Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy: opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 315 t. 50 z dnia 3 grudnia 2007 r. trzech aktów prawnych, wchodzących w skład tzw. trzeciego pakietu kolejowego, który m.in. obejmuje otwarcie rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1765
- Data wpłynięcia: 2009-03-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2009-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1658
1765
Polski, obowiązującego w dniu wydania dokumentu potwierdzającego kwalifikacje
pracownika.
Art. 22e. 1. Minister właściwy do spraw transportu przeprowadza, nie rzadziej niż raz
na 5 lat, ocenę systemu uzyskiwania licencji maszynisty i świadectwa maszynisty,
biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia sprawności i przejrzystości tego systemu
oraz bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Wyniki oceny są jawne.
2. Minister właściwy do spraw transportu, w celu dokonania oceny, o której
mowa w ust. 1, może żądać od Prezesa UTK, przewoźników kolejowych, zarządców
infrastruktury kolejowej udzielenia informacji oraz wyjaśnień niezbędnych do
dokonania oceny.
3. Wyniki oceny systemu uzyskiwania licencji maszynisty i świadectwa
maszynisty przekazywane są zainteresowanym podmiotom oraz Prezesowi UTK.
4. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wyniku oceny, o której
mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw transportu zwraca się do Prezesa UTK
z wnioskiem o wyznaczenie podmiotowi, u którego stwierdzono nieprawidłowości
terminu do ich usunięcia.
5. Prezes UTK, może nałożyć na przewoźnika kolejowego lub zarządcę
infrastruktury kolejowej, który nie usunął w wyznaczonym terminie nieprawidłowości
stwierdzonych w wyniku oceny, o której mowa w ust. 1, karę pieniężną w wysokości
określonej w art. 66 ust. 2.”;
10) w art. 29a:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Przewoźnikowi kolejowemu mającemu siedzibę w innym państwie członkowskim
Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym,
15
uprawnionemu do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu
kolejowego na podstawie przepisów obowiązujących w państwie, w którym znajduje
się jego siedziba, przysługuje prawo dostępu do infrastruktury kolejowej, w celu
wykonywania międzynarodowych przewozów kolejowych, z zastrzeżeniem
ust. 2 i 8.”,
b) dodaje się ust. 4 – 11 w brzmieniu:
4. Przewoźnik kolejowy, o którym mowa w ust. 1, wykonujący międzynarodowe
przewozy osób obejmujące prawo do zapewnienia podróżnym możliwości
wsiadania i wysiadania na stacjach znajdujących się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, zamierzający złożyć wniosek o przydzielenie tras
pociągów, o którym mowa w art. 30 ust. 1, przedkłada Prezesowi UTK i zarządcy
infrastruktury kolejowej informację, której zakres określa rozporządzenie wydane
na podstawie ust. 11. Informację przedkłada się nie później niż 90 dni przed dniem
złożenia wniosku.
5. Prezes UTK niezwłocznie udostępnia informację, o której mowa w ust. 4,
przewoźnikom kolejowym korzystającym z linii kolejowej objętej wnioskiem oraz
organom zawierającym umowy o świadczenie usług publicznych na tej linii.
6. Prezes UTK na wniosek:
1) przewoźnika kolejowego lub organu zawierającego umowy o świadczenie
usług publicznych na linii kolejowej objętej wnioskiem ustala, na podstawie
przewidywanych proporcji przychodu i natężenia ruchu wynikających
z przewozu pasażerów na trasach krajowych w stosunku do przewozu
pasażerów na trasach międzynarodowych oraz długości trasy, czy większość
planowanych przez tego przewoźnika kolejowego przewozów będzie
wykonywana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; wniosek składa się
w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5;
2) przewoźnika kolejowego korzystającego z linii kolejowej objętej wnioskiem,
jej zarządcy lub organu zawierającego umowy o świadczenie usług
publicznych na tej linii, przeprowadza analizę w celu ustalenia, czy planowane
połączenie międzynarodowe narusza równowagę ekonomiczną usług
wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych;
16
wniosek składa się w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji, o której
mowa w ust. 5.
7. Wnioski, o których mowa w ust. 6 i informacja, o której mowa w ust. 4, powinny
zawierać dokumenty i materiały umożliwiające podjęcie decyzji przez Prezesa
UTK. Prezes UTK ma prawo żądania od występującego z wnioskiem
o niezwłoczne uzupełnienie dokumentów i materiałów.
8. Prezes UTK może wydać, nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia
otrzymania niezbędnych dokumentów i materiałów, decyzję w sprawie
ograniczenia dostępu do infrastruktury kolejowej przewoźnika kolejowego,
o którym mowa w ust. 4, jeżeli większość planowanych przez tego przewoźnika
przewozów będzie wykonywana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub jeżeli
planowane połączenie międzynarodowe narusza równowagę ekonomiczną usług
wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych.
9. Decyzję, o której mowa w ust. 8, wraz z uzasadnieniem Prezes UTK przekazuje
niezwłocznie zainteresowanym stronom.
10. Od decyzji, o której mowa w ust. 8, przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego
w Warszawie – sądu ochrony konkurencji i konsumentów w terminie 14 dni od
dnia doręczenia decyzji. Art. 14 ust. 6 i 7 stosuje się odpowiednio.
11. Minister właściwy do spraw transportu, w drodze rozporządzenia, określi:
1) kryteria, na podstawie których ustalane będzie czy planowany przewóz osób
jest usługą międzynarodową,
2) kryteria, na podstawie których przeprowadzona będzie analiza czy planowane
połączenie międzynarodowe narusza równowagę ekonomiczną usług
wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych,
3) zakres informacji, o której mowa w ust. 4,
4) zakres wniosków, o których mowa w ust. 6,
5) tryb wydawania decyzji, o której mowa w ust. 8
– mając na uwadze obowiązujące w tym zakresie przepisy międzynarodowe,
konieczność zachowania równowagi ekonomicznej usług wykonywanych na
podstawie umów o świadczenie usług publicznych, rodzaje ograniczeń dostępu do
infrastruktury kolejowej, a także konieczność przeprowadzenia rzetelnych,
obiektywnych analiz.”;
17
11) w art. 31:
a) ust. 2 – 4 otrzymują brzmienie:
„2. Umowa zawierana jest na okres obowiązywania rozkładu jazdy pociągów,
z tym że na uzasadniony wniosek przewoźnika kolejowego może być zawarta
umowa ramowa na czas dłuższy niż okres obowiązywania jednego rozkładu jazdy
pociągów, nie dłuższy niż 5 lat, która może być przedłużana na kolejne okresy
5-letnie.
3. Zawarcie umowy ramowej na okres dłuższy niż 5 lat wymaga
szczegółowego uzasadnienia przez przewoźnika kolejowego istniejącymi,
długoterminowymi umowami handlowymi lub poniesionymi albo planowanymi
inwestycjami.
4. Umowy ramowe mogą być zawierane na okres 15 lat w wyjątkowych,
uzasadnionych przypadkach, w przypadku usług świadczonych z wykorzystaniem
infrastruktury kolejowej wymagającej długoterminowych inwestycji.”,
b) dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. Umowy ramowe zawierane na okres powyżej 15 lat mogą być zawierane
jedynie w wyjątkowych przypadkach, w szczególności gdy usługi są świadczone
z wykorzystaniem infrastruktury kolejowej wymagającej długoterminowych
inwestycji na dużą skalę oraz gdy inwestycje takie objęte są zobowiązaniami
umownymi, w tym wieloletnim planem amortyzacji.”;
12) w art. 47 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
„8. Ubezpieczenie, o którym mowa w ust. 7, uwzględnia wymagania określone
przepisami art. 12 rozporządzenia nr 1371/2007/WE.”;
13) w art. 66:
a) w ust. 1 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
”4) przewoźnik kolejowy, zarządca infrastruktury kolejowej, właściciel dworca
kolejowego bądź zarządzający dworcem, który nie przestrzega lub narusza przepisy
art. 4, art. 5, art. 8 ust. 1, art. 9, art. 11, art. 12, art. 16, art. 19, art. 20
18
ust. 1, art. 21 ust. 2, art. 22, art. 23, art. 24, art. 26, art. 27, art. 28 i art. 29
rozporządzenia nr 1371/2007/WE.”,
b) po ust. 2a dodaje się ust. 2b i 2c w brzmieniu:
„2b. Ustalając wysokość kary pieniężnej, Prezes UTK uwzględnia zakres
naruszenia przepisu, dotychczasową działalność podmiotu oraz jego możliwości
finansowe.
2c. Nie nakłada się kar, o których mowa w ust. 1 pkt 4, jeżeli przewoźnik
kolejowy, zarządca infrastruktury kolejowej, właściciel dworca kolejowego lub
zarządzający dworcem, przed dniem wydania decyzji przez Prezesa UTK
dobrowolnie usunął naruszenie lub wypełnił obowiązki wynikające
z rozporządzenia nr 1371/2007/WE.”.
Art. 2. Przepisów rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu
kolejowym (Dz. Urz. UE L 315 z 3.12.2007, str. 14), z wyjątkiem przepisów art. 4, art. 5,
art. 8 ust. 1, art. 9, art. 11, art. 12, art. 16, art. 19, art. 20 ust. 1, art. 21 ust. 2, art. 22, art. 23,
art. 24, art. 26, art. 27, art. 28 i art. 29 tego rozporządzenia, nie stosuje się do miejskich,
podmiejskich i regionalnych kolejowych przewozów osób.
Art. 3. 1. Przepisów rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu
kolejowym (Dz. Urz. UE L 315 z 3.12.2007, str. 14), z zastrzeżeniem art. 4, art. 5, art. 8
ust. 1, art. 9, art. 11, art. 12, art. 16, art. 19, art. 20 ust. 1, art. 21 ust. 2, art. 22, art. 23, art. 24,
art. 26, art. 27, art. 28 i art. 29, nie stosuje się do dnia 30 czerwca 2011 r., do krajowych
połączeń pasażerskich oraz połączeń ze stacjami położonymi poza granicami Unii
Europejskiej, na zasadach określonych w art. 2 ust. 4 i 6 tego rozporządzenia.
2. Od dnia 1 lipca 2011 r., na okres nie dłuższy niż do dnia 3 grudnia 2014 r. ze
stosowania przepisów, o których mowa w ust. 1, mogą być zwolnione połączenia kolejowe
określone w ust. 1 i ujęte na liście określonej na podstawie ust. 3, na wniosek
zainteresowanego podmiotu, określający w szczególności zakres zwolnienia oraz
harmonogram dostosowania się do przepisów rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1,
złożony do ministra właściwego do spraw transportu w terminie do dnia 31 grudnia 2010 r.
19
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1765
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei