eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy: opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 315 t. 50 z dnia 3 grudnia 2007 r. trzech aktów prawnych, wchodzących w skład tzw. trzeciego pakietu kolejowego, który m.in. obejmuje otwarcie rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1765
  • Data wpłynięcia: 2009-03-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2009-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1658

1765

Załącznik nr 7

ZASADY OCENY ZDOLNOŚCI FIZYCZNYCH I PSYCHICZNYCH ZATRUDNIO-
NYCH NA STANOWISKACH BEZPOŚREDNIO ZWI ZANYCH Z PROWADZENIEM
I BEZPIECZE STWEM RUCHU KOLEJOWEGO I METRA, PROWADZ CYCH PO-
JAZDY KOLEJOWE METRA ORAZ TRYB ORZEKANIA

§ 1. Ocenę zdolności fizycznych i psychicznych do pracy ustala się po przeprowadzeniu
badań profilaktycznych lekarskich i psychologicznych, obejmujących:
1) badanie ogólne stanu zdrowia, przeprowadzone przez uprawnionego lekarza;
2) badania specjalistyczne i pomocnicze, zlecone przez uprawnionego lekarza, w tym obowiąz-
kowe badanie okulistyczne i laryngologiczne oraz badania pomocnicze, o których mowa w §
6 ust. 4 niniejszego załącznika;
3) badanie psychologiczne, z zastrzeżeniem § 6 ust. 3 niniejszego załącznika.

§ 2. 1. Profilaktyczne badania lekarskie dzielą się na:
1) wstępne;
2) okresowe;
3) kontrolne.
2. Badania wstępne przeprowadza się przed zatrudnieniem na stanowiskach bezpośrednio
związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz przed podjęciem za-
trudnienia na stanowiskach związanych z prowadzeniem pojazdów kolejowych metra, a tak-
że przed przeniesieniem do pracy na takie stanowiska.
3. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i
bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzący pojazdy kolejowe metra podlegają
okresowym badaniom profilaktycznym. Terminy badań okresowych określają tabele nr 1 i 2
, a wyznaczoną datę kolejnego badania okresowego uprawniony lekarz wpisuje do zaświad-
czenia lekarskiego.
4. Lekarz przeprowadzający badanie profilaktyczne, o którym mowa w ust. 2 i 3, może po-
szerzyć jego zakres o dodatkowe specjalistyczne badania konsultacyjne oraz badania dodat-
kowe, a także wyznaczyć wcześniejszy termin badania, niż wynikałoby to z tabeli nr 1 lub 2
do załącznika, jeżeli stwierdzi, że jest to niezbędne do prawidłowej oceny stanu zdrowia
osoby przyjmowanej do pracy lub pracownika.
5. Badania kontrolne przeprowadza się w następujących przypadkach:
1) niezdolności do pracy spowodowanej chorobą trwającą dłużej niż 30 dni;
2) spowodowania przez pracownika wypadku kolejowego;
3) przed rozpoczęciem przygotowania zawodowego, po ukończeniu którego pracownik bę-
dzie wykonywał czynności na stanowisku o wyższych wymogach zdrowotnych lub w
warunkach innego rodzaju narażenia zawodowego;
4) podejrzenia utraty przez pracownika zdolności fizycznych i psychicznych do wykonywa-
nia pracy na dotychczasowym stanowisku;
5) powrotu pracownika do pracy na stanowisku po przerwie trwającej dłużej niż 6 miesię-
cy;
6) przed rozwiązaniem stosunku pracy z pracownikiem, który pracował w warunkach szko-
dliwych dla zdrowia lub warunkach uciążliwych, albo przed przeniesieniem go z tego
stanowiska na stanowisko, na którym warunki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciąż-
liwe nie występują;
7) w innych przypadkach, jeżeli wynika to z odrębnych przepisów.

§ 3. 1. Badania profilaktyczne pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio
związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu na liniach kolejowych i liniach metra
oraz prowadzących pojazdy kolejowe metra wykonuje się na podstawie skierowania wydanego
przez pracodawcę.
2. Skierowanie wydaje się oddzielnie dla każdego pracownika. Skierowanie powinno za-
wierać:
1) określenie rodzaju badania profilaktycznego;
2) w przypadku badania wstępnego – określenie stanowiska pracy, na którym pracownik ma
być zatrudniony;
3) w przypadku badania okresowego - określenie stanowiska pracy, na którym pracownik jest
zatrudniony oraz czynności wykonywanych przez pracownika;
4) informacje o czynnikach szkodliwych dla zdrowia lub warunkach uciążliwych występują-
cych na stanowisku pracy.






2
Tabela nr 1

WYKAZ STANOWISK BEZPOŚREDNIO ZWI ZANYCH Z PROWADZENIEM I BEZPIECZE -
STWEM RUCHU KOLEJOWEGO, CHARAKTERYSTYKA TYCH STANOWISK, WYMOGI ZDRO-
WOTNE DOTYCZ CYCH KATEGORII WZROKU I SŁUCHU ORAZ TERMINY BADA
OKRESOWYCH NA POSZCZEGÓLNYCH STANOWISKACH
Liczba
Nazwa
Charakterystyka stanowiska: określenie czynności, Kategoria Katego-
Terminy
porząd
stanowiska
warunków i miejsca pracy z uwzględnieniem wa-
wzroku
ria słu-
badań
kowa
pracy
runków szkodliwych lub uciążliwych
chu
okreso-
wych
1 2
3
4
5
6
Dyżurny ruchu Kierowanie ruchem pociągów na stacji i sąsiednich



szlakach. Zarządzanie, nadzorowanie i wykonywa-
II
I
co 2 lata
nie innych czynności, związanych z ruchem pocią-
gów i pracą manewrową stacji. Praca ciągła w sys-
1.
temie zmianowym, w różnych warunkach atmosfe-
rycznych, w dużym napięciu uwagi. Odpowiedzial-
ność za bezpieczeństwo ruchu pociągów i życie
pasażerów. Prowadzenie dokumentacji ruchowej.
2. Nastawniczy Obsługa urządzeń sterowania ruchem kolejowym.



Sprawdzanie stanu i działania zwrotnic, wykolejnic i
II
I
co 2 lata
sygnałów. Prowadzenie dokumentacji ruchowej.
Praca fizyczna na nastawniach wyposażonych w
urządzenia mechaniczne. Praca w systemie zmiano-
wym. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo ruchu
pociągów. Praca ciągła w zmiennym rytmie dobo-
wym
3. Zwrotniczy Obsługa i utrzymanie zwrotnic i wykolej-nic, nasta-
wianie ręczne lub automatycz-ne. Praca w syste-
II
I
co 2 lata
mie zmianowym, w różnych warunkach atmosfe-


rycznych, w wymuszonej pozycji ciała.

3
4. Kierownik
po- Praca wykonywana przed rozpoczęciem jazdy, pod-



ciągu
czas jazdy lub manewrów. Zarządzanie ruchem po-
II
I
co 2 lata
ciągu na szlaku. Praca w zmiennym rytmie dobo-


wym. Duża odpowiedzialność. Narażenie na zmien-
ne warunki atmosferyczne.
5. Ustawiacz
Zestawianie,
łączenie i rozłączanie wagonów (po-



ciągów), obsługa punktów ładunkowych. Wykony-
I
I
1 raz w
wanie manewrów przy użyciu lokomotywy i kiero-
roku
wanie pracą drużyny manewrowej. Praca w zmien-
nym rytmie dobowym, odpowiedzialna, wymagają-
ca dużego napięcia uwagi. Praca na wysokości przy
sprawdzaniu stanu wagonów i przesyłek wagono-
wych. Narażenie na zagrożenia wynikające z ruchu
taboru oraz zmienne warunki atmosferyczne i hałas.
6. Manewrowy Rozłączanie i sprzęganie taboru, przestawianie



zwrotnic, hamowanie taboru przy użyciu płozów
I
I
1 raz w
hamulcowych, zabezpieczanie wagonów przed zbie-
roku
gnięciem oraz inne prace zlecone przez ustawiacza.
Praca fizyczna w wymuszonej pozycji ciała, wyma-
gająca sprawności i uwagi. Praca na wysokości przy
sprawdzaniu stanu wagonów i przesyłek wagono-
wych. Praca w systemie zmianowym. Narażenie na
zagrożenia wynikające z ruchu taboru, zmienne wa-
runki atmosferyczne i hałas.
7. Rewident
tabo- Sprawdzanie wagonów i pojazdów pod względem



ru
przydatności technicznej do ruchu. Sprawdzanie
II
I
co 2 lata
działania hamulców. Dokonywanie bieżących na-
praw. Praca wykonywana w wymuszonej pozycji
ciała i zmiennych warunkach atmosferycznych.
Możliwa praca na wysokości.

4
8a. Automatyk
Utrzymanie, naprawa i montaż urządzeń sterowania
sterowania ru- ruchem kolejowym. Praca w różnych porach doby
II
I
co 2 lata
chem kolejo- przy urządzeniach srk na torach czynnych. Możli-

wym
wość pracy przy urządzeniach ciśnieniowych oraz

emitujących sygnały wysokiej częstotliwości. Moż-

liwość pracy na wysokości. Niebezpieczeństwo po-

rażenia prądem. Narażenie na zagrożenia wynikają-
ce z ruchu taboru oraz zmienne warunki atmosfe-
ryczne.


Automatyk
Utrzymanie, naprawa i montaż urządzeń sterowania



8b.
aparatury ste- ruchem kolejowym. Praca w różnych porach doby



rowania ruchem przy wewnętrznych urządzeniach srk.. Możliwość
II
II
co 2 lata
kolejowym
pracy przy urządzeniach ciśnieniowych oraz emitu-

jących sygnały wysokiej częstotliwości. Możliwość
pracy na wysokości. Niebezpieczeństwo porażenia
prądem. Praca na czynnych torach kolejowych –
wyłącznie pod nadzorem.
9. Toromistrz
Organizowanie,
kierowanie i nadzór nad robotami


do 50 roku
torowymi. Praca w narażeniu na czynniki atmosfe-
II
I
życia co 2
ryczne.
lata, po-
wyżej 50
roku życia
– 1 raz w
roku
10.
Mostowniczy
Organizowanie , kierowanie i nadzór nad utrzyma-


do 50 roku
niem obiektów inżynieryjnych. Praca w narażeniu na
II
I
życia co 2
czynniki atmosferyczne. Praca na wysokości.
lata, po-
wyżej 50
roku życia
– 1 raz w
roku

5
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: