eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy: opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 315 t. 50 z dnia 3 grudnia 2007 r. trzech aktów prawnych, wchodzących w skład tzw. trzeciego pakietu kolejowego, który m.in. obejmuje otwarcie rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1765
  • Data wpłynięcia: 2009-03-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2009-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1658

1765


Załącznik nr 3

WYMAGANIA KWALIFIKACYJNE, RODZAJ, ZAKRES I CZAS TRWANIA
PRZYGOTOWANIA ZAWODOWEGO ORAZ ZAKRES PRZEDMIOTOWY EGZAMINU
KWALIFIKACYJNEGO NA STAANOWISKA BEZPOŚREDNIO ZWI ZANE Z
PROWADZENIEM I BEZPIECZEŃSTWEM RUCHU METRA ORAZ PROWADZ CYCH
POJAZDY KOLEJOWE METRA


1. Dyspozytor ruchu

I. Kwalifikacje wymagane od kandydatów do egzaminu:
1. Wykształcenie - średnie.
2. Zawodowy staż pracy - 1 rok na stanowisku dyżurnego ruchu i stacji oraz odbycie
przygotowania zawodowego.

II. Program przygotowania zawodowego:
1. Szkolenie praktyczne:
1) obsługa dygitajzera - 2 miesiące;
2) zapoznanie się z systemami i urządzeniami w metrze - 1 miesiąc.
2. Szkolenie teoretyczne - według programu pracodawcy.
3. Zajęcia próbne – wykonywanie czynności na stanowisku dyspozytora ruchu pod
nadzorem.
III. Zakres egzaminu kwalifikacyjnego:
1. Egzamin praktyczny:
1) wykonanie czynności dyspozytora ruchu pod nadzorem;
2) dokonanie zapisu w wybranym dokumencie;
3) obsługa urządzeń i systemów na stanowisku dyspozytora ruchu;
4) wydawanie poleceń prostych i złożonych.
2.
Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna:
a) opracowanie tematu z zakresu organizacji i techniki ruchu metra,
b) znajomość przepisów i instrukcji metra,
2) część ustna:
a) znajomość przepisów i instrukcji dotyczących pracy dyspozytora ruchu,
b) obsługa urządzeń,
c) postępowanie w przypadku zagrożeń,
3. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy – według programu
opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy – Kodeks pracy.

2. Dyżurny ruchu i stacji

I. Kwalifikacje wymagane od kandydatów do egzaminu:
1. Wykształcenie - średnie.
2. Zawodowy staż pracy - 6 miesięcy oraz odbycie przygotowania zawodowego.
II. Program przygotowania zawodowego:
1. Szkolenie praktyczne:
a) obsługa pulpitu stacji - 1 miesiąc,
b) zapoznanie się z układem torowym stacji - 2 dni.
2. Szkolenie teoretyczne - według programu pracodawcy.
3. Zajęcia próbne – wykonywanie czynności dyżurnego ruchu i stacji pod nadzorem.
III. Zakres egzaminu kwalifikacyjnego:
1. Egzamin praktyczny:
a) wykonanie pod nadzorem zadanej czynności dyżurnego ruchu i stacji,
b) dokonanie zapisu w wybranym dokumencie,
c) założenie zamka trzpieniowego i spony iglicowej,
d) przygotowanie drogi przebiegu dla wjazdu, wyjazdu i przejazdu przez stację,
e) automatyczne zawracanie i automatyczne powtarzanie przebiegów.
2. Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna:
- opracowanie tematu z zakresu organizacji i techniki ruchu; przepisy i instrukcje,
2) część ustna:
a) sygnalizacja,
b) obsługa urządzeń,

c)
postępowanie w przypadku zagrożeń,
3. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy – według programu
opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy – Kodeks pracy..

2
3. Manewrowy

I. Kwalifikacje wymagane od kandydatów do egzaminu:
1. Wykształcenie – zasadnicze zawodowe.
2. Zawodowy
staż pracy – 2 lata w Metrze Warszawskim oraz odbycie przygotowania
zawodowego .
II. Program przygotowania zawodowego:
1. Szkolenie praktyczne:
1) jednostka organizacyjna zatrudniająca pracownika:


7 dni
a) struktura organizacyjna przedsiębiorstwa; zapoznanie się z zagadnieniami ogólno-
administracyjnymi; wybrane zagadnienia pracownicze 1 dzień
b) zakres czynności podstawowych i dodatkowych manewrowego;
zapoznanie z ręcznymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym oraz
kolejowej łączności przewodowej i bezprzewodowej


2 dni
c) zadania i obowiązki drużyny manewrowej, wykonywanie czynności

manewrowych; współpraca z dyspozytorami służby ruchu i

elektrowozowni.
2 dni
d) zapoznanie się z budową torów i rozjazdów



1 dzień 2)
jednostka
taboru:


3
dni
a)
budowa
wagonu

1
dzień
b) oględziny techniczne wagonów w składzie pociągu


1 dzień

c) uproszczona próba hamulca zespolonego
1 dzień

Łącznie: 10 dni
1. Szkolenie teoretyczne – według programu pracodawcy.
2. Zajęcia próbne – wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem
10 dni

Ogółem
20 dni
III. Zakres egzaminu kwalifikacyjnego:
1. Egzamin praktyczny:
1) wykonanie pod nadzorem określonej czynności manewrowej;
2) przygotowanie drogi przebiegu dla jazdy manewrowej przy urządzeniach sterowania
ruchem kolejowym, przystosowanych do ręcznego przestawiania zwrotnic;
3) zabezpieczenie taboru przed zbiegnięciem;
4) wykonanie uproszczonej próby hamulca zespolonego.
2. Egzamin teoretyczny:

3
1) część pisemna – test dotyczący specyfiki pracy manewrowego na terenie stacji techniczno-
postojowej;
2) część ustna – znajomość zagadnień z zakresu:
a) techniki ruchu metra,
b) sygnalizacji metra,
c) obsługi ręcznych urządzeń sterowania ruchem metra w zakresie prowadzenia manewrów,
3. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy – według programu
opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy – Kodeks pracy. .

4. Monter urządzeń sterowania ruchem pociągów

I. Kwalifikacje wymagane od kandydatów do egzaminu:
1. Wykształcenie – średnie oraz tytuł zawodowy – technik o specjalności elektrycznej.
2. Zawodowy staż pracy – 3 miesiące na stanowisku praktykanta na montera urządzeń sterowania
ruchem pociągów oraz odbycie przygotowania zawodowego.
II. Program przygotowania zawodowego:
1. Szkolenie teoretyczne:
1) zapoznanie z konstrukcją i zasadami działania urządzeń sterowania
ruchem
pociągów.;
-
10
dni
2) zapoznanie z organizacją pracy i przepisami stosowanymi w Metrze
Warszawskim.
- 3 dni
III. Zakres egzaminu kwalifikacyjnego:
1. Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna - opracowanie tematu ze znajomości wskazanego urządzenia sterowania
ruchem w Metrze Warszawskim;
2) część ustna – znajomość przepisów i instrukcji stosowanych w Metrze Warszawskim oraz
zasady działania wskazanego urządzenia sterowania ruchem pociągów.
2. Egzamin praktyczny: wykonanie czynności konserwacyjnych i kontrolnych wskazanego
urządzenia sterowania ruchem pociągów.
3. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy – według programu
opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy – Kodeks pracy.


5. Monter urządzeń zdalnego sterowania i kontroli dyspozytorskiej

4

I. Kwalifikacje wymagane od kandydatów do egzaminu:
1. Wykształcenie – średnie oraz tytuł zawodowy - technik o specjalności
elektronicznej .
2. Zawodowy staź pracy – 3 miesiące na stanowisku praktykanta na montera urządzeń zdalnego
sterowania i kontroli dyspozytorskiej oraz odbycie przygotowania zawodowego..
II. Program przygotowania zawodowego:
1. Szkolenie teoretyczne:
1) zapoznanie z konstrukcją i zasadami działania urządzeń zdalnego
sterowania i kontroli dyspozytorskiej.
10 dni
2) zapoznanie z organizacją pracy i przepisami stosowanymi
w Metrze Warszawskim
3 dni
_______________
Ogółem: 13 dni
III. Zakres egzaminu kwalifikacyjnego:
1. Egzamin teoretyczny:
1) egzamin pisemny - opracowanie tematu ze znajomości wskazanego układu systemu zdalnego
sterowania i kontroli dyspozytorskiej;
2) egzamin ustny – znajomość przepisów i instrukcji stosowanych w Metrze Warszawskim oraz
zasad działania urządzeń zdalnego sterowania i kontroli dyspozytorskiej;
2. Egzamin praktyczny: wykonanie czynności konserwacyjnych i kontrolnych wskazanego
obwodu zdalnego sterowania i kontroli dyspozytorskiej.
3. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy – według programu
opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy – Kodeks pracy.



6. Maszynista pociągu metra

I. Kwalifikacje wymagane od kandydatów do egzaminu:
1. Wykształcenie – średnie oraz tytuł zawodowy technik o specjalności elektrycznej lub
elektronicznej.
2. Zawodowy
staż pracy: po ukończeniu kursu kwalifikacyjnego na stanowisko maszynisty
pociągu metra - odbycie przygotowania zawodowego.

5
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: