eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy: opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 315 t. 50 z dnia 3 grudnia 2007 r. trzech aktów prawnych, wchodzących w skład tzw. trzeciego pakietu kolejowego, który m.in. obejmuje otwarcie rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1765
  • Data wpłynięcia: 2009-03-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2009-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1658

1765


Załącznik nr 9
(pieczęć komisji lekarskiej)

ZAŚWIADCZENIE LEKARSKIE
(wydane w trybie odwoławczym)

W wyniku ponownego badania lekarskiego oraz oceny psychologicznej przydatności
zawodowej orzeka się, że:
Pan/i ..............................................................................................................................
urodzony/a w ................................... dnia .......... miesiąca ...................... roku ............
zamieszkały/a
........................................................................................................................................
(adres zamieszkania)
nr dowodu tożsamości ......................................................
zatrudniony/a w......................................................................................................................
(nazwa i adres pracodawcy - zakładu pracy)
stanowisko .....................................................................................................................
1) wobec braku przeciwwskazań zdrowotnych jest zdolny/a do wykonywania pracy na wyżej
wymienionym stanowisku*
- data następnego badania okresowego ....................................................................
2) wobec przeciwwskazań zdrowotnych jest niezdolny/a do wykonywania pracy na wyżej
wymienionym stanowisku* ..................................................................................
3) wobec przeciwwskazań zdrowotnych utracił/a zdolność do wykonywania dotychczasowej
pracy z dniem* ...................................................................................

UWAGI LEKARZA:
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................

........................................ dnia ......................................
pieczęć i podpisy członków
komisji lekarskiej
* Niepotrzebne skreślić.
POUCZENIE: Od niniejszego zaświadczenia odwołanie nie przysługuje.

72/02/BS
U z a s a d n i e n i e

Projekt
rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wykazu stanowisk
bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu na liniach kolejowych
oraz prowadzących pojazdy kolejowe metra i warunków, jakie powinny spełniać osoby
zatrudnione na tych stanowiskach, stanowi realizację upoważnienia wynikającego z art. 22d
ust. 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym., w związku z transpozycją
tzw. „trzeciego pakietu kolejowego”.
Transpozycja trzeciego pakietu kolejowego, w tym dyrektywy 2007/59/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie przyznawania
uprawnień maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego
Wspólnoty, spowodowała, że warunki, jakie powinni spełniać maszyniści prowadzący pociągi
lub pojazdy kolejowe są przedmiotem oddzielnej regulacji.
Spod działania ww. dyrektywy 2007/59/WE, zgodnie z jej przepisami art. 2 zostali
wyłączeni maszyniści prowadzący pociągi i pojazdy kolejowe metra. Dlatego warunki, jakie
powinni oni spełniać są określone w projekcie rozporządzenia.
W rozporządzeniu określono wykaz stanowisk bezpośrednio związanych z
prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu na liniach kolejowych oraz prowadzących pojazdy
kolejowe metra.
Na stanowiskach tych mogą być zatrudnione osoby posiadające m. in.:
1) wymagane wykształcenie, określone dla danego stanowiska,
2) wymagany na danym stanowisku staż pracy i odbyte przygotowanie zawodowe,
oraz zdany egzamin kwalifikacyjny, stwierdzony świadectwem złożenia egzaminu
kwalifikacyjnego,
3) zdolność fizyczną i psychiczną potwierdzoną zaświadczeniem lekarskim.
W
rozporządzeniu przewidziano, że przygotowanie zawodowe do uzyskania
kwalifikacji wymaganych na poszczególne stanowiska organizuje pracodawca. Pracodawca
wyznacza również osobę kierującą przygotowaniem zawodowym posiadającą niezbędne
kwalifikacje zawodowe, właściwe dla specjalności przygotowania zawodowego.

Przygotowanie zawodowe obejmuje:
- szkolenie teoretyczne polegające na zdobywaniu wiedzy w zakresie niezbędnym do
wykonywania czynności na danym stanowisku,
- staż stanowiskowy, który jest zapoznaniem kandydata z pracą na danym stanowisku,
- szkolenie praktyczne, które jest zorganizowaną formą zdobywania umiejętności
praktycznych i poznania zakresu obowiązków poprzez wykonywanie czynności w
określonej komórce organizacyjnej pracodawcy pod nadzorem wykwalifikowanego
pracownika,
- zajęcia próbne, podczas których osoba odbywająca przygotowanie zawodowe pod nadzorem
wykwalifikowanego pracownika wykonuje samodzielnie niektóre lub wszystkie czynności
wchodzące w zakres określonego stanowiska pracy.
Po
zakończeniu przygotowania zawodowego w wymiarze określonym w projekcie na
wniosek pracodawcy lub osoby zainteresowanej w jednostkach organizacyjnych, przy których
została powołana komisja egzaminacyjna przeprowadzany jest egzamin kwalifikacyjny.

Egzamin kwalifikacyjny składa się z egzaminu praktycznego przeprowadzanego na
stanowisku pracy oraz z egzaminu teoretycznego, obejmującego sprawdzenie wiadomości i
umiejętności wymaganych dla poszczególnych stanowisk, określonych w rozporządzeniu.
Rozporządzenie określa sposób powoływania, skład, wymagania kwalifikacyjne w
odniesieniu do przewodniczącego i członków komisji egzaminacyjnej adekwatne do specyfiki
stanowisk osób egzaminowanych, tryb pracy komisji, wysokości opłat związanych ze
stwierdzeniem kwalifikacji oraz sposób uiszczania tych opłat, wzór dokumentu
stwierdzającego te kwalifikacje oraz zasady wynagradzania osób wchodzących w skład
komisji egzaminacyjnych.
Projekt zawiera zapis na podstawie którego pracodawca wydawał będzie prawo
kierowania pociągiem metra.
Projekt przewiduje obowiązek poddawania pracowników zatrudnionych na
stanowiskach, o których w rozporządzeniu autoryzacji przed dopuszczeniem do wykonywania
samodzielnie czynności na danym stanowisku pracy, zmiany miejsca pracy, typu pojazdu
kolejowego, gdy przerwa na stanowisku w danym miejscu pracy trwała dłużej niż 6 miesięcy
lub zmiany warunków technicznych technologicznych w miejscu pracy. Autoryzację należy
odnotować w rejestrze egzaminów prowadzonym przez pracodawcę.
W projekcie prowadzono również wzór dokumentu, który będą obowiązani posiadać na
stanowisku pracy i okazywać uprawnionemu organowi, pracownicy o których mowa w
załączniku nr 1 do rozporządzenia.
Projekt
przewiduje,
że w razie spowodowania wypadku, stwierdzenia poważnych
uchybień przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych mogących spowodować zagrożenie
bezpieczeństwa ruchu kolejowego lub przerwy w pracy dłuższej niż 12 miesięcy, pracodawca

2
zobowiązany jest pracowników zatrudnionych na stanowiskach, o których mowa w
załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia poddać egzaminowi weryfikacyjnemu.
Rozporządzenie określa również zasady oceny zdolności fizycznych i psychicznych
pracowników, o których mowa w rozporządzeniu oraz tryb orzekania o tej zdolności.

Do oceny zdolności fizycznych i psychicznych pracowników i wydawania orzeczeń o
tej zdolności właściwi są uprawnieni lekarze zatrudnieni w komórkach organizacyjnych
Kolejowego Zakładu Medycyny Pracy i komisje lekarskie w kolejowych ośrodkach
medycyny pracy oraz w Centrum Naukowym Medycyny Kolejowej.

Natomiast psycholodzy dokonujący oceny zdolności psychologicznej do pracy na
stanowiskach wymienionych w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia powinni odbyć
przeszkolenie w jednostkach organizacyjnych służby medycyny pracy PKP S.A. w zakresie
czynników ryzyka i szczególnych wymogów sprawności psychicznych w transporcie
kolejowym oraz metodyki badań psychologicznych.

Pracownik lub pracodawca, który nie zgadza się z orzeczeniem wydanym przez
uprawnionego lekarza będzie mógł w trybie określonym w projekcie wystąpić z wnioskiem o
przeprowadzenie ponownego badania.

Pracownik lub pracodawca, który nie zgadza się z orzeczeniem wydanym przez
komisję lekarską będzie mógł w trybie określonym w projekcie wystąpić z wnioskiem o
przeprowadzenie ponownego badania przez określone w projekcie komisje lekarskie.
Orzeczenia wydane w trybie odwoławczym są ostateczne.
W rozporządzeniu przewidziano również, że pracownicy, którzy w dniu wejścia w
życie rozporządzenia wykonują czynności na stanowiskach określonych w projekcie i do
wykonywania tych czynności zostali dopuszczeni na podstawie dotychczasowych przepisów
zachowują nadal uprawnienia do wykonywania tych czynności, bez obowiązku dopełnienia
warunków dotyczących wykształcenia, stażu pracy, przygotowania zawodowego i egzaminów
kwalifikacyjnych, określonych w projekcie.
Również pracownicy, którzy w dniu wejścia w życie rozporządzenia wykonują
czynności na ww. stanowiskach określonych w rozporządzeniu i posiadają zdolność fizyczną
i psychiczną stwierdzoną zaświadczeniem lekarskim wydanym na podstawie
dotychczasowych przepisów, zachowują nadal tę zdolność do czasu następnego badania,
którego termin wynika z przepisów rozporządzenia.
3
Ocena Skutków Regulacji

1. Podmioty, na które oddziaływują projektowane regulacje
Projektowane rozporządzenie oddziaływuje na podmioty zarządzające infrastrukturą
kolejową, przewoźników kolejowych, warszawskie metro, użytkowników bocznic
kolejowych oraz przedsiębiorców wykonujących przewozy w obrębie bocznic kolejowych.
2. Konsultacje społeczne.
W trakcie prac nad projektem zostaną przeprowadzone konsultacje ze spółkami Grupy
PKP, Metrem Warszawskim oraz z Izbą Gospodarczą Transportu Lądowego, zrzeszającą
podmioty gospodarcze i placówki naukowe w Sekcji Właścicieli Wagonów Prywatnych i
Spedycji, Sekcji Przewoźników Kolejowych i Sekcji Budownictwa Kolejowego.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Brak wpływu.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie rozporządzenia nie wpływa na rynek pracy oraz konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki, a także sytuację i rozwój regionalny. Projekt ten
dotyczy spraw pracowniczych objętych art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o
związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.).
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i
rozwój regionów.
7. Ocena pod względem zgodności z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana zmiana jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
T48-020-19-15



73/02/BS

4
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 28 . [ 29 ] . 30 . 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: