Poselski projekt ustawy o praktykach absolwenckich
projekt ustawy dotyczy stworzenia szczególnej regulacji związanej z umowami o praktykę absolwencką. Regulacja miałaby dotyczyć absolwentów szkół ponadgimnazjalnych lub uczelni, którzy w dniu rozpoczęcia praktyki nie ukończyli 30 lat. Projekt dotyczy także absolwentów, którzy posiadają świadectwo ukończenia szkoły za granicą
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1701
- Data wpłynięcia: 2008-10-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o praktykach absolwenckich
- data uchwalenia: 2009-07-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 1052
1701
BAS-WAEiM-2740/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
o zgodności poselskiego projektu ustawy o praktykach absolwenckich
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Krzysztof Gadowski) z prawem Unii
Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze
zm.) sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony poselski projekt ustawy o praktykach absolwenckich
przewiduje stworzenie szczególnej regulacji dotyczącej umowy o praktykę
absolwencką. Regulacja miałaby dotyczyć absolwentów szkół
ponadgimnazjalnych lub uczelni, którzy w dniu rozpoczęcia praktyki nie
ukończyli 30 lat. Projekt dotyczy także absolwentów, którzy posiadają
świadectwo ukończenia szkoły za granicą, uznane za równorzędne świadectwu
ukończenia polskiej szkoły ponadgimnazjalnej, zgodnie z ustawą o systemie
oświaty.
Umowę o praktykę można by zawierać na okres nie dłuższy niż 3
miesiące. Praktyka mogłaby by być odpłatna. Ponadto, projekt przewiduje, że do
cudzoziemców odbywających praktykę nie będą miały zastosowania przepisy
ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy.
Projekt ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia i
obowiązywać do dnia 31 grudnia 2012 r.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Prawo Unii Europejskiej, co do zasady, nie reguluje spraw objętych
zakresem projektu ustawy. Warto jednak zwrócić uwagę na przepis art. 12
Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE). Przepis ten stanowi, że
w zakresie zastosowania TWE, bez uszczerbku dla postanowień szczególnych,
zakazana jest wszelka dyskryminacja ze względu na przynależność państwową.
Ponadto, przepis art. 39 TWE statuuje zasadę swobodnego przepływu
pracowników wewnątrz Wspólnoty. Swoboda ta obejmuje zniesienie wszelkiej
dyskryminacji ze względu na przynależność państwową między pracownikami
państw członkowskich w zakresie zatrudnienia, wynagrodzenia i innych
warunków pracy. Swoboda obejmuje także prawo do ubiegania się o
rzeczywiście oferowane miejsca pracy.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przedstawiony projekt ustawy, w zakresie, w jakim reguluje tryb i zasady
odbywania praktyki absolwenckiej nie jest objęty zakresem przedmiotowym
prawa Unii Europejskiej.
Zastrzeżenia budzi jedynie przepis art. 8 projektu, który wyłącza
stosowanie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i
instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1001, ze zm.) do
cudzoziemców odbywających praktykę. Przepis projektu dotyczy wszystkich
cudzoziemców, w tym cudzoziemców – obywateli państw członkowskich Unii
Europejskiej. Warto zaznaczyć, że ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy w sposób jednoznaczny dotyczy także cudzoziemców (art. 3 ust. 2
ustawy).
Nie jest jasny cel proponowanego wyłączenia. Uzasadnienie projektu nie
zawiera na ten temat żadnej wzmianki. W jedynym odniesieniu do art. 8
projektu stwierdzono w uzasadnieniu, że w celu jasnego określenia sytuacji
podatkowej zarówno praktykantów, jak również podmiotów przyjmujących na
praktykę, zaproponowano wprowadzenie jednoznacznych przepisów w tym
zakresie (art. 4 ust. 3 i art. 8 projektu). Przywołanie w tym miejscu przepisu art.
8 projektu jest niezrozumiałe.
Niewątpliwie proponowany przepis art. 8 projektu prowadzi do
dyskryminacji cudzoziemców, w tym obywateli państw członkowskich Unii
Europejskiej, odbywających praktykę absolwencką. Zakres regulacji ustawy o
promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jest tak duży, że nie sposób
wskazać tu wszystkie przykłady dyskryminacji. Można przykładowo wskazać,
że cudzoziemiec odbywający taką samą praktykę absolwencką jak obywatel
polski może nie uzyskać statusu bezrobotnego, a co za tym idzie – prawa do
zasiłku, podczas gdy obywatel polski uzyska jedno i drugie (zob. art. 2 ust. 1 pkt
2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, który w związku z
jej art. 71, w pewnym stopniu dotyczy także cudzoziemców). Co więcej,
proponowany przepis art. 8 projektu ustawy powoduje wyłączenie stosowania
do cudzoziemców będących obywatelami państw członkowskich Unii
Europejskiej przepisu art. 87 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy, który stanowi, że z
obowiązku uzyskania zezwolenia na pracę na terytorium RP zwolnieni są
cudzoziemcy będący obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej.
W świetle powyższych uwag należy stwierdzić, że art. 8 projektu jest
sprzeczny z art. 12 i art. 39 TWE.
IV. Konkluzje
Poselski projekt ustawy o praktykach absolwenckich – w zakresie w
jakim wyłącza stosowanie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1001, ze
zm.) do cudzoziemców odbywających praktykę absolwencką – jest niezgodny z
prawem Unii Europejskiej, w szczególności z art. 12 i art. 39 Traktatu
ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
W pozostałym zakresie projekt pozostaje poza zakresem regulacji prawa
Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, absolwenci
Warszawa, 10 października 2008 r.
BAS-WAEiM-2741/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
dotycząca możliwości uznania przedstawionego poselskiego projektu
ustawy o praktykach absolwenckich (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Krzysztof Gadowski) za projekt ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu
Stosownie do art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu, projektem ustawy
wykonującym prawo Unii Europejskiej jest projekt ustawy mający na celu
wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Przedstawiony poselski projekt ustawy o praktykach absolwenckich
przewiduje stworzenie szczególnej regulacji dotyczącej umowy o praktykę
absolwencką. Regulacja miałaby dotyczyć absolwentów szkół
ponadgimnazjalnych lub uczelni, którzy w dniu rozpoczęcia praktyki nie
ukończyli 30 lat. Projekt dotyczy także absolwentów, którzy posiadają
świadectwo ukończenia szkoły za granicą, uznane za równorzędne świadectwu
ukończenia polskiej szkoły ponadgimnazjalnej , zgodnie z ustawą o systemie
oświaty.
Umowę o praktykę można by zawierać na okres nie dłuższy niż 3
miesiące. Praktyka mogłaby by być odpłatna. Ponadto, projekt przewiduje, że do
cudzoziemców odbywających praktykę nie będą miały zastosowania przepisy
ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy.
Ponieważ przedstawiony projekt ustawy nie ma na celu wykonania
żadnego przepisu prawa Unii Europejskie nie ma podstaw, by uznać go, w trybie
art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu, za projekt ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, absolwenci
Warszawa, 27 października 2008 r.
BAS-WAEiM-3065/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
o zgodności poselskiego projektu ustawy o praktykach absolwenckich
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Krzysztof Gadowski), w wersji
uwzględniającej autopoprawkę, z prawem Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze
zm.) sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony poselski projekt ustawy o praktykach absolwenckich
przewiduje stworzenie szczególnej regulacji dotyczącej umowy o praktykę
absolwencką. Regulacja miałaby dotyczyć absolwentów szkół
ponadgimnazjalnych lub uczelni, którzy w dniu rozpoczęcia praktyki nie
ukończyli 30 lat. Projekt dotyczy także absolwentów, którzy posiadają
świadectwo ukończenia szkoły za granicą, uznane za równorzędne świadectwu
ukończenia polskiej szkoły ponadgimnazjalnej, zgodnie z ustawą o systemie
oświaty.
Umowę o praktykę można by zawierać na okres nie dłuższy niż 3
miesiące. Praktyka mogłaby by być odpłatna. Ponadto, projekt przewiduje, że do
cudzoziemców odbywających praktykę, którzy nie są obywatelami państw
członkowskich Unii Europejskiej, nie będą miały zastosowania przepisy ustawy
z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Projekt ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia i
obowiązywać do dnia 31 grudnia 2012 r.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje spraw objętych zakresem projektu
ustawy.