Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym
projekt ustawy dotyczy: m. in. zmiany definicji zarządzania kryzysowego, poprzez dodanie do katalogu podejmowanych działań usuwanie skutków sytuacji kryzysowych oraz ograniczenie procesu odtwarzania tylko do zasobów infrastruktury krytycznej oraz definicji sytuacji krytycznej, która zależeć będzie wyłącznie od wystąpienia zagrożenia wpływającego negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi lub środowiska w stopniu powodującym ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1699
- Data wpłynięcia: 2009-02-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym
- data uchwalenia: 2009-07-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 131, poz. 1076
1699
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Proponowana zmiana nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.
7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Zakres przedmiotowy proponowanej zmiany nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
15/02/BS
13
PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego
Na podstawie art. 5a ust. 6 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym
(Dz.U. Nr 89, poz. 590) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób, tryb i terminy opracowania Raportu o zagrożeniach
bezpieczeństwa narodowego, zwanego dalej „Raportem”.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) raport cząstkowy – część Raportu wykonana przez ministra kierującego działem administracji
rządowej, kierownika urzędu centralnego lub wojewodę;
2) wykonawcy – ministrów kierujących działami administracji rządowej, kierowników urzędów
centralnych oraz wojewodów sporządzających raport cząstkowy;
3) przeglądarka – program komputerowy umożliwiający przeglądanie wytworzonych dokumentów
w wersji elektronicznej;
4) konwerter – program komputerowy zmieniający postać danej informacji, tak, aby można ją było
przetwarzać za pomocą odpowiedniego programu komputerowego lub na innym komputerze.
§ 3. 1. Wykonawcy, każdy w zakresie swojej właściwości, sporządzają raport cząstkowy w wersji
pisemnej i elektronicznej.
2. Raport cząstkowy w wersji elektronicznej wykonuje się z wykorzystaniem standardowego
oprogramowania komputerowego, umożliwiającego przenoszenie, kopiowanie i wymianę danych.
3. Możliwość zastosowania danego typu oprogramowania komputerowego do sporządzenia
raportu cząstkowego lub jego części w wersji elektronicznej wykonawca uzgadnia z dyrektorem
Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, zwanemu dalej „dyrektorem RCB”.
4. W przypadku sporządzenia raportu cząstkowego lub jego części w wersji elektronicznej z
wykorzystaniem oprogramowania specjalizowanego, wykonawca zobowiązany jest dostarczyć
dyrektorowi RCB, konwerter lub przeglądarkę, albo wskazać adres ich nieodpłatnego pobrania.
§ 4. Raport cząstkowy jest dokumentem obejmującym następujące elementy:
1) wskazanie najważniejszych zagrożeń przez stworzenie mapy ryzyka obejmującej wyszczególnienie
rodzajów i charakterystyki zagrożeń, których:
a) wpływ na funkcjonowanie i możliwości rozwoju państwa jest istotny,
b) skutki wystąpienia mogą:
− zagrozić życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach, albo środowisku
na znacznych obszarach,
− oddziaływać na inne państwa,
− dotyczyć terytorium Polski lub jej obywateli, a mających miejsce możliwego wystąpienia w
innym państwie,
c) potrzeba monitorowania i eliminacji wynika z podpisanych umów i traktatów
międzynarodowych;
2) określenie celów strategicznych, w szczególności:
a) wskazanie celów jakie należy osiągnąć, aby zminimalizować możliwość wystąpienia zagrożenia
lub jego skutków,
b) hierarchizacja celów według kryterium ważności lub wskazanie celów priorytetowych;
3) określenie priorytetów w reagowaniu na określone zagrożenie, w szczególności:
a) zasady reagowania w przypadku wystąpienia zagrożenia,
b) hierarchizację działań ze wskazaniem działań priorytetowych;
4) wskazanie możliwości oraz sił i środków niezbędnych do osiągnięcia celów strategicznych, w
szczególności:
a) wykaz sił i środków przewidzianych do osiągnięcia poszczególnych celów,
b) wykaz działań umożliwiających użycie wskazanych sił i środków,
c) tryb wzmacniania, uzupełniania, luzowania i wycofywania sił i środków;
5) programowanie zadań w zakresie poprawy bezpieczeństwa przez wskazywanie określonych
regionalnych i lokalnych inicjatyw, w szczególności:
a) wyszczególnienie programów krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych,
b) wskazanie realizatorów programów::
− rządowych,
− samorządowych,
− pozarządowych,
c) sposoby finansowania programów,
d) okresy trwania programów;
6) wnioski zawierające hierarchicznie uporządkowaną listę przedsięwzięć niezbędnych do osiągnięcia
celów strategicznych, w szczególności:
a) wykaz zagrożeń, których uniknięcie, minimalizacja zasięgu lub skutków wymaga działań
wykraczających poza posiadane kompetencje,
b) inne informacje, które zdaniem wykonawcy mogą być przydatne przy tworzeniu Krajowego
Planu Zarządzania Kryzysowego.
§ 5. 1. Mapę ryzyka, o której mowa w § 4 pkt 1), przedstawia się w jednej z następujących form:
2
1) mapy topograficznej, a w wersji elektronicznej – mapy wektorowej lub rastrowej, przedstawiającej
zasięg geograficzny zagrożeń z przypisanym prawdopodobieństwem wystąpienia i oceną skutków
wystąpienia dla ludności, gospodarki lub środowiska;
2) tabeli opisującej parametry zagrożeń oraz ich prognozowane skutki;
3) opisowej, jeżeli charakter zagrożenia uniemożliwia przedstawienie informacji w sposób określony w
pkt 1) i 2).
2. Pozostałe dokumenty, wchodzące w skład Raportu, opracowuje się w formie tabelarycznej, a w
przypadku gdy nie jest to możliwe, w formie opisowej.
§ 6. Raport cząstkowy wykonuje się z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§ 7. 1. Wykonawca sporządza raport cząstkowy i przedkłada go dyrektorowi RCB.
2. Dyrektor RCB, w terminie jednego miesiąca, może wnieść uzasadnione zastrzeżenia i uwagi do
treści oraz formy raportu cząstkowego lub jego części oraz odesłać go wykonawcy w celu dokonania
korekty.
3. Wykonawca zobowiązany jest rozpatrzyć zastrzeżenia i uwagi, o których mowa w ust. 2 oraz
skorygować raport cząstkowy w terminie 30 dni, a następnie przesłać go ponownie dyrektorowi RCB.
4. Wykonawca powiadamia pisemnie dyrektora RCB o przyczynach nieuwzględnienia uwag i
zastrzeżeń.
5. W celu zapewnienia koordynacji procesu sporządzania raportów cząstkowych wykonawcy
wskazują osoby upoważnione do kontaktów z dyrektorem RCB.
§ 8. 1. Raport cząstkowy podlega systematycznej aktualizacji.
2. Zaktualizowany raport cząstkowy wykonawca, nie rzadziej niż raz na dwa lata, przedkłada
dyrektorowi RCB.
3. Przepisy § 7 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.
§ 9. 1. Dyrektor RCB sporządza Raport, na podstawie raportów cząstkowych..
2. Raport podlega systematycznej aktualizacji.
3. Dyrektor RCB zobowiązany jest przedłożyć Raport Radzie Ministrów raz na dwa lata wraz z
informacją o dokonanych zmianach.
§ 10. 1.Wykonawca sporządza raport cząstkowy po raz pierwszy w terminie czterech miesięcy od
dnia wejścia w życie rozporządzenia i przedkłada go dyrektorowi RCB.
2. Dyrektor RCB sporządza Raport i przedkłada go po raz pierwszy Radzie Ministrów w terminie
dziewięciu miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia.
PREZES RADY MINISTRÓW
3
U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenie jest wykonaniem dyspozycji art. 5a ust. 6 ustawy z dnia 26 kwietnia
2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. Nr 80, poz. 590 ze zm.). W projekcie określono sposób, tryb
i terminy opracowywania Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego, opracowywanego –
w warunkach Rzeczypospolitej Polskiej - po raz pierwszy. Raport stanowić będzie podstawę do
sporządzenia Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego oraz planów zarządzania kryzysowego
naczelnych i centralnych organów państwowych, wojewodów, starostów powiatów oraz wójtów gmin
(burmistrzów, prezydentów miast).
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych z uwagi
na niezawieranie przepisów technicznych.
Projekt rozporządzenia nie podlega obowiązkowi przedstawienia właściwym instytucjom i
organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii,
dokonania konsultacji albo uzgodnienia.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny.
Projekt rozporządzenia będzie miał wpływ na sytuację Rządowego Centrum Bezpieczeństwa,
ministrów kierujących działami administracji rządowej, kierowników urzędów centralnych oraz
wojewodów, sporządzających Raport.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia będzie podlegał konsultacjom społecznym z wojewodami. Projekt zostanie
zamieszczony na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji oraz Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego
Projekt rozporządzenia finansowany będzie z budżetu Państwa w ramach planowanych środków
finansowych na rok 2009. Nie przewiduje się tworzenia nowych etatów w urzędach organów
sporządzających Raport. Dokument zostanie wykonany w oparciu o dotychczasowe analizy i oceny,
znajdujące się w posiadaniu tych organów, a do prowadzenia których organy te zostały zobowiązane
innymi przepisami prawa.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Proponowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Proponowana zmiana nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.
7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Zakres przedmiotowy proponowanej zmiany nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
02/04-kt
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1699
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei