eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

Rządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

projekt dotyczy: usunięcia barier utrudniających podejmowanie i wykonywanie działalności w zakresie geologii i górnictwa, pobudzenia przedsiębiorczości oraz zwiększenia pewności inwestowania, co powinno zapewnić racjonalną gospodarkę złożami kopalin w ramach zrównoważonego rozwoju

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1696
  • Data wpłynięcia: 2008-12-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Prawo geologiczne i górnicze
  • data uchwalenia: 2011-06-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 163, poz. 981

1696-wykonawcze-tom-I

Zasadniczą zmianą jest jednak rezygnacja z sui generis podziału dotychczasowej właściwości
miejscowej Okręgowego Urzędu Górniczego we Wrocławiu. W dotychczasowym stanie prawnym
właściwość ta, obejmując obszar województwa dolnośląskiego, jest „obsługiwana” przez biuro
w Wałbrzychu oraz biuro we Wrocławiu, przy czym każde z biur posiada „własny” obszar właści-
wości miejscowej. Rozwiązanie to było związane ze zniesieniem, na mocy § 2 powołanego już roz-
porządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 czerwca 2002 r., Okręgowego
Urzędu Górniczego w Wałbrzychu i włączeniem właściwości miejscowej tego urzędu do właściwo-
ści miejscowej Okręgowego Urzędu Górniczego we Wrocławiu. Rezygnacja z dotychczasowego
modelu jest związana z uwzględnieniem wytycznej dotyczącej treści projektowanego rozporządze-
nia, tj. racjonalizacji działania organów nadzoru górniczego.
Proponowane rozwiązanie nie powoduje konieczności redagowania odpowiednich przepisów
przejściowych i dostosowujących, gdyż np. kontynuacja i zakończenie spraw prowadzonych w biu-
rze w Wałbrzychu nastąpi we wrocławskiej siedzibie (dotychczas jednym z biur) Okręgowego
Urzędu Górniczego we Wrocławiu. Nie zmieni się bowiem organ właściwy do prowadzenia tych
spraw. Z kolei pracownicy wykonujący obowiązki służbowe w ramach biura w Wałbrzychu są od
2002 r. pracownikami Okręgowego Urzędu Górniczego we Wrocławiu, a mienie wykorzystywane
dotychczas na potrzeby tego biura przeszło w tym samym roku, stosownie do § 4 powołanego już
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 czerwca 2002 r., w zarząd
i użytkowanie tego urzędu.
Właściwość wszystkich urzędów jest dostosowana do podziału terytorialnego Rzeczpospolitej
Polskiej, przewidzianego w ustawie z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstop-
niowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. Nr 96, poz. 603, z późn. zm.) oraz — w szczegól-
ności — rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 1998 r. w sprawie utworzenia powiatów
(Dz. U. Nr 103, poz. 652). Uwzględnia także, w odniesieniu do Okręgowego Urzędu Górniczego
w Poznaniu, regulacje zamieszczone w ustawie z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rze-
czypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie równocześnie z ustawą z dnia
.................................... — Prawo geologiczne i górnicze, tj. z dniem 1 lipca 2009 r.
Projekt zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Mini-
sterstwa rodowiska (http://ww.mos.gov.pl/bip/index.php?idkat=412), stosownie do art. 5 ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414), w celu umożliwienia zgłoszenia, w trybie art. 7 tej ustawy, zainteresowania pracami nad
przedmiotowym projektem rozporządzenia.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Mi-
nistrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfika-
cji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku
z tym nie podlega procedurze notyfikacji Komisji Europejskiej.

4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowany akt normatywny.
Projekt rozporządzenia oddziałuje przede wszystkim na okręgowe urzędy górnicze, w szczegól-
ności na Okręgowy Urząd Górniczy we Wrocławiu, poprzez rezygnację z dwóch biur tego urzędu:
w Wałbrzychu oraz we Wrocławiu, i poprzestanie na funkcjonowaniu tego urzędu jedynie w siedzi-
bie we Wrocławiu. Wpływ pośredni obejmie natomiast Wyższy Urząd Górniczy, stanowiący aparat
pomocniczy Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego, któremu podlegają dyrektorzy okręgowych
urzędów górniczych, stosownie do 164 ust. 1 ustawy z dnia ................................ — Prawo geolo-
giczne i górnicze (Dz. U. Nr ..., poz. ...).
Przepisy zawarte w projekcie rozporządzenia oddziałują ponadto na podmioty objęte właściwo-
ścią rzeczową tych urzędów, tj. w szczególności: (1) przedsiębiorców prowadzących działalność
w zakresie wydobywania kopalin ze złóż, podziemnego bezzbiornikowego magazynowania sub-
stancji oraz podziemnego składowania odpadów; (2) pracowników zatrudnionych w ruchu zakła-
dów górniczych (ubiegających się np. o stwierdzenie kwalifikacji); (3) podmioty wykonujące robo-
ty geologiczne z użyciem środków strzałowych albo na głębokości większej niż 100 m albo na ob-
szarze górniczym utworzonym w celu wykonywania działalności metodą robót podziemnych albo
metodą otworów wiertniczych.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt zostanie rozesłany do:
1) reprezentatywnych organizacji związkowych oraz reprezentatywnych organizacji pracodawców
w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-
Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080,
z późn. zm.), tj. do:
a) Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”, w tym zrzeszonych
w tym podmiocie górniczych struktur związkowych,
b) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, w tym zrzeszonych w tym pod-
miocie górniczych struktur związkowych,
c) Forum Związków Zawodowych, w tym zrzeszonych w tym podmiocie górniczych struktur
związkowych,
d) Konfederacji Pracodawców Polskich,
e) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
f) Business Centre Club — Związku Pracodawców,
g) Związku Rzemiosła Polskiego;
2) Marszałków Województw;
3) Stowarzyszenia Gmin Górniczych w Polsce;
4) Forum Przemysłu Wydobywczego;
5) Porozumienia Pracodawców Przemysłu Wydobywczego (Związku Pracodawców Górnictwa
Węgla Kamiennego);
6) Związku Pracodawców Polska Miedź;
7) Polskiego Związku Pracodawców Producentów Kruszyw;

5
8) Regionalnego Stowarzyszenia Przedsiębiorców Wydobywających Kopaliny Pospolite;
9) Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A.;
10) Głównego Instytutu Górnictwa;
11) Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie;
12) Politechniki ląskiej;
13) Politechniki Wrocławskiej;
14) Przedsiębiorstwa Miernictwa Górniczego sp. z o.o.;
15) jednostek ratownictwa górniczego: Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego S.A. w Bytomiu,
Jednostki Ratownictwa Górniczo-Hutniczego w Lubinie, Ratowniczej Stacji Górnictwa Otwo-
rowego w Krakowie oraz Jednostki Ratownictwa Górniczego w Tarnobrzegu;
16) Górniczej Izby Przemysłowo-Handlowej;
17) Polskiej Izby Gospodarczej „Ekorozwój”;
18) Zarządu Głównego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Górnictwa.
Ponadto, stosownie do art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Re-
gionów Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 90, poz. 759), projekt zostanie skierowany do zaopiniowania
przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Omówienie wyników konsultacji społecznych zostanie dokonane w wersji projektu kierowanej
do uzgodnień międzyresortowych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jed-
nostek samorządu terytorialnego.
Rezygnacja z utrzymywania dwóch biur Okręgowego Urzędu Górniczego we Wrocławiu doce-
lowo przyczyni się do zmniejszenia wydatków budżetu państwa. Nie przewiduje się bowiem jedno-
czesnej rozbudowy siedziby tego urzędu. W budżecie Wyższego Urzędu Górniczego na rok 2009 r.
zostanie uwzględniony wydatek związany z przeniesieniem stanowisk pracy oraz dokumentacji
prowadzonych spraw z Wałbrzycha do Wrocławia. Także w przypadku pozostawienia do dyspozycji
Okręgowego Urzędu Górniczego we Wrocławiu części pomieszczeń w budynku dotychczasowego
biura w Wałbrzychu, w celu dokonywania czynności urzędowych, znacząco zmniejszą się —
w porównaniu z aktualnym stanem prawnym i faktycznym — koszty funkcjonowania tego urzędu.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Rozwiązania zaproponowane w projekcie nie generują kosztów osobowych. Nie przewiduje się
zmian w strukturze zatrudnienia w urzędach górniczych. Jednakże w związku z wejściem w życie
rozporządzenia konieczne będzie zastosowanie rozwiązań przewidzianych m.in. w Kodeksie pracy
(zmiana miejsca wykonywania pracy dla większości albo wszystkich pracowników).
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funk-
cjonowanie przedsiębiorstw.
Propozycje zamieszczone w projekcie nie będą miały istotnego wpływu na funkcjonowanie
przedsiębiorców „górniczych”. Jeżeli do dyspozycji Okręgowego Urzędu Górniczego we Wrocła-
wiu nie zostałyby pozostawione pomieszczenia w budynku dotychczasowego biura w Wałbrzychu,
uciążliwość może wywołać konieczność dokonywania niektórych czynności przez zainteresowane
podmioty nie w dotychczasowym biurze w Wałbrzychu, ale w siedzibie tego urzędu.

6
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Brak wpływu.
7. Źródła finansowania projektowanych rozwiązań.
Utrzymanie aktualnego stanu w zakresie ilości oraz właściwości miejscowej okręgowych urzę-
dów górniczych będzie finansowane ze środków budżetu Wyższego Urzędu Górniczego na 2009 r.
i lata kolejne.

7
WST PNA OPINIA O ZGODNOŚCI PROJEKTU
Z PRAWEM UNII EUROPEJSKIEJ
Na podstawie § 10 ust. 7 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. — Regulamin
pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221 i Nr 30, poz. 482, z 2004 r. Nr 42, poz. 734, z 2005 r.
Nr 55, poz. 757 oraz z 2006 r. Nr 40, poz. 439) przedstawia się następującą opinię:
Projektowana regulacja ma na celu określenie siedzib i właściwości miejscowej okręgowych
urzędów górniczych.
Problematyka siedzib i właściwości miejscowej organów nadzoru górniczego albo urzędów sta-
nowiących aparat pomocniczy tych organów nie jest przedmiotem regulacji prawa Unii Europej-
skiej.
W konkluzji należy stwierdzić, że projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie
siedzib i właściwości miejscowej okręgowych urzędów górniczych nie jest objęty prawem Unii
Europejskiej.

















12/34zb

8
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 90 . [ 91 ] . 92 ... 95

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: