Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy: opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 315 t. 50 z dnia 3 grudnia 2007 r. trzech aktów prawnych, wchodzących w skład tzw. trzeciego pakietu kolejowego, który m.in. obejmuje otwarcie rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1765
- Data wpłynięcia: 2009-03-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2009-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1658
1765
II. Program przygotowania zawodowego:
1. Szkolenie praktyczne:
1) praca przy naprawie i utrzymaniu taboru metra:
a) układu mechanicznego wagonu - 1 tydzień
b) układu elektrycznego wagonu - 2 tygodnie
c) urządzeń pneumatycznych i hamulców - 1 tydzień
2) praca w charakterze pracownika szkolonego przy czynnościach maszynisty pociągu metra
pod nadzorem - 2 miesiące,
w tym 80 godzin prowadzenie pociągu metra pod nadzorem maszynisty.
2. Szkolenie teoretyczne – według programu pracodawcy.
III. Zakres egzaminu kwalifikacyjnego:
1. Egzamin praktyczny – wykonanie czynności:
1) przygotowania pociągu metra do pracy i zdania pociągu metra po pracy;
2) obsługi pociągu metra podczas jazdy ;
3) wstępnych oględzin technicznych pociągu, obsługi hamulców w pociągach metra;
4) przykładowego i wykrywania usterek w poszczególnych obwodach i urządzeniach
wagonów metra,
5) obsługi urządzeń automatycznego ograniczenia prędkości (AOP), czujności,
radiołączności i rozgłoszenia,
6) prowadzenia dokumentacji eksploatacyjnej i naprawczej.
2. Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna - opracowanie tematu z zakresu konstrukcji i obsługi wagonów metra,
2) część ustna - znajomość:
a) konstrukcji wagonów metra,
b) przygotowania pociągu metra do pracy i zdania pociągu metra po pracy,
c) działania i obsługi hamulców w wagonach metra,
d) poszczególnych obwodów i urządzeń w wagonach metra,
d) sposobów lokalizowania i usuwania przyczyn wadliwej pracy poszczególnych wagonów
metra,
f) obsługi urządzeń automatycznego ograniczenia prędkości (AOP), czujności,
radiołączności i rozgłoszenia,
g) instrukcji sygnalizacji i prowadzenia ruchu pojazdów metra,
h) instrukcji postępowania w sprawie wypadków i wydarzeń kolejowych na liniach metra,
6
i) zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych.
3. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy – według programu
opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy – Kodeks pracy.
7. Maszynista pomocniczych pojazdów kolejowych metra
I. Kwalifikacje wymagane od kandydatów do egzaminu:
1. Wykształcenie: średnie oraz tytuł zawodowy technik lub zasadnicze zawodowe o specjalności
mechanicznej lub elektrycznej.
3. Zawodowy
staż pracy:
– dla kandydatów z tytułem zawodowym - technik - 1 rok,
– dla kandydatów z wykształceniem zasadniczym zawodowym.- 2 lata
oraz odbycie przygotowania zawodowego.
II. Program przygotowania zawodowego:
1. Szkolenie praktyczne:
1) praca przy naprawie i utrzymaniu spalinowych pojazdów
30 dni
trakcyjnych (lokomotywy manewrowej, wózków motorowych)
2) wykonywanie pod nadzorem czynności kierowcy lokomotywy
20 dni
manewrowej i wózków manewrowych
3) obsługa żurawi z napędem hydraulicznym o udźwigu do 2 ton
2 dni
2. Szkolenie teoretyczne - według programu pracodawcy.
4. Zajęcia próbne – wykonywanie czynności maszynisty pomocniczych pojazdów
kolejowych metra pod nadzorem
7 dni
III. Zakres egzaminu kwalifikacyjnego:
1. Egzamin praktyczny – wykonanie czynności:
1) przygotowania pojazdu do pracy i i zdania po pracy;
2) obsługi codziennej pojazdu;
3) wykrywania, lokalizacji i usuwania typowych usterek,;
4) próbnej jazdy pociągiem roboczym pod nadzorem.
2. Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna: opracowanie tematu z zakresu konstrukcji i obsługi pomocniczych
pojazdów kolejowych metra,
7
2) część ustna - znajomość:
a) konstrukcji i obsługi pomocniczych pojazdów szynowych,
b) wykrywania i sposobu usuwania usterek,
c) budowy i obsługi hamulców stosowanych w pomocniczych pojazdach szynowych w
metrze,
d) sygnalizacji i organizacji ruchu pasażerskiego i pociągów roboczych na liniach metra,
e) zasad
bezpieczeństwa i higieny pracy w metrze,
f) przepisów
wewnętrznych i instrukcji obowiązujących w metrze.
3. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy – według programu
opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy – Kodeks pracy.
66/02/BS
8
Załącznik nr 4
WZÓR ŚWIADECTWA
(format A4)
..................................................
(pieczęć jednostki organizacyjnej
pracodawcy, przy której została
powołana komisja egzaminacyjna)
ŚWIADECTWO ZŁOŻENIA EGZAMINU
KWALIFIKACYJNEGO Nr ........ / WERYFIKACYJNEGO Nr .........*
Komisja Egzaminacyjna, działająca na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia ......................................... w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio
związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu na liniach kolejowych oraz
prowadzących pojazdy kolejowe i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych
stanowiskach (Dz. U. Nr ....., poz. ........) stwierdza, że Pan (Pani)
.................................................................................................................................
urodzony(a) dnia .................................... w .................................., zatrudniony(a) w
...........................................................................................................................................................
.............................................................................................................................
*
złożył(ła) w dniu .......................................... r. egzamin kwalifikacyjny / weryfikacyjny z
wynikiem pozytywnym na stanowisko ...............................................................................
.......................................... ..................................................
(data i miejsce wystawienia) (podpis przewodniczącego komisji)
(pieczęć imienna)
*Niepotrzebne skreślić
67/02/BS
Załącznik nr 5
Prawo kierowania pociągiem metra po wypełnieniu i wstawieniu zdjęcia w formie elektronicznej składane
do formatu A7 i foliowane
68/02/BS
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1765
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei