Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy: opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 315 t. 50 z dnia 3 grudnia 2007 r. trzech aktów prawnych, wchodzących w skład tzw. trzeciego pakietu kolejowego, który m.in. obejmuje otwarcie rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1765
- Data wpłynięcia: 2009-03-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2009-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1658
1765
do 50 roku
dowy
kontrolę stanu elementów infrastruktury. Praca w
II
I
życia co 2
narażeniu na czynniki atmosferyczne.
lata, po-
wyżej 50
roku życia
– 1 raz
w roku
12. Dróżnik prze- Obsługa urządzeń zabezpieczających przejazd.
II
I
co 2 lata
jazdowy
Osłanianie pociągów zatrzy-mywanych na szlaku.
Konserwowanie i utrzymywanie przejazdu i na-
wierzchni kolejowej w granicach przejazdu. Praca w
systemie zmianowym, w różnych warunkach atmos-
ferycznych. Praca odpowiedzialna, przy dużym na-
pięciu uwagi.
*I – pierwsza kategoria słuchu – wymagana do samodzielnej obsługi urządzeń sterowania ruchem
kolejowym bez ograniczeń,
II – druga kategoria słuchu wymagana do obsługi wewnętrznych urządzeń sterowania ruchem
kolejowym np. w przekaźnikowni oraz urządzeń zewnętrznych przy zawieszonym ruchu pocią-
gów lub do obsługi pod nadzorem.
Tabela nr 2
WYKAZ STANOWISK BEZPOŚREDNIO ZWI ZANYCH Z PROWADZENIEM I BEZPIECZE -
STWEM RUCHU METRA ORAZ PROWADZ CYCH POJAZDY KOLEJOWE METRA, CHARAK-
TERYSTYKA TYCH STANOWISK, WYMOGI ZDROWOTNE DOTYCZ CE KATEGORII WZROKU
I SŁUCHU ORAZ TERMINÓW BADA OKRESOWYCH NA POSZCZEGÓLNYCH STANOWI-
SKACH
6
Liczba
Stanowisko
Charakterystyka stanowiska: określenie czynności,
Kate-
Kate-
Terminy
porząd-
pracy
warunków i miejsca pracy z uwzględnieniem wa-
goria
goria
badań
kowa
runków szkodliwych lub uciążliwych
wzroku
słuchu
okreso-
wych
1 2
3
4
5 6
1. Dyspozytor Stały nadzór nad ruchem pojazdów metra i ruchem
II
I
do 50 roku
ruchu
pasażerów. Praca w systemie zmianowym; duża
życia co 2
odpowiedzialność; duży dopływ informacji; obsługa
lata, powy-
monitorów; sztuczne oświetlenie.
żej 50 roku
życia –1
raz w roku
2. Dyżurny ru-
Obsługa ruchu pasażerskiego i pociągów metra. Pra-
II
I
do 50 roku
chu i stacji
ca zmianowa; duża odpowiedzialność; duży do-
życia co 2
pływ informacji; obsługa monitorów; sztuczne
lata, powy-
oświetlenie.
żej 50 roku
życia – 1
raz w roku
3.
Manewrowy
Rozłączanie i sprzęganie taboru, przestawianie
I
I
1 raz w
zwrotnic, hamowanie taboru przy użyciu płozy. Pra-
roku
ca w tunelu przy sztucznym oświetleniu. Odpowie-
dzialność za bezpieczeństwo ruchu taboru pomocni-
czego. Narażenie na zmienne warunki atmosferycz-
ne i hałas.
4. Monter
urzą-
Utrzymanie urządzeń sterowania ruchem pociągów.
I I
dzeń sterowa- Wykonywanie prac konserwacyjnych, regulacji i
co 2 lata
nia ruchem
pomiarów urządzeń mechanicznych i elektrycznych.
pociągów
Możliwość pracy zmianowej. Sporadyczna praca na
wysokości powyżej 3 m. Niebezpieczeństwo zwią-
zane z ruchem pociągów i niebezpieczeństwo pora-
żenia prądem.
7
5.
Monter urzą-
Utrzymanie urządzeń zdalnego sterowania i kontroli
I I
dzeń zdalnego dyspozytorskiej. Wykonywanie prac konserwacyj-
co 2 lata
sterowania i
nych, regulacji i pomiarów urządzeń elektrycznych.
kontroli dys-
Możliwość pracy zmianowej. Sporadyczna praca na
pozytorskiej
wysokości powyżej 3 m. Niebezpieczeństwo zwią-
zane z ruchem pociągów i niebezpieczeństwo pora-
żenia prądem.
6.
Maszynista
Obsługa pociągu metra. Praca w stresie; duża odpo-
I
I
do 50 roku
pociągu
wiedzialność; duży dopływ informacji. Praca w sys-
życia co 2
metra
temie zmianowym, w wymuszonej pozycji, przy
lata, powy-
sztucznym oświetleniu; hałas. Zagrożenie spowo-
żej 50 roku
dowane ruchem pociągów.
życia –1
raz w roku
7.
Maszynista
Prowadzenie pomocniczych pojazdów kolejowych
I
I
do 50 roku
pomocniczych (lokomotywa, drezyna) na linii metra i łącznicy.
życia co 2
pojazdów
Praca w tunelu przy sztucznym oświetleniu; hałas;
lata, powy-
kolejowych
narażenie na urazy mechaniczne.
żej 50 roku
metra
życia – 1
raz w roku
§ 5. 1. Badania profilaktyczne przeprowadza uprawniony lekarz samodzielnie, uwzględniając
wyniki badań specjalistycznych i pomocniczych oraz ocenę zdolności do pracy dokonaną przez
psychologa..
2. Badania, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się na podstawie:
1) skierowań, o których mowa w § 3 ust. 1;
2) wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kole-
jowego, charakterystyki tych stanowisk, wymogów zdrowotnych dotyczących kategorii
wzroku i słuchu oraz terminów badań okresowych na poszczególnych stanowiskach, określo-
nego w tabeli nr 1;
3) wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu me-
tra oraz prowadzących pojazdy kolejowe metra, charakterystyki tych stanowisk, wymogów
8
zdrowotnych dotyczących kategorii wzroku i słuchu oraz terminów badań okresowych na po-
szczególnych stanowiskach, określonego w tabeli nr 2;
4) innych przepisów, z których wynika potrzeba oceny zdolności fizycznej i psychicznej pra-
cowników;
5) własnych spostrzeżeń uprawnionego lekarza z przeprowadzonych wizytacji stanowisk pra-
cy.
§ 6. 1. Przed rozpoczęciem badania uprawniony lekarz, lekarz specjalista oraz psycholog
powinien:
1) sprawdzić tożsamość osoby skierowanej na badanie;
2) upewnić się, czy pracownik nie zgłosił się na badanie bezpośrednio po nocnej zmianie, w
stanie uniemożliwiającym ustalenie zdolności fizycznej i psychicznej do pracy; w takim
przypadku należy odmówić przeprowadzenia badania i ustalić nowy termin, powiadamiając
o tym pisemnie właściwego pracodawcę.
2. Badanie psychologiczne wykonuje się przed badaniami wchodzącymi w zakres badań le-
karskich pracowników, w terminach określonych w ust. 3.
3. Badania psychologiczne wykonuje się:
1) przy każdym badaniu wstępnym;
2) co 4 lata - w ramach badań okresowych;
3) co 2 lata - w ramach badań okresowych u pracowników powyżej 50 roku życia za- trud-
nionych na stanowiskach:
a) toromistrza, mostowniczego, dróżnika obchodowego– wymienionych w załączniku nr 1
do rozporządzenia,
b) dyspozytora ruchu, dyżurnego ruchu i stacji, maszynisty pociągu metra, maszynisty po-
mocniczych pojazdów kolejowych – wymienionych w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
4) w ramach badania kontrolnego, jeżeli lekarz wykonujący badanie uzna to za niezbędne do
wydania orzeczenia;
5) w razie spowodowania przez pracownika wypadku kolejowego.
4. W ramach badań pomocniczych należy wykonać morfologię krwi, OB, badanie poziomu
glikemii na czczo, badanie poziomu aminotransferaz, badanie ogólne moczu, rtg klatki pier-
siowej i ekg.
5. Wyniki badań laboratoryjnych, z wyjątkiem badania poziomu glikemii na czczo, uznaje
się za miarodajne, jeżeli od ich wykonania minęło nie więcej niż 6 miesięcy, a w przypadku
badań radiologicznych:
9
1) nie więcej niż 24 miesiące - w odniesieniu do stanowisk wymienionych w załączniku nr 1
do rozporządzenia, z zastrzeżeniem pkt 2 ,
2) nie więcej niż 48 miesięcy - w odniesieniu do stanowisk: nastawniczy, automatyk sterowa-
nia ruchem kolejowym wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia oraz stanowisk
wymienionych w załączniku nr 2 do rozporządzenia
- jeżeli nie zachodzą okoliczności uzasadniające ponowne ich wykonanie.
§ 7.1. Badanie układu wzrokowego przeprowadza lekarz okulista, który określa kategorię
wzroku na podstawie wyniku badania, stosując tabele nr 3 i 4 oraz uwagi metodyczne, z tym że
badanie dróżnika przejazdowego przeprowadza zawsze wg tabeli nr 4.
Tabela nr 3
BADANIE OKULISTYCZNE WYKONYWANE W RAMACH BADANIA WST P-
NEGO NA STANOWISKA BEZPOŚREDNIO ZWI ZANE Z PROWADZENIEM I
BEZPIECZE STWEM RUCHU KOLEJOWEGO ORAZ PROWADZ CYCH PO-
JAZDY KOLEJOWE METRA
I kategoria wzroku
II kategoria wzroku
Ostrość wzro- Bez korekcji
0,8 / 0,8
0,8 / 0,6
ku
Z korekcją -
-
Korekcja -
-
Rozpoznawanie barw
prawidłowe prawidłowe
Tabela nr 4
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1765
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei