji (karta plastikowa z chipem, podobna do dowodu osobistego)
będzie wynosił ok. 50 zł.
Trudno jednoznacznie określić, jakie będą koszty związane z wydawaniem licencji
w poszczególnych latach, gdyż zależeć to będzie od poziomu zatrudniania się nowych
maszynistów oraz wymiany starych dokumentów na nowe. Koszty te będę rozłożone na lata:
od grudnia 2010 r., kiedy rozpocznie się wydawanie nowych licencji, aż do końca 2017, kiedy
wszystkie stare dokumenty będą musiały być wymienione na nowe.
Uwzględniając obecny stan zatrudnienia maszynistów, wydawanie licencji dla nowych
maszynistów oraz konieczność wydawania dokumentów na więcej kategorii pojazdów
kolejowych (m.in. na maszyny torowe) niż obecnie, liczba wydawanych licencji w latach
2010 – 2017 może wynieść ok. 17 tys., z tym że przewiduje się, że w początkowym okresie
obowiązywania nowych przepisów, tj. praktycznie w 2011 r. wydanych będzie nie więcej niż
1000 licencji.
Mając powyższe na względzie, trudno jest ocenić wpływy do budżetu państwa z tytułu
wydawania nowych licencji w poszczególnych latach.
4) utworzenie centrum informatycznego oraz specjalistyczne oprogramowanie (wydatki
majątkowe) – 4 500 tys. zł w 2009 r., w tym:
– Zakup sprzętu informatycznego – 2 250 tys. zł
16
Sprzęt komputerowy i specjalizowane urządzenia sieciowe umożliwiające
rozszerzenie możliwości i zakres usług w sieciach lokalnych, w tym zwiększenie odporności
na awarie, oraz systemy składowania i odzyskiwania danych, zwiększenie przepustowości
transmisji informacji i bezpieczeństwa w sieciach lokalnych oraz bezpośrednio na serwerach
usług i komputerowych stacjach roboczych:
serwery usług, serwery dedykowane, macierze dyskowe i dedykowane urządzenia transmisji
danych, urządzenia do składowania i odzyskiwania danych (specjalizowany serwer backup,
biblioteki taśm, zmieniarki itd.), urządzenia do zabezpieczenia i ochrony sieci, urządzenia
obsługujące transport danych w sieciach lokalnych (szkieletowe przełączniki kasetowe,
przełączniki strukturalne, urządzenia do zarządzania sieciami WiFi, punkty dostępowe WiFi),
przebudowa energetycznego pionu zasilania serwerowni, zasilacze awaryjne, komputery,
biurowe urządzenia wielofunkcyjne, drukarki, urządzenia multimedialne (rzutniki, monitory
LCD, nagłośnienie).
– Zakup oprogramowania – 2 250 tys. zł
Oprogramowanie systemowe serwerów i stacji roboczych, dedykowane systemy
do obsługi poczty, serwisu Proxy, zarządzania urządzeniami pamięci masowych
oraz urządzeń i oprogramowania do wykonywania kopii zapasowych. Systemy ochrony
i monitorowania transmisji danych oraz dostępu do zasobów sieci lokalnych (serwery, stacje
robocze), licencje programów biurowych, użytkowych i narzędziowych. Wykonanie
dedykowanego systemu informatycznego do obsługi praw jazdy maszynistów obejmującego:
systemy operacyjne serwerów, systemy dedykowane do realizacji usług sieciowych, systemy
baz danych i oprogramowanie zarządzające (+ licencje dostępowe), systemy zarządzania
obsługą składowania i odzyskiwania danych oraz urządzeń realizujących składowanie
i zabezpieczenie danych (+ licencje agentów obsługi), systemy ochrony i monitorowania
transmisji danych w sieciach lokalnych, monitorowania i zarządzania usługami oraz audytu
i zarządzania stacjami roboczymi, systemy ochrony serwerów i stacji roboczych, sieciowy
system obsługi tłumaczeń, licencje programów biurowych, licencje programów użytkowych
i narzędziowych, dedykowany system informatyczny do obsługi praw jazdy maszynistów.
Koszty wdrożenia III pakietu kolejowego w 2009 r. zostaną pokryte środkami będącymi
w dyspozycji Ministra Infrastruktury.
W przypadku trudności w wygospodarowaniu niezbędnej kwoty, Ministerstwo
Infrastruktury podejmie określone działania w celu wystąpienia o niezbędne środki z rezerwy
17
celowej/płacowej, przeznaczonej na zwiększenia wynikające ze zmian organizacyjnych
i nowych zadań.
b) rynek pracy
Wprowadzenie nowych zasad potwierdzania kwalifikacji zawodowych maszynistów
zwiększy w perspektywie możliwości zmiany pracy przez osoby należące do tej grupy
zawodowej, otwierając im szansę zatrudnienia u innych europejskich przewoźników. Nowe
przepisy umożliwią lepszy przepływ pracowników, a także możliwość weryfikacji (system
monitorowania maszynistów) i podnoszenia kompetencji maszynistów.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Otwarcie rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich wpłynie korzystnie na poprawę
oferty przewozowej w połączeniach międzynarodowych, umożliwiających jednocześnie
obsługę połączeń krajowych w dozwolonym zakresie. Zwiększone potoki podróżnych mogą
przełożyć się na zwiększenie atrakcyjności transportu kolejowego, wzrost konkurencji
w sektorze międzynarodowych pasażerskich przewozów kolejowych oraz generowanie
zysków dla przedsiębiorstw kolejowych, czerpanych również z ekspansji polskich
przewoźników pasażerskich na rynki w innych krajach członkowskich.
Spodziewany wzrost przewozów będzie nieść za sobą zyski dla zarządcy infrastruktury
kolejowej z tytułu opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej.
Jednocześnie przepisy ustawy zapewniają możliwość ochrony przewozów wykonywanych
przez podmioty krajowe w oparciu o umowy na usługi publiczne, którym usługi
międzynarodowe mogłyby zagrażać (przewóz międzynarodowy umożliwia pasażerom
wsiadanie i wys iadanie pasażerów na stacjach pośrednich w tym samym państwie
członkowskim UE).
d) sytuację i rozwój regionalny
Projekt ustawy nie wpłynie na rozwój regionalny.
e) sytuację finansową
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1765
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei