Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym
projekt ustawy dotyczy: m. in. zmiany definicji zarządzania kryzysowego, poprzez dodanie do katalogu podejmowanych działań usuwanie skutków sytuacji kryzysowych oraz ograniczenie procesu odtwarzania tylko do zasobów infrastruktury krytycznej oraz definicji sytuacji krytycznej, która zależeć będzie wyłącznie od wystąpienia zagrożenia wpływającego negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi lub środowiska w stopniu powodującym ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1699
- Data wpłynięcia: 2009-02-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym
- data uchwalenia: 2009-07-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 131, poz. 1076
1699
Proponowana zmiana nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.
7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Zakres przedmiotowy proponowanej zmiany nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
02/05-kt
6
PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie planów ochrony infrastruktury krytycznej
Na podstawie art. 6 ust. 7 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U.
Nr 89, poz. 590) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób tworzenia, aktualizacji oraz strukturę planów ochrony infrastruktury krytycznej przez
właścicieli oraz posiadaczy samoistnych i zależnych obiektów, instalacji lub urządzeń infrastruktury
krytycznej, zwanych dalej „właścicielami”;
2) warunki i tryb uznania spełnienia obowiązku posiadania planu odpowiadającego wymogom planu
ochrony infrastruktury krytycznej.
§ 2. 1. Plan ochrony infrastruktury krytycznej, zwany dalej „planem” zawiera:
1) dane ogólne, w szczególności:
a) nazwę i adres dyslokacji infrastruktury krytycznej,
b) numery: REGON, NIP, KRS, właściwe dla przedsiębiorstwa właściciela,
c) imię i nazwisko osoby zarządzającej przedsiębiorstwem w imieniu właściciela,
d) imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za utrzymywanie kontaktów z administracją publiczną w
zakresie ochrony infrastruktury krytycznej,
e) imię i nazwisko osoby sporządzającej plan;
2) dane infrastruktury krytycznej obejmujące:
a) skrócony opis techniczny,
b) szkic sytuacyjny lokalizujący obiekt, instalację lub system,
c) podstawowe parametry techniczne,
d) połączenia z innymi obiektami, instalacjami urządzeniami lub usługami;
3) charakterystykę:
a) zagrożeń dla infrastruktury krytycznej oraz ocena ryzyka ich wystąpienia,
b) zasobów własnych możliwych do wykorzystania w celu ochrony infrastruktury krytycznej,
c) zasobów właściwych terytorialnie służb, inspekcji i straży możliwych do wykorzystania w celu
ochrony infrastruktury krytycznej;
4) warianty:
a) działania w sytuacji zagrożeń lub zakłócenia funkcjonowania infrastruktury krytycznej,
b) warianty zapewnienia ciągłości działania infrastruktury krytycznej,
c) warianty odtwarzania infrastruktury krytycznej;
5) zasady współpracy z właściwymi miejscowo:
a) centrami zarządzania kryzysowego,
b) inspekcjami, strażami i służbami.
2. Plan podpisuje właściciel, albo osoba zarządzająca przedsiębiorstwem w imieniu właściciela,
oraz osoba sporządzająca plan.
3. Właściciel ma prawo zawrzeć w planie inne elementy, niewymienione w ust. 1, zgodnie
z właściwą specyfiką infrastruktury krytycznej lub ze względu na rodzaj zagrożenia.
§ 3. Właściciel sporządza plan w terminie sześciu miesięcy od daty otrzymania od dyrektora
Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, zwanego dalej „dyrektorem RCB”, informacji o ujęciu w
wykazie, o której mowa w art. 5b ust. 8 pkt 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu
kryzysowym.
§ 4. 1. Plan wymaga uzgodnienia, w zakresie ich dotyczącym, z:
1) właściwymi terytorialnie:
a) organami jednostek samorządu terytorialnego,
b) kierownikami służb, inspekcji i straży;
2) dyrektorem RCB.
2. Uzgodnienie dokonuje się przez podpisanie arkusza uzgodnień przez:
1) podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 - w terminie czternastu dni;
2) dyrektora RCB – w terminie trzydziestu dni
od daty przedłożenia planu.
3. Odmowa uzgodnienia planu wymaga pisemnego uzasadnienia oraz wskazania elementów
wymagających poprawy lub uzupełnienia i nowego terminu przedłożenia planu.
4. Odmowa uzgodnienia planu w całości lub części może nastąpić w przypadku:
1) niespełnienia wymogów określonych w przepisach dotyczących zarządzania kryzysowego;
2) zawarcia danych niegwarantujących bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej;
3) braku spójności z Narodowym Programem Ochrony Infrastruktury Krytycznej, o którym mowa
w art. 5b ustawy.
5. Podmioty, o których mowa w ust. 1, uprawnione są do poprawiania w planie oczywistych
pomyłek.
§ 5. Za realizację uzgodnionego planu odpowiada właściciel lub osoba zarządzająca
przedsiębiorstwem.
§ 6. 1. Aktualizacja planów odbywa się systematycznie i ma charakter funkcjonalny.
2
2. Wprowadzone zmiany wymagają uzgodnienia, w trybie określonym w § 4, w cyklu dwuletnim.
§ 7. 1. Właściciel, który jest w posiadaniu innego planu ochrony, opracowanego na podstawie
przepisów odrębnych i odpowiadającego wymogom, o których mowa w § 2 ust. 1, może przedłożyć
ten plan do zatwierdzenia dyrektorowi RCB.
2. Do zatwierdzenia przez dyrektora RCB § 4 stosuje się odpowiednio.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia.
PREZES RADY MINISTRÓW
3
U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenie jest wykonaniem dyspozycji art. 6 ust. 7 ustawy z dnia 26 kwietnia
2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. Nr 80, poz. 590 ze zm.). W projekcie określono sposób
tworzenia, aktualizacji i strukturę planu ochrony infrastruktury krytycznej przez właścicieli, posiadaczy
samoistnych oraz zależnych tej infrastruktury. Projekt rozporządzenia określa także warunki i tryb
uznania spełnienia obowiązku posiadania takiego planu, w przypadku gdy właściciel, posiadacz
samoistny i zależny jest zobowiązany do sporządzenia innych, podobnych pod względem treści
dokumentów, tworzonych na podstawie innych przepisów prawa. Projekt służy zapewnieniu, pod
względem organizacyjnym, ciągłości funkcjonowania infrastruktury krytycznej.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych z uwagi
na niezawieranie przepisów technicznych.
Projekt rozporządzenia nie podlega obowiązkowi przedstawienia właściwym instytucjom i
organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii,
dokonania konsultacji albo uzgodnienia.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia będzie miał wpływ na sytuację właścicieli, posiadaczy samoistnych i zależnych
infrastruktury krytycznej.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia będzie podlegał konsultacji społecznej z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem
Menedżerów Bezpieczeństwa. Projekt zostanie zamieszczony na stronach internetowych Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Rządowego Centrum
Bezpieczeństwa.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego
Projekt rozporządzenia nie ma wpływu na sektor finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Proponowana zmiana nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.
7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Zakres przedmiotowy proponowanej zmiany nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
02/06-KT
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1699
› Pobierz plik