Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym
projekt ustawy dotyczy: m. in. zmiany definicji zarządzania kryzysowego, poprzez dodanie do katalogu podejmowanych działań usuwanie skutków sytuacji kryzysowych oraz ograniczenie procesu odtwarzania tylko do zasobów infrastruktury krytycznej oraz definicji sytuacji krytycznej, która zależeć będzie wyłącznie od wystąpienia zagrożenia wpływającego negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi lub środowiska w stopniu powodującym ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1699
- Data wpłynięcia: 2009-02-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym
- data uchwalenia: 2009-07-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 131, poz. 1076
1699
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie Narodowego Programu Ochrony Infrastruktury Krytycznej
Na podstawie art. 5b ust. 10 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym
(Dz.U. Nr 89, poz. 590) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób realizacji, określonych w ustawie z dnia 26 kwietnia
2007 roku o zarządzaniu kryzysowym, zwanej dalej „ustawą”,, obowiązków i współpracy w zakresie
Narodowego Programu Ochrony Infrastruktury Krytycznej, zwanego dalej „Programem”, przez organy
administracji publicznej i służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo narodowe, właścicieli oraz
posiadaczy samoistnych i zależnych obiektów, instalacji lub urządzeń infrastruktury krytycznej,
zwanych dalej „właścicielami”,, oraz inne organy i służby publiczne.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) infrastruktura – obiekty, instalacje, urządzenia i usługi;
2) wykaz – jednolity wykaz obiektów, instalacji, urządzeń i usług wchodzących w skład infrastruktury
krytycznej z podziałem na systemy, o którym mowa w art. 5b ust. 8 pkt 1 ustawy.
§ 3. 1. Program przygotowuje dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, zwany dalej
„dyrektorem RCB”, we współpracy z:
1) ministrami odpowiedzialnymi za działy administracji rządowej:
a) administracja publiczna,
b) budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa,
c) budżet,
d) finanse publiczne,
e) gospodarka,
f) gospodarka morska,
g) gospodarka wodna,
h) instytucje finansowe,
i) informatyzacja,
j) łączność,
k) nauka,
l) obrona narodowa,
m) rolnictwo,
n) rozwój wsi,
o) rozwój regionalny,
p) rynki rolne,
q) Skarb Państwa,
r) sprawiedliwość,
s) szkolnictwo wyższe,
t) transport,
u) środowisko,
v) sprawy wewnętrzne,
w) zabezpieczenie społeczne,
x) sprawy zagraniczne,
y) zdrowie;
2) kierownikami urzędów centralnych odpowiedzialnymi za systemy, o których mowa w art. 3 pkt 2
ustawy oraz właściwych w sprawach bezpieczeństwa narodowego, w tym w szczególności
z Szefami: Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego.
2. Ministrowie i kierownicy urzędów centralnych, o których mowa w ust. 1, przygotowują
i przedkładają dyrektorowi RCB informacje zawierające w szczególności:
a) wymagania i standardy dozwalające zapewnić ciągłość funkcjonowania infrastruktury,
b) analizę zagrożeń dla tej infrastruktury,
c) sposoby zapobiegania zakłóceniom funkcjonowania infrastruktury,
d) procedury reagowania w sytuacjach kryzysowych, mogących niekorzystnie wpłynąć na tę
infrastrukturę,
e) zestawienia sił i środków możliwych do użycia w sytuacji zagrożenia dla tej infrastruktury.
3. Na podstawie przedłożonych informacji dyrektor RCB opracowuje projekt Programu, który
podlega uzgodnieniu z ministrami i kierownikami urzędów centralnych, o których mowa w ust. 1,
w częściach ich dotyczących.
4. Uzgodnienie powinno nastąpić w terminie czternastu dni od daty przedłożenia projektu
Programu i wymaga formy pisemnej.
5. Ministrowie i kierownicy urzędów centralnych, o których mowa w ust. 1, mogą wnosić do
projektu Programu uzasadnione uwagi i zastrzeżenia.
6. Dyrektor RCB, po rozpatrzeniu uzasadnionych uwag i zastrzeżeń, przedstawia projekt
Programu Radzie Ministrów wraz z protokołem rozbieżności w terminie jednego miesiąca od daty
dokonania ostatniego uzgodnienia.
§ 4. W ramach realizacji Programu podmioty, o których mowa w art. 5b ust. 4 ustawy, zapewniają:
1) realizację wyznaczonych priorytetów oraz celów;
2) ciągłość funkcjonowania infrastruktury krytycznej;
3) przygotowanie na sytuacje kryzysowe mogące niekorzystnie wpłynąć na infrastrukturę krytyczną;
4) reagowanie w sytuacjach zakłócenia funkcjonowania infrastruktury krytycznej,
5) odtwarzanie infrastruktury krytycznej;
6) przestrzeganie standardów oraz wymagań w nim zawartych.
§ 5. 1. Program podlega systematycznej aktualizacji.
2. Program aktualizuje dyrektor RCB z własnej inicjatywy lub na uzasadniony wniosek ministrów
kierujących działami administracji rządowej i kierowników urzędów centralnych odpowiedzialnych za
systemy, o których mowa w art. 3 pkt 2 ustawy, i przedkłada go Radzie Ministrów raz na dwa lata.
3. Przepisy § 3 ust. 2-6 stosuje się odpowiednio.
2
§ 6. 1. W celu sporządzenia wykazu dyrektor RCB opracowuje kryteria dozwalające wyodrębnić
infrastrukturę krytyczną w ramach systemów, o których mowa w art. 3 pkt 2 ustawy, i przekazuje je
ministrom i kierownikom urzędów centralnych.
2. W terminie sześciu tygodni od daty otrzymania kryteriów, o których mowa w ust. 1, ministrowie
odpowiedzialni za systemy, każdy według swojej właściwości, zobowiązani są przedłożyć dyrektorowi
RCB propozycje infrastruktury krytycznej do zamieszczenia w wykazie.
3. Dyrektor RCB, w terminie sześciu tygodni od dnia otrzymania propozycji, o których mowa
w ust. 2, sporządza wykaz w postaci tabeli obejmującej:
1) nazwę i adres infrastruktury krytycznej;
2) podległość organizacyjną;
3) dane właściciela lub posiadacza samoistnego albo zależnego;
4) imię i nazwisko osoby zarządzającej w imieniu właściciela lub posiadacza samoistnego albo
zależnego;
5) imię i nazwisko oraz dane teleadresowe osoby odpowiedzialnej za utrzymywanie kontaktów
z właściwymi miejscowo organami administracji publicznej w zakresie ochrony infrastruktury
krytycznej.
4. Dyrektor RCB w terminie sześciu tygodni od sporządzenia wykazu:
1) opracowuje wyciągi z tego wykazu dla:
a) ministrów odpowiedzialnych za dane systemy,
b) wojewodów – w zakresie infrastruktury krytycznej znajdującej się na terenie województw;
2) informuje o ujęciu w wykazie właścicieli, posiadaczy samoistnych i zależnych obiektów, instalacji
lub urządzeń wchodzących w skład infrastruktury krytycznej.
§ 7. 1. Wykaz podlega kwartalnej aktualizacji.
2. Aktualizację przeprowadza dyrektor RCB na wniosek właściwego ministra odpowiedzialnego za
dany system.
3. Przepisy § 6 ust. 4 stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Wyciągi i informacje, o których mowa w § 6 ust. 4, dyrektor RCB wykonuje w terminie
czternastu dni od daty aktualizacji wykazu.
§ 8. 1. Ministrowie i kierownicy urzędów centralnych, o których mowa w § 3 ust. 1, przygotowują
w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia informacje, o których mowa w § 3
ust. 2.
2. Do opracowania programu po raz pierwszy stosuje się przepisy § 3, z tym że dyrektor RCB
przedstawia projekt Programu Radzie Ministrów wraz z protokołem rozbieżności nie później niż w
terminie osiemnastu miesięcy od daty wejścia w życie rozporządzenia.
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia.
3
PREZES RADY MINISTRÓW
4
U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenie jest wykonaniem dyspozycji art. 5b ust. 10 ustawy z dnia 26 kwietnia
2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. Nr 80, poz. 590 ze zm.). W projekcie określono sposób
realizacji, określonych w ww. ustawie, obowiązków i współpracy w zakresie opracowania –
w
warunkach Rzeczypospolitej Polskiej - po raz pierwszy Narodowego Programu Ochrony
Infrastruktury Krytycznej. Program służyć będzie wyodrębnieniu infrastruktury krytycznej według
narodowych priorytetów, a w szczególności wskaże wymagania i standardy, służące zapewnieniu
ciągłości jej funkcjonowania w sytuacjach kryzysowych.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych z uwagi
na niezawieranie przepisów technicznych.
Projekt rozporządzenia nie podlega obowiązkowi przedstawienia właściwym instytucjom i
organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii,
dokonania konsultacji albo uzgodnienia.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny.
Projekt rozporządzenia będzie miał wpływ na sytuację Rządowego Centrum Bezpieczeństwa,
ministrów i kierowników urzędów centralnych odpowiedzialnych za systemy, o których mowa w art. 3
pkt. 2 ww. ustawy oraz właściwych w sprawach bezpieczeństwa narodowego.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia będzie podlegał konsultacjom społecznym z Komisją Wspólną Rządu i
Samorządu Terytorialnego oraz wojewodami. Projekt zostanie zamieszczony na stronach
internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz
Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego
Projekt rozporządzenia finansowany będzie z budżetu Państwa w ramach planowanych środków
finansowych na rok 2009 oraz lata następne (w zakresie aktualizacji). Nie przewiduje się tworzenia
nowych etatów w urzędach organów sporządzających Program. Dokument zostanie wykonany w
oparciu o dotychczasowe analizy i oceny, znajdujące się w posiadaniu tych organów, a do
prowadzenia których organy te zostały zobowiązane innymi przepisami prawa.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Proponowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1699
› Pobierz plik