Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy: opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 315 t. 50 z dnia 3 grudnia 2007 r. trzech aktów prawnych, wchodzących w skład tzw. trzeciego pakietu kolejowego, który m.in. obejmuje otwarcie rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1765
- Data wpłynięcia: 2009-03-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2009-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1658
1765
określonych w art. 2 ust. 4 i 6 tego rozporządzenia, z wyjątkiem enumeratywnie wyliczonych
przepisów, takich samych jak w przypadku połączeń miejskich, podmiejskich i regionalnych
(art. 2 ustawy). Zwolnienie ze stosowania tych przepisów będzie obowiązywać do dnia
31 czerwca 2011 r. Po tym okresie, ale nie dłużej niż do dnia 3 grudnia 2013 r., zwolnienie
może być przyznane, o ile minister właściwy do spraw transportu wyda rozporządzenie
określające listę krajowych połączeń pasażerskich oraz połączeń ze stacjami położonymi poza
granicami Unii Europejskiej, zwolnionych ze stosowania rozporządzenia, na podstawie
wniosków od zainteresowanych podmiotów. Zwolnienie może zostać przedłużone
dwukrotnie na okresy nie dłuższe niż 5 lat.
Art. 4 – przepis przejściowy na stosowanie przepisów w zakresie licencji i świadectw dla
maszynistów:
– dotychczas obwiązujące rozporządzenie dotyczące maszynistów oraz pozostałych członków
personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo, w zakresie dotyczącym maszynistów
zachowuje moc do czasu wydania rozporządzeń, o których mowa w art. 22a ust. 10
i art. 22b ust. 18 i 19, ale nie dłużej niż do dnia 3 grudnia 2010 r., w pozostałym zakresie do
dnia 1 grudnia 2017 r.,
– do dnia 4 grudnia 2010 r. Prezes UTK założy rejestr licencji,
– do 2017 r. wszyscy maszyniści są zobowiązani posiadać licencje i świadectwa zgodnie
z dyrektywą nr 2007/59/WE.
Art. 5 – w odniesieniu do rozporządzenia określającego warunki wpisu na listę podmiotów
uprawnionych do sprawdzania spełniania warunków fizycznych i psychicznych kandydatów
na maszynistów przewiduje się okres przejściowy jego wejścia w życie do dnia 30 czerwca
2011 r. z uwagi na konieczność dokonania zmian systemowych w innych aktach prawnych,
regulujących kwestie badań medycznych dla pracowników wykonujących pracę na
stanowiskach związanych z ruchem kolejowym.
Art. 6 – proponuje się, aby w 2009 r., ze względu na określony dyrektywą nr 2007/58/WE
termin otwarcia rynku dla międzynarodowych przewozów osób z kabotażem, termin
9
składania wniosku o przydzielenie tras pociągów w rozkładzie jazdy 2009/2010 wyjątkowo
nie był skorelowany z terminem określonym w art. 30 ust. 1 ustawy. Wynika to z faktu
wejścia w życie ustawy z dnia 4 czerwca 2009 r., tj. już po terminie składania wniosków
przez przewoźników krajowych.
Art. 7 – proponuje się, aby ustawa weszła w życie z dniem 4 czerwca 2009 r., czyli wówczas,
gdy zgodnie z dyrektywą nr 2007/58/WE dotyczącą liberalizacji przewozów należy wdrożyć
jej postanowienia, z wyjątkiem przepisów art. 1 pkt 8 i 9, które powinny wejść w życie
z dniem 4 grudnia 2010 r. (w zakresie dyrektywy nr 2007/59/WE – licencje maszynistów
i świadectwa) i pkt 10a i 11, które powinny wejść w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
(otwarcie rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich).
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem określonym w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury z dniem wysłania projektu do uzgodnień międzyresortowych. Nie zanotowano
żadnego zgłoszenia zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
10
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Przepisy projektowanej ustawy będą miały zastosowanie do uczestników rynku kolejowego –
Urzędu Transportu Kolejowego, przewoźników kolejowych oraz zatrudnianych przez nich
maszynistów, zarządców infrastruktury kolejowej, organów zawierających umowy
o świadczenie usług publicznych, a także innych podmiotów zaangażowanych w proces
przyznawania, sprawdzania i uznawania kwalifikacji zawodowych maszynistów oraz
wszystkich korzystających z transportu kolejowego (podróżnych).
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy w ramach konsultacji społecznych został przesłany do następujących
podmiotów:
1) PKP SA;
2) PKP PLK SA;
3) PKP Intercity Sp. z o.o.;
4) PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.;
5) PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.;
6) Arriva PCC;
7) Szybka Kolej Miejska Sp. z. o. o.;
8) „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o.;
9) Veolia Transport Polska;
10) PKP S.A. Oddział Kolejowa Medycyna Pracy;
11) Kolejowy Zakład Medycyny Pracy w Warszawie;
12) Izba Gospodarcza Transportu Lądowego;
13) związki zawodowe działające w sektorze transportu kolejowego.
11
W ramach konsultacji społecznych wpłynęły uwagi od: PKP SA, PKP Przewozy Regionalne
Sp. z o.o., PKP PLK SA, PKP Intercity SA, SKM Sp. z o.o., Koleje Mazowieckie Sp. z o.o.,
CTL Logistics Sp. z o.o., Krajowy Sekretariat Kolejarzy NSZZ Solidarność. Większość uwag
nie miała charakteru merytorycznego, dotyczyła błędów językowych i stylistycznych.
W projekcie ustawy uwzględnione zostały m.in. następujące uwagi, dotyczące:
– ujednolicenia stosowanej w ustawie nomenklatury,
– zmiany trybu odwoławczego od wniosku Prezesa UTK – na ponowne rozpatrzenie wniosku,
– doprecyzowania przepisów w zakresie cofania lub zawieszenia świadectwa maszynisty,
– doprecyzowania przepisów w zakresie zawierania umów długoterminowych między
przewoźnikiem kolejowym a zarządcą infrastruktury kolejowej,
– zmiany terminu przekazywania przez przewoźnika kolejowego z UE informacji do Prezesa
UTK o zamiarze składania wniosku o udzielenie dostępu do infrastruktury kolejowej – z 30
dni przed terminem składania do zarządcy infrastruktury kolejowej wniosków o dostęp na 90
dni przed tym terminem.
Nie zostały uwzględnione uwagi niezgodne z zapisami wdrażanych dyrektyw, a także część
bardzo szczegółowych uwag dotyczących projektów aktów wykonawczych do ustawy, które
będą przedmiotem dalszych uzgodnień w trakcie prac nad ustawą oraz po jej uchwaleniu.
Projekt ustawy, w zakresie Oceny Skutków Regulacji, podlegał opiniowaniu przez Kancelarię
Prezesa Rady Ministrów. Stosownie do uwagi KPRM, OSR został uzupełniony o wyniki
konsultacji społecznych. Ponadto KPRM zgłosił uwagę dotyczącą uzupełnienia OSR o skutki
wdrożenia dyrektywy 2007/59/WE w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom
prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty, w zakresie
wzrostu kosztów dostępu do zawodu maszynisty. W odpowiedzi poinformowano, że obecnie
nie jest możliwe dokładne wyliczenie kosztów dla maszynistów oraz przedsiębiorstw,
związanych z nowym systemem uznawania kwalifikacji zawodowych maszynistów, przede
wszystkim dlatego, że wdrożenie nowego systemu będzie rozłożone w czasie (od 2010 r. do
2017 r.). Ponadto trudno określić, jak będą kształtowały się koszty, gdyż o ile obecnie
szkolenie i egzamin na maszynistę przeprowadza przedsiębiorstwo na swój koszt, o tyle nowy
12
system przewiduje, że będą one przeprowadzane przez upoważnione podmioty, wpisane na
listę publikowaną przez Prezesa UTK i to one dopiero będą w przyszłości określały ceny
swoich usług.
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Skutki wdrożenia III pakietu kolejowego dla sektora finansów publicznych związane są
z realizacją nowych zadań nałożonych na Urząd Transportu Kolejowego. Koszty obejmują:
wzmocnienie kadrowe, utworzenie nowych stanowisk pracy, utworzenie centrum
informatycznego, zakup sprzętu informatycznego i oprogramowania, zamówienie licencji
maszynistów. W rozbiciu na poszczególne pozycje oraz okresy koszty te kształtować się będą
następująco:
1) wzmocnienie kadrowe – o 75 etatów, w tym:
– 17 osób – na realizację zadań wynikających z wdrożenia dyrektywy 2007/58/WE
dotyczącej otwarcia rynku przewozów międzynarodowych, w tym:
– 11 osób – rozliczanie usług publicznych,
– 5 osób – umowy ramowe i kontrola ex post
Zadania te obejmować będą w szczególności m.in. następujące czynności:
– ustalanie, na wniosek właściwych organów lub zainteresowanych
przedsiębiorstw kolejowych, czy głównym celem usługi świadczonej
w ramach kabotażu jest przewóz podróżnych między stacjami znajdującymi się
w różnych państwach członkowskich,
– rozstrzyganie o prawie dostępu do infrastruktury kolejowej przewoźników
międzynarodowych na zasadach określonych w dyrektywie, a w efekcie
wydania decyzji,
– wykonywanie analiz związanych z określaniem równowagi ekonomicznej
publicznego zamówienia na usługi,
– wydawanie decyzji (w terminie 2 miesięcy od chwili pozyskania kompletnych
informacji),
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1765
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei