eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy: opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 315 t. 50 z dnia 3 grudnia 2007 r. trzech aktów prawnych, wchodzących w skład tzw. trzeciego pakietu kolejowego, który m.in. obejmuje otwarcie rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1765
  • Data wpłynięcia: 2009-03-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2009-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1658

1765

Par. 8 Nakłada na przewoźników i zarządców infrastruktury obowiązek stworzenia systemu
monitorowania i kontroli ważności licencji oraz spełniania przez maszynistę wymogów
zdrowotnych niezbędnych do wykonywania zawodu maszynisty.
Par. 9 – określa datę wejścia w życie rozporządzenia – 14 dnia od dnia ogłoszenia.

Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, o której mowa w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


9

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Przepisy projektowanego rozporządzenia będą miały zastosowanie do Urzędu Transportu
Kolejowego, przewoźników i zarządców infrastruktury oraz kandydatów na maszynistów
ubiegających się o uzyskanie licencji.
2. Konsultacje społeczne
Projekt zostanie poddany konsultacjom z przedsiębiorstwami kolejowymi i zarządcą
infrastruktury oraz ze związkami zawodowymi.

3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego:

Koszty wiążące się z nowymi zadaniami nałożonymi na Urząd Transportu Kolejowego (część
71 budżetu państwa) w 2010 r. – 13 200 tys. zł., w tym:
- 4 800 tys. zł - wzmocnienie kadrowe (wzrost zatrudnienia o 90), w związku z:
- utworzeniem, funkcjonowaniem i monitorowaniem nowego systemu uznawania kwalifikacji
zawodowych maszynistów,
- nadzorem nad systemem szkoleń maszynistów,
-obsługą informatyczną nowych systemów (w zakresie praw jazdy dla maszynistów),
- dodatkowymi kontrolami w obszarze bezpieczeństwa,
- zintensyfikowaniem współpracy międzynarodowej,
- 1 200 tys. zł.- utworzenie nowych stanowisk pracy,
- 1 500 tys. zł - zamówienie praw jazdy dla maszynistów (w tym koszty blankietów i zlecenie
druku),
- 4
500 tys. zł. - utworzenie centrum informatycznego wraz ze specjalistycznym
oprogramowaniem,
- 1200 tys. zł – rezerwa.
W powyższej kwocie 13 200 tys. zł uwzględniono również inne koszty związane z
wdrożeniem III Pakietu Kolejowego.

b) rynek pracy
Wprowadzenie nowych zasad potwierdzania kwalifikacji zawodowych maszynistów
zwiększy w perspektywie możliwości zmiany pracy przez osoby należące do tej grupy
zawodowej, otwierając im szansę zatrudnienia u innych europejskich przewoźników. Nowe
przepisy umożliwią lepszy przepływ pracowników, a także możliwość weryfikacji (system
monitorowania maszynistów) i podnoszenia kompetencji maszynistów.


10
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw

Wprowadzenie nowej regulacji nałoży na przedsiębiorstwa kolejowe zmiany systemu
szkolenia maszynistów.

d) sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu na rozwój regionalny.

e) sytuację finansową
Wprowadzenie proponowanych w ustawie przepisów wpłynie na sytuację przedsiębiorstw
sektora transportu kolejowego. Poniesione będą musiały być koszty związane ze szkoleniami,
kursami językowymi, badaniami, wydawaniem licencji zgodnie z nowymi przepisami.



58/ 02/ BS

11
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia ……………………2009 r.
w sprawie wpisu na listę podmiotów uprawnionych do szkolenia i egzaminowania osób
ubiegających się o licencje i świadectwa maszynisty2)


Na podstawie art. 22a ust. 11 pkt 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie
kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe wymagania w stosunku do przedsiębiorców ubiegających się o wpis na
listę podmiotów uprawnionych do szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o
licencje maszynisty i świadectwa maszynisty, zwanej dalej „listą”;
2) tryb wpisu na listę oraz wykreślania z niej;
3) sposób uiszczania opłat.

§ 2. Podmiot ubiegający się o wpis na listę Prezesa UTK jako instruktor, powinien spełniać
następujące wymagania:
1) posiadać wykształcenie wyższe i kwalifikacje w zakresie:
a) problematyki budowy i eksploatacji pojazdów trakcyjnych,
b) systemów hamowania pojazdów kolejowych,
c) zasad prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji,
d) systemu regulacji prawnych krajowych i Unii Europejskiej odnoszących się do
przedmiotu kształcenia;
2) posiadać przygotowanie pedagogiczne, w rozumieniu rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu z 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji
wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można
zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu
kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 155, poz. 1288 oraz z 2004 r. Nr 5, poz. 3);
3) przedłożyć oświadczenie, iż nie był prawomocnie skazany za przestępstwo popełnione w
celu osiągnięcia korzyści majątkowych lub przestępstwo przeciwko wiarygodności
dokumentów;
4) daje rękojmię prawidłowego wykonywania obowiązków.

§ 3. Podmiot ubiegający się o wpis na listę jako egzaminator powinien spełniać następujące
wymagania:

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża postanowienia dyrektywy 2007/59/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom
prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 315 z 3.12.2007,
str. 51).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr
191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r.
Nr 1, poz. 3.
1) w przypadku przeprowadzania egzaminu na licencję maszynisty posiadać wykształcenie
wyższe i kwalifikacje w zakresie:
a) problematyki dotyczącej budowy i eksploatacji pojazdów trakcyjnych,
b) systemów hamowania pojazdów kolejowych,
c) zasad prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji,
d) systemu regulacji prawnych krajowych i Unii Europejskiej odnoszących się do przedmiotu
kształcenia;
2) w przypadku przeprowadzania egzaminu na świadectwo posiadać tytuł maszynisty
instruktora spełniając następujące warunki:
a) posiadać wykształcenie co najmniej średnie techniczne,
b) posiadać przygotowanie pedagogiczne, o którym mowa w § 2 ust. 3,
c) przepracować na stanowisku maszynisty pojazdu trakcyjnego co najmniej 5 lat,
d) spełniać wymagane przepisami warunki fizyczne i psychiczne oraz posiadać kwalifikacje
niezbędne do wykonywania zawodu maszynisty pociągu lub pojazdu trakcyjnego,
e) samodzielnie obsługiwać pociągi lub pojazdy trakcyjne w danym rodzaju trakcji w
wymiarze co najmniej 100 godzin w roku kalendarzowym,
f) ukończyć zorganizowane przez podmiot, o którym mowa w § 4, specjalne przeszkolenie i
zdać egzamin uprawniający do szkolenia osób ubiegających się o licencję maszynisty lub
świadectwo maszynisty z zagadnień infrastruktury – techniki ruchu i sygnalizacji.

§ 4. Egzaminator, o którym mowa w § 4, powinien odbywać raz na 5 lat szkolenie
organizowane przez podmiot, o którym mowa w § 6 z zakresu niezbędnego do
przeprowadzania egzaminów.

§ 5. Podmiot organizujący szkolenia i egzaminy ubiegający się o wpis na listę powinien
spełniać następujące wymagania:
1) zatrudniać instruktorów, spełniających wymagania, o których mowa w § 3;
2) posiadać warunki lokalowe i wyposażenie dydaktyczne umożliwiające przeprowadzenie
szkoleń zgodnie z ich programem;
3) posiadać zbiór aktualnych przepisów w zakresie:
a) eksploatacji i utrzymania pojazdów trakcyjnych i pojazdów kolejowych bez napędu,
b) utrzymania oraz eksploatacji hamulców kolejowych,
c) prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji,
d) warunków prawidłowego formowania pociągów;
4) posiadać wyposażenie w środki dydaktyczne zapewniające efektywność prowadzonego
procesu kształcenia, takie jak plansze, przeźrocza, fotografie, filmy oraz oprogramowanie
komputerowe, zawierające w szczególności:
a) schematy układów rozrządu i sterowania pojazdów trakcyjnych,
b) prezentacje układów i działania hamulców kolejowych,
c) zasady prowadzenia ruchu i sygnalizacji,
5) posiadać możliwość przeprowadzania zajęć praktycznych w zakresie objętym programem
szkolenia;
6) w celu przeprowadzenia egzaminu:
a) zatrudniać egzaminatorów, o których mowa w § 4,
b) zapewnić obsługę administracyjną komisji egzaminacyjnej,
c)zapewniać odpowiednie warunki lokalowe, umożliwiające przeprowadzanie egzaminów,
w tym:
- wydzielonych sal egzaminacyjnych, w warunkach zapewniających samodzielność pracy
zdających egzamin;
- zaplecza sanitarnego,

2
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: